Geld & Recht alle pijlers

aankopen ivm kredietcrisis

18-11-2008 18:38 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was va het weekend in een grote meubelketen

het was er stil..........angstvallig stil

ik heb het idee dat er nits meer verkocht wordt qua grote aankopen

en ook verbouwingen

auto`s ik denk dat de dealers duimen draaien en straks verkopers moet ontslaan

tsja misschien kan sinterklaas nog wat redden maar ik ben bang van niet

en de regering ?? die houdt voet bij stuk met de aankomende hoge gasprijs en de vliegtax

de gezondheidszorg die barst uit zijn voegen ........meer betalen en minder vergoed of deels vergoed

Let maar op er staat ons nog wel wat te wachten
Het enige wat ik tot nu toe van die credietcrisis gemerkt heb, is dat de benzineprijzen behoorlijk gedaald zijn!
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Er zijn nog niet veel bedrijven die massa-ontslagen hebben aangekondigd. Mensen gaan gewoon lekker sparen.

De bouw en auto-industrie lopen wel te piepen maar die proberen gewoon hun inefficiente werkwijze van de afgelopen jaren af te wenden op de kredietcrisis zodat ze steun krijgen. Kijk, daar word ik nou naar van. Paniekzaaierij. Recessie komt er echt wel, maar het is geen depressie.
Ik ben ook naar twee meubelketens geweest, en idd het was er stil,

maar dat kan toch nooit door de kredietkrises komen al zo gauw....?

De grote meubelzaken geven toch vrij weinig service voor veel geld, zodoende ben ik zelf weer terecht gekomen bij die zweedse zaak, waar ik dus de garderobekast precies zo kan krijgen als ik hem hebben wil, (hij moet de hoek om gaan en dan nog 1 of 2 kleinere er tegen aan).

Bij de zweed helemaal niks nie te merken van crises of whatever, het was er stikdruk (op maandag), of komen al die mensen allenig maar een ontbijtje pakken voor 1 euro?
Wellicht worden mensen iets voorzichtiger, maar ik denk dat dat nog wel meevalt. Als aankopen worden uitgesteld, is dat eerder te wijten aan het gegeven dat banken niet meer zo snel geld lenen, waardoor mensen domweg het geld voor een ander huis, een auto of een boot (en meer van dergelijke zaken) niet hebben. En áls ze al aan krediet kunnen komen, dan tegen een hogere rente omdat de banken de lage rente die de centrale banken hanteren domweg niet doorberekenen aan de klant, en daar bovenop nog allerlei toeslagen bedenken om hun risico af te dekken. Ook dat vermindert autonoom de koopkracht.

Het is intrigerend om te zien, eigenlijk. De banken, jarenlang goed voor miljardenwinsten zonder ooit een tastbaar produkt te leveren, krijgen nu van de overheid ons geld toegeschoven om te voorkomen dat ze omvallen. De gedachte erachter is dat de banken daardoor geld kunnen blijven lenen aan de consument en de bedrijven, zodat de economie niet hard onderuit gaat. Je kunt bij de bank dus nu je eigen geld lenen..............

Maar die banken lenen jou dat geld niet, maar potten het op om zich te wapenen voor de slechte tijden die ze zelf veroorzaken door dat geld niet in circulatie te brengen.

Tijdelijk is het vervelend voor de bankdirecteuren, omdat ze nu even geen miljoenenbonussen toucheren, en hun 'gouden handdruk' beperkt is als ze gaan 'job hoppen'. Dat is zielig natuurlijk.

Maar waarom zou je een bank nodig hebben om belastinggeld te kunnen lenen? Dat is toch onnodig duur? Ja, die banen.......

Maar de rente zou fors omlaag kunnen zonder die extra laag van administratief personeel. Of, als alternatief, een lagere belasting.
Bedankt voor je hatelijke opmerking Paulien. Tweeverdiener wil niet altijd zeggen dubbelvet inkomen. Twee minimumlonen zijn nog niet veel en de aanvullende tandartsverzekering kost 25 euro per persoon per maand.

Ik zet dat geld dan liever op een rekening weg zodat ik toch een achterdeurtje heb mocht ik een grote tandartsrekening krijgen. Ik zit er niet op te wachten om van jou te vernemen dat ik het een en ander niet slim heb gedaan je kent me niet eens.De wereld bestaat niet alleen uit mensen met een hoge opleiding en dito inkomen.
Tjongejonge wat reageer je aangebrand zeg!!

Ik wil alleen maar aangeven dat als je met 2 salarissen je nog geen tandartsverzekering kunt permitteren, dat op mij vreemd overkomt. Ik heb het helemaal niet over hoge inkomens of weet ik wat al niet meer. Er zijn namelijk genoeg mensen met een of meerdere kinderen die van een modaal inkomen moeten rondkomen en zich dat wel kunnen / willen permitteren.

Het komt toch neer op keuzes maken!!

Verder spreek je jezelf ook tegen, want eerst zeg je dat je om te bezuinigen die verzekering moet schrappen en nu zeg je dat je dat geld op een spaarrekening gaat zetten!

Overigens heb ik ook geen aanvullende tandartsverzekering; maar dat komt omdat ik het grote onzin en geldklopperij vind (bij mijn verzekering is het trouwens 12,95 per maand). Voor die enkele keer dat er een gaatje gevuld moet worden, ben ik veel en veel goedkoper uit als ik het gewoon zelf betaal.

Voor echt grote problemen kom je toch bij de kaakchirurg en die zit wel in de hoofdverzekering.
De media spelen inderdaad lekker in op de sentimenten van de mensen. Vorige week kon een financieel analist in Goedemorgen Nederland het niet laten om maar even te roepen dat we aan de rand van een afgrond staan en dat je er maar beter voor kunt zorgen dat je wat reserves opbouwt.

Tegelijkertijd roept op een ander net een andere deskundige dat we vooral geld uit moeten blijven geven.

Moet je daar als normale burger nog wijs uit kunnen worden?

Het enige dat je volgens mij kunt doen is even kritisch naar je eigen situatie kijken, je gezond verstand gebruiken en proberen de juiste keuzes te maken.
anoniem_76800 wijzigde dit bericht op 19-11-2008 15:22
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Maar we moeten toch reserves opbouwen. Dat is het gevolg van uitkleden van wao en ww. Verlies je door bezuinigingen of ziekte je werk dan daalt je inkomen enorm. Ieder moet voor zichzelf zorgen dus moet er aan de andere kant niet worden geroepen dat het geld moet blijven rollen. Beetje dubbel allemaal.
Let maar op het begint altijd met de primaire industrieën

vandaag alweer een bericht Leaseplan vraagt 1,5 miljard aan de regering

een autoleasebusiness ik vraag me af wat een normale burger daarmee van doen heeft

er wordt wat rondgestrooid met onze belastingcentjes

ook de torenhoge gasprijs Nee ONEE niet de hard werkende burger tegemoetkomen nee wij (lees) de regering bakkelende houdt voet bij stuk

BETALEN !!!!! BASTA en owee als je je niet aan het rookverbod houdt dan komen er harde sancties

en de VLIEGTAX ? die houden wij in ere

en die achterlijke geldverslindende ^$^&($#^*$@#&% oorlog in afghanistan ook

Keep on Going Mr President You do WELL ugh
Die autolease-maatschappij heeft nog een andere activiteit, namelijk bankiertje spelen. Dús zijn ze een bank, dús kunnen ze om onze centjes komen zeuren.
Ik snap het strooien met geld ook niet. Als je bijvoorbeeld naar LeasePlan kijkt: de vraag naar lease-auto's daalt, dus deal with it. Dat bank-gebeuren is een klein onderdeel.

Kan het geld niet beter worden uitgegeven aan uitkeringen en scholing als mensen van Leaseplan hun banen verliezen? Als ze dit geld krijgen en er alsnog massa-ontslagen plaatsvinden, moet je het toch betalen aan uitkeringen. Zelfde voor de auto-industrie.

Misschien ben ik te veel voorstander van de vrije markt, maar wel met profits voor de werknemers...
Ja, gisteren die man gezien van Lease auto bij Pauw en Witteman....wat een flapdrol!

Ze kunnen hun gebruikte afgesloopte wagens niet meer kwijt voor het geld wat zij in gedachten hadden....Nou en. 't is gewoon zakendoen hoor.

En die uitleg over de amerikaanse kredietcrises....de banken hadden het geld moeten lenen aan mensen die het betalen konden.....om te gieren vind ik die..... Alsof mensen nog geld willen lenen als ze het al thuis hebben liggen.

Doe mij een lol!
Precies; even lekker de banken meer geld laten lenen voor de aankoop van een auto... denk niet dat er veel mensen op zitten te wachten en vooral de amerikaan moet ophouden met dat lenen.nl-gedrag.

Ik heb die vent niet gezien bij P&W maar had wel andere stukjes gezien bij RTL Z ofzo. Ongelofelijk. Straks vragen poeliers nog staatsteun aan omdat niemand wild wil kopen voor kerst... het kan niet, maar waar het einde is zo wel snel zoek of niet?
Santa Claus is coming to town – Recession Version

You'd better watch out

You'd better not cry

You'd better keep cash

I'm telling you why:

Recession is coming to town.

It's hitting you once,

It's hitting you twice

It doesn't care if you've been careful and wise Recession is coming to town

It's worthless if you've got shares

It's worthless if you've got bonds

It's safe when you've got cash in hand

So keep cash for goodness sake, HEY

You'd better watch out

You'd better not cry

You'd better keep cash

I'm telling you why:

Recession is coming to town!

Finance products are confusing

Finance products are so vague

The banks make you bear the cost of risk So keep out for goodness sake, OH

You'd better watch out

You'd better not cry

You'd better keep cash

I'm telling you why:

Recession is coming to town.
quote:Melodie74 schreef op 19 november 2008 @ 00:29:

Wij gaan volgend jaar verbouwen, aanbouw , nieuwe keuken, nieuwe vloeren hoezo krediet crisis?

Enigste minpuntje is als je nu een hpotheek moet afsluiten de rente staat nu 6,5 procent. En je huis verkopen zal ook moeilijk zijn....mensne twijfelen nu erg lang over de koop van een huis. Maar het werd tijd dat de huizenmarkt kelderde, die torenhoge prijzen kon ook niet goed gaan toch.Nee hoor, de rente staat al weer veel lager. Dat was even een piek. Ik heb net 30 jaar voor 5,5% gesloten. Idd, net een huis gekocht.
En als we allemaal maar gaan doemdenken en niets meer gaan kopen, gaat het idd heel slecht. Krijg je fijn zo'n negatieve spiraal.

Gewoon door blijven leven en kopen. Wel met beleid natuurlijk (want ik ben er nooit voorstander van geweest om te gaan leven voor dingen behalve voor een huis). Maar ineens elke cent oppotten vind ik lichtelijk (nou eigenlijk heel erg) overdreven.

Wij hebben in ieder geval net een huis gekocht en gaan misschien ook nog uitbouwen en keuken vernieuwen. En de muren worden gedaan en er komt nog een nieuwe bank. En ja, daarmee wacht ik ook tot december, omdat dan overal de acties zijn!
Kom vlak voor sinterklaas en kerst maar eens ergens. Dan merk je niets meer van een crisis.

Als de supermarkt door de feestdagen een extra dag dicht zijn (waarvoor in de plaats meestal wel een extra koopzondag komt!) moet je eens zien hoe druk het de dag ervoor is. Alsof we aan het hamsteren zijn voor een oorlogswinter!
Jippie !!!!

Ik heb vandaag getankt (euro loodvrij) voor ¤1,199. En zélfs bij een bemensd pompstation.

Leve de kredietcrisis. Misschien nu maar eens denken over een tweede autootje. Het schijnt dat leasemaatschappijen hun blik niet meer kwijtraken ?
ik lees net teletext 115

zweedse topman bij de post in opspraak

de man verdiend 90.000 euro dat is net zoveel als 45 postbode salarissen en 7 X de zweedse premier

Nu ziet hij af van zijn salaris en geeft al zijn ontvangen bonussen terug

Hij nam zijn besluit in het belang v/h bedrijf en hij niet als graaier bekend wil staan

KIJK tateretaaaaaaaaaaaaah NU ZIJN WE BELAND BIJ DE BASIS VAN DE KREDIETCRISIS IN DE WERELD

zo veel topbestuurders die exorbitant hoge bonussen kregen

wereldwijd allerlei financiele constructies en onderverdeeld

weer in kleinere

Niemand zag door de bomen het bos meer en creatief boekhouden bij de banken doen bonussen nog meer stijgen

Dit is de basis van de creditcrisis en waarmee velen mensen hun baan krijt raken cq zullen raken

FINANCIELE ROTHUFTERS ZIJN HET en niet anders !!!!!
Eigenlijk is de kredietcrisis op hele andere redenen ontstaan, mijn beste Chopper. Ik kan me voorstellen dat dit een leuke verklaring lijkt, maar het is toch écht ontstaan door de stagnerende huizenmarkt in de VS terwijl daar wél op grote schaal (top-)hypotheken zijn verstrekt aan mensen die dat eigenlijk helemaal niet konden betalen. Deze mandjes hypotheken zijn echter doorverkocht etc., een levendige subprime handel. Maar ja, toen dus de huizenmarkt stagneerde en huizenkopers betalingsproblemen kregen is het als een dominostelsel in elkaar gestort. Dáárdoor is de kredietcrisis ontstaan, níet door topsalarissen.
Kampioen 'bonus uitkeren' ziet ervan af.

Volkskrant, dinsdag 18 november 2008.

Top Goldman Sachs weigert bonus en ziet inkomen met 99 procent dalen.- Citigroup, dat nog 53.000 banen schrapt, volgt voorbeeld.

Jammer dat ik niet het hele artikel kan plaatsen. Dit waren dus exorbitante bonussen van ruim 50.000.000 dollar per persoon per jaar.
Uit het FD:

Goldman Sachs

UBS is niet het enige bankbedrijf dat besluit om geen bonussen uit te keren aan zijn topbestuurders. Zaterdag werd bekend dat ook topman Lloyd Blankfein van de Amerikaanse bank Goldman Sachs en zes andere hoge bestuurders afzien van hun bonussen.Blankfein ontving vorig jaar bonussen ter waarde van ongeveer $ 68 mln. Dit was een record op Wall Street. Zijn gewone jaarsalaris bedraagt $ 600.000.

Goldman Sachs kwam vorig jaar redelijk ongeschonden uit de kredietcrisis, maar incasseerde dit jaar rake klappen. De bank, die onlangs werd omgevormd van een zelfstandige zakenbank tot 'gewone' bank, schreef echter nog geen rode cijfers.

68.000.000 bonus dus.
.
Ik heb net een dubbele dvd speler gekocht voor in de auto.

Mijn bijdrage voor de redding van de economie.
quote:tangerine schreef op 26 november 2008 @ 19:25:

Eigenlijk is de kredietcrisis op hele andere redenen ontstaan, mijn beste Chopper. Ik kan me voorstellen dat dit een leuke verklaring lijkt, maar het is toch écht ontstaan door de stagnerende huizenmarkt in de VS terwijl daar wél op grote schaal (top-)hypotheken zijn verstrekt aan mensen die dat eigenlijk helemaal niet konden betalen. Deze mandjes hypotheken zijn echter doorverkocht etc., een levendige subprime handel. Maar ja, toen dus de huizenmarkt stagneerde en huizenkopers betalingsproblemen kregen is het als een dominostelsel in elkaar gestort. Dáárdoor is de kredietcrisis ontstaan, níet door topsalarissen.

kranten lezen Tangerine !!! en niet enkel de huizencrisis de schuld geven

oa in Engeland zijn multi- miljarden aan bonussen verstrekt

Het is NU de tijd om te nagelen aan de schandpaal

de Balkenende-norm dat moet een maatstaf zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven