Geld & Recht alle pijlers

Aansprakelijkheid

04-05-2012 16:51 46 berichten
Hoi allemaal,

Terwijl ik een reis heb gemaakt, heeft mijn zusje mijn studentenkamer ondergehuurd. Ik heb een contract hiervoor opgesteld, zodat zij zich kon inschrijven bij de gemeente, maar haar geen borg laten betalen (omdat het familie is, in goed vertrouwen dus).

Nu zit het zo dat zij (samen met haar vriend) tijdens deze periode zowel mijn tafel als mijn bed schade heeft toegebracht. Ik wil haar (of haar vriend) hiervoor aansprakelijk stellen (ze hebben zelf aangegeven dat ze ervoor verantwoordelijk zijn). Is dit mogelijk in verband met de onderhuur?

Alvast bedankt! Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Schade die toegebracht is door gezinsleden onderling is vaak niet verzekerd. Zusje was dus ingeschreven op hetzelfde adres als TO (tenzij ze zich heeft uitgeschreven). Als ze beide op hetzelfde adres waren ingeschreven dan vormen ze soms volgens de polisvoorwaarden een gezin en is de schade dus niet gedekt door de wa verzkering van zusje. Maarja, dit zijn nu even aannames want we kennen de polisvoorwaarden niet precies maar die onderhuur kan er dus best voor zorgen dat de verzekering niet gaat betalen.
@EN Een WA verzekering is niet verplicht
ik weet niet hoor, maar waarom ben jij hier mee bezig?

Zus heeft stuk gemaakt, zus moet het regelen, dan wel repareren tegen welke kosten dan ook of vervangen.

Dat zij dat mogelijk (gedeeltelijk) terug krijgt van de verzekering is haar pakkie aan.
quote:Xander68 schreef op 04 mei 2012 @ 17:08:

Onderhuur? Heb je wel toestemming gekregen van je huurbaas? Onderhuur mag niet zomaar hè?Ja hier heb ik toestemming voor gekregen.
quote:gni2012 schreef op 04 mei 2012 @ 17:04:

[...]

Nee dat begrijp ik ook. Ik wil vooral weten of zij wel aansprakelijk te stellen is, omdat zij in onderhuur was en of dit niet gewoon het risico is wat ik heb genomen?

Kijk ze zijn niet zomaar aansprakelijk natuurlijk. Als de tafel op instorten stond maar bij net bij hun uit elkaar viel kunnen ze er niets aan doen.

Dit gaat over de onrechtmatige daad. Hiernaan moet hun gedrag voldoen willen ze aansprakelijk zijn:

Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.

2 Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.

3 Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
400 euro schade? Chique meubels heb je op je studentenkamer. Mijn bed en tafel kostten samen nog niet de helft.
quote:borderwalk schreef op 04 mei 2012 @ 17:21:

400 euro schade? Chique meubels heb je op je studentenkamer. Mijn bed en tafel kostten samen nog niet de helft.Precies, daarom vroeg ik al hoe ze aan dat bedrag komt.
quote:borderwalk schreef op 04 mei 2012 @ 17:21:

400 euro schade? Chique meubels heb je op je studentenkamer. Mijn bed en tafel kostten samen nog niet de helft.

Misschien/waarschijnlijk rekent TO de nieuwwaarde van haar spullen?

Dan vraag ik me wel af hoe zusje en vriend tekeer zijn gegaan, als het bed en de tafel onherstelbaar beschadigd zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:liselore3punt0 schreef op 04 mei 2012 @ 17:08:

je zusje of je ouders de verzekering laten bellen. je krijgt dan iemand op visite die de schade bepaald.

Vaak is dit onvoldoende om spullen te vervangen. Als je dit wel wilt zal je zus en haar vriend de rest moeten bij leggen

Ik denk dat dit inderdaad de slimste oplossing is, ik zal eens in overleg gaan met ouders + zusje. Ik weet inderdaad dat ik nooit alles terug zou krijgen (dat zou ook niet logisch zijn), het bedrag van 400 euro zou ook zijn als ik alles wil vervangen.

Ik denk tevens dat ik ook gewoon flink baal, omdat ik haar in goed vertrouwen gebruik heb laten maken van mijn kamer en dat dan vervolgens de helft van mijn eigen gespaarde meubels stuk zijn gegaan. Ze heeft dit ook nog eens deels verzwegen en het feit dat ik er nu mee bezig ben, komt ook omdat zij uit zichzelf niets aanbiedt.. maar ik zit wel met de spullen.
quote:liselore3punt0 schreef op 04 mei 2012 @ 17:17:

ik weet niet hoor, maar waarom ben jij hier mee bezig?

Zus heeft stuk gemaakt, zus moet het regelen, dan wel repareren tegen welke kosten dan ook of vervangen.

Dat zij dat mogelijk (gedeeltelijk) terug krijgt van de verzekering is haar pakkie aan.dit dus.... wat heeft je zusje na de schade tegen je gezegd / aangeboden....??
quote:jo1980 schreef op 04 mei 2012 @ 17:12:

Schade die toegebracht is door gezinsleden onderling is vaak niet verzekerd. Zusje was dus ingeschreven op hetzelfde adres als TO (tenzij ze zich heeft uitgeschreven). Als ze beide op hetzelfde adres waren ingeschreven dan vormen ze soms volgens de polisvoorwaarden een gezin en is de schade dus niet gedekt door de wa verzkering van zusje. Maarja, dit zijn nu even aannames want we kennen de polisvoorwaarden niet precies maar die onderhuur kan er dus best voor zorgen dat de verzekering niet gaat betalen.

Ja, dit is inderdaad waar ik bang voor was.

Bedankt allemaal in ieder geval voor het nadenken. Heeft me het besef gegeven dat ik eerst maar ga proberen dit met zusje (+ouders) op te lossen..

P.S. de meubels zijn niet onherstelbaar beschadigd, maar wel zichtbaar beschadigd (het is niet dat ze niet meer te gebruiken zijn). Dus misschien krijg ik ook wel niets terug en is het gewoon het risico wat ik heb gelopen.
quote:himalaya schreef op 04 mei 2012 @ 17:24:

[...]

Misschien/waarschijnlijk rekent TO de nieuwwaarde van haar spullen?

Ja sorry hier was ik niet duidelijk over geweest, maar het was de nieuwwaarde en zoals ik eerder schreef, ik begrijp wel dat ik dit niet helemaal ervoor terug krijg.
Het bedrag rekenen waarmee je nieuwe meubels kan kopen is niet redelijk en wordt ook nooit zo door een verzekering vergoed.

Het gaat om de waardevermindering van je meubels. Zijn ze niet meer bruikbaar? Of baal je vooral omdat ze er niet meer zo mooi uitzien.

Ik lees nu je post. Tjsa er is dus in je kamer geleeft en dan gebeuren er wel eens ongelukjes. Wil je de meubels gewoon blijven gebruiken?

Dan zus vertellen dat je baalt en misschien komen jullie er wel uit. Koopt zij die lamp die je nog nodig had etc.
He jakkes... Wel vervelend ook dat ze het deels verzweeg.

Is het anders een optie dat ze bijv *mocht je niks van de wa krijgen* Zij zelf wat betaalt ?

Sterkte, lijkt me ook niet makkelijk.
quote:gni2012 schreef op 04 mei 2012 @ 17:27:

[...]

Ja, dit is inderdaad waar ik bang voor was.

Bedankt allemaal in ieder geval voor het nadenken. Heeft me het besef gegeven dat ik eerst maar ga proberen dit met zusje (+ouders) op te lossen..

P.S. de meubels zijn niet onherstelbaar beschadigd, maar wel zichtbaar beschadigd (het is niet dat ze niet meer te gebruiken zijn). Dus misschien krijg ik ook wel niets terug en is het gewoon het risico wat ik heb gelopen.Je zus koopt samen met haar vriend nieuwe meubels voor jou en zij krijgt de meubels waaraan ze schade heeft gemaakt. Heeft ze die alvast voor als ze zelf op kamers gaat of haar vriend.
quote:gni2012 schreef op 04 mei 2012 @ 17:18:

[...]

Ja hier heb ik toestemming voor gekregen.Oké, mooi!
Bedankt voor het meedenken allemaal, het heeft me wel nieuwe inzichten gegeven en ik ga denk ik toch nog maar eens met mijn ouders + zusje om de tafel. Misschien kunnen we het ook op een andere manier oplossen.

Ik baal gewoon flink van de situatie en vind het vervelend dat het zo moet lopen. Gelukkig heb ik een mooie reis om op terug te kijken en kan ik het hierdoor allemaal wel wat relativeren!
Een en ander zal afhangen van de voorwaarden van de wa verzekering van je zusje/ouders. Om aanspraak te kunnen maken op de verzekering zul je inderdaad op papier je zusje aansprakelijk moeten stellen, dit mag gewoon een hand geschreven memootje zijn!
Zij huurt jou kamer wat betekend dat zij jou spullen onder zich heeft alsof het van zichzelf is, dit heet opzicht en is doorgaans uitgesloten op de aansprakelijkheidsverzekering.
Daarnaart, als jij voor studie uitwonend bent ben je waarschijnlijk nog mee verzekerd op de WA verzekering van je ouders. Dat betekend dat het om zaakschade onderling gaat (en niet aan een derde) ook dit is uitgesloten.
Dit wordt niet gedekt door de WA verzekering. De schade vloeit namelijk voort uit het niet nakomen van de huurovereenkomst. Als goed huurder had je zusje zachtaardiger met je meubels om moeten gaan. Aansprakelijk is ze dus wel.

Alleen indien iemand aansprakelijk is op grond van onrechtmatige daad en de schade dus niets te maken heeft met een overeenkomst die niet wordt nagekomen, bestaat er mogelijk dekking op de WA verzekering.

Overigens lijkt mij het prettiger om dit in goed overleg op te lossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven