Geld & Recht alle pijlers

'Groene' beleggingen

16-07-2010 13:32 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik overweeg een deel van mijn spaargeld te beleggen in zgn groene en/of sociaal-ethische fondsen. Enerzijds vanwege de fiscale voordelen, anderzijds omdat het doel me aanspreekt. Ik ben met name geïnteresseerd in zogemaande microkredieten en beleggingen in duurzame energie.

Iemand hier tips voor bepaalde fondsen? Is er een website met een overzicht van dergelijke fondsen? Ik heb wel het een en ander aan fondsen op de website van verschillende banken gezien, maar bij veel van die fondsen kun je momenteel niet instappen.
Kwam in het Vrekkentopic deze tegen:

www.kiva.org

Dat is een organisatie, speciaal voor microkredieten. Ik vind dat een prima initiatief (geef geen vis, maar een hengel zodat ze kunnen vissen) en het is heel transparant: je koopt microkredieten van 25 dollar en kunt die besteden aan een man/vrouw/groep die jou aanspreekt (op de site uitgebreid te vinden). Er staat ook bij welke afspraken zijn gemaakt voor het terugbetalen van de kredieten.
Bij ASN hebben ze ook een aantal fondsen die aan de gestelde eisen (voor de fiscus) voldoen, o.a. het groenprojectenfonds.

Op hun website is heel veel informatie te vinden.
Ga in ieder geval nooit in zee met zgn. groene cowboys, dan kun je alleen maar van de regen in de drup belanden. Terra Vitalis lijkt me een club van zulke cowboys. De ASN bank komt wel betrouwbaar over. Je kunt vaak ook even de website van de AFM checken.

ik heb ruim 3 jaar geleden in asn mixfonds belegd met als reden idd dat ik 'goed' wilde doen...helaas heb ik ze voor ¤67 gekocht en zijn ze alleen maar gedaald

dit is voor mij uitgekozen aangezien ik een laag risico wilde

koersen asn fondsen

triodosheeft ook goeie dingen! (misschien sparen ipv beleggen, heb me er nog niet in verdiept)
quote:SuperCow schreef op 16 juli 2010 @ 13:32:

Ik overweeg een deel van mijn spaargeld te beleggen in zgn groene en/of sociaal-ethische fondsen. Enerzijds vanwege de fiscale voordelen, anderzijds omdat het doel me aanspreekt. Ik ben met name geïnteresseerd in zogemaande microkredieten en beleggingen in duurzame energie.

Iemand hier tips voor bepaalde fondsen? Is er een website met een overzicht van dergelijke fondsen? Ik heb wel het een en ander aan fondsen op de website van verschillende banken gezien, maar bij veel van die fondsen kun je momenteel niet instappen.Alleen deze 2 doelstellingen of wil je ook nog iets van rendement maken? De meeste reguliere banken hebben wel een groenfonds, kijk en vergelijk die eens met elkaar.
Heb zelf net even gekeken bij Triodos bank, die hebben ook meerdere fondsen, echter bij allen is het risicoprofiel hoog tot zeer hoog. Dat moet je willen.
Tuurlijk wil ik ook wel wat rendement maken, maar het hoeft geen hoog rendement te zijn. Risicoprofiel 'zeer hoog' laat ik dus ook links liggen.

ASN Novib spreekt me wel aan, ik ga de prospectus eens doornemen.

Veel groenbeleggingen geven al een tijdje niets meer uit, zo ook de Triodos en de Rabobank. Ik wil wel graag dit jaar nog in kunnen stappen omdat ik anders met de fiscus af mag rekenen.

'Groen' sparen doe ik al even, maar dat is fiscaal gezien niet aantrekkelijk (als je het hebt over vermogensheffing en vrijstellingen).
Al gekeken bij de ABNAMRO? Heb daar zelf goede ervaringen mee mbt groenfondsen. Weet niet of het nu nog bestaat maar eerder had je ook de tante Agaath: je belegde in durfkapitaal en had daardoor over dat bedrag ook vrijstelling. Als je dan ook nog in groenfondsen belegde had je 2 keer vrijstelling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven