Geld & Recht alle pijlers

Aansprakelijk voor schade door kat?

23-10-2025 12:06 133 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gisteravond waren er bij mij een paar dames langs ivm een vrijwilligersdingetje later dit jaar door ons georganiseerd. Ik heb 5 katten. Eentje is echt gruwelijk mooi en een heel uniek en speciaal ras. Hij is echt mijn allergrootste kattenliefde ooit. En ik ben zijn allergrootste mensenliefde. Mijn vriend duldt hij, maar hij is jaloers op mijn vriend en laat dat ook merken. Kortom hij trekt enorm naar mij toe. Gisteren dus wilde een van die dames hem oppakken. (hij weegt overigens een kilo of 13 en nee het is geen Main Coon). Ik zei dus meteen dat hij dat niet fijn vond en dat ze dat beter niet kon doen. Hij accepteert dat van mij met liefde maar niet van anderen. Aaien vind hij prima, en als hij aandacht van iemand wil dan komt hij zelf naar die persoon toe. Enfin, de dame zei dus; ik heb altijd katten gehad en alle katten vinden mij leuk. Letterlijk. En dus negeerde ze mijn 'advies' en pakte hem op. Gevolg... zoals voorspeld vond hij het helemaal niet fijn, gromde, ging blazen en haalde haar meteen (logisch ook want hij lag echt in heel diepe slaap, geef hem eens ongelijk).

Nu heeft ze dus een haal in haar blouse die heel duur was. Ik ben prima verzekerd en kan het ook gewoon cash aftikken wat ik dus gedaan heb om shit te voorkomen in de samenwerking. Maar toch knaagt het bij mij. Ik had haar gewaarschuwd. Anderzijds heb ik ook misschien wel genoegdoening aan het feit dat ze nu dus weet dat NIET alle katten haar altijd leuk vinden. Edoch, het blijft knagen. Immers als je vraagt of je een hond mag aaien, en de eigenaar zegt 'nee, hij kan agressief zijn' en je doet het toch, roep je het toch ook over jezelf af?

Is dit dan niet gewoon een gevalletje 'eigen schuld, dikke bult'?
Eigen schuld dikke bult maar als het voor jou geen financiële nadelen heeft zou ik het via de verzekering afhandelen. Dat wil niet zeggen dat je ongelijk hebt of dat je iets verkeerd hebt gedaan he?

Oh ik lees nu dat je cash hebt betaald.
Ik weet niet of ik dat zou hebben gedaan... maar heel netjes van je.
Wat eten we vanavond?
Ik zou hetzelfde hebben gedaan als jij: vergoeden want het is nou eenmaal jouw kat die schade heeft veroorzaakt, en geen zin in gedoe. Maar tegelijk zegt mijn eigen rechtsgevoel dat je dat niet zou hoeven doen en dat de schuld volledig bij haar ligt. Ik aai een dier van een ander meestal al niet eens zonder even aan de eigenaar te vragen, en optillen zeker niet. En dat ze het ondanks jouw waarschuwing tóch doet vind ik raar en niet okee.
makreel schreef:
23-10-2025 12:09
Eigen schuld dikke bult maar als het voor jou geen financiële nadelen heeft zou ik het via de verzekering afhandelen. Dat wil niet zeggen dat je ongelijk hebt of dat je iets verkeerd hebt gedaan he?
Nee dat klopt hoor. Ik heb haar tikkie ook gewoon betaald, ga daar niet eens mijn verzekering voor inschakelen. En wettelijk gezien ben ik natuurlijk ook aansprakelijk (denk ik) Maar het gaat een beetje om het principe meer. Het is niet zo dat ik nu alsnog bij haar ga zeuren. Maar ik vroeg me af hoe andere mensen daarin zouden staan.
Ja als iemand je waarschuwt om niet je kat op te pakken, vind ik dat een gevalletje eigen schuld dikke bult hoor. En met een dure blouse wildvreemde katten oppakken is nogal dom.
framboise-t wijzigde dit bericht op 23-10-2025 12:13
0.84% gewijzigd
Tsja je hebt nu al betaald. Je kan moeilijk het geld terugvragen. Maar je hebt haar gewaarschuwd dus het is haar eigen schuld. Had haar gesierd als ze het geld niet had aangenomen.
In haar plaats zou ik dat tikkie absoluut niet hebben gestuurd.
Lilla schreef:
23-10-2025 12:12
In haar plaats zou ik dat tikkie absoluut niet hebben gestuurd.
Ik ook niet als ik zo dom geweest zou zijn. Maar misschien had dat iets te maken met gekrenkte trots van haar oid?
Wie pakt er nou zomaar een kat van een ander op als hij ligt te slapen, raar mens.

Maar goed, ik denk dat ik hetzelfde als jij gedaan had qua vergoeding. Knarsetandend.
BuzzieBee schreef:
23-10-2025 12:15
Ik ook niet als ik zo dom geweest zou zijn. Maar misschien had dat iets te maken met gekrenkte trots van haar oid?
Kan zijn. Ik vind overigens niet dat jij de relatie op het spel zou zetten door het niet betalen van het tikkie. Dat heeft zij al gedaan door het over de grenzen van je kat gaan en het vervolgens claimen van de schade.
Ze liet hem daarna trouwens ook meteen uit haar handen vallen en hij kwam dus niet helemaal goed neer. Mijn makke dat mijn aandacht dus meteen als eerste naar mijn grote kattenliefde ging om te kijken of het goed was met mijn beer en daarna pas met haar. :biggrin:
Mighty_Macaw schreef:
23-10-2025 12:17
Wie pakt er nou zomaar een kat van een ander op als hij ligt te slapen, raar mens.

Maar goed, ik denk dat ik hetzelfde als jij gedaan had qua vergoeding. Knarsetandend.
Je omschrijft het goed. Knarsetandend.... dat is het.
Zeker eigen schuld dikke bult. Wat dom van haar!
En als ze zo goed weet hoe je met katten om moet gaan, dan weet je dat je dat soort dingen niet moet doen.

Wel heel netjes van je dat je hebt betaald, ik had dat denk ik ook gedaan, maar het zou me wel dwarszitten.
BuzzieBee schreef:
23-10-2025 12:19
Ze liet hem daarna trouwens ook meteen uit haar handen vallen en hij kwam dus niet helemaal goed neer. Mijn makke dat mijn aandacht dus meteen als eerste naar mijn grote kattenliefde ging om te kijken of het goed was met mijn beer en daarna pas met haar. :biggrin:
Wat een trut. Ik zou dan toch hopen dat ze de komende weken elke dag een keer in de hondenpoep stapt, of zoiets.
Dus een volgende keer, ondanks waarschuwingen, ga jij haar weer betalen als je kat schade maakt?

Vrienden van ons hebben een kat die met rust gelaten moet worden, als die naar mij uithaalt dan is het ook echt mijn eigen schuld.
Dus ook mijn eigen schuld als die iets van mij sloopt.
Pieremachochel
Ik zou geantwoord hebben dat ze het tikkie maar naar de kat moest sturen en dat die de kosten voor de kattenpsych bij haar in rekening gaat brengen. XD

Als het een goede vriend betrof, zou ik bellen en zeggen dat ik het tikkie best vreemd vind omdat ik duidelijk gewaarschuwd had en dat het een gevalletje actie-reactie was. Maar dat ik het wel zou betalen.
Als het een meer random iemand betrof, zou ik laten weten dat de 'schade' veroorzaakt werd door haar eigen actie ná een duidelijke waarschuwing dat ze dit niet moest doen en dat ik niet ga vergoeden.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
noglangnietjarig schreef:
23-10-2025 12:24
Dus een volgende keer, ondanks waarschuwingen, ga jij haar weer betalen als je kat schade maakt?

Vrienden van ons hebben een kat die met rust gelaten moet worden, als die naar mij uithaalt dan is het ook echt mijn eigen schuld.
Dus ook mijn eigen schuld als die iets van mij sloopt.
Nee, de volgende keer moet ik gewoon beter op mijn strepen gaan staan en 'nee dat mag niet' zeggen. Ipv 'liever niet, daar houdt hij niet van'.
loulou39 schreef:
23-10-2025 12:20
Zeker eigen schuld dikke bult. Wat dom van haar!
En als ze zo goed weet hoe je met katten om moet gaan, dan weet je dat je dat soort dingen niet moet doen.

Wel heel netjes van je dat je hebt betaald, ik had dat denk ik ook gedaan, maar het zou me wel dwarszitten.
Dat is meer omdat ik weet dat ik uiteindelijk aansprakelijk ben ondanks waarschuwing (hoe oneerlijk ik dat ook vind). Het is mijn kat natuurlijk. Dus linksom of rechtsom had ik moeten betalen. Dus dit was de makkelijkste manier met het oog op de samenwerking. Het is een best mens verder en is goed in dat wat ze doet in ons vrijwilligers team. Dus dan beter zo dan met gezeik.
Zie je deze vrouw nog weleens ? Dan zou ik echt tegen haar zeggen dat je hier een vervelend gevoel over hebt gehouden, omdat je haar van te voren hebt gewaarschuwd. Het geld mag ze houden maar de volgende keer moet ze ver weg van je katten blijven
Ik ben het met je eens maar ik denk dat ik het via de verzekering had geregeld. Niet zelf.

Overigens denk ik, maar dat weet ik niet zeker, dat ik nog steeds verantwoordelijk ben voor de schade als mijn hond iemand bijt, ook al heb ik gewaarschuwd.

Wat een stomme actie van die vrouw trouwens. "Alle katten vinden mij leuk." En überhaupt, een slapend dier oppakken. Zak erin.
Ik zou haar trouwens niet meer in huis willen hebben. Moet je verder nog iets met haar?
Zoals ik het hier lees, ben je niet verantwoordelijk. De vrouw heeft de kat uitgedaagd. https://www.wa.nl/aansprakelijkheidsver ... uisdieren/
Razzmatazz schreef:
23-10-2025 12:34
Zie je deze vrouw nog weleens ? Dan zou ik echt tegen haar zeggen dat je hier een vervelend gevoel over hebt gehouden, omdat je haar van te voren hebt gewaarschuwd. Het geld mag ze houden maar de volgende keer moet ze ver weg van je katten blijven
Ja voor onze vrijwilligers activiteiten blijf ik met haar te maken hebben. En verder is het een leuk mens hoor. Ik wil er dus daarom niet een al te groot issue van maken. Ik vroeg me alleen af hoe anderen hiermee om zouden gaan. Ik dacht dat mijn advies wel afdoende was geweest. Blijkbaar niet. Sommige mensen moet je dus net als kinderen behandelen. Die mogen echt gewoon niet aan hem zitten. Gelukkig ligt hij altijd vrij hoog op de paal waar kindertjes niet bijkomen. Als er mensen binnenkomen gaat hij daar meteen naartoe. Hij vind visite prima maar wil wel gewoon met rust gelaten worden.
Stuurde ze dat tikkie zonder overleg of had jij aangegeven de schade te zullen vergoeden?

Ik zou het ook betaald hebben trouwens. Knarsetandend, dat wel.
MissUnderstood schreef:
23-10-2025 12:55
Stuurde ze dat tikkie zonder overleg of had jij aangegeven de schade te zullen vergoeden?

Ik zou het ook betaald hebben trouwens. Knarsetandend, dat wel.
Een beetje tweeledig. Ik denk dat ik zelf wel iets van 'komt wel goed' heb gezegd toen ze zo baalde van die nieuwe blouse. Dat lag dus helemaal aan mij.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven