Geld & Recht
alle pijlers
Acceptabele vergoeding oppas oma
zondag 12 juni 2022 om 17:35
Mijn ouders passen in de zomervakantie 10 dagen op mijn zoon (bijna 8) zodat ik alleen met mijn vriend op vakantie kan. Super lief en super fijn.
Hebben we al vaker gedaan en zoon heeft het heerlijk bij opa en oma.
Vader van zoon is zo goed als uit beeld dus om die reden deze constructie. Uiteraard ga ik voor ik alleen weg ga ook met zoontje op vakantie.
Nu had mijn moeder gevraagd om een tegenprestatie met ergens mee helpen (geld als compensatie wilde ze niet ze had meer aan hulp). Dit ging eerst om een weekend en erna ineens op 10 dagen. In de laatste mail spreekt ze over regelmatig maar dat dit voor mij niet handig is vanwege de afstand (130 km) en dus dat ze nu ineens wel geld wil. Ik heb al een dag of 5 geholpen en dus die dagen op en neer geweest. En dat was naast mijn volle werkweek best een opgave om voor elkaar te krijgen.
Nu kreeg ik dus een mail dat ze graag ziet dat wij een tegenprestatie leveren (financieel) voor uitjes met zoon (die had is sowieso al meegegeven) en voor haar als compensatie. Maar ze wil geen bedrag noemen. En ergens vind ik het ook wel jammer dat dit ineens een zakelijke overeenkomst lijkt te worden, terwijl ze ook gewoon oma is.
Maar ze wil dus niet vertellen hoeveel geld ze dan wil. Ik moet zelf maar ergens mee komen.
Maar ja wat is redelijk? Jullie een idee?
Hebben we al vaker gedaan en zoon heeft het heerlijk bij opa en oma.
Vader van zoon is zo goed als uit beeld dus om die reden deze constructie. Uiteraard ga ik voor ik alleen weg ga ook met zoontje op vakantie.
Nu had mijn moeder gevraagd om een tegenprestatie met ergens mee helpen (geld als compensatie wilde ze niet ze had meer aan hulp). Dit ging eerst om een weekend en erna ineens op 10 dagen. In de laatste mail spreekt ze over regelmatig maar dat dit voor mij niet handig is vanwege de afstand (130 km) en dus dat ze nu ineens wel geld wil. Ik heb al een dag of 5 geholpen en dus die dagen op en neer geweest. En dat was naast mijn volle werkweek best een opgave om voor elkaar te krijgen.
Nu kreeg ik dus een mail dat ze graag ziet dat wij een tegenprestatie leveren (financieel) voor uitjes met zoon (die had is sowieso al meegegeven) en voor haar als compensatie. Maar ze wil geen bedrag noemen. En ergens vind ik het ook wel jammer dat dit ineens een zakelijke overeenkomst lijkt te worden, terwijl ze ook gewoon oma is.
Maar ze wil dus niet vertellen hoeveel geld ze dan wil. Ik moet zelf maar ergens mee komen.
Maar ja wat is redelijk? Jullie een idee?
zondag 12 juni 2022 om 17:41
Of niet kunnen; niet elke oma heeft zo'n goedgevulde portemonnee.Nogevendit schreef: ↑12-06-2022 17:40Ik zou haar bellen en aangeven dat je geen structurele tegenprestatie kunt leveren. Echt heel raar dat ze niet willen betalen voor uitjes met hun eigen kleinkind.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
zondag 12 juni 2022 om 17:43
Misschien heeft oma wel niet zoveel geld om uitjes te kunnen betalen. Nu kan je zonder uitjes natuurlijk ook prima 10 dagen doorbrengen. Een tegenprestatie moet wel in verhouding staan. Wil oma wel dat haar kleinzoon 10 dagen komt of vindt ze dat stiekem toch wel erg zwaar bijvoorbeeld?Nogevendit schreef: ↑12-06-2022 17:40Ik zou haar bellen en aangeven dat je geen structurele tegenprestatie kunt leveren. Echt heel raar dat ze niet willen betalen voor uitjes met hun eigen kleinkind.
Praat met elkaar ipv mailen.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 12-06-2022 17:43
0.18% gewijzigd
zondag 12 juni 2022 om 17:44
Ik heb haar zelf voorgesteld om haar financieel te compenseren voor de vrije dagen. Al direct toen we afspraken hoe of wat. Dat wilde ze toen absoluut niet, had ze niks aan, ze wilde hulp. Nu ze hulp heeft gehad met het zwaarste deel van de hulp wil ze toch ineens geld… voelt gewoon een beetje wrang.
Waarom op de mail geen idee, doen we normaal nooit. Ze wil nu persee op de mail antwoord hebben. Niet telefonisch en niet per app.
Maar zoon zou sowieso iets van 200 euro meekrijgen voor leuke uitjes.
zondag 12 juni 2022 om 17:45
Vreemd. Ik zou dan denken dat er meer aan de hand was bij mijn moeder en toch eens bellen.Trien31 schreef: ↑12-06-2022 17:44Ik heb haar zelf voorgesteld om haar financieel te compenseren voor de vrije dagen. Al direct toen we afspraken hoe of wat. Dat wilde ze toen absoluut niet, had ze niks aan, ze wilde hulp. Nu ze hulp heeft gehad met het zwaarste deel van de hulp wil ze toch ineens geld… voelt gewoon een beetje wrang.
Waarom op de mail geen idee, doen we normaal nooit. Ze wil nu persee op de mail antwoord hebben. Niet telefonisch en niet per app.
Maar zoon zou sowieso iets van 200 euro meekrijgen voor leuke uitjes.
zondag 12 juni 2022 om 17:45
Oh maar dat is helemaal geen probleem en ook geen discussiepunt wat mij betreft. Alles wat zoon kost aan uitjes en leuke dingen die geld kosten betaal ik graag.Nogevendit schreef: ↑12-06-2022 17:40Ik zou haar bellen en aangeven dat je geen structurele tegenprestatie kunt leveren. Echt heel raar dat ze niet willen betalen voor uitjes met hun eigen kleinkind.
zondag 12 juni 2022 om 17:47
Er staat in de openingspost dat kind sowieso geld had meegekregen voor uitjes e.d.. Gratis had To zeker niet verwacht.eva-luna schreef: ↑12-06-2022 17:44Jouw zin ‘terwijl ze ook gewoon oma is ‘ doet vermoeden dat je gratis oppas had verwacht. Terwijl ze jou uit de brand helpt, daar mag best wat tegenover staan, vind ik.
Ze blijft altijd oma. Dat betekent niet dat je daarom kunt verwachten dat ze dit altijd zomaar doet.
TO ik zou telefonisch in gesprek gaan met je moeder, vragen wat haar echte probleem nu is. Raar dat ze dat nu niet wil en alles op schrift wil. Hebben jullie vaker verschil in verwachtingen gehad waardoor er wrijving ontstond?
dahlia74 wijzigde dit bericht op 12-06-2022 17:48
10.83% gewijzigd
zondag 12 juni 2022 om 17:48
eva-luna schreef: ↑12-06-2022 17:44Jouw zin ‘terwijl ze ook gewoon oma is ‘ doet vermoeden dat je gratis oppas had verwacht. Terwijl ze jou uit de brand helpt, daar mag best wat tegenover staan, vind ik.
Ze blijft altijd oma. Dat betekent niet dat je daarom kunt verwachten dat ze dit altijd zomaar doet.
Ik vind dat als je ergens mee akkoord gaat, je het gewoon doet zonder achteraf allerlei eisen te stellen. Persoonlijk had ik in deze situatie de stekker eruit getrokken, het is graag oppassen of niet. Maar aangezien dit voor TO een rare gang van zaken is, zal er wel iets achter zitten. Ik zou even met oma om de tafel, en vragen wat er aan de hand is. En of ze tien dagen wel ziet zitten.
thalas wijzigde dit bericht op 12-06-2022 17:50
0.27% gewijzigd
zondag 12 juni 2022 om 17:48
Nee dat is dus het stomme, dat verwacht ik helemaal niet. Als zij vrije dagen op moet nemen compenseer ik die met alle plezier. Alleen dat wilde ze niet, ze wilde hulp bij een klus. Die hulp heb ik geboden maar nu toch ineens wel geld. Dus en en.eva-luna schreef: ↑12-06-2022 17:44Jouw zin ‘terwijl ze ook gewoon oma is ‘ doet vermoeden dat je gratis oppas had verwacht. Terwijl ze jou uit de brand helpt, daar mag best wat tegenover staan, vind ik.
Door te helpen heb ik naast 5 dagen werken ook een aantal weekenden nog gewerkt. Best intensief wat ze van me vroeg.
zondag 12 juni 2022 om 17:49
Misschien is bang voor scheve ogen onder broers en zussen van TO en wil ze dat even helder houden.Nogevendit schreef: ↑12-06-2022 17:40Ik zou haar bellen en aangeven dat je geen structurele tegenprestatie kunt leveren. Echt heel raar dat ze niet willen betalen voor uitjes met hun eigen kleinkind.
zondag 12 juni 2022 om 17:51
Dat geld wil ze dan voor compensatie van de vrije dagen, terwijl daar in jouw beleving voor is afgesproken dat jij daar die klus voor deed? En dat staat natuurlijk niet op papier. Lastig hoor, zo'n conflict. Praten is echt de enige oplossing.Trien31 schreef: ↑12-06-2022 17:48Nee dat is dus het stomme, dat verwacht ik helemaal niet. Als zij vrije dagen op moet nemen compenseer ik die met alle plezier. Alleen dat wilde ze niet, ze wilde hulp bij een klus. Die hulp heb ik geboden maar nu toch ineens wel geld. Dus en en.
Door te helpen heb ik naast 5 dagen werken ook een aantal weekenden nog gewerkt. Best intensief wat ze van me vroeg.
Heb je nog een adres waar je zoon graag is? Of kun je hem meenemen met bijvoorbeeld een vriendje?
dahlia74 wijzigde dit bericht op 12-06-2022 17:54
6.78% gewijzigd
zondag 12 juni 2022 om 17:52
Mijn moeder was echt een hele lieve oma hoor, maar ze had bijstand. Echt de onzin zeg dat iedere oma maar een paardje schijtgeld in de tuin heeft staan voor uitjes en weet ik veel wat.Nogevendit schreef: ↑12-06-2022 17:40Ik zou haar bellen en aangeven dat je geen structurele tegenprestatie kunt leveren. Echt heel raar dat ze niet willen betalen voor uitjes met hun eigen kleinkind.
zondag 12 juni 2022 om 17:53
Moeilijk dat ze nu het spel al begonnen is opeens de spelregels wil veranderen. En erg naar dat ze dan ook nog de bal bij jou legt om een inschatting te maken van het bedrag.
Heel eerlijk, ik zou zo hard mogelijk genieten van mijn vakantie en dit als de allerlaatste keer beschouwen dat je je zoon daar laat logeren.
Heel eerlijk, ik zou zo hard mogelijk genieten van mijn vakantie en dit als de allerlaatste keer beschouwen dat je je zoon daar laat logeren.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in