Geld & Recht alle pijlers

Advies gevraagd GGZ (kosten afspraak opgedrongen).

20-09-2017 20:05 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me aangemeld bij de GGZ voor agorafobie. (niet over straat durven).
Ik heb niks getekend op papier.
Ik heb een intake gehad. Dit werden er nog (!) 9 met exact dezelfde vragen via gesprek, computer, post en computer daar. Veel vragen over zaken waar ik geen last van heb. Ik kwam al met een diagnose aan die ze zelf 2 jaar geleden hebben gemaakt maar het was procedure om weer deze intense lange intake te ondergaan. Tijdens het 3de gesprek heb ik aangegeven dit enorm onprettig te vinden.
Voor het 4de gesprek kreeg ik door deze situatie juist een enorme toename van de agorafobie en is het me niet gelukt om bij de 4de afspraak te zijn. Ik heb direct (maar dus al niet 24 van te vore) gemaild wat de oorzaak was dat ik niet kon komen. De stress die het me oplevert van de manier van handelen bij de GGZ had mijn agorafobie zo erg gemaakt dat het niet lukte uit huis te komen. En alsmede dat ik terug ga naar de praktijkbegeleider bij de huisarts waar ik veel baat bij heb tenzij ik direct doorverwezen kan worden naar een psycholoog en de overige 5 testen om er achter te komen welke stoornissen ik heb kan overslaan en dat ik geen interesse heb in een vervolg tenzij aan deze voorwaarden wordt voldaan. (niet zo dreigend maar probeer het kort en bondig te houden). Ik heb niet aangegeven dat ik een afspraak wil.
Ik kreeg een mail terug van de intake-mevrouw dat ze op vakantie gaat en ik de administratie moet bellen als ik nog een afspraak wil maken.
Dat heb ik niet gedaan want ik had geen behoefte aan meer afspraken bij de GGZ en ben terug bij de praktijkbegeleider bij de huisarts gegaan.
Nu krijg ik 7 weken later deze mail:

Het is enige tijd geleden dat we elkaar gesproken hebben ivm vakantie. Graag zou ik een
afspraak met je plannen om de mogelijkheden voor behandeling met je te bespreken.

Ik heb een afspraak voor je gepland op 18 september om 10.30u.

Zonder bericht ga ik ervan uit dat je aanwezig zult zijn. Mocht je verhinderd zijn dan kun
je 24 uur de afspraak afbellen of wijzigen, anders zijn wij genoodzaakt kosten in rekening
te brengen.


Ik lees hem nu pas, verstuurd op de 12de. Puur omdat ik dit e-mail adres weinig open als ik niks verwacht. En ik had dit niet verwacht.

Kan dit? Ik wil dit helemaal niet betalen want ik wil deze afspraak helemaal niet en heb er ook niet om gevraagd. Ik kan me niet herinneren dat ik iets van een contract heb getekend... enkel een papier met basis gegevens... ik moest wel ook meerdere testen doen via internet waarbij het zou kunnen zijn dat ik een vakje had moeten aanvinken met voorwaarden (kan ik me niet herinneren, en ook vreemd, want die testen vroegen enkel om mijn e-mail adres en naam, en waren niet verplicht om in te vullen dat was voor de eerste intake om extra informatie te geven).

Heeft iemand hier meer advies over zowel juridisch of ook over waar het kan zijn dat ik eventueel iets getekend heb bij de GGZ?
anoniem_336591 wijzigde dit bericht op 20-09-2017 20:23
4.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
20-09-2017 21:00
het is tegenwoordig gebruikelijk dat er kosten in rekening wordt gebracht bij een niet nagekomen of te laat afgezegd consult. dit geldt ook voor tandartsen, fysio's, etc. er zijn zelfs ziekenhuizen die daar iets voor (willen gaan) rekenen.

overal zijn wachtlijsten, en ze willen graag zoveel mogelijk mensen helpen. helaas komt het toch te vaak voor dat mensen niet opkomen dagen bij een afspraak. dus zo raar is dit beleid niet.

in de praktijk wordt er meestal niet direct bij de eerste keer een rekening gestuurd. gewoon uitleggen wat je situatie is, en dat je het betreurd dat het zo is gelopen. op het moment dat jij er met een gestrekt been ingaat, worden ze meestal een stuk minder vriendelijk.
Maar ik heb zelf niet om deze afspraak gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-09-2017 20:44
stel je ook onoprechte vragen?

het staat in de OP, je zit in een intake proces en je opent je mail te laat
Waar ik iets aan heb is;
- Een document of waar dat te vinden waar staat geschreven dat ze te pas en onpas afspraken voor je mogen inplannen tijdens een intakeproces.
- Een document of waar dat te vinden waar staat dat ze hier geld voor mogen vragen wanneer je je mail te laat opent.
- Het moment waar ik heb getekend hier mee akkoord te gaan.
Snoekbaars schreef:
20-09-2017 21:01
Maar ik heb zelf niet om deze afspraak gevraagd.
Heb je van die eerste afspraak die je ook niet max 24 uur van te voren hebt afgezegd een rekening gekregen?

En nogmaals (zie mijn eerdere post): als deze dame jouw psycholoog zou worden met ingang van de afspraak op de 18e, dan heb je er wel om gevraagd. Je wou immers een psycholoog. Zij hebben mogelijk moeite gedaan om die te vinden, zagen dat de deur nog open was. Jij zag een dichte deur. Verschil van mening. Beide standpunten zijn te volgen, als je naar elkaar luistert.

Jij komt op dit moment erg drammerig over.
Snoekbaars schreef:
20-09-2017 21:06
Waar ik iets aan heb is;
- Een document of waar dat te vinden waar staat geschreven dat ze te pas en onpas afspraken voor je mogen inplannen tijdens een intakeproces.
- Een document of waar dat te vinden waar staat dat ze hier geld voor mogen vragen wanneer je je mail te laat opent.
- Het moment waar ik heb getekend hier mee akkoord te gaan.
Algemene voorwaarden staan op de website. Daar staat het in, iig van die niet-afgezegde afspraken.
Alle reacties Link kopieren
blueeyes*3 schreef:
20-09-2017 21:08
Heb je van die eerste afspraak die je ook niet max 24 uur van te voren hebt afgezegd een rekening gekregen?

En nogmaals (zie mijn eerdere post): als deze dame jouw psycholoog zou worden met ingang van de afspraak op de 18e, dan heb je er wel om gevraagd. Je wou immers een psycholoog. Zij hebben mogelijk moeite gedaan om die te vinden, zagen dat de deur nog open was. Jij zag een dichte deur. Verschil van mening. Beide standpunten zijn te volgen, als je naar elkaar luistert.

Jij komt op dit moment erg drammerig over.
Ik heb daar geen rekening van gekregen.
Zij zou mijn psycholoog niet worden per ingang van de 18de, dit is nog de intake-dame.
Snoekbaars schreef:
20-09-2017 21:11
Ik heb daar geen rekening van gekregen.
Zij zou mijn psycholoog niet worden per ingang van de 18de, dit is nog de intake-dame.
Ze hadden je voor de eerste no show al een rekening kunnen sturen. Je hebt je aangemeld als cliënt, het is dan heel normaal dat er afspraken gepland worden. Ik ben bang dat je hierin niet gelijk krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Dat ik drammerig overkom is omdat er niet op mijn vraag geantwoord wordt maar wel heel veel antwoorden krijg die er niks mee te maken hebben.

Mijn vraag is;

Mag er zomaar een afspraak met je gemaakt worden waar je niet om hebt gevraagd. En waar je dus vervolgens voor moet betalen terwijl je er niet om heb gevraagd. Dat het ook voor je wordt ingepland zonder overleg. (er zijn hier toch wel meer mensen die verplichtingen hebben en niet direct kunnen komen opdraven wanneer de GGZ je dat beveelt?) Mag dit op deze manier juridisch gezien. Aangezien ik niks getekend heb.
Snoekbaars schreef:
20-09-2017 21:11
Ik heb daar geen rekening van gekregen.
Zij zou mijn psycholoog niet worden per ingang van de 18de, dit is nog de intake-dame.
Dus ze zijn al coulant geweest. Ze hadden je van die eerste keer ook al een rekening kunnen sturen.

De intake-dame is wel jouw contactpersoon. En ik heb het al eerder meegemaakt dat degene die de intake doet, ook de behandelaar wordt.
Snoekbaars schreef:
20-09-2017 21:06
Waar ik iets aan heb is;
- Een document of waar dat te vinden waar staat geschreven dat ze te pas en onpas afspraken voor je mogen inplannen tijdens een intakeproces.
- Een document of waar dat te vinden waar staat dat ze hier geld voor mogen vragen wanneer je je mail te laat opent.
- Het moment waar ik heb getekend hier mee akkoord te gaan.
Mail niet openen is jouw fout en niet die van hun. Dus ja, daar mogen ze geld voor vragen als op de site staat dat je 24 uur van tevoren moet afmelden en jij dat niet doet. Dan had je een mailadres moeten opgeven waar je wel regelmatig op kijkt. Ik heb zelf mijn Berichtenbox niet altijd zorgvuldig bijgehouden waardoor ik een rekening had gemist van de belasting samenwerking gemeenten en waterschappen. Vervolgens dus een aanslag gekregen met extra kosten. Ik heb zelf mijn zaken niet goed op orde gehad, dus ja... dan moet ik dat gewoon betalen.

Als jij bent doorverwezen dan gaan ze er vanuit dat jij een intakeproces wilt doorlopen en mogen ze daar uiteraard afspraken voor maken. Anders moet je je niet laten doorverwijzen. Je hebt niet duidelijk aangegeven dat jouw dossier gesloten mocht worden en daarom is er nog interpretatie mogelijk. Dus ook daarin staan zij denk ik gewoon in hun recht (maar ook ik ben geen jurist). En met je doorverwijzing ben je dus ook al akkoord gegaan lijkt me. Ik kan me niet herinneren dat ik bij de GGZ daar ooit een briefje voor heb moeten tekenen. Staat gewoon heel duidelijk in hun brieven dat je minimaal 24 uur van tevoren moet afzeggen.
Alle reacties Link kopieren
Saga_Röversdotter schreef:
20-09-2017 21:13
Ze hadden je voor de eerste no show al een rekening kunnen sturen. Je hebt je aangemeld als cliënt, het is dan heel normaal dat er afspraken gepland worden. Ik ben bang dat je hierin niet gelijk krijgt.
Weet jij waar exact deze aanmelding juridisch gezien bindend is?
Snoekbaars schreef:
20-09-2017 21:18
Dat ik drammerig overkom is omdat er niet op mijn vraag geantwoord wordt maar wel heel veel antwoorden krijg die er niks mee te maken hebben.

Mijn vraag is;

Mag er zomaar een afspraak met je gemaakt worden waar je niet om hebt gevraagd. En waar je dus vervolgens voor moet betalen terwijl je er niet om heb gevraagd. Dat het ook voor je wordt ingepland zonder overleg. (er zijn hier toch wel meer mensen die verplichtingen hebben en niet direct kunnen komen opdraven wanneer de GGZ je dat beveelt?) Mag dit op deze manier juridisch gezien. Aangezien ik niks getekend heb.
Ja, dus dan zie ik de mail en bel ik de GGZ om een afspraak op een andere dag te maken of de afspraak te laten vervallen. Dat jij dat niet hebt gedaan is jouw fout omdat je niet in de mail kijkt die je nu op hen probeert af te schuiven.
Snoekbaars schreef:
20-09-2017 21:20
Weet jij waar exact deze aanmelding juridisch gezien bindend is?
Het burgerlijk wetboek
Snoekbaars schreef:
20-09-2017 21:18
Dat ik drammerig overkom is omdat er niet op mijn vraag geantwoord wordt maar wel heel veel antwoorden krijg die er niks mee te maken hebben.

Mijn vraag is;

Mag er zomaar een afspraak met je gemaakt worden waar je niet om hebt gevraagd. En waar je dus vervolgens voor moet betalen terwijl je er niet om heb gevraagd. Dat het ook voor je wordt ingepland zonder overleg. (er zijn hier toch wel meer mensen die verplichtingen hebben en niet direct kunnen komen opdraven wanneer de GGZ je dat beveelt?) Mag dit op deze manier juridisch gezien. Aangezien ik niks getekend heb.
Mag dat? Ja. Zij proberen een afspraak in te plannen, en bij veel mensen gaat dat makkelijker als er al iets staat. Overleg kan, uiteraard. Moet je even contact opnemen. Energiemaatschappijen, Stedin en de woningbouw werken ook vaak zo, zeker bij groot onderhoud of klussen die overal gedaan moeten worden.
Als je niet kunt, moet jij de afspraak verzetten. Jouw plicht als client/klant.
Snoekbaars schreef:
20-09-2017 21:18
Dat ik drammerig overkom is omdat er niet op mijn vraag geantwoord wordt maar wel heel veel antwoorden krijg die er niks mee te maken hebben.

Mijn vraag is;

Mag er zomaar een afspraak met je gemaakt worden waar je niet om hebt gevraagd. En waar je dus vervolgens voor moet betalen terwijl je er niet om heb gevraagd. Dat het ook voor je wordt ingepland zonder overleg. (er zijn hier toch wel meer mensen die verplichtingen hebben en niet direct kunnen komen opdraven wanneer de GGZ je dat beveelt?) Mag dit op deze manier juridisch gezien. Aangezien ik niks getekend heb.
Nee, er mag geen afspraak worden gepland zonder dat jij erom gevraagd hebt. Maar, dat is bij jou niet het geval. Je hebt je aangemeld daar, dus je hebt om die afspraken gevraagd. Je hebt niet laten weten dat je van de behandeling/ intake afziet.

En ja ze mogen je ook een brief of email sturen met een afspraak voorstel. Dat jij die mail niet ziet is toch echt je eigen verantwoordelijkheid en fout. Zo werken zorginstellingen nou eenmaal. Als je niet had gekund had je kunnen bellen voor een andere afspraak.

Je kunt een klacht indienen bij de instelling als je het er niet mee eens bent. Hoe dat moet staat gewoon op de website.
gizzmo-returns schreef:
20-09-2017 21:20
Het burgerlijk wetboek
Hier ergens vermoed ik ja. En vaak ga je akkoord met voorwaarden als je intakeproces begint. Zijn vast ook op website te vinden.
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
20-09-2017 21:19
Mail niet openen is jouw fout en niet die van hun. Dus ja, daar mogen ze geld voor vragen als op de site staat dat je 24 uur van tevoren moet afmelden en jij dat niet doet. Dan had je een mailadres moeten opgeven waar je wel regelmatig op kijkt. Ik heb zelf mijn Berichtenbox niet altijd zorgvuldig bijgehouden waardoor ik een rekening had gemist van de belasting samenwerking gemeenten en waterschappen. Vervolgens dus een aanslag gekregen met extra kosten. Ik heb zelf mijn zaken niet goed op orde gehad, dus ja... dan moet ik dat gewoon betalen.

Als jij bent doorverwezen dan gaan ze er vanuit dat jij een intakeproces wilt doorlopen en mogen ze daar uiteraard afspraken voor maken. Anders moet je je niet laten doorverwijzen. Je hebt niet duidelijk aangegeven dat jouw dossier gesloten mocht worden en daarom is er nog interpretatie mogelijk. Dus ook daarin staan zij denk ik gewoon in hun recht (maar ook ik ben geen jurist). En met je doorverwijzing ben je dus ook al akkoord gegaan lijkt me. Ik kan me niet herinneren dat ik bij de GGZ daar ooit een briefje voor heb moeten tekenen. Staat gewoon heel duidelijk in hun brieven dat je minimaal 24 uur van tevoren moet afzeggen.
Het gaat mij ook niet om in hoeverre ik mijn mail wel of niet open (jeetje jongens...).
Ik heb tijdens het intake-proces mondeling en schriftelijk aangegeven aan de intake-persoon geen interesse te hebben in een vervolg tenzij bepaalde voorwaarden werden ontmoet. Dit is niet gebeurd.
Ik heb verder nooit iets getekend waar in staat dat ik zaken moet doen zoals je laatste alinea. Ik weet dat je een rekening kan krijgen als je een gemaakte afspraak niet afzegt, maar IK heb deze afspraak niet gemaakt. Deze afspraak werd mij ongewenst verplicht zonder 'afspreken'.
Je bent een hulpverleningstraject aangegaan, bij no-show dien je gewoon te betalen. Je hebt zelf een e-mailadres opgegeven als je die niet gebruikt is dat je eigen verantwoordelijkheid.
Als je er zo star instaat zoals je hier in dit topic overkomt dan zal je gewoon moeten gaan betalen. En terecht.
Je bent zelf nalatig geweest door en je mail niet te lezen en jezelf niet af te melden. Dan is de consequentie dat je moet voldoen aan de verplichtingen van het traject. Lees de website na op zoek naar de voorwaarden, dan zie je dat het juridisch gezien dicht zit. Het staat ook al in de mail. Wanneer je een traject aangaat waar je zorg af wilt nemen en je komt niet opdagen moet je betalen. Daarnaast houd je onnodig de wachtlijsten hoog dus wat mij betreft terecht dat je gaat dokken hiervoor.
Alle reacties Link kopieren
blueeyes*3 schreef:
20-09-2017 21:18
Dus ze zijn al coulant geweest. Ze hadden je van die eerste keer ook al een rekening kunnen sturen.
Dat kwam waarschijnlijk omdat ze bij de eerste twee afspraken zichzelf dubbel hadden ingepland en ik er voor niks stond en ze dat niet hadden laten weten 24 uur van te vore ;-)
Snoekbaars schreef:
20-09-2017 21:18
Dat ik drammerig overkom is omdat er niet op mijn vraag geantwoord wordt maar wel heel veel antwoorden krijg die er niks mee te maken hebben.

Mijn vraag is;

Mag er zomaar een afspraak met je gemaakt worden waar je niet om hebt gevraagd. En waar je dus vervolgens voor moet betalen terwijl je er niet om heb gevraagd. Dat het ook voor je wordt ingepland zonder overleg. (er zijn hier toch wel meer mensen die verplichtingen hebben en niet direct kunnen komen opdraven wanneer de GGZ je dat beveelt?) Mag dit op deze manier juridisch gezien. Aangezien ik niks getekend heb.
je zit in een intake proces, dus natuurlijk mag er dan een afspraak worden ingepland. Je had gewoon kunnen afzeggen als je je mail had geopend. Dat je niks getekend hebt zegt niks, je bent al vier keer op afspraak geweest
Alle reacties Link kopieren
djengaz schreef:
20-09-2017 21:28
Je bent een hulpverleningstraject aangegaan, bij no-show dien je gewoon te betalen. Je hebt zelf een e-mailadres opgegeven als je die niet gebruikt is dat je eigen verantwoordelijkheid.
Als je er zo star instaat zoals je hier in dit topic overkomt dan zal je gewoon moeten gaan betalen. En terecht.
Je bent zelf nalatig geweest door en je mail niet te lezen en jezelf niet af te melden. Dan is de consequentie dat je moet voldoen aan de verplichtingen van het traject. Lees de website na op zoek naar de voorwaarden, dan zie je dat het juridisch gezien dicht zit. Het staat ook al in de mail. Wanneer je een traject aangaat waar je zorg af wilt nemen en je komt niet opdagen moet je betalen. Daarnaast houd je onnodig de wachtlijsten hoog dus wat mij betreft terecht dat je gaat dokken hiervoor.
Ook als je tussentijds aangeeft niet meer verder te willen gaan met het traject?
NEGEN gesprekken voor een intake?! Wat is dat nou weer voor iets raars. Helemaal voor zoiets als agorafobie, dat kun je met één gesprek vaststellen.

Nu snap ik wel waarom de zorgpremies volgend jaar weer stijgen!
Snoekbaars schreef:
20-09-2017 21:26
Het gaat mij ook niet om in hoeverre ik mijn mail wel of niet open (jeetje jongens...).
Ik heb tijdens het intake-proces mondeling en schriftelijk aangegeven aan de intake-persoon geen interesse te hebben in een vervolg tenzij bepaalde voorwaarden werden ontmoet. Dit is niet gebeurd.
Ik heb verder nooit iets getekend waar in staat dat ik zaken moet doen zoals je laatste alinea. Ik weet dat je een rekening kan krijgen als je een gemaakte afspraak niet afzegt, maar IK heb deze afspraak niet gemaakt. Deze afspraak werd mij ongewenst verplicht zonder 'afspreken'.
Die werd je niet verplicht. Als je gewoon je mail had geopend had je de afspraak zonder problemen kunnen afbellen.
RikM schreef:
20-09-2017 21:33
NEGEN gesprekken voor een intake?! Wat is dat nou weer voor iets raars. Helemaal voor zoiets als agorafobie, dat kun je met één gesprek vaststellen.

Nu snap ik wel waarom de zorgpremies volgend jaar weer stijgen!
Als meer instellingen eens zo'n gegronde intakes deden dan kregen mensen misschien eens gelijk de juiste diagnose en bijbehorende behandeling in plaats van jaren aankloten om de juiste diagnose te krijgen...
Snoekbaars schreef:
20-09-2017 21:30
Ook als je tussentijds aangeeft niet meer verder te willen gaan met het traject?
heb je dat duidelijk aangegeven? In je OP staat namelijk een tenzij
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-09-2017 21:30
je zit in een intake proces, dus natuurlijk mag er dan een afspraak worden ingepland. Je had gewoon kunnen afzeggen als je je mail had geopend. Dat je niks getekend hebt zegt niks, je bent al vier keer op afspraak geweest
Leg me dan a.u.b. uit waarom.

- Waarom zegt het niks dat ik niks heb getekend. Waar heeft deze overeenkomst dan exact plaatsgevonden. Er moet áltijd een moment plaatsvinden waar je iets tekent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven