20 jaar en (veel) schulden

vrijdag 15 december 2017 om 13:30
Je bent goed bezig.
IK begrijp dat je je schaamt en er niet met vriendinnen over wilt hebben. Maar schulden zijn een groot taboe onder jongeren cq studenten. Reden wat mij betreft om er wle open over te zijn. Daarnaast, als je mijn vriendin was, zou ik dit graag wil weten. Je kunt ook leuke dingen doen die weinig geld kosten. Je hoeft niet altijd op stap, je kunt het thuis ook gezellig maken.
IK begrijp dat je je schaamt en er niet met vriendinnen over wilt hebben. Maar schulden zijn een groot taboe onder jongeren cq studenten. Reden wat mij betreft om er wle open over te zijn. Daarnaast, als je mijn vriendin was, zou ik dit graag wil weten. Je kunt ook leuke dingen doen die weinig geld kosten. Je hoeft niet altijd op stap, je kunt het thuis ook gezellig maken.
vrijdag 15 december 2017 om 13:48
Wow, wat heb je al veel afgelost en dat op jouw leeftijd! Je mag echt trots zijn. En wat betreft het maken van de schulden... Je hebt een harde leerles gehad. Maar helemaal je eigen schuld vind ik het niet op jouw leeftijd. Je ouders zijn financieel voor je verantwoordelijk tot je 21e. En hierboven lees ik dat ze bij horen te dragen aan je studie tot je 23e. Bovendien horen ze een oogje in het zeil te houden en je te leren hoe het er in de grotemensenwereld aan toe gaat wat betreft financiën.
Ondanks de ellende hou je je sterk en zet je je schouders eronder. Doordat je nu zo bezig bent met afbetalen en zuinig leven denk ik dat je op latere leeftijd minder geneigd bent om je in de schulden te steken. Je hebt je les al gehad. En dat kan ook een voordeel zijn.
Ik vind het verstandig om je schuld om te zetten in een studieschuld. En weet je, dan hoef je je ook niet meer zo bezwaard te voelen. Want ik ken heel wat studenten die heel achterloos maximaal lenen met de gedachte: Ach, als ik later een goede baan heb, betaal ik wel weer terug en ach, dat termijnbedrag zal dan ook niet zo hoog zijn, dus boeie. Ik zelf vind het wel boeie, hoor, maar ik bedoel dat je je niet meer zo uitzonderlijk en bezwaard hoef te voelen met een hoge(re) studieschuld.
Ik las hier als tip om schoonmaakwerk te nemen. Dat is inderdaad een goede. Toen ik het een aantal jaren geleden financieel lastiger had, heb ik dat ook een tijdje gedaan. Ik woon in een kleine plaats, maar merkte al snel dat er veel vraag naar is. Ik heb destijds een advertentie op Marktplaats gezet (met een bijnaam, iets als 'poetshulp'). Zorg dat je een aantrekkelijke advertentie opstelt en gebruik woorden en zinnen als: betrouwbaar, komt afspraken na, helpt u graag in huis, niet-rokend, enz. Mensen hebben liever een betrouwbaar, net iemand in huis, dan iemand die de koningin van het poetsen is (ben er zelf eerlijk gezegd helemaal niet zo goed in). 12.50 is een gangbare prijs. Ik vroeg 15 euro per uur en ook daar kwamen mensen op af. Ik heb langere tijd voor een zieke vrouw een een bejaard stel gewerkt. Zij waren blij met mij, ik met hen!
Ondanks de ellende hou je je sterk en zet je je schouders eronder. Doordat je nu zo bezig bent met afbetalen en zuinig leven denk ik dat je op latere leeftijd minder geneigd bent om je in de schulden te steken. Je hebt je les al gehad. En dat kan ook een voordeel zijn.
Ik vind het verstandig om je schuld om te zetten in een studieschuld. En weet je, dan hoef je je ook niet meer zo bezwaard te voelen. Want ik ken heel wat studenten die heel achterloos maximaal lenen met de gedachte: Ach, als ik later een goede baan heb, betaal ik wel weer terug en ach, dat termijnbedrag zal dan ook niet zo hoog zijn, dus boeie. Ik zelf vind het wel boeie, hoor, maar ik bedoel dat je je niet meer zo uitzonderlijk en bezwaard hoef te voelen met een hoge(re) studieschuld.
Ik las hier als tip om schoonmaakwerk te nemen. Dat is inderdaad een goede. Toen ik het een aantal jaren geleden financieel lastiger had, heb ik dat ook een tijdje gedaan. Ik woon in een kleine plaats, maar merkte al snel dat er veel vraag naar is. Ik heb destijds een advertentie op Marktplaats gezet (met een bijnaam, iets als 'poetshulp'). Zorg dat je een aantrekkelijke advertentie opstelt en gebruik woorden en zinnen als: betrouwbaar, komt afspraken na, helpt u graag in huis, niet-rokend, enz. Mensen hebben liever een betrouwbaar, net iemand in huis, dan iemand die de koningin van het poetsen is (ben er zelf eerlijk gezegd helemaal niet zo goed in). 12.50 is een gangbare prijs. Ik vroeg 15 euro per uur en ook daar kwamen mensen op af. Ik heb langere tijd voor een zieke vrouw een een bejaard stel gewerkt. Zij waren blij met mij, ik met hen!
♥
vrijdag 15 december 2017 om 14:03

vrijdag 15 december 2017 om 14:08
Als die geen geld hebben, in de bijstand zitten, houdt het op.redbulletje schreef: ↑15-12-2017 11:36Waar zijn jouw ouders in dit verhaal? Die horen te betalen voor jou tot je 23e als je studeert.
TO je bent goed bezig. Ben trots op je hoor. Zorg dat je een goed diploma haalt, dan is die schuld straks nog maar 50 euro per maand.
vrijdag 15 december 2017 om 14:10
Inderdaad alle lopende schulden aflossen en dus samenbrengen bij DUO. Stel een leefbaar budget op voor jezelf, dat doe jij nu al, maar wanneer het eenmaal bij DUO is ondergebracht ben je in iedergeval van een heleboel belastende betalingen af.
Laat daarna je bijbaantjes niet ten koste van jouw studie gaan. En kijk ook eens of je een horeca bijbaantje in de stad waar jij studeert kunt bemachtigen, op die manier heb je toch nog iets van studentenleven zonder dat het veel gaat kosten.
Wanneer je eenmaal bent afgestudeerd en een baan hebt, hou zoveel mogelijk jouw zuinige levenspatroon aan. Op die manier zal je merken dat je best wel wat geld zal beginnen te sparen. Daar kan je twee dingen mee doen, of de 0% rente rekening van DUO mee aflossen, of als cash/eigen inleg meenemen in je hypotheek. Dat laatste is uiteindelijk voordeliger wanneer je klein blijft wonen.
Oh, en je bent echt niet de enige student die het krap heeft. De meest creatieve en leuke mensen zijn vaak ook wel degene die het krap hebben maar daar gewoon schijt aan hebben en het voor zichzelf leuk maken. De alternatievelingen in de zelfgemaakt/herstelde retro kleding. Ok, ze dragen niet die status nieuwste modegrillen, want daar hebben ze het geld niet voor (over) maar hechten hun waarde aan andere zaken. Dus niet duur stappen maar met een groep vrienden ergens thuis een bordspel of zo spelen of picknicken in het park met eigen baksels.
Laat daarna je bijbaantjes niet ten koste van jouw studie gaan. En kijk ook eens of je een horeca bijbaantje in de stad waar jij studeert kunt bemachtigen, op die manier heb je toch nog iets van studentenleven zonder dat het veel gaat kosten.
Wanneer je eenmaal bent afgestudeerd en een baan hebt, hou zoveel mogelijk jouw zuinige levenspatroon aan. Op die manier zal je merken dat je best wel wat geld zal beginnen te sparen. Daar kan je twee dingen mee doen, of de 0% rente rekening van DUO mee aflossen, of als cash/eigen inleg meenemen in je hypotheek. Dat laatste is uiteindelijk voordeliger wanneer je klein blijft wonen.
Oh, en je bent echt niet de enige student die het krap heeft. De meest creatieve en leuke mensen zijn vaak ook wel degene die het krap hebben maar daar gewoon schijt aan hebben en het voor zichzelf leuk maken. De alternatievelingen in de zelfgemaakt/herstelde retro kleding. Ok, ze dragen niet die status nieuwste modegrillen, want daar hebben ze het geld niet voor (over) maar hechten hun waarde aan andere zaken. Dus niet duur stappen maar met een groep vrienden ergens thuis een bordspel of zo spelen of picknicken in het park met eigen baksels.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

vrijdag 15 december 2017 om 15:07
Saartjehetpaardje schreef: ↑15-12-2017 10:45Totaalschuld was eerst 10.100 euro. (Stuk of 5 schuldeisers) en is nu inmiddels 3.300 euro.
Is natuurlijk ook een groot bedrag maar ik ben blij dat de schuld daalt.
Dat is hartstikke mooi. Zo snel mogelijk alle schulden omzetten in een lening bij het DUO. Hoe hoog is je studieschuld nu?

vrijdag 15 december 2017 om 15:22
Helemaal mee eens!LeesMee schreef: ↑15-12-2017 10:56Jij mag HEEL trots zijn op jezelf. Je hebt jezelf aan je eigen haren uit een moeras getrokken, waar je in had kunnen verzuipen. Maar in plaats daar van heb je het al bijna opgelost. Echt, heel, heel knap. Hoofd omhoog, geef jezelf een compliment en schaam je nooit voor de wijze waarop je volwassen geworden bent. Je houding is heel volwassen en niets om je voor te schamen.
Ik vind je ook heel verstandig overkomen.
Als je zo door blijft gaan, ga jij er echt wel komen.
Succes met de laatste restjes van de schulden.
Ik ken mensen die meer schulden dan jou hebben en die er totaal niet verstandig mee omgaan.En die mensen zijn ouder dan jou.
Dat zijn de mensen die toch allemaal kleding voor zichzelf blijven kopen ( want ze lopen alweer een tijdje in hetzelfde en verdienen het nu wel ) , toch extra kosten blijven maken.En proberen zo weinig mogelijk af te betalen.
Dus echt nogmaals, je bent echt heel goed bezig.
vrijdag 15 december 2017 om 17:08
Wat knap dat je de schulden zo ver hebt weten te verminderen. Kijk ook eens of je in aanmerking komt voor een aanvullende studiebeurs. Tot een bepaald inkomen van je ouders kun je die krijgen. En als je binnen 10 jaar afstudeert hoef je de aanvullende beurs niet terug te betalen, in tegenstelling tot een lening.

vrijdag 15 december 2017 om 17:10
Je bent goed bezig TO! Wat een deuk heb je al in je schulden geslagen! Werken voor je geld is uitstekend, maar het kan geen kwaad om na te gaan of je niet ergens geld laat liggen waar je recht op hebt.
Je geeft aan dat je ouders geen geld hebben in je financieel te ondersteunen voor je studie. Voor die situatie is een beurs bij DUO in het leven geroepen. Op hun website kan je met even zoeken nagaan of je daar misschien voor in aanmerking komt. Dan is een deel van het geld geen lening die je moet terug betalen, maar wordt het omgezet in een beurs (dus kwijtgescholden) zodra je afstudeert.
Heb je verder al toeslagen aangevraagd? Je hebt misschien recht op huurtoeslag en zorgtoeslag. Je kan een proefberekening maken op toeslagen.nl, let op dat je niet naar sites met tussenpersonen gaat (kost geld, pikken een graantje mee van waar JIJ recht op hebt), maar gewoon direct naar toeslagen.nl
Als je op jezelf woont, vraag altijd kwijtschelding aan voor de gemeentebelastingen. Het kostte mij altijd een uurtje formulieren verzamelen en printjes maken, maar die €500 is dan toch snel verdiend.
Tot slot: doe elk jaar aangifte van je inkomstenbelasting, en als je dat niet hebt gedaan: doe het alsnog voor de afgelopen jaren dat je hebt gewerkt. Daar kan soms ook nog wel een leuke teruggave uitrollen.
Je geeft aan dat je ouders geen geld hebben in je financieel te ondersteunen voor je studie. Voor die situatie is een beurs bij DUO in het leven geroepen. Op hun website kan je met even zoeken nagaan of je daar misschien voor in aanmerking komt. Dan is een deel van het geld geen lening die je moet terug betalen, maar wordt het omgezet in een beurs (dus kwijtgescholden) zodra je afstudeert.
Heb je verder al toeslagen aangevraagd? Je hebt misschien recht op huurtoeslag en zorgtoeslag. Je kan een proefberekening maken op toeslagen.nl, let op dat je niet naar sites met tussenpersonen gaat (kost geld, pikken een graantje mee van waar JIJ recht op hebt), maar gewoon direct naar toeslagen.nl
Als je op jezelf woont, vraag altijd kwijtschelding aan voor de gemeentebelastingen. Het kostte mij altijd een uurtje formulieren verzamelen en printjes maken, maar die €500 is dan toch snel verdiend.
Tot slot: doe elk jaar aangifte van je inkomstenbelasting, en als je dat niet hebt gedaan: doe het alsnog voor de afgelopen jaren dat je hebt gewerkt. Daar kan soms ook nog wel een leuke teruggave uitrollen.
vrijdag 15 december 2017 om 18:08
Je bent al ontzettend goed bezig dat je zoveel duizenden euro's al hebt terugbetaald. Ik zou in jouw geval ook een DUO lening gebruiken om de schuldeisers 'af te betalen'. Als je dan je opleiding hebt afgemaakt dan is dat straks wel makkelijk afbetaald met een beter betalende baan dan nu. Zolang je dan maar niets extra's gaat lenen voor nutteloze dingen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
dinsdag 19 december 2017 om 02:14
Als je je schulden van schuldeisers over kan zetten naar de DUO is dat zeer verstandig. De DUO kent een lage rente, afbetaling naar draagkracht en hoef je voorlopig niet af te lossen.
Bedenk wel dat dit het symptoom van je probleem oplost en niet je probleem. Je probleem is dat je meer uitgeeft dan dat er binnenkomt. Dat zul je ook aan moeten pakken.
Twee uurtjes werken schiet bijvoorbeeld totaal niet op. Ga meer werken, goedkoper leven en zet vooral die lening bij de DUO weer stop nadat je je schulden hebt afbetaald. Anders laat je dat vrolijk doorlopen en heb je zo een ton aan schuld.
Bedenk wel dat dit het symptoom van je probleem oplost en niet je probleem. Je probleem is dat je meer uitgeeft dan dat er binnenkomt. Dat zul je ook aan moeten pakken.
Twee uurtjes werken schiet bijvoorbeeld totaal niet op. Ga meer werken, goedkoper leven en zet vooral die lening bij de DUO weer stop nadat je je schulden hebt afbetaald. Anders laat je dat vrolijk doorlopen en heb je zo een ton aan schuld.

dinsdag 19 december 2017 om 12:06
Even wat beter lezen. Ze heeft al 70% van haar schuld op eigen kracht afgelost. Dat lukt niet als je meer uitgeeft dan er binnenkomt. Kortom, ze heeft de kern van het probleem al lang aangepakt en opgelost, ze zit alleen nog met de laatste restanten.Stampertje12 schreef: ↑19-12-2017 02:14Als je je schulden van schuldeisers over kan zetten naar de DUO is dat zeer verstandig. De DUO kent een lage rente, afbetaling naar draagkracht en hoef je voorlopig niet af te lossen.
dinsdag 19 december 2017 om 12:35
.Stampertje12 schreef: ↑19-12-2017 02:14Bedenk wel dat dit het symptoom van je probleem oplost en niet je probleem. Je probleem is dat je meer uitgeeft dan dat er binnenkomt. Dat zul je ook aan moeten pakken.
.
TO heeft al 70% van haar schulden afgelost, beetje vreemde opmerking om dan te zeggen dat ze meer uitgeeft dan er binnen komt. Wanneer ze zo door gaat is ze binnen no time aan het sparen in plaats van aan het aflossen.
Niet geschoten is altijd mis
dinsdag 19 december 2017 om 17:31
Even wat beter lezen: ze zegt dat ze sowieso studieschuld opbouwt tijdens haar studie omdat haar ouders niet kunnen lenen. Er gaat dus wel degelijk meer geld uit dan er binnen komt.MaryCrawley schreef: ↑19-12-2017 12:06Even wat beter lezen. Ze heeft al 70% van haar schuld op eigen kracht afgelost. Dat lukt niet als je meer uitgeeft dan er binnenkomt. Kortom, ze heeft de kern van het probleem al lang aangepakt en opgelost, ze zit alleen nog met de laatste restanten.