Geld & Recht alle pijlers

2* heffingskorting laten toepassen en nu?

19-02-2011 21:40 29 berichten
In de tijd dat ex en ik nog samen waren, heeft hij bij twee werkgever de heffingskorting laten toepassen. Daarmee dus te weinig belasting betaald en nu moet er terug betaald worden. Tot nu toe nog begrijpelijk. Maar wat ik niet snap.

De toeslagen worden gebaseerd op het brutojaarinkomen. Veranderd dit brutojaarinkomen niet als ex het geld terug betaald? Hij heeft teveel geld uitbetaalt gekregen, maar betaalt dat nu terug. Dan heeft hij toch per saldo minder jaarinkomen gehad of niet? Ik snap er niets van. Iemand hier wel?

Om het te verduidelijken: (getallen zijn fictief)

Hij heeft 25000 brutojaarinkomen ontvangen

Hij moet 1400 euro terug betalen ivm dubbele heffingskorting.

Gaat dan die 1400 van die 25000 af of niet?

Toeslagen waren gebaseerd op 23000, maar worden nu gebaseerd op 25000 waardoor ik ineens ruim 900 euro terug moet betalen.
anoniem_112517 wijzigde dit bericht op 19-02-2011 21:42
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Het bruto inkomen blijft gelijk, het verschil zit in wat je er netto aan over houdt,
quote:nummerzoveel schreef op 19 februari 2011 @ 21:42:

Het bruto inkomen blijft gelijk, het verschil zit in wat je er netto aan over houdt, Ik nu dus een schuld bij de toeslagen.
Als je inkomen 25000 bruto is, dan worden je toeslagen ook berekend op 25000 bruto. De heffingskorting heeft daar niets mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
Bruto is inclusief af te dragen werkgeverslasten en loonbelasting. Er is dus te weinig loonbelasting afgedragen waardoor er een te hoog netto salaris is uitbetaald. Dus de belastingdienst wil nu graag ontvangen wat er te weinig is afgedragen en dat is aan jou man met het nettosalaris uitbetaald. Dus hij mag afdragen aan de belastingdienst.

Je schrijft dat het je ex is, dus lijkt het me niet jouw probleem.

Wat bedoel je met ik nu dus een schuld bij de toeslagen?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik snap geen jota van die toeslagen. Ik heb over 2009 vijf brieven met allevijf verschillende bedragen aan toeslag en inkomen. De laatste maand van 2009 kreeg ik geen toeslag want ik had teveel ontvangen en nu moet ik nog 900 euro terugbetalen.
Fame, de toeslagen die ik kreeg (huur en zorg) waren gebaseerd op zijn inkomen (ik had geen inkomen). Maar doordat hij de heffingskorting twee keer heeft laten toepassen is zijn brutojaarinkomen hoger en moet ik dus nu toeslagen terugbetalen.
Nogmaals, zijn brutojaarinkomen veranderd NIET door de heffingskorting!

Een brutosalaris is een salaris waar nog loonbelasting en premies vanaf gaan en dan houd je een nettosalaris over.

Als je je heffingskorting laat toepassen houd je een hoger nettoloon over dan wanneer je hem niet laat toepassen, want dan gaat er meer loonbelasting van je brutosalaris af waardoor je netto minder overhoudt.

U snap?
Wanneer je twee banen tegelijkertijd hebt is het verstandig (om geen problemen met d ebelastingdienst te krijgen) de loonheffingskorting toe te passen op het hoogste salaris.
Fame, ik snap (nu wel).

Alleen van die toeslagen dus nog steeds niets...
quote:Botervliegje schreef op 19 februari 2011 @ 21:50:

Fame, de toeslagen die ik kreeg (huur en zorg) waren gebaseerd op zijn inkomen (ik had geen inkomen). Maar doordat hij de heffingskorting twee keer heeft laten toepassen is zijn brutojaarinkomen hoger en moet ik dus nu toeslagen terugbetalen.Ik ben werkgever, en ik ben heel benieuwd wie je het bovenstaande heeft wijsgemaakt want het brutojaarinkomen veranderd niet! Je netto-inkomen is wat je overhoudt na aftrek premies en belastingen. En bij de een is dat meer dan bij de ander afhankelijk van het wel of niet toepassen van de loonheffingskorting.
quote:Botervliegje schreef op 19 februari 2011 @ 22:01:

Fame, ik snap (nu wel).

Alleen van die toeslagen dus nog steeds niets...Ik ook niet, want daar heb ik noooit mee te maken gehad.
quote:Fame schreef op 19 februari 2011 @ 22:01:

[...]

Ik ben werkgever, en ik ben heel benieuwd wie je het bovenstaande heeft wijsgemaakt want het brutojaarinkomen veranderd niet! Je netto-inkomen is wat je overhoudt na aftrek premies en belastingen. En bij de een is dat meer dan bij de ander afhankelijk van het wel of niet toepassen van de loonheffingskorting.Ex dus. Die denkt dat zijn jaarinkomen omlaag gaat als hij die belasting terug betaalt en dat dan de toeslagen gebaseerd worden op dat lagere jaarinkomen.
quote:Botervliegje schreef op 19 februari 2011 @ 22:05:

[...]

Ex dus. Die denkt dat zijn jaarinkomen omlaag gaat als hij die belasting terug betaalt en dat dan de toeslagen gebaseerd worden op dat lagere jaarinkomen.

Oohhhh, wees blij dat het je ex is zeg ik dan maar

Nee, zijn brutojaarinkomen veranderd niet. Hij heeft alleen teveel nettoloon gekregen omdat daar een deel loonbelasting (dat wat hij dus moet terug betalen) inzat wat niet is afgedragen door de werkgever doordat hij de loonheffingskorting toe liet passen bij beide banen.

Je hebt dus geen bericht gekregen van de toeslagentoestand begrijp ik? Je ex verteld jou dat jij zult gaan moeten terugbetalen?
Waarschijnlijk waren die toeslagen gebaseerd op een geschat inkomen. Logisch, dat is altijd zo. Na afloop van het jaar staat pas vast wat je werkelijke inkomen in dat jaar was. Dat kan best wat hoger uitgevallen zijn dan ingeschat, door een bonus, een salarisverhoging, overwerk of wat dan ook. En dan wordt er een afrekening gemaakt met de toeslagen. De belastingdienst stelt dan op basis van je daadwerkelijke inkomen vast hoeveel toeslag je had moeten krijgen. Dat wordt vergeleken met wat je maandelijks als voorschot hebt gehad. En als je inkomen hoger uitviel, had je minder recht op toeslag en heb je dus maandelijks teveel gehad. Dat moet je dan weer terugbetalen.

Loonheffingskorting is een korting op de belasting die je over je inkomen moet betalen. Loonheffingskorting verlaagt dus niet je inkomen (maar dat had je inmiddels al wel begrepen geloof ik).
..
Nee, ik krijg juist de brieven van de toeslagen (waar ook geen hout van klopt, maar goed), dat de toeslag gebaseerd was op verkeerde bedragen en dat ik nu dus terug moet betalen. Volgens ex klopte dat niet, want zijn jaarinkomen zou omlaag moeten gaan als hij zijn schuld had afbetaalt. Maar dat leek mij al wat vreemd, immers ontvangen was ontvangen. Maar dat was volgens hem dan weer niet zo. Vandaar dit topic, want ik snapte er inmiddels niets meer van.
Reizigster, maar ik heb in 2009 al 150 euro minder toeslag gehad (december is niet uitbetaald) én ik moet nu nog 900 terugbetalen omdat het inkomen ongeveer 2000 euro hoger uitviel. Dat is toch ook een wat extreem bedrag?
Kijk, reizigster voegt ook hele nuttige info toe. Ex kletst in ieder geval. Nogmaals van toeslagen weet ik niets, maar ik vind de uitleg van reizigster heel logisch. Hopelijk ben je wijzer en kom je er uit nu. Fijn weekend verder!
quote:Botervliegje schreef op 19 februari 2011 @ 21:50:

Fame, de toeslagen die ik kreeg (huur en zorg) waren gebaseerd op zijn inkomen (ik had geen inkomen). Maar doordat hij de heffingskorting twee keer heeft laten toepassen is zijn brutojaarinkomen hoger en moet ik dus nu toeslagen terugbetalen.

Je hebt een te laag bruto inkomen doorgegeven bij het aanvragen van de toeslagen. Dat staat los van zijn netto inkomsten of loonheffingen. De gegevens die voor jouw woning (begrijp ik) en zorgverzekering zijn doorgegeven waren niet juist.

Als ik bruto 2000 per maand verdien, verdien ik 2000 per maand bruto. Met of zonder loonheffing, dat is mijn brutoloon. Als ik per maand 1500 over houd, moet ik bij het aanvragen/wijzigen van toeslagen 2000 per maand opgeven, het brutoloon.
Toeslagen worden gebaseerd op het verzamelinkomen. Als er geen aftrekposten zijn is dat simpel gesteld het bruto inkomen. Loonheffingskorting wel of niet of dubbel toegepast is zoals hierboven reeds gesteld niet relevant.

Wat in bovenstaande bijdragen niet genoemd wordt is dat Botervliegje in 2009 slechts gedurende een deel van het jaar samenwoonde. Maw: voor het deel dat er werd samengewoond zijn de toeslagen gebaseerd op verplicht toeslagpartnerschap. De toeslag was voor 2 personen gebaseerd op de optelsom van beide inkomens. Na het uit elkaar gaan wordt er een nieuwe berekening gemaakt. Voor dit deel van het jaar telt het jaarinkomen van elk afzonderlijk.

De gewone rekensom voor de toeslagen is voor velen al moeilijk te maken.

De berekening in het jaar van scheiding, bij elkaar gaan wonen of overlijden is nog wat lastiger te maken.

Conclusie: het jaar wordt in twee delen geknipt: 1 deel samenwonen, 1 deel apart wonend. Dat er dan verrekeningen plaatsvinden is niet verbazingwekkend. Zeker niet als de wijzigingen niet regulier zijn doorgegeven.
In 2009 waren we het gehele jaar wel samen. Ik heb alle wijzigingen (huur) doorgegeven. In de eerste brief over 2009 staat een hoger inkomen dan in de tweede brief. In de derde hetzelfde als de tweede. In de vierde weer een hoger inkomen en in de vijfde weer een lager. En met een steeds wisselend bedrag aan toeslag dus.
quote:Botervliegje schreef op 19 februari 2011 @ 22:13:

Nee, ik krijg juist de brieven van de toeslagen (waar ook geen hout van klopt, maar goed), dat de toeslag gebaseerd was op verkeerde bedragen en dat ik nu dus terug moet betalen. Volgens ex klopte dat niet, want zijn jaarinkomen zou omlaag moeten gaan als hij zijn schuld had afbetaalt. Zijn te besteden bedrag gaat omlaag door schulden. Zijn bruto inkomen niet, de te betalen belasting ook niet. HIj is een beetje dom vind je ook niet? Maar dat leek mij al wat vreemd, immers ontvangen was ontvangen. Maar dat was volgens hem dan weer niet zo. Vandaar dit topic, want ik snapte er inmiddels niets meer van.

Heel sec;

Je ex lult maar wat, hij kreeg inkomen en de belastingdienst weet hoeveel. Jouw toeslagen waren op verkeerde bedragen gebaseerd, en 99 van de 100 keer kloppen de bedragen die in de blauwe enveloppen worden genoemd écht wel! (uit de witte ook).
Dat ex niet heel veel verstand heeft van de belastingen wist ik al wel inmiddels.

En meestal kloppen die bedragen uit die enveloppen ook wel. Maar voor 2009 snap ik het niet en de mevrouw van de belastingdienst ook niet. Die snapte ook al niet waarom al die brieven met al die verschillende bedragen.
Ga uit van de laatste brief. Voorgaande brieven zijn correcties naar aanleiding van gewijzigde gegevens. Dus voorgaande brieven gewoon negeren.
Fisbel, maar wie wijzigt er dan dingen? Ik heb eenmalig de wijziging in de huur doorgegeven en verder niets. Ex ook niet. Waar komen dan al die bedragen vandaan? De laatste brief klopt ook niet, maar het hogere inkomen van de eerste en vierde brief klopten ongeveer wel en zijn door de toeslagendienst weer veranderd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven