Geld & Recht alle pijlers

2011 gescheiden, kinderopvangtoeslag en fiscaal partnerschap

25-11-2011 17:12 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dit jaar gescheiden van mijn ex.

Hij is 1 april het huis uit gegaan en heeft zich op 23 juni zich laten uitschrijven als woonadres in het GBA.

De scheidingsaanvraag is half oktober ingediend bij de rechtbank, vorige week behandeld en wordt volgende week ingeschreven bij de gemeente.

Voor de kinderopvangtoeslag werd mij geadviseerd om de toeslagpartner per uitschijvingsdatum GBA te laten aanpassen. Heb ik dus ook gedaan per 23 juni en sindsdien krijg ik ook meer kinderopvangtoeslag.

Wij hebben nog wel een gezamenlijk huis (nu in de verkoop) en deden tot op heden altijd gezamenlijk de belastingaangifte (fiscaal partnerschap) zodat we het maximale eruit konden halen qua teruggave,

Vraag alleen is hoe dat voor 2011 moet. Gezamenlijk voor een maximale teruggave of kom ik dan in de problemen voor de kinderopvangtoeslag en moet ik dan ineens flink terug gaan betalen omdat zijn inkomen dan ook meetelt. Wie weet dit? En wat is verstandig?

Op de site van de toeslagen is dit wat onduidelijk of zijn inkomen het hele jaar meetelt. Aan de belastingtelefoon zeiden ze niet op de site staat weer van wel.
Ik had begrepen dat je fiscaal partner voor een heel jaar geld. Dus of heel 2011 wel, of niet.
De vraag is dan ook of wij moeten kiezen voor een fiscaal partner aangifte ivm de kinderopvangtoeslag waar hij geen toeslagpartner meer is.
Je bent fiscaalpartner tot het moment dat de scheidng is ingediend bij de rechtbank en je niet meer samen staat ingeschreven op hetzelfde adres. In dit geval ben je dus elkaars fiscaal partner tot half oktober 2011.

http://www.belastingdiens ... chap2011-09.html#P75_7729

http://www.belastingdiens ... chap2011-06.html#P57_5679

Dit alles dus mbt fiscaal partnerschap. Toeslagpartner is vast ook te vinden op de site van de belastingdienst.
MBT tot toeslagen

http://www.toeslagen.nl/p ... gpartner-02.html#P35_3233

Je bent dus toeslagpartner tot er ergens gemeld is dat jullie niet meer definitef samenleven. Dat is dus in ieder geval 23 juni.
quote:a-mcr75 schreef op 25 november 2011 @ 17:17:

De vraag is dan ook of wij moeten kiezen voor een fiscaal partner aangifte ivm de kinderopvangtoeslag waar hij geen toeslagpartner meer is.http://www.belastingdiens ... chap2011-06.html#P57_5679
Leeft u heel 2011 duurzaam gescheiden van uw echtgenoot en u voldoet niet aan de 2 voorwaarden? Dan bent u heel 2011 fiscale partners. Dat betekent dat u bepaalde inkomsten en aftrekposten samen moet optellen en verdelen. Iedere verdeling mag, als het totaal maar 100% is. Bent u het niet met elkaar eens? U moet dan ieder 50% aangeven.

Aftrekposten berekenen

U telt de uitgaven van u beiden samen. Voor de berekening van de drempel telt u uw verzamelinkomen bij dat van uw echtgenoot.

Let op!

Bent u een deel van 2011 fiscaal partners? Dan geeft u alleen uw eigen inkomsten en aftrekposten aan.
Ik weet dat áls je voor de kinderopvangtoeslag als toeslagpartners wordt aangemerkt, beide inkomens bij elkaar geteld worden, wat best lullig kan uitkomen als één van jullie of beiden meer verdient. Geen idee of bezwaar hier iets in kan uitmaken, ik had destijds weinig aandacht voor de termijnen dus er is voor zover ik kon uitmaken niets mee gedaan.

Eerlijk gezegd lijkt het me alsof je van twee walletjes wilt eten.
Ik zou hier ook graag even willen reageren.

Wat heeft het fiscale partnerschap voor gevolgens van de renteafrek/voorlopige teruggaaf? (weet niet precies hoe het zit)

Betekend dit dan bijvoorbeeld dat 1 van ons (of allebei) minder terugkrijgt?
a-mcr75: In principe is hierboven door Dahlia74 en Tijger32 de juiste informatie gegeven. U bent fiscaal partners tot half oktober 2011. U bent derhalve een gedeelte van het jaar fiscaal partners van elkaar.

Informatie Belastigdienst:

Bent u maar een deel van 2011 fiscale partners? Dan kunt u ervoor kiezen om heel 2011 als fiscale partners te worden beschouwd. Zo kunt u toch sommige inkomsten en aftrekposten verdelen.

U kunt dus kiezen: OF kiezen voor voljaars fiscaal partnerschap. Dan kunt u nog voor 2011 de aftrekposten (hypotheekrente) verdelen zoals u dat het beste uitkomt. OF kiezen voor afzonderlijke aangiften. Hier is geen verdeling van aftrekposten mogelijk. Realiseert u zich dat de keuze voor voljaars fiscaal partnerschap betekent dat u tot een goed overleg hierover met uw ex in staat moet zijn.

De keuze voor voljaarspartnerschap ja/nee staat los van de toeslagen. U heeft in principe de juiste informatie gekregen. Tot 23 juni was u toeslagpartners van elkaar. Daarna niet meer. U wordt vanaf 23 juni als duurzaam gescheiden beschouwd. Daarmee is een eind gekomen aan het toeslagpartnerschap.
fisbel wijzigde dit bericht op 12-12-2011 10:22
Reden: informatie over toeslagpartnerschap
% gewijzigd
quote:missy85 schreef op 10 december 2011 @ 15:43:

Ik zou hier ook graag even willen reageren.

Wat heeft het fiscale partnerschap voor gevolgens van de renteafrek/voorlopige teruggaaf? (weet niet precies hoe het zit)

Betekend dit dan bijvoorbeeld dat 1 van ons (of allebei) minder terugkrijgt?U bent ongehuwd met samenlevingscontract begrijp ik, Zolang u nog niet uitgeschreven bent bent u fiscaal partners van elkaar. U kunt de hypotheekrenteaftrek verdelen zoals u wilt.

Stel dat u uw partner 100% van de aftrek toebedeeld krijgt (meer teruggave door hoger inkomen) dan betekent dat ook dat hij de teruggave op zijn rekening krijgt. U moet dan zelf afspraken maken hoe dit onderling verdeeld wordt.

Als u zich nog dit jaar uitschrijft, is er wel te kiezen: OF voljaars fiscaal partnerschap met keuze de aftrekposten te verdelen OF kiezen voor gedeeltelijk fiscaal partnerschap met gescheiden aangifte. Bij deze laatste keuze is het verdelen van de aftrekposten niet mogelijk. U voert uw eigen deel van de HRA op: 50% EWF en 50% betaalde hypotheekrente. (zie ander item)

NB: Het kan zijn dat u slechts 33% teruggave krijgt als uw belatbaar inkomen lager dan ¤ 18.628 uitkomt. Als uw beider inkomens tussen dit bedrag en ¤ 55.695 inzitten is er via verdeling weinig belastingvoordeel te behalen. (de te betalen belasting in belastingschijf 2 en 3 hebben vrijwel hetzelfde percentage)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven