Geld & Recht alle pijlers

2 uitkeringen op 1 adres ?

05-07-2012 19:21 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op dit moment een wajong uitkering omdat ik niet meer naar behoren funtioneer. Omdat mijn ex en ik nog niet zolang uit elkaar zijn en ik het niet ga redden alleen om dit huis te houden ben ik opzoek gegaan naar een huisgenoot. Een goede vriend zou graag bij mij willen komen wonen. Wel heeft hij een sociale dienst uitkering.

Als hij hier zou komen wonen waar zou ik op moeten letten ? Word ik of hij gekort op een uitkering ? Gaat de huursubsidie weg ?

Wie heeft hier ervaring mee ?

Het gezamelijke inkomen gaat ongeveer 1500 euro worden.
Graag gedaan.

Ik begrijp uit je reactie dat hij niet slechts een onderhuurder of kostganger waar je verder geen van doen mee hebt zou worden, maar dat jullie echt gezamenlijk zouden gaan wonen met verstrengeling van huishouden en financiën?
Je moet er een zakelijke relatie van maken. Als dat zo is kunnen jullie beide een uitkering hebben http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=20 en belangrijkste stukje hieronder geplakt.

speciale situatie: kostganger of kamerhuurder

Soms woont u in dezelfde woning, maar is er geen sprake van samenwonen. Dat kan het geval zijn als u een kostganger bent of bijvoorbeeld zelf een kamer verhuurt. De gemeente onderzoekt dan of er sprake is van een commerciële relatie. Er wordt onder andere gekeken naar:

Er is een schriftelijke overeenkomst tussen de kostganger en kostgever (of kamerhuurder en verhuurder) en u kunt aantonen dat u daadwerkelijk huur of kostgeld betaalt

Het kostgeld of de huurprijs is een normale prijs, dus niet veel te laag

Het kostgeld of de huur wordt jaarlijks verhoogd

Als de gemeente van oordeel is dat er sprake is van een commerciële relatie en niet van (financiële) zorg, dan is er geen sprake van samenwonen. Dit betekent dat u en degene die ook in hetzelfde huis woont ieder apart recht op bijstand kunnen hebben. Zie verder “Voorwaarden ”.
laat maar..
Ik heb ook een tijd geleeft van een wwb uitkering.

Mijn zus ook met een wwb uitkering heeft 2 jaar bij mij ingewwoont met dr Zoon. We werden allebij 50 euro gekort op ons uitkering en de huurtoeslag werd 2 jaar stilgelegt. Maar het mocht dus gewoon en me zus kon aantonen dat ze een woning zocht
quote:prinsesje30 schreef op 06 juli 2012 @ 14:13:

Ik heb ook een tijd geleeft van een wwb uitkering.

Mijn zus ook met een wwb uitkering heeft 2 jaar bij mij ingewwoont met dr Zoon. We werden allebij 50 euro gekort op ons uitkering en de huurtoeslag werd 2 jaar stilgelegt. Maar het mocht dus gewoon en me zus kon aantonen dat ze een woning zochtWat dus een compleet andere situatie is als die van TO
quote:cynba schreef op 06 juli 2012 @ 16:18:

Wat dus een compleet andere situatie is als die van TO Niet echt; het gaat ook om o.a. een WWB-er die een huis deelt. Voor de wet maakt het niet uit of dat met je broer of zus is of met een (of je) vriend; in beide gevallen kan er sprake zijn van een gezamenlijke huishouding.
Is toch hetzelfde voor hun boeit het idd niet of het een zus is of een broer. Een gewone vriend of vriendin het gaat er idd om dat het zien als samen.
Ik zou me even laten informeren over de huurtoeslag. Als je allengaande bent krijgt je ws een verhoging daarvan.

succes.
quote:_Branwen_ schreef op 06 juli 2012 @ 23:04:

[...]

Niet echt; het gaat ook om o.a. een WWB-er die een huis deelt. Voor de wet maakt het niet uit of dat met je broer of zus is of met een (of je) vriend; in beide gevallen kan er sprake zijn van een gezamenlijke huishouding.Maar er is geen sprake van Wajong, voor zover ik begrijp.
quote:cynba schreef op 08 juli 2012 @ 00:36:

Maar er is geen sprake van Wajong, voor zover ik begrijp.Als je de OP goed leest, zie je dat er ook wordt gevraagd welke gevolgen het voor zijn WWB uitkering heeft. Het ging dus niet alleen om Wajong.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven