Competitie-angst

01-11-2025 23:06 257 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Drie jaar geleden eindigde mijn relatie met een ex die mij geestelijk mishandelde. Ik deed steeds meer voor hem en hij hield liefde en aanraking bij me weg als ik hem niet zinde. Uiteindelijk ging hij vreemd. Dit gaf zo'n enorme knauw dat ik mezelf minderwaardig ben gaan voelen. Ik denk dat een man nooit voor me zal kiezen, al geef ik hem álles. Ik heb er kort therapie voor gehad maar het heelt niet. Laatst datete ik een man die claimde monogaam te zijn. We hadden gezoend en toen bekende hij toch nog anderen te daten en te twijfelen. Ik ben opgestaan en in paniek weggelopen. Hij zou nooit voor mij kiezen. Ik ben geen model, niet stinkend rijk, succesvol etc. Ook al weet ik dat alle mensen om me heen die getrouwd zijn dat ook niet zijn... natuurlijk appte hij ook later dat ik hem niet overtuigd had...

Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?
Even niet meer daten en jezelf tijd geven om lekker in je vel te komen en zelfvertrouwen op te bouwen. Niet perse door therapie maar dingen doen die je leuk vind en je leven leuk en gezellig maken.
Als je weer gaat daten kun je dan bedenken mijn leven is al fijn en een man moet iets toevoegen anders hoef ik hem niet ipv te hopen dat iemand jou wil
where ever you go, go with your heart
Je kan gewoon even niet daten, tot je je weer wat beter voelt.
En je hoeft al helemaal niet te daten met serialdaters, jij bepaald of jij daten/praten op apps met meerdere dames jouw ding is, niemand anders bepaald dat voor jou.
Het ergste was dat die laatste man zei dat hij het niet deed, maar toen bait and switch inzette. Ik lees ook op behoorlijk wat sociale media dat mannen vinden dat ik hun monogamie moet verdienen enz. Mijn ex en laatste date waren ook zo.

Ik ben anderhalf jaar niet op date geweest voor deze man en dat ga ik nu weer voortzetten...
ItsMineru schreef:
02-11-2025 00:46
Het ergste was dat die laatste man zei dat hij het niet deed, maar toen bait and switch inzette. Ik lees ook op behoorlijk wat sociale media dat mannen vinden dat ik hun monogamie moet verdienen enz. Mijn ex en laatste date waren ook zo.

Ik ben anderhalf jaar niet op date geweest voor deze man en dat ga ik nu weer voortzetten...
Stop met zoeken naar dat soort info. Als je er naar zoekt kom je vanzelf in zo’n rabbithole terecht en zie je niets anders. Het merendeel van de mannen is niet zo.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
ItsMineru schreef:

Minder onzin op social media lezen
biol schreef:
02-11-2025 06:57
Stop met zoeken naar dat soort info. Als je er naar zoekt kom je vanzelf in zo’n rabbithole terecht en zie je niets anders. Het merendeel van de mannen is niet zo.
Wou ik ook zeggen, ben nogal actief op social media maar heb dat nog nergens gelezen.

Dat je met meerdere mensen in gesprek kan zijn op een dating app is bijna niet te vermijden maar ook niet erg. Een match die me in een gesprek vraagt of ik nog met anderen praat (wat eigenlijk zowat nooit gebeurt) is voor mij zelfs een rode vlag.

Monogaam zijn heeft ook niets te maken met praten met meerderen op een dating app of meerdere eerste dates. Monogamie begint wanneer je beide beslist het een kans te geven na een enkele dates.
Ik ga trouwens zeer zelden kussen op een eerste date.

Vind het erg jammer wat jouw ervaring met je ex met jou heeft gedaan. Het is duidelijk nog te vroeg om online te gaan daten, het brengt je veel te veel onrust.
attraverso wijzigde dit bericht op 02-11-2025 07:52
14.60% gewijzigd
ItsMineru schreef:

Dit klinkt helemaal niet gezond. Ik kan mij vinden in alle adviezen, neem nog maar veel langer de tijd om in een eigen, leuke en liefdevolle verhouding tot jezelf te investeren en blijf daar aan werken.

Zowiezo klinkt “competitie” voelen echt super ongezond. Een relatie is geen verdienste in het leven en zeker niet iets waarvoor je moet knokken tegen anderen.
Een relatie is een toevoeging aan een leven dat al leuk is. Voor jou.

Echt heel raar.
Ga eerst maar gelukkig zijn met jezelf.
ItsMineru schreef:

Vond die laatste date dat je hem moest verdienen? Of hield ie er een iets lossere moraal op na? Als in; "ik ben monogaam in een relatie, maar een date is geen relatie." Er zijn namelijk wel meer mensen die er zo in staan. Pas op dat je niet je 'facebook onderzoek' en een eerdere ervaring over alles heen projecteert. Ik wil zelf ook het liefst dat iemand alleen voor mij gaat als we eenmaal overgaan naar zoenen en meer. Als degene dat niet wil houdt het op tussen ons. Maar dan heeft hij alsnog niet van mij geeist dat ik hem moet verdienen. Of toch niet meer dan dat hij mij ook moet verdienen. Maar dat noemen we dan; we matchen niet. Ik heb meestal ook niet op de 1e date gezoend. Juist omdat beiden vaak pas na de date laten indalen wat ze nu eigenlijk voelen. Ik ben ook wel eens wel verder gegaan op de 1e date. Maar dan in het volle besef dat ik daar op dat moment zin in had. Niet omdat ik dacht dat we daarmee een relatie bezegelden. In tegendeel.
Je kan het ook omdraaien he, laat zo'n date het maar verdienen dat jij hem nog een keer wil zien.
In dat licht heb je al gehandeld, je bent opgestaan en weggelopen. Heel goed.
Dat die sneuerd nou nog een poging doet je onzeker te maken bewijst vooral dat je er goed aan hebt gedaan.
ItsMineru schreef:
Ik lees ook op behoorlijk wat sociale media dat mannen vinden dat ik hun monogamie moet verdienen enz.
En waarom denk jij dat dit normale mannen zijn die een partner hebben, en geen kneusjes die niemand kunnen krijgen?
Quincy2 schreef:
02-11-2025 08:16
En waarom denk jij dat dit normale mannen zijn die een partner hebben, en geen kneusjes die niemand kunnen krijgen?
Op het moment dat dit zo was, zouden ze toch dankbaar zijn dat iemand wil?
Yinna schreef:
02-11-2025 07:47
Vond die laatste date dat je hem moest verdienen? Of hield ie er een iets lossere moraal op na? Als in; "ik ben monogaam in een relatie, maar een date is geen relatie." Er zijn namelijk wel meer mensen die er zo in staan. Pas op dat je niet je 'facebook onderzoek' en een eerdere ervaring over alles heen projecteert. Ik wil zelf ook het liefst dat iemand alleen voor mij gaat als we eenmaal overgaan naar zoenen en meer. Als degene dat niet wil houdt het op tussen ons. Maar dan heeft hij alsnog niet van mij geeist dat ik hem moet verdienen. Of toch niet meer dan dat hij mij ook moet verdienen. Maar dat noemen we dan; we matchen niet. Ik heb meestal ook niet op de 1e date gezoend. Juist omdat beiden vaak pas na de date laten indalen wat ze nu eigenlijk voelen. Ik ben ook wel eens wel verder gegaan op de 1e date. Maar dan in het volle besef dat ik daar op dat moment zin in had. Niet omdat ik dacht dat we daarmee een relatie bezegelden. In tegendeel.
Ik zei dat ik niet multidate. Hij zei dat hij heel monogaam was om vervolgens " oh nee toch niet". Ik had hem niet overtuigd en was goed op papier maar niet in de praktijk. Elke keer als ik zeg " geen tweede date als er anderen zijn" word ik clingy en wanhopig genoemd.
ItsMineru schreef:
02-11-2025 08:40
Op het moment dat dit zo was, zouden ze toch dankbaar zijn dat iemand wil?
Leuke mannen zoeken op een normale manier, een leuke vrouw voor een normale, fijne relatie
Jij stopt tijd in mafklappers en mafklapper-influencers

Ga met jezelf aan de slag, en neem geen genoegen met dit soor geleuter.
Attraverso schreef:
02-11-2025 07:45
Wou ik ook zeggen, ben nogal actief op social media maar heb dat nog nergens gelezen.

Dat je met meerdere mensen in gesprek kan zijn op een dating app is bijna niet te vermijden maar ook niet erg. Een match die me in een gesprek vraagt of ik nog met anderen praat (wat eigenlijk zowat nooit gebeurt) is voor mij zelfs een rode vlag.

Monogaam zijn heeft ook niets te maken met praten met meerderen op een dating app of meerdere eerste dates. Monogamie begint wanneer je beide beslist het een kans te geven na een enkele dates.
Ik ga trouwens zeer zelden kussen op een eerste date.

Vind het erg jammer wat jouw ervaring met je ex met jou heeft gedaan. Het is duidelijk nog te vroeg om online te gaan daten, het brengt je veel te veel onrust.
Ik kus dus wel op een eerste date. De reden was ook dat we weken allemaal intieme zaken appten en het al voelde als een online relatie.
ItsMineru schreef:
02-11-2025 08:43
Ik kus dus wel op een eerste date. De reden was ook dat we weken allemaal intieme zaken appten en het al voelde als een online relatie.
En kijk wat het je gebracht heeft..
Misschien is het niet verkeerd om in gedachten te houden dat er aan de andere kant een compleet onbekende zit.
Intieme zaken delen kan nog altijd wanneer jullie mekaar een paar keer hebben ontmoet.
ItsMineru schreef:
02-11-2025 08:42
Ik zei dat ik niet multidate. Hij zei dat hij heel monogaam was om vervolgens " oh nee toch niet". Ik had hem niet overtuigd en was goed op papier maar niet in de praktijk. Elke keer als ik zeg " geen tweede date als er anderen zijn" word ik clingy en wanhopig genoemd.
Overtuigd en “op papier”? Ben je op sollicitatiegesprek ofzo?

En omdat je grenzen hebt/stelt ben je wanhopig?
Ik zou vooral grenzen blijven stellen en dicht bij je eigen normen en waarden blijven.

Het leest nogal alsof je heel graag wil.
Attraverso schreef:
02-11-2025 08:50
En kijk wat het je gebracht heeft..
Misschien is het niet verkeerd om in gedachten te houden dat er aan de andere kant een compleet onbekende zit.
Intieme zaken delen kan nog altijd wanneer jullie mekaar een paar keer hebben ontmoet.
Daar heb je gelijk in. Ik liet mee meeslepen en was ook eenzaam.

Maar wat ik dan ook op Reddit lees is dat mannen boos worden als je niet zoent omdat ze denken dat je ze gebruikt voor gratis eten. Al wilde deze 50/50.
DonnaDo schreef:

Ik zou vooral grenzen blijven stellen en dicht bij je eigen normen en waarden blijven.

Je hebt gelijk.
ItsMineru schreef:
02-11-2025 08:55
Daar heb je gelijk in. Ik liet mee meeslepen en was ook eenzaam.

Maar wat ik dan ook op Reddit lees is dat mannen boos worden als je niet zoent omdat ze denken dat je ze gebruikt voor gratis eten. Al wilde deze 50/50.
Stop met die onzin te lezen... Verontrustend is dat je die onzin gelooft??
DonnaDo schreef:

Je hebt gelijk. Elke nieuwe afwijzing/competitie maakt me onzeker.
Attraverso schreef:
02-11-2025 09:01
Stop met die onzin te lezen... Verontrustend is dat je die onzin gelooft??
Als ik dit vraag aan matches op Hinge zeggen ze dit ook. Eggs in a basket etc.
Bij het matchen is mijn vraag al snel wat hun visie is op monogamie.

Tot nu toe zegt 50% dat ik het moet verdienen,ik niet zo speciaal ben dat ze anderen meteen laten vallen, en dat multidaten effectiever is.

30% claimt monogaam te daten maar gaat nog door scheiding heen of woont met ex, of ze zijn extreem clingy.

20% ghost.
Een date is om elkaar te leren kennen. Het is geen onderhandeling, het is geen uitwisseling van geld (eten betalen) voor intieme handelingen (volgens mij heet dat prostitutie). Je wil elkaar leren kennen, kijken of jullie elkaar nog vaker willen zien. Jij mag als eis stellen dat hij niet meer met anderen praat of date, de ander mag dan concluderen dat dat niet bij hem past en dus niet verder willen daten. Hij mag verder willen daten, terwijl jij dat niet wil. Je hoeft niet te zoenen of meer, ook niet als hij erop staat om voor de drankjes/het eten/de bioscoop te betalen.
Ga eens nadenken wat jij wil en zoek geen onzin op op internet. Ga na wat jij wil, waar wordt jij blij van. Zo iemand zoek je.
Ik ben met mijn man samen, omdat ik helemaal mezelf kan zijn bij hem, omdat hij intelligent is, lief en steunend en we een goed team zijn. Dat zijn dingen die voor mij belangrijk zijn en ik neem geen genoegen met minder dan dat. Jij verdient ook iemand die biedt wat jij zoekt. En daar hoef je dus geen rare spelletjes voor te spelen.
Ik wil monogamie vanaf date twee en iemand die liefde niet voorwaardelijk maakt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven