Geld & Recht alle pijlers

20 jaar en (veel) schulden

15-12-2017 01:11 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Opgelost
anoniem_360650 wijzigde dit bericht op 22-12-2017 14:14
99.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ga meer werken, alleen een buurt super in het dorp is een slap excuus om niet meer te gaan werken. Hoe denk jij dat andere jongeren in kleine dorpen dat doen dan? Die gaan dus naar een dorp of stad verderop om te werken. Dat doen mijn kinderen van jouw leeftijd ook. Tenzij je geneeskunde studeert en coschappen loopt of iets dergelijks kun je best wat meer uur gaan werken, 2 uur op vrijdag en zaterdag ochtend is een uur of 6 in de week? Dan kun je beter vrijdag en zaterdagavond in de horeca gaan staan, maak je al meer uren en volgens mij verdient dat ook wat beter.

Als je je schulden gaat betalen met geld van DUO wees dan alsjeblieft zo slim om al het geld dat je niet afbetaald en nu over hebt niet uit te geven maar apart te zetten. Als je nu een spaarpotje opbouwt dan kun je straks alvast een deel van je lening in een keer terug betalen. Ik weet niet wat je studeert maar lang niet iedereen gaat genoeg verdienen om makkelijk even een paar duizend euro af te betalen. Je mag er wel lang over doen het terug te betalen maar het moet wel gebeuren en het is toch wel fijn als je niet op je 40e nog je telefoonabonnement van je 18e loopt te betalen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Je schulden nu aflossen met een lening bij DUO is goedkoper dan die schulden op eigen houtje af te lossen, want dat gaat je langer duren en die boetes/rentes zijn hoger dan bij een DUO lening.

De regeling voor afbetaling bij DUO is ook veel minder streng. Het maandelijks af te lossen bedrag gebeurt op basis van wat je inkomen is. Ik heb een tijdje bijvoorbeeld niets moeten aflossen, omdat mijn inkomen niet hoog genoeg was.

Kijk even op de website van DUO en verdiep je in het leenverhaal. Ik denk dat dit voor jou een goeie reset optie is om al je losse schulden zsm af te betalen, maar 1 schuld te hebben die je voorlopig niet hoeft af te betalen (maar wel mag), en verder je uitgavenpatroon aan te passen aan wat je verdient of meer uren bijverdienen.
Ja, ik zou in jouw geval zeker die leningen aflossen met geld van DUO. Dan is de druk van de ketel en lukt het je echt wel om die paar duizend euro aan DUO af te betalen, ergens de komende 30 jaar.

Vanaf nu verstandiger met geld omgaan, dit als goede les zien en blijven werken, dan komt het echt wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook eens langs kunnen gaan bij je gemeente, de medewerkers van werk & inkomen kunnen je hierbij ook helpen. Vaak hebben ze een soort inloopspreekuur waar je gewoon kunt binnen lopen om advies te vragen.
Wat vervelend om te lezen dat je op deze leeftijd al in zo'n lastig pakket zit!
Vanuit mijn werk heb ik veel ervaring met mensen in een soortgelijke situatie. Vaak merk ik dat mensen helemaal 'lamgeslagen' zijn en daardoor ook geen overzicht meer hebben.

Misschien een paar praktische tips:
- heb je een budgetplan voor jezelf? Waar je inkomsten, uitgaven etc in staan
- maak je aanspraak op alle 'potjes' waar je recht op hebt? Soms heb je in een gemeente ook een participatiefonds/regeling of iets anders ,waardoor je ook eens iets leuks kunt doen (of iets nuttigs kunt aanschaffen)
- Beetje schot voor open doel.. maar ontvang je wel zorgtoeslag? Bij een minimaal inkomen is dat vanaf 2018 €94.- per maand.
- Hoe hoog is je schuldenlast/wat is het aantal schuldeisers? Met sommige schuldeisers kun je bijvoorbeeld best onderhandelen. Ik krijg voor cliënten zeer regelmatig voor elkaar dat ik ze een voorstel doe van betaling van bijvoorbeeld 30% van de vordering en dat de rest dan kwijtgescholden wordt.

Vaak bij een gemeente kunnen ze wel helpen met budgettips, of hebben ze cursussen voor omgaan met geld, budgetbeheer etc.. de kwaliteit hiervan varieert nogal per gemeente, dus dat is ook een kwestie van mazzel hebben.

Ik vind het echt heel dapper dat je je problemen aanpakt, in plaats van dat je je ervoor verstopt
Het overhevelen van je schulden naar een schuld bij DUO maakt het voor jezelf inzichtelijker (je hebt dan nog maar 1 schuld) en de voorwaarden zijn bij DUO erg gunstig. Goed plan dus.

Daarnaast is het een kwestie van minder uitgeven en meer inkomsten regelen. Hoe woon je nu? Dat is vaak je grootste uitgave.

Wat betreft meer inkomsten: probeer aansluitend op je studie in je studiestad werk te zoeken naast het werk in het dorp waar je woont.
Normaal zou ik altijd zeggen geen gat opvullen met een ander gat. Maar in jou geval zou ik zeker je schulden afbetalen met geld van Duo. Ik denk dat je een groot compliment verdient TO. Je bent hartstikke jong en schijnbaar hebben je ouders je niet geleerd met geld om te gaan, en door wat je verteld zijn ze wellicht deels verantwoordelijk voor de situatie. Je neemt nu je verantwoordelijkheid voor keuzes toen je een tiener was, dat is hartstikke knap. Het is een oneerlijke start van je volwassen leven. In jou geval zou ik de lening van duo max aanzetten tot je schulden zijn afbetaald (bij een paar duizend euro zou dat in een paar maanden moeten lukken). Daarna zet je de lening uit, en probeer je een beetje te sparen terwijl je nog naar school gaat. Straks ga je dan DUO terugbetalen, en dat is een regeling gebaseerd op je inkomen, maar als je wil kun je altijd versnelt aflossen. Vergeef jezelf en ga zo door. Anderen hier geven goede tips voor het creëren van meer inkomen, echter zou ik vooral ook er voor zorgen dat je die studie goed afrond en deze niet onder bijbaantjes laten lijden, gewoon een redelijke hoeveelheid werken is voldoende. Met een afgeronde studie wordt het makkelijker straks je schuld bij DUO af te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Oplossing is inderdaad om meer bij DUO te lenen en daarmee de andere schuldeisers af te betalen.

Trap niet in de valkuil om zoveel te gaan werken dat je studie eronder lijdt. In de eerste plaats ben je student en geen werknemer.

Verder je niet alleen met afbetalen van schulden bezig houden, maar ook genieten van het leven en je studietijd. Schuld bij DUO zal wel oplopen, maar eenmaal aan het werk kun je beginnen met afbetalen.
Boogschutter10 schreef:
15-12-2017 10:41
Oplossing is inderdaad om meer bij DUO te lenen en daarmee de andere schuldeisers af te betalen.

Trap niet in de valkuil om zoveel te gaan werken dat je studie eronder lijdt. In de eerste plaats ben je student en geen werknemer.

Verder je niet alleen met afbetalen van schulden bezig houden, maar ook genieten van het leven en je studietijd. Schuld bij DUO zal wel oplopen, maar eenmaal aan het werk kun je beginnen met afbetalen.
Wat een slecht advies. Genieten van het leven? Ja! Maar niet als je nog met een dikke schuld zit op deze leeftijd.
Hoe jong TO ook is, ze is verantwoordelijk voor haar schuld. Die schuld moet ze zelf gaan aflossen. Niet later, maar nu. En daar zal ze voor moeten werken. En hard ook. Op deze leeftijd heb je de energie om te studeren en te werken. Dat is zwaar, maar dat is nu even niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Dit is de eerste keer dat ik me er niet voor schaam en ondanks dat dit anoniem gebeurt, vond ik het lastig om mijn verhaal te delen. In mijn omgeving weet niemand het (op mijn familie na). Inmiddels heb ik ook minder vrienden, omdat ik een tijd geleden besloot dat ik niet langer zo wil leven en daardoor ook besloot niet langer zomaar geld uit te geven door bijvoorbeeld te gaan stappen of uit eten te gaan met vrienden. Ik heb het ze nooit durven vertellen en ik geneer me ook voor de situatie.

Enorm bedankt voor jullie tips en reacties. Hierdoor voel ik me voor het eerst een beetje trots op mezelf. Ik heb namelijk al heel wat kunnen aflossen.

Totaalschuld was eerst 10.100 euro. (Stuk of 5 schuldeisers) en is nu inmiddels 3.300 euro.
Is natuurlijk ook een groot bedrag maar ik ben blij dat de schuld daalt. Overigens ben ik me er ook van bewust dat ik straks een studieschuld heb omdat ik al geld leen zodat ik mijn schoolkosten betalen. Mijn ouders kunnen dat niet betalen en zij hebben me ook nooit geleerd om met geld om te gaan. Ik heb het mezelf inmiddels als het ware een beetje aangeleerd en ga nu stukken verstandiger met geld om. Het is ook wel fijn dat ik 30 Jaar over mijn studieschuld mag doen maar baal er dan wel weer van dat dit meetelt bij een hypotheek, maar goed, dit is nou eenmaal de situatie.
Alle reacties Link kopieren
Saartjehetpaardje schreef:
15-12-2017 10:45
Bedankt voor jullie reacties. Dit is de eerste keer dat ik me er niet voor schaam en ondanks dat dit anoniem gebeurt, vond ik het lastig om mijn verhaal te delen. In mijn omgeving weet niemand het (op mijn familie na). Inmiddels heb ik ook minder vrienden, omdat ik een tijd geleden besloot dat ik niet langer zo wil leven en daardoor ook besloot niet langer zomaar geld uit te geven door bijvoorbeeld te gaan stappen of uit eten te gaan met vrienden. Ik heb het ze nooit durven vertellen en ik geneer me ook voor de situatie.

Enorm bedankt voor jullie tips en reacties. Hierdoor voel ik me voor het eerst een beetje trots op mezelf. Ik heb namelijk al heel wat kunnen aflossen.

Totaalschuld was eerst 10.100 euro. (Stuk of 5 schuldeisers) en is nu inmiddels 3.300 euro.
Is natuurlijk ook een groot bedrag maar ik ben blij dat de schuld daalt. Overigens ben ik me er ook van bewust dat ik straks een studieschuld heb omdat ik al geld leen zodat ik mijn schoolkosten betalen. Mijn ouders kunnen dat niet betalen en zij hebben me ook nooit geleerd om met geld om te gaan. Ik heb het mezelf inmiddels als het ware een beetje aangeleerd en ga nu stukken verstandiger met geld om. Het is ook wel fijn dat ik 30 Jaar over mijn studieschuld mag doen maar baal er dan wel weer van dat dit meetelt bij een hypotheek, maar goed, dit is nou eenmaal de situatie.
Jij mag HEEL trots zijn op jezelf. Je hebt jezelf aan je eigen haren uit een moeras getrokken, waar je in had kunnen verzuipen. Maar in plaats daar van heb je het al bijna opgelost. Echt, heel, heel knap. Hoofd omhoog, geef jezelf een compliment en schaam je nooit voor de wijze waarop je volwassen geworden bent. Je houding is heel volwassen en niets om je voor te schamen.
Alle reacties Link kopieren
TO er zijn bijna geen studenten meer zonder studieschuld, dus maak je niet druk! Het is natuurlijk hartstikke rot, maar een studieschuld is tegenwoordig heel normaal (hoewel ik het niet normaal vind, maar ik heb zelf ook een torenhoge, je moet wel).

Dus zet je studielening bij DUO op maximaal. Je doet het goed! 3.300 euro nog maar, je hebt de meeste schulden dus al kunnen afbetalen! Je kan het TO.

Verder woon ik ook in een dorp, werkte ik in de vakanties altijd op vakantieparken (campings etc.), je zou eens kunnen rondvragen. Hotels vragen ook vaak schoonmaaksters voor een paar uurtjes voor school. En ik fietste naar de dichtsbijzijnde 'grote stad' om daar in de horeca te werken.

Maar zorg er vooral voor dat je die studie afmaakt, dat is nu het belangrijkste.
Wauw, supergoed zeg, van meer dan tienduizend naar nog maar 3300 euro schuld!
Hey meid. Wat een boel heb jij moeten leren in korte tijd. Je bent op de goede weg!

Meer inkomen verkrijgen is verstandig. Maar laat het niet ten koste gaan van je studie. Dat is ook financieel niet verstandig: elke maand dat je eerder een reguliere volwaardige baan kunt krijgen levert je namelijk vele malen meer op.

Het is verstandig al je schulden zo snel mogelijk naar je studieschuld over te zetten. Dat kost verreweg de minste rente en flexibiliteit. Gebruik eventueel het collegegeldkrediet. Zorg na het aflossen van je schulden (muv studieschuld) ook voor een kleine buffer, dat je niet weer de dure schuld in schiet bij een onverwachte tegenvaller.

Weet je wanneer je schuld bij de andere schuldeisers ongeveer is afgelost?
Wanneer ben je klaar met studeren, en wat is dan naar verwachting je studieschuld (DUO heeft hier volgens mij een rekenmodule voor).

Zet je studieschuld eens in perspectief: Wat verdien je met je verwachtte baan (beetje pessimistisch inschatten is wel verstandig)? Als je je huidige uitgaven (+ een beetje voor werkkosten) handhaaft, hoeveel maanden ben je dan bezig om het helemaal af te lossen? Dat geeft ook aan hoeveel later je een (duurder) huisje kunt kopen als je dat zou willen. Nog beter is iets goedkoper kopen en de studieschuld gewoon laten; dat is alles bij elkaar financieel voordeliger want de rente op je studieschuld is lager dan op je hypotheek.

Bespreek met je oma de wens om het terug te betalen, waarschijnlijk ziet ze liever dat je vaker langskomt. Haar af en toe een handje helpt etc.
anoniem_199900 wijzigde dit bericht op 15-12-2017 11:35
9.50% gewijzigd
arg
anoniem_199900 wijzigde dit bericht op 15-12-2017 11:35
Reden: quote ipv wijziging
99.63% gewijzigd
Waar zijn jouw ouders in dit verhaal? Die horen te betalen voor jou tot je 23e als je studeert.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in dit geval ook met DUO alles aflossen. Beter bij DUO zonder rente dan bij de anderen. Ja het is balen.
Verder vraag hulp bij de gemeente.
Lieve TO, je bent hardstikke goed bezig! Je hoeft je helemaal niet te schamen. Iedereen maakt fouten en jij bent jouw eigen fouten gewoon zelf aan het oplossen. Heel volwassen en knap.

Verder, los inderdaad die 3000 euro af met geld van DUO en probeer er dan iets relaxter over te worden. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een studieschuld, de voorwaarden bij DUO zijn heel gunstig en die 3000 euro klinkt nu als heel veel maar valt over 30 jaar heel erg mee. Je moet natuurlijk niet eindeloos veel lenen bij DUO maar dat doe jij duidelijk niet en dan hoef je daar ook niet enorm veel zorgen om te hebben.

Wees trots op jezelf en ga ook een beetje genieten van je studietijd.
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
15-12-2017 10:45
Wat een slecht advies. Genieten van het leven? Ja! Maar niet als je nog met een dikke schuld zit op deze leeftijd.
Hoe jong TO ook is, ze is verantwoordelijk voor haar schuld. Die schuld moet ze zelf gaan aflossen. Niet later, maar nu. En daar zal ze voor moeten werken. En hard ook. Op deze leeftijd heb je de energie om te studeren en te werken. Dat is zwaar, maar dat is nu even niet anders.
Verschillen van mening mag, maar zeker geen slecht advies. Beroepshalve heb ik hier zo nu en dan mee te maken. Niet iedereen heeft de energie om op die leeftijd veel te werken en te studeren. De schuldenlast kan ook een psychische druk geven waar je a.h.w. gebukt onder gaat. Regelmatig met studenten te maken die al stevige schulden hebben. Komt vaak voor dat zij dan zoveel gaan werken dat zij daardoor veel studievertraging oplopen. Elke studievertraging kost veel extra geld, komt later op de arbeidsmarkt etc.. Daarnaast kan vertragen ook soms praktische problemen geven, zoals dat vakken zijn veranderd, studieprogramma anders is, er aanpassingen gedaan moeten worden.
Studie uitval als gevolg van schulden en te veel werken komt ook voor. Dan heb je dus en geen diploma en stevige studieschuld erbij. Ter achtergrondinfo.

Maar goed, dit lijk hier allemaal niet zo te spelen. Van 10.000 naar circa 3.000 schuld is een hele knappe prestatie!
Nog geen 4000 euro schuld, dan valt het nog wel mee (in vergelijking met andere verhalen die je hoort). Blijft natuurlijk veel geld maar dat is nog te overzien. En gelukkig ben je tot inzicht gekomen dat 'boven je stand' leven geen goed idee was. Wel jammer dat je vrienden je nu hebben laten vallen.
Alle reacties Link kopieren
Heel goed gedaan hoor. Je hebt nu één schuld bij DUO, dat is heel overzichtelijk. Heb je nu 3300 euro schuld zonder je studieschuld? Of is dit je totale schuld nu?

Knap hoor, van 10000 euro naar 3000 euro!
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Pbtje gestuurd
Uiteindelijk komt alles goed. Zo niet, dan toch.
redbulletje schreef:
15-12-2017 11:36
Waar zijn jouw ouders in dit verhaal? Die horen te betalen voor jou tot je 23e als je studeert.
21, en ze hoeven niet alles te betalen. Maar mee eens dat ze moeten bijdragen aan het levensonderhoud en studie. Daar heeft DUO ook een bedrag voor vastgesteld.
Alle reacties Link kopieren
Als je 2 uurtjes in de supermarkt werkt moeten ze je 3 uur betalen. Je bent waarschijnlijk oproepkracht of hebt een 0-uren contract, in dat geval moeten ze altijd minimaal 3 uur betalen.

Dat ene uurtje extra kan ook weer schelen in je schuld. Misschien kan je af en toe bij iemand schoonmaken dat levert behoorlijk veel op, meestal minimaal 12.50 per uur.

Verder heel knap dat je al zoveel afgelost hebt. Jammer dat je ouders je geen financiele opvoeding hebben gegeven dat is zo belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Je zal voor korte tijd alles op alles moeten zetten om extra geld te verdienen om je schulden af te lossen als je die niet wil. Dat geeft best veel voldoening als het je lukt en daarom is het best leuk om zo je best te doen, temeer omdat het niet eindeloos duurt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven