Geld & Recht alle pijlers

'Leuke dingen budget'

20-03-2017 15:19 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iedere maand maak ik keurig een overzicht van de planning en de bijkomende kosten van de komende maand. Globale plannen welke langer bekend zijn, reken ik langer vooruit. Bij het maken van deze planning kan ik mijn hele budget al opschrijven en is dit fictief al uitgegeven, terwijl de maand nog moet beginnen. Dat betekent dat er dus geen ruimte meer is voor 'spontane' dingen (als zijnde terrasjes, bioscoopbezoeken)



Ik heb mezelf een maandbudget van € 250,00 gegeven om uit te geven aan 'leuke dingen'. Dit bedrag is bijna 15% van mijn nettosalaris, daarnaast spaar ik nog zo'n 25%. 'Leuke dingen' bevat volgens mijn definitie :

Drankjes na het sporten in de sportkantine, een etentje, feestjes (festivals, kermissen, Vierdaagsefeesten, Koningsdag etc.), verjaardagscadeaus, jaarlijks de ANWB en ook eens in het kwartaal mijn wegenbelasting.



Iets wegstrepen lijkt geen optie (ik zeg al vaak nee tegen plannen omdat het niet meer past); de kantine is gezellig én goed voor de teambuilding, de kermis is een jaarlijks gebeuren waar iedereen naar uitkijkt, en zo geldt er eigenlijk ook van alles voor de rest. Uit eten doe ik niet eens iedere maand, een festival of stapavond ook niet. En toch, dit budget is hartstikke krap. Kleding is hier in principe niet in begroot (uitgezonderd bijvoorbeeld een speciale outfit voor een bruiloft), Ik houd niet van winkelen en begroot dit niet standaard in, koop eens in het jaar een paar nieuwe kledingstukken die ik achteraf verreken.



Hoe doen jullie dit? Iedere maand een bedrag begroten of 'zien waar het geldschip strandt'? Bezuinigen jullie hier speciaal op of laten jullie (ongecontroleerd) de touwtjes vieren? Ik zou het handig vinden om even te reflecteren en te vergelijken met anderen- er valt ongetwijfeld genoeg van elkaar op te steken
Alle reacties Link kopieren
Even iets anders tussen alle bespaartips door: wat is nu het probleem?



Je spaart het dubbele van je leuke dingen budget. Dat is dus 500 euro pm. Heel verstandig hoor om te sparen maar je leeft ook nu. Dus als je net niet uitkomt zou je ook iets minder kunnen sparen. 200 euro leuke dingen is best ruim voor sommigen maar nou en?! je geeft geen geld uit wat je niet hebt en je spaart. Je doet het dus hardstikke prima.



Ik zie de zin niet van jezelf verder op financieel dieet zetten terwijl het niet perse hoeft. Waar ik wel op zou letten is dat het dingen zijn waar je blij van wordt. Zoals die wekelijkse sportavond. Denk niet dat je er vrolijker van wordt om nu daarop te gaan zitten beknibbelen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een luxe..
Alle reacties Link kopieren
quote:moringa schreef op 20 maart 2017 @ 16:38:

Even iets anders tussen alle bespaartips door: wat is nu het probleem?

.Met de uitgave aan extra luxe denk ik dat momenteel meer even pochen is. Kijk eens hoe goed we het doen.
Ik vind dit geen gek lijstje hoor. Je kunt genoeg leuke dingen doen, maar niet al te gek. Ik zou zelf ook niet echt weten waarop je dan zou moeten minderen, als dat nodig zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:momo1980 schreef op 20 maart 2017 @ 16:41:

Ik vind dit geen gek lijstje hoor. Je kunt genoeg leuke dingen doen, maar niet al te gek. Ik zou zelf ook niet echt weten waarop je dan zou moeten minderen, als dat nodig zou zijn.Niet al te gek doen? Dan is vakantie nog niet eens mee gerekend, ze doen meer dan genoeg leuke dingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:7102 schreef op 20 maart 2017 @ 16:41:

[...]



Met de uitgave aan extra luxe denk ik dat momenteel meer even pochen is. Kijk eens hoe goed we het doen.Nee ik heb een serieuze vraag om bespaartips, niets pochen aan. Ik merk dat ik al snel krap zit en wilde reflectie - zoals ik kreeg én oppikte.
Alle reacties Link kopieren
Ga eens een tijdje op bijstandsniveau leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:moringa schreef op 20 maart 2017 @ 16:38:

Even iets anders tussen alle bespaartips door: wat is nu het probleem?



Je spaart het dubbele van je leuke dingen budget. Dat is dus 500 euro pm. Heel verstandig hoor om te sparen maar je leeft ook nu. Dus als je net niet uitkomt zou je ook iets minder kunnen sparen. 200 euro leuke dingen is best ruim voor sommigen maar nou en?! je geeft geen geld uit wat je niet hebt en je spaart. Je doet het dus hardstikke prima.



Ik zie de zin niet van jezelf verder op financieel dieet zetten terwijl het niet perse hoeft. Waar ik wel op zou letten is dat het dingen zijn waar je blij van wordt. Zoals die wekelijkse sportavond. Denk niet dat je er vrolijker van wordt om nu daarop te gaan zitten beknibbelen.



We hebben nul buffer (nouja bijna nul) omdat we er veel vanaf grijpen voor andere zaken (IKEA aanschaffen, tuinzaken etc), vandaar dat ik dat probeer nu zoveel mogelijk opzij te zetten. Maar misschien inderdaad wat 'relaxter' worden daarin.



Vervelend dat mensen mij ervaren als pochen, want ik ben puur oprecht geïnteresseerd in besparen en beknibbelen waar mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
De kantine valt eigenlijk best mee



Ik weet niet wat voor spontane dingen je er nog bij doet, en in hoeverre die nog in de papieren lopen. Maar volgens mij als je idd ANWB / wegenbelasting schrapt van dit budget, HEMA/Kruidvat laat vallen, dan zou je prima uit moeten komen. De maanden dat je minder uitgeeft leg dan het restant opzij voor de maanden dat je iets meer uit geeft.
every journey starts with a single step
quote:moringa schreef op 20 maart 2017 @ 16:38:

Even iets anders tussen alle bespaartips door: wat is nu het probleem?



Je spaart het dubbele van je leuke dingen budget. Dat is dus 500 euro pm. Heel verstandig hoor om te sparen maar je leeft ook nu. Dus als je net niet uitkomt zou je ook iets minder kunnen sparen. 200 euro leuke dingen is best ruim voor sommigen maar nou en?! je geeft geen geld uit wat je niet hebt en je spaart. Je doet het dus hardstikke prima.



Ik zie de zin niet van jezelf verder op financieel dieet zetten terwijl het niet perse hoeft. Waar ik wel op zou letten is dat het dingen zijn waar je blij van wordt. Zoals die wekelijkse sportavond. Denk niet dat je er vrolijker van wordt om nu daarop te gaan zitten beknibbelen.+1
Alle reacties Link kopieren
quote:7102 schreef op 20 maart 2017 @ 16:41:

[...]



Met de uitgave aan extra luxe denk ik dat momenteel meer even pochen is. Kijk eens hoe goed we het doen.



Dat vind ik wel erg zwartgallig, ik zie het meer als Nederlands calvinistisch gedoe waarbij men nogal streng is voor zichzelf als er eens wat teveel is uitgegeven.



Nogmaals, als je het niet hebt is het niet handig maar als je het wel hebt: waarom al het gedoe met lijstjes, strakkere budgetten en jezelf dwars zitten.
Alle reacties Link kopieren
Met 0 Buffer en zo'n lijst heb je gewoon een gat in de hand.
Alle reacties Link kopieren
quote:Meauve01 schreef op 20 maart 2017 @ 15:33:

[...]





Wat een mooi systeem. De ene maand zal er meer uitgaan dan de andere maand denk ik, niet alles wordt tegelijk afgeschreven waarschijnlijk. Merk je dan niet dat het begrote bedrag toch op gaat, ondanks dat het een maand van lagere lasten was, en je in theorie de betreffende 'duurdere' maand te krap zit?



Stomme uitleg, ik hoop dat je me begrijpt Nee, gewoon alles goed doorrekenen. Ik doe dit meestal 2 x per jaar zodat ik het tijdig kan bijstellen als de kosten omhoog gaan. Als de kosten omlaag gaan dan laat ik het bedrag zo. Ik hanteer overigens een minimum bedrag van de maandelijkse kosten. Dus als mijn maandelijkse uitgaven €2000 zijn heb ik minimaal €2000 op mijn betaalrekeningen nadat alle kosten vd maand betaald zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Meauve01 schreef op 20 maart 2017 @ 16:45:

[...]





We hebben nul buffer (nouja bijna nul) omdat we er veel vanaf grijpen voor andere zaken (IKEA aanschaffen, tuinzaken etc), vandaar dat ik dat probeer nu zoveel mogelijk opzij te zetten. Maar misschien inderdaad wat 'relaxter' worden daarin.



Vervelend dat mensen mij ervaren als pochen, want ik ben puur oprecht geïnteresseerd in besparen en beknibbelen waar mogelijk.



Ah dan snap ik je beter want ik ging er vanuit dat je inmiddels een flinke buffer hebt met je huidige spaargedrag.



Wat ik dan zou proberen: split het maandelijkse spaarbedrag in 2en. Het eerste deel is voor grote uitgaven, Ikea ed. Gaat elke paar maanden waarschijnlijk op.

Het 2e deel kom je niet aan want dat is je vaste buffer. Probeer het tweede deel op het niveau te krijgen want je wil (bv 10000 euro). Het handigst is om daarvoor 2 rekeningen te hebben, het vaste bufferdeel bij vooreur bij een andere bank.
Alle reacties Link kopieren
quote:7102 schreef op 20 maart 2017 @ 16:44:

Ga eens een tijdje op bijstandsniveau leven.waarom? als het niet nodig is?
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Ik zie veel poundfoolish pennywise bespaartips.

Maar volgens mij is er maar een probleem: je hebt geen buffer.

Gelukkig heb jij/hebben jullie een inkomen waarmee je wel vrij vlot een buffer kan aanleggen.



Eigenlijk is er maar een ding waarin je jezelf moet disciplineren. En dat is dat je maandelijks geld opzij zet waar je niet meer aankomt. Dat bedrag heb je nu heel hoog staan waardoor het gevolg is dat je er heel vaak een greep in moet doen.

Probeer bv eens 300 euro pm te sparen op een rekening waar je echt niet aankomt. Dan bouw je in een jaar toch 3600 euro op.
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen gezamenlijk een X-bedrag (officieel voor onze bruiloft) waar we inderdaad te makkelijk in zijn en dit nog maar iets over de duizend euro is. We hebben 100 p/m voor onze gezamenlijke dingen-die-geen-boodschappen zijn dus dat zouden we daarvan moeten redden.



Privé grijp ik er niet heel veel vanaf, maar verdeel ik het voor bepaalde uitgaven. Bijvoorbeeld auto, gaat op aan jaarlijks onderhoud en dan spaar ik maandelijks weer verder en voor vakantie idem dito.



Daarnaast spaar ik zelf nog een minibedrag voor de bruiloft en rest is 'sparen overig' voor buffer. Vier potjes dus. Op zich niet veel, maar inderdaad ik moet er vanaf blijven. Strenger zijn en niet zo makkelijk met de knip wapperen..
Alle reacties Link kopieren
Discipline..ik moet dat woord maar eens toevoegen aan mijn woordenboek (al ruim een jaar tien kilo zwaarder dan ik wil..zelfde geval )
Ik zie ook kleding staan bij de leuke dingen. Ja, zo kom ik ook wel op 400 per maand.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluisi schreef op 20 maart 2017 @ 17:16:

Ik zie ook kleding staan bij de leuke dingen. Ja, zo kom ik ook wel op 400 per maand.Je leest niet helemaal goed..Uitsluitend speciale gelegenheden zoals dit jaar een bruiloft. Verder koop ik eigenlijk geen nieuwe kleding, als ik eens in het jaar iets aan kleding koop (bijvoorbeeld 1 nieuwe broek per jaar) dan doe ik dit doorgaans van mijn spaarrekening.
quote:Meauve01 schreef op 20 maart 2017 @ 17:09:

Discipline..ik moet dat woord maar eens toevoegen aan mijn woordenboek (al ruim een jaar tien kilo zwaarder dan ik wil..zelfde geval )

Ging jij niet een paar keer in de week naar de sportschool?

Of ga je alleen voor de colaatje en de patat?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt dus 4 potjes (gezamenlijk?)

Het lijkt er op dat je al die potjes dezelfde 'status' geeft en het is volgens mij handiger om deze wat strikter van elkaar te scheiden. Het ene potje mag je plunderen, het andere is een no-go tenzij absoluut noodgeval.



Bijvoorbeeld:

Van potje bruiloft en potje overig: afblijven. (en bij een andere bank stallen, bij voorkeur op een rekening die pas na een paar dagen het bedrag op je lopende rekening stort zodat je geen impuls aankopen kunt doen)



Dan heb je potje middellange termijn met steeds terugkerende kosten: autoreparaties, wegenbelasting, belastingen. Evt vakantie. Dat bedrag zou in principe redelijk voorspelbaar moeten zijn en kan je berekenen als je een goed overzicht hebt van wat er in een uitgaat.



En potje korte termijn: IKEA, tuincentrum en dat soort dingen. Geef jezelf daar een budget voor. Als het op is, ga je niet naar het tuincentrum maar pas op de 24ste na je salaris weer.



De rest: uitgeven aan wat je wil en als het op is: wachten tot na de 24ste.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 100 euro om aan spulletjes en hobby uit te geven, maar meer mag ook. Het meeste komt gewoon in het huishouden terecht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:Meauve01 schreef op 20 maart 2017 @ 17:09:

Discipline..ik moet dat woord maar eens toevoegen aan mijn woordenboek (al ruim een jaar tien kilo zwaarder dan ik wil..zelfde geval )



Discipline kost moeite en is eindig.

Daarom denk ik dat je een systeem voor jezelf moet uitvogelen wat op grote lijnen werkt zodat je niet bij elke aankoop je discipline hoeft in te zetten. Dat is namelijk vermoeiend, retesaai en je hebt ook nog eens het idee dat je niks 'mag'. Dat zou voor mij het recept zijn om na drie weken jaaaa daaaaag te denken en al mijn geld er in een keer doorheen te brassen.



Vandaar het voorstel: zorg dat je op een punt discipline krijgt, namelijk dat je niet aan je buffer + bruiloft pot zit. De rest hobbelt er dan vanzelf achteraan. Het zal een paar maanden kosten maar dan zit het in je systeem en denk je er niet meer over na. Denk dat dat haalbaar is voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kumiko schreef op 20 maart 2017 @ 17:22:

[...]



Ging jij niet een paar keer in de week naar de sportschool?

Of ga je alleen voor de colaatje en de patat? Haha ik sport 2 per week maar top de training af met bitterballen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven