Geld & Recht alle pijlers

Aanmaningskosten overblijf. Mag dit?

13-11-2010 16:41 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hieronder het topic gepost bij pijler Kinderen.

Ik wil nog iets anders weten: Aanmaningskosten eisen van notabene vijf(!) euro per kind. En per direct invoeren.

Mag dit eigenlijk wel?

Ik ga nog praten met school..maar ergens bekruipt me ook een gevoel dat de school wettelijk buiten haar boekje gaat?

Stel nu dat ze hadden aangegeven per 20 december aanmaningskosten in te voeren. Dan had ik wellicht kunnen overwegen hélemaal te stoppen met overblijven. (Niet dat dit zo makkelijk gaat, maar het zou een overweging zijn geweest.)

Maar nú word ik verplicht mijn financien op tafel te gooien want ik moet gaan smeken vragen bij de directeur of ik 64 euro per maand mag blijven betalen.

Omdat positief staan a.s 20 november niet gaat lukken. Dus sowieso 10 euro boete erbij. En daar zitten we nu zo níet op te wachten.

''Kinderen zitten op een basisschool sinds mei 2009 ivm verhuizing.

Heb de school uitgezocht vanuit mijn oude woonplaats en het zag er prima uit. Dalton onderwijs. Nette buurt. Wel een stukje van huis. Maar te doen.. Uiteraard ook een gesprek gehad. Was positief.

Nu in de praktijk loopt het niet lekker. En ja, dit hád ik van te voren kunnen weten. Maar in de praktijk ben ik er pas achter gekomen.

De overblijf en de schooltijden.

Zoon zit in onderbouw, en dochter bovenbouw.

Zoon is half 12 vrij. Dochter 12.00 uur.

Ze blijven over. Kosten bij 4 dagen afname voor twee kinderen: 64 euro.

Nu werkt de school met een plus en min saldo.

Ik maakte 1 november jl 64 euro over voor 2 kinderen.

In de mail die ik net kreeg stond nu dit:

Vanaf vandaag wordt op de 20e van elke maand aanmaningskosten in rekening gebracht van ¤ 5,- per kind op het moment dat u op de 20e van de maand, volgend op het saldo-overzicht, een negatief saldo heeft. Het is dus zaak dat u zorg draagt voor een positief saldo op de 20e van de maand. Dit is een besluit van de directie van *****

Oke.

Ik schrok effe. We hebben het financieel moeilijk. Ik kan pas eind november weer 64 euro overmaken.

Niet dus. Krijg ik sowieso10 euro boete. (2kids)

Als ik de kinderen zelf uit school haal dan ga ik 11.15 uur de deur uit. En kom ik 12.15 uur weer thuis. En dat is alleen nog maar halen. Vandaar dat zij overblijven. De jongste van 16 maanden slaapt ook meestal op dit tijdstip. Het ís gewoon bijzonder onhandig. Maar dit had ik kunnen weten. Stom ook.

Poe, ik vind het heftig. Het zal heus allemaal kloppen. En de kinderen worden goed in de gaten gehouden door de vrijwilligers tijdens het overblijven. Ik snap dat hier betaald voor moet worden.

Maar moet dit nu zo?

Met zo'n pos/neg saldo?

Met zo'n dreigement?

Sorry ben er echt effe van geschrokken geloof ik.''
Gewist.

Het modereerbeleid)van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Uiteraard staat de school in zijn recht om 5 euro aan kosten te berekenen als jij niet op tijd betaald. Zij zijn een school en geen administratiekantoor.

Als je zo ontzettend krap zit dat de overblijfkosten je te veel zijn kijk dan eens of er niet een andere oplossing voor handen is.

Je laat ze overblijven omdat dat praktischier is qua tijden. Je bent dus wel thuis begrijp ik hier uit?

Kun je niet 1 kind ophalen en nummer 2 met een andere moeder mee laten gaan? Of een soort rouleersysteem opzetten?

Ga je de kinderen op de fiets halen? Kan de oudste niet zelfstandig naar huis komen of is ze daar nog te jong voor?

En als andere oplossing, kijk eens of je wat meer uren kunt werken zodat je niet zo ontzettend krap hoeft te zitten.

Wat ik uit je bericht begrijp is namelijk dat je stelselmatig 10 dagen te laat betaald en dat de school dat nu wil inperken. Hun goed recht natuurlijk. Hou de communicatie open en bespreek met hen waar je tegenaan loopt. Het makkelijkste om te zeggen is natuurlijk als je het niet kunt betalen moet je er ook geen gebruik van maken.
Inderdaad, waarschijnlijk heeft de school dit ingevoerd voor ouders zoals jij die telkens te laat betalen. Ik snap het wel. En het lijkt me dat school ook volledig in zijn recht staat. Hoe komt het dat je zo weinig geld hebt? Misschien kun je daar een oplossing voor verzinnen. Wij hebben zelf een school met continurooster, dat kost helemaal geen overblijfkosten maar om ze nu nog een keer te laten wisselen als verder alles wel goed gaat.
Wij betalen om te beginnen 1 euro per kind per keer overblijven. Is dus tussen de 12 en 16 euro per maand. Wat jouw school doet lijkt meer op professionele opvang. Dan kun je vragen om een officiele rekening, en dan kan dat weer aftrekbaar zijn bij je belastingaangifte.
Ik vind het een achterlijke regeling. Hoe komen ze aan het bedrag? Waarom hebben ze het ingesteld? Geldt het ook als je een dag later betaald? Zo ja, wat is daar de toegevoegde waarde van? Verdienen?

Heb je daar überhaupt uitleg over gehad? Zo niet, zou ik er sowieso geen aandacht aan besteden. Als ze zoiets instellen, laten ze het dan eerst er schoolbreed aandacht aan besteden en zich er niet vanaf doen met een simpel mailtje.
Als je een dag te laat betaald heb je te laat betaald. De school maakt waarschijnlijk kosten voor de overblijf en moet dat dus ook betalen, en dat doen ze met het geld wat de ouders voor de overblijf betalen. Zij moeten ook op tijd betalen anders krijgen zij ook aanmaningskosten.

En nee, de toegevoegde waarde is niet verdienen maar gewoon kunnen rondkomen en voldoen aan verplichtingen.
Waarschijnlijk kun je het gewoon aankaarten bij je school. Dat je krap bij kas zit en het graag wat later wil betalen. Ik denk niet dat ze daar moeilijk over doen.

En over de administratiekosten. Ja dat kan heel goed kloppen. Mensen die niet ( op tijd ) betalen kosten tijd, je moet het uitzoeken, je moet een brief posten, het moet in de administratie gezet worden. Kortom het kost tijd en dan is 5 euro nog niet eens zo heel veel.

Maar ik denk dat als je wat openheid over zaken geeft je goede kansen hebt dat ze je even uitstel geven.

Succes
Ik vind het inderdaad ook wel erg veel geld voor 1 maand overblijven.

Maar verder snap ik het verhaal niet volledig. Betaal je dan altijd te laat? Dan snap ik dat de school daarvan baalt.

Hoe dan ook, als je de situatie uitlegt zijn mensen (school in dit geval) vaak erg bereidwillig, maar iedere keer te laat betalen wekt nou niet bepaald goodwill op. Gewoon uitleggen dus.

Daarnaast, hou het bij dit onderwerp, en snij geen andere dingen aan (dat het allemaal niet soepel loopt ed)
Als ik je bericht lees, heeft de school deze aanmaningsregeling net ingevoerd. Ik neem aan dat ze je er anders al eerder op aangesproken hadden, omdat je op de eerste van de maand betaald.

Ik vind het wel apart om een 10 dagen voordat de nieuwe regeling ingaat deze te mailen. Ik weet niet of juridisch gezien de school deze regeling zo kort van te voren mogen invoeren.

Als je de situatie uitlegt aan school zullen ze daar vast een oplossing voor vinden.
Maar wat je 1 november hebt overgemaakt, is dat niet voor de maand november? Dat je daarmee dus een postitief saldo houdt tot aan de laatste dag van november?

En rekenen ze dat positief/negatief saldo per keer? Dus dat ze per keer dat een kind overblijft iets van het saldo afhalen zegmaar? Of één keer in de maand?
ik vind het ook erg duur, wij betalen dit per jaar!

Nu is op onze school een continurooster dus alle kinderen blijven over misschien dat dat het verschil maakt?

Mee eens met (wat een nick!) Tegucigalpa , praat er over met de school!
Tien dagen van te voren aankondigen dat ik a.s 20 november een positief saldo moet hebben. Zo niet? 10 euro boete.

Dat ik vervolgens 29 november 64 euro overmaak staat er kennelijk los van.

Best bijzonder van school.

Goed, het is de manier van deze school.

En aan de hand van jullie antwoorden concludeer ik dat dit mag. En daar ging het me om.

The Empress; ik haalde er geen andere zaken bíj. Schooltijden en overblijf zijn zaken die met elkaar te maken hebben en beide lopen dus niet zo lekker in de praktijk.

Verder: Voor die 64 euro krijgen zij: eten onder toezicht van moeders.

De kinderen nemen zelf eten en drinken mee van huis.

Lunchen een half uur in de kantine/aula van school en gaan naar buiten.

Het is dus 2,00 per kind per maand alleen bij 4 dagen afname.

Als je 1,2 of drie dagen afneemt is het 2,50 per kind per maand.

Het is mij allemaal duidelijk! Dank vd antwoorden.
Misschien ben ik mosterd...

Maar kan je niet helpen als overblijfmoeder?

Dan ben je bij je kinderen, hoeft de overblijf waarschijnlijk niet te betalen en vangt wellicht nog een kleine vergoeding (bij ons op school in ieder geval..)

Trouwens,heel vreemd dat je kinderen beide andere tijden hebben, dat is toch niet te doen zo!
Wij betalen ook 2,50 per kind per overblijfdag. Dat is 15 euro per week.

Deze kosten tellen overigens niet mee voor de kinderopvangtoeslag. Erg jammer!

Verder zou ik twee dingen doen:

- Overleggen met de school over jouw specifieke situatie, dat je de eerste maand niet zo snel aan die eisen kan voldoen.

- Je kinderen bv de helft van de dagen toch ophalen en brengen. hoef je nog maar de helft te betalen. Of helemaal stoppen met de opvang. Als je 't geld niet hebt, kun je het ook niet uitgeven!

Succes!
Ik vind je redenatie niet zo goed kloppen eerlijk gezegd TO.

Als jij je hypotheek/zorgverzekering/electriciteit moet betalen op de 1ste van de maand zijn zij er ook niet blij mee als je dat niet doet. Het argument van ja maar ik betaal het 10 dagen later wordt dan ook niet geaccepteerd. Waarom begrijp je het nu dan niet als school dit zegt?

Verder denk ik dat deze regel al eerder vast stond maar dat de school hem nu gaat verzilveren en dat je voorheen gewoon geluk hebt gehad maar dat het nu gewoon teveel tijd (dus geld) gaat kosten.

64 euro voor 2 kinderen per maand, ik weet niet of dat duur is. De een zegt van wel en de ander niet. Feit blijft dat je dat geld eigenlijk niet hebt. Ga eens kijken naar een alternatief voor de opvang van je kinderen, jij bent zelf wel thuis dus feitelijk hoeven ze niet te overblijven. Als de nood zo hoog is financieel zou ik daar dus eens naar kijken. Of uiteraard meer geld genereren.
De ene week de een ophalen en de andere week de ander. Op die manier gaan de kosten door de helft. Is ook een idee?
Als je op 1 november 64 euro hebt overgemaakt sta je toch nog positief op 20 november?

En zo niet(loop je standaard achter?) dan maak je toch een klein bedrag over om positief te staan?
Best lullig voor je wellicht aangezien je financieel nu moeilijk zit, maar ja, het mag. En ik begrijp de school ook, eerlijk gezegd. Jij bent ws niet de enige die financieel nu moeilijk zit, anders had de school niet nu ineens zo'n beleid ingesteld. Ik moet als ondernemer ook (te) vaak aanmaningen versturen, en dat kost ook mij geld (tijd). Ik reken overigens ook 5,- admin. kosten.

Omgekeerd beredeneerd: de school kan toch ook niet zeggen: "het komt me over 10 dagen beter uit, dus over 10 dagen ga ik pas je kinderen laten overblijven? Je hebt gewoon een afspraak met elkaar, heel zakelijk.
Computer says nooooo
quote:Gravinnetje schreef op 13 november 2010 @ 18:10:

Ik vind je redenatie niet zo goed kloppen eerlijk gezegd TO.

Als jij je hypotheek/zorgverzekering/electriciteit moet betalen op de 1ste van de maand zijn zij er ook niet blij mee als je dat niet doet. Het argument van ja maar ik betaal het 10 dagen later wordt dan ook niet geaccepteerd. Waarom begrijp je het nu dan niet als school dit zegt?

Ik wilde weten of dit mag: 10 dagen van te voren deze regel invoeren?

Antwoord is: Ja.

Prima!

Dank voor alle suggesties en antwoorden!

Ik ga verder hier ook niet meer reageren omdat ik voldoende reacties hebt gehad en 't geheel duidelijk voor mij is.
Zo hee, ik vond je toon al niet prettig, maar ik dacht OK, ligt misschien aan mij. Maar na deze reactie weet ik dat het niet aan mij ligt.

Maar jeetje, hier zitten mensen die met je meedenken, en als een wat kritische reacties krijgt reageer je zo?? Pfffffffff. Ongelooflijk.
Nou, fijn ook dat je de moeite doet om vragen te beantwoorden.
Daar doe je dan moeite voor
Nou graag gedaan hoor. Fijn dat je ook op de rest nog reageert. Er staan veel ideeen en opties hier die je zou kunnen overwegen. Men reageert hier voor jou hoor. Een reactie terug zou best sympathiek zijn.
Best wel triest dit. Als je kinderen toch overblijven, kun je dan niet beter gaan werken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven