Geld & Recht alle pijlers

Advies huisarts omgangsregeling

27-11-2019 16:55 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met de volgende situatie.
Mijn huisarts heeft mij dringend geadviseerd/erop aangedrongen de omgang van mijn kinderen met ex voorlopig op te schorten.
Doel hiervan is om beweging te krijgen in het structureel hulp weigeren van ex bij zijn psychische problematiek en de weerslag op de kinderen hiervan.
Deze weerslag is zo groot dat alledrie regelmatig overstuur en gestresst thuiskomen.
Ik weet dat alleen een rechter uitspraak mag doen over het al dan niet wijzigen/stopzetten van een omgangsregeling. De huisarts en hulpverlener oudste dochter zijn echter van mening dat de kinderen er aan onder door gaan en dat er nu iets moet gebeuren om beweging te forceren.

Ik heb het er moeilijk mee. En ben "bang" voor de gevolgen. Iemand ervaring met een dergelijke situatie?
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
27-11-2019 19:29
Je bent dapper bezig!
Veel sterkte gewenst. Het lijkt mij een erg lastige situatie.

Maar het belang van de kids moet nu echt voorop staan. En ik denk dat veilig thuis hier een onafhankelijk advies in kan geven, door een onderzoek te doen of het nog veilig is bij de vader. (met name ook. Emotionele veiligheid)
Dankjewel. En juist met name dat laatste daar zit de grootste zorg.
Bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
27-11-2019 18:52
Een huisarts mag geen diagnose stellen over de psychische gezondheid van vader. De therapeut van dochter ook niet want vader is daar niet in behandeling.

Ze kunnen vader dus niet zomaar een labeltje opplakken en zeggen hij is psychisch niet gezond genoeg om zijn kinderen te zien.

Als to denkt dat de kinderen daar niet veilig zijn zal ze het echt via veilig thuis / jeugdzorg of de rechter moeten doen.
Eeeuh jawel. Huisarts kunnen melding doen bij veiligthuis. En dus kunnen zij een inschatting maken van of het veilig is. En huisarts kunnen ook een diagnose stellen. Bij een doorverwijzing naar een psycholoog of psychiater zetten ze altijd de te vermoeden diagnose.

Ze hebben niet de tijd om verder onderzoek te doen. Huisarts is een doorgeef Luik. Maar zij kunnen wel diagnoses stellen.
Alle reacties Link kopieren
Majojootje schreef:
27-11-2019 19:32
Dankjewel. En juist met name dat laatste daar zit de grootste zorg.
Bedankt voor het meedenken!
Graag gedaan!

Ik denk dat je juridisch gezien niet te bang hoeft te zijn. Als veilig thuis beoordeeld dat het daar niet veilig is, wordt het een rechtszaak tussen vader en veilig thuis.

Jij zult hier dan buiten gehouden worden. Veilig thuis neemt dan de beslissing. Jij hoeft de beslissing of je kindqel of niet zij vader mag zien, niet te nemen. Dat is een te zware keuze.

Leg het maar bij de professionels.

Ik zou in het telefoongesprek gesprek aandringen op dat het enige spoed heeft, wees vooral eerlijk. Ook dat je je kids een vader gunt, maar dat je twijfelt over de veiligheid.
Majojootje schreef:
27-11-2019 19:29
Ik vrees een ellenlang juridisch getouwtrek waar naar alle waarschijnlijkheid linksom of rechtsom de kinderen ook wat van meekrijgen.
Ah, op die manier. Ja, daar zou je wel eens gelijk in kunnen krijgen.
Gele_Suikerspin schreef:
27-11-2019 19:37
Graag gedaan!

Ik denk dat je juridisch gezien niet te bang hoeft te zijn. Als veilig thuis beoordeeld dat het daar niet veilig is, wordt het een rechtszaak tussen vader en veilig thuis.

Jij zult hier dan buiten gehouden worden. Veilig thuis neemt dan de beslissing. Jij hoeft de beslissing of je kindqel of niet zij vader mag zien, niet te nemen. Dat is een te zware keuze.

Leg het maar bij de professionels.

Ik zou in het telefoongesprek gesprek aandringen op dat het enige spoed heeft, wees vooral eerlijk. Ook dat je je kids een vader gunt, maar dat je twijfelt over de veiligheid.
Veilig thuis heeft daar weinig over te zeggen. In een rechtszaak zal de kinderbescherming optreden.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
27-11-2019 19:37
Graag gedaan!

Ik denk dat je juridisch gezien niet te bang hoeft te zijn. Als veilig thuis beoordeeld dat het daar niet veilig is, wordt het een rechtszaak tussen vader en veilig thuis.

Jij zult hier dan buiten gehouden worden. Veilig thuis neemt dan de beslissing. Jij hoeft de beslissing of je kindqel of niet zij vader mag zien, niet te nemen. Dat is een te zware keuze.

Leg het maar bij de professionels.

Ik zou in het telefoongesprek gesprek aandringen op dat het enige spoed heeft, wees vooral eerlijk. Ook dat je je kids een vader gunt, maar dat je twijfelt over de veiligheid.
Ik ga morgen advies inwinnen. De keuze die je benoemd is ook bijna niet te maken. Ik ben benieuwd hoe VT mij verder kan helpen.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
27-11-2019 19:47
Veilig thuis heeft daar weinig over te zeggen. In een rechtszaak zal de kinderbescherming optreden.
Ik ga morgen advies inwinnen over de te volgen route en mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dit moeten doen met de kinderen van mijn vriend.

Als jouw kinderen niet veilig zijn bij hun vader dan moet je dat doen. Jij hebt namelijk de plicht je kinderen te beschermen.

De kinderen van mijn vriend gaan nu wel ook weer naar hun moeder maar ze is moeilijk behandelbaar. Toch is contact met moeder wel belangrijk voor de kinderen. Ze staan daarom ook onder toezicht, ook omdat de rvdk nauwelijks zicht had op moeders functioneren.

Besef wel dat je een heel leger aan mensen over de vloer gaat krijgen, niet voor jou maar om een goed beeld van de kinderen te krijgen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Majojootje schreef:
27-11-2019 18:32
Klopt. Dat is ook de vraag. Dat vraag ik mij ook af. Hulp kun je tenslotte niet afdwingen
Punt is dat het zo niet langer door kan gaan. Maar wat is het alternatief?
De kinderen keer op keer naar een onveilige omgeving sturen kan niet de bedoeling zijn.
Daarom is het dus belangrijk dat je zo spoedig mogelijk de situatie laat beoordelen. Zodat jij die keuze niet alleen hoeft te maken. CJG, Veilig Thuis, allemaal ingangen om dat voor elkaar te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dan toch benieuwd wat de ex van to dan zou hebben volgens to en de huisarts waardoor de kinderen niet naar hem toe kunnen.

Zoals je aan de reactie van Suzy kan zien moeten de kinderen ook gewoon naar een moeder met psychische problemen. Veilig thuis kan opvoedondersteuning opleggen of bezoek onder toezicht. Een bezoekregeling helemaal stopzetten zullen ze niet snel doen.

To zegt dat de kinderen vaak overstuur thuis komen. Daar is een huisarts niet bij. In hoeverre heeft TO steeds bij de huisarts op de stoep gestaan dat het niet goed gaat bij vader waardoor een huisarts zegt nah ja dan kan je beter niet heensturen omdat een huisarts ook niet verweten wil worden dat hij niet gehandeld heeft als de kinderen wat overkomt. Maar in hoeverre is het echt objectief vastgesteld dat het bij vader te onveilig is?

Als het echt onveilig is moet to natuurlijk handelen. Maar niet alleen.
sugarmiss schreef:
27-11-2019 20:51
Ik ben dan toch benieuwd wat de ex van to dan zou hebben volgens to en de huisarts waardoor de kinderen niet naar hem toe kunnen.

Zoals je aan de reactie van Suzy kan zien moeten de kinderen ook gewoon naar een moeder met psychische problemen. Veilig thuis kan opvoedondersteuning opleggen of bezoek onder toezicht. Een bezoekregeling helemaal stopzetten zullen ze niet snel doen.

To zegt dat de kinderen vaak overstuur thuis komen. Daar is een huisarts niet bij. In hoeverre heeft TO steeds bij de huisarts op de stoep gestaan dat het niet goed gaat bij vader waardoor een huisarts zegt nah ja dan kan je beter niet heensturen omdat een huisarts ook niet verweten wil worden dat hij niet gehandeld heeft als de kinderen wat overkomt. Maar in hoeverre is het echt objectief vastgesteld dat het bij vader te onveilig is?

Als het echt onveilig is moet to natuurlijk handelen. Maar niet alleen.

Dat is natuurlijk het punt waar ook de hele jeugdbescherming tegenaan loopt. Ik ken zowel een geval waarin er daadwerkelijk sprake was van een zeer onveilige situatie, als een geval waarin de moeder van alles beweert en ook allerlei instanties bewerkt. Niet verwonderlijk dus dat jeugdbeschermingsorganisaties voorzichtig zijn, en dat TO een legertje hulpverleners kan verwachten.
Alle reacties Link kopieren
Als jij veilig thuis belt en ze vinden het urgent genoeg wat jij verteld dan kunnen ze binnen een paar dagen bij jou en je ex op de stoep staan.

Dan zal jij je verhaal moeten doen en je ex en afhankelijk van de leeftijd van de kinderen kunnen ze ook met je kinderen praten. Ze zullen toestemming vragen om met de huisarts, school en eventueel de therapeut van dochter te praten.

Afhankelijk van wat ze besluiten kunnen jij en ex dan op kantoor moeten verschijnen waar een veiligheidsplan wordt opgesteld. Het kan zijn dat je van tijd tot tijd dan terug moet komen om dat plan te evalueren. Of je wordt doorverwezen naar hulpverlening die dan na x tijd moet rapporteren.

Werkt ex niet mee of vinden ze het te onveilig dan komt de raad van kinderbescherming in beeld.

Dan kan het zijn dat die naar de rechter gaan om je kind onder toezicht te laten stellen. Dan krijg je een gezinsvoogd die dingen kan verplichten.

Aangezien de kinderen zoals ik begrijp het hoofdverblijf bij jou hebben zal jij dan waarschijnlijk meer met die gezinsvoogd te maken krijgen dan je ex. Masr je ex kan dan dus wel verplicht worden om therapie te volgen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
27-11-2019 20:51
Zoals je aan de reactie van Suzy kan zien moeten de kinderen ook gewoon naar een moeder met psychische problemen. Veilig thuis kan opvoedondersteuning opleggen of bezoek onder toezicht. Een bezoekregeling helemaal stopzetten zullen ze niet snel doen.

De omgang helemaal stopzetten ben ik ook helemaal geen voorstander van. Ik zou dolgraag willen dat de omgang gewoon goed ging.
Dat gaat het dus niet...
Ik zou het de kinderen , maar ook hun vader zo ontzettend hulp en ondersteuning wensen in de tijd dat ze daar zijn. Dat zou zoveel rust geven, voor allemaal.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
27-11-2019 21:25
Als jij veilig thuis belt en ze vinden het urgent genoeg wat jij verteld dan kunnen ze binnen een paar dagen bij jou en je ex op de stoep staan.

Dan zal jij je verhaal moeten doen en je ex en afhankelijk van de leeftijd van de kinderen kunnen ze ook met je kinderen praten. Ze zullen toestemming vragen om met de huisarts, school en eventueel de therapeut van dochter te praten.

Afhankelijk van wat ze besluiten kunnen jij en ex dan op kantoor moeten verschijnen waar een veiligheidsplan wordt opgesteld. Het kan zijn dat je van tijd tot tijd dan terug moet komen om dat plan te evalueren. Of je wordt doorverwezen naar hulpverlening die dan na x tijd moet rapporteren.

Werkt ex niet mee of vinden ze het te onveilig dan komt de raad van kinderbescherming in beeld.

Dan kan het zijn dat die naar de rechter gaan om je kind onder toezicht te laten stellen. Dan krijg je een gezinsvoogd die dingen kan verplichten.

Aangezien de kinderen zoals ik begrijp het hoofdverblijf bij jou hebben zal jij dan waarschijnlijk meer met die gezinsvoogd te maken krijgen dan je ex. Masr je ex kan dan dus wel verplicht worden om therapie te volgen.
Dank voor deze info
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen Majojootje, heb je kunnen slapen?

Al gebeld met veilig thuis?
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
28-11-2019 10:23
Goedemorgen Majojootje, heb je kunnen slapen?

Al gebeld met veilig thuis?
Slapen ging redelijk.
Ik heb gebeld. Zij geven aan dat de huisarts melding bij hen moet doen.
Nu de omgang stopzetten mag niet.
Pas na een melding kan er onderzoek plaatsvinden en bewijs verzameld worden om de omgangsregeling evt via rechter te wijzigen.
Ze zei zelf ook dat een huisarts dit niet zomaar zegt maar dat het wettelijk gezien niet de juiste route is.

Ik denk dat ik een en ander op Schrift zet richting vader, zorgen uitspreek, advies huisarts benoem, dat ik graag een gesprek wil samen met hem en huisarts, als hij hiertoe niet bereid is huisarts meldi g gaat doen bijveilig thuis.
Ik moet het nog even goed op een rijtje krijgen wat nu het beste is
Alle reacties Link kopieren
Majojootje schreef:
28-11-2019 11:02
Slapen ging redelijk.
Ik heb gebeld. Zij geven aan dat de huisarts melding bij hen moet doen.
Nu de omgang stopzetten mag niet.
Pas na een melding kan er onderzoek plaatsvinden en bewijs verzameld worden om de omgangsregeling evt via rechter te wijzigen.
Ze zei zelf ook dat een huisarts dit niet zomaar zegt maar dat het wettelijk gezien niet de juiste route is.

Ik denk dat ik een en ander op Schrift zet richting vader, zorgen uitspreek, advies huisarts benoem, dat ik graag een gesprek wil samen met hem en huisarts, als hij hiertoe niet bereid is huisarts meldi g gaat doen bijveilig thuis.
Ik moet het nog even goed op een rijtje krijgen wat nu het beste is
Ik zou hier persoonlijk even goed over nadenken. Dit klinkt wel heel erg als dat je ex moet meewerken anders wordt er een melding gedaan door de huisarts. Mi dient de dokter een melding te doen als hij in de persoon en in het gedrag van vader een noodzaak daartoe ziet, niet als een mogelijkheid om medewerking af te dwingen. Ik neem aan dat het niet meewerken van vader samenhangt met zijn psychische problemen? Dreigen met melden bij gebreke aan medewerking kan mi alleen maar leiden tot escalatie en dat is niet je bedoeling. Dit alles rijmt ook helemaal niet met de verantwoordelijkheid van een arts naar zijn patient (waaronder vader). Ik zou arts inlichten over hetgeen VT heeft aangegeven en dat de dokter zijn verantwoordelijkheid neemt indien hij dit noodzakelijk acht en dus een melding doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het trouwens ook een beetje apart dat zowel de huisarts en de hulpverlener aan de bel trekken en hun zorgen uitspreken, maar de actie compleet bij jou neerleggen, terwijl jij juridisch niets in handen hebt op dit moment om concreet iets aan de situatie te veranderen. Indien arts en hulpverlener mi ook de vervolg stap nemen die bij hun signalering past, in deze situatie zou dit blijkbaar melden bij VT zijn , dan heb jij ook houvast en kun jij ook eventuele vervolgstappen nemen. Juridisch advies inschakelen mbt deze situatie lijkt mij ook geen overbodige luxe.

Sterkt, lijkt mij heel moeilijk voor je!
whateffa wijzigde dit bericht op 28-11-2019 11:46
Reden: gedeeltelijk dubbel
41.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Majojootje schreef:
28-11-2019 11:02

Ik denk dat ik een en ander op Schrift zet richting vader, zorgen uitspreek, advies huisarts benoem, dat ik graag een gesprek wil samen met hem en huisarts, als hij hiertoe niet bereid is huisarts meldi g gaat doen bijveilig thuis. Ik moet het nog even goed op een rijtje krijgen wat nu het beste is
Laat je goed adviseren of je dit op deze wijze moet doen. Een zorgprofessional heeft de plicht een melding te maken als de veilheid van het kind in gevaar is. Dus ook als hij welbereid is kan het zijn dat de huisarts wel een melding doet. Ik zou dat dus zeker niet benoemen.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
27-11-2019 17:25
Is dit ook de huisarts van de vader? Dan legt zijn mening idd wel gewicht in de schaal. De vraag is alleen of hij gaat verklaren als er onderzoek naar zou komen, omdat hij de privacy van zijn cliënt niet zomaar kan schenden. Hij mag geen info geven over vader zonder vaders toestemming. Zelfde geldt voor de hulpverlener van vader.

Enige wat ik je aan kan raden is hulp zoeken bij het wijkteam, CJG. Zij kunnen de situatie beoordelen en als vader daar niet aan mee wil werken, het opschalen naar de beschermtafel en dan komt er mogelijk hulp in drang kader voor de omgang of een onderzoek van de Raad.

Maar iets doen is wel belangrijk. Niets doen terwijl jij ziet dat de omgang niet goed voor je kinderen is, wordt gezien als onvoldoende je kinderen beschermen tegen iets wat mogelijk schadelijk voor hun is.



Zorg er dus voor dat een neutrale derde de situatie gaat beoordelen. .

Nu even in gewoon Nederlands zonder jargon. ;-D
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Je bent goed bezig!

Ik snap wle dat een huisarts dit zo aan pakt. Een huisarts heeft een vetrouwensband met de moeder en de vader. Deze wil hij waarschijnlijk niet achter hun rug om schaden.

Het is juist heel mooi vind ik dat de huisarts eerst tegen de ouders (of moeder) zijn mening/zorgen deelt. In plaats van dat ze het achter hun rug om horen.

Je zou ook zelf de huisarts kunnen bellen (of nog een gesprek vragen) dat wat jouw betreft hij een melding mag maken, zodat hulp in gang wordt gezet. Als je dit wil natuurlijk.

Ik weet niet hoe jou ex man is. Of daar mee te communiceren valt. Als dit jouw alleen maar stress oplevert zou ik de huisarts de beslissing laten nemen of er wel geen melding word gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
28-11-2019 11:59
Nu even in gewoon Nederlands zonder jargon. ;-D

Als je hulpverlenging via de gemeente (team jeugd) gefinancierd wordt kan deze persoon, maar ook de huisarts, zorgen uitspreken omtrent de veiligheid (in breedste zin van het woord) voor de kinderen. Als een of meerdere mensen deze zorgen delen is het gebruikelijk om een beschermtafel aan te vragen, zie ook https://cjgkennemerland.nl/pagina/de-be ... 7e0e1a51ef

Een van de mogelijke vervolgstappen hiervan kan zijn een raadsonderzoek. Dit houdt in de praktijk in dat er onafhankelijk onderzoek wordt gedaan naar de veiligheid van de kinderen. Hierbij worden de betrokken professionals gehoord en kunnen ouders niet beslissen geen inzage te geven in bepaalde dossiers of iets dergelijks. De rechter beslist dan weer op basis van dit onderzoek of er een maatregel nodig is om de veiligheid te waarborgen en wat deze dan moet zijn.

Ik zou je willen adviseren om de huisarts of hulpverlener dan ook deze melding te laten maken. Niet zelf 'dreigen' met het afdwingen van medewerking of de omgangsregeling gaan wijzigen. De beschermtafel heeft niet per se een drastische maatregel of onderzoek als uitkomst, ook vanuit daar kunnen hele duidelijke afspraken worden gemaakt. Alleen worden ze dan professioneel begeleid en opgevolgd, en kom je niet iedere keer zelf in een moreel dilemma terecht over wanneer je als ex-vrouw, of als moeder, of als empathisch mens, of wat dan ook, in moet grijpen en zijn het gewoon de hulpverleners die hun (meld)plicht doen.
Wat de huisarts betreft vraag ik me trouwens af of zijn handelswijze wel klopt. Op basis van wat hij weet over vader, geeft hij TO advies over de omgangsregeling. Ik vraag me af of hij daarmee niet buiten zijn boekje gaat.

Volgens mij zou de huisarts dit zelf bij veilig thuis moeten melden, zoals hierboven al ergens werd gesteld. Hij zou TO erbuiten moeten laten wegens zijn vertrouwensrelatie met vader.
Phineas schreef:
28-11-2019 17:57
Wat de huisarts betreft vraag ik me trouwens af of zijn handelswijze wel klopt. Op basis van wat hij weet over vader, geeft hij TO advies over de omgangsregeling. Ik vraag me af of hij daarmee niet buiten zijn boekje gaat.

Volgens mij zou de huisarts dit zelf bij veilig thuis moeten melden, zoals hierboven al ergens werd gesteld. Hij zou TO erbuiten moeten laten wegens zijn vertrouwensrelatie met vader.
Inderdaad, een huisarts heeft meldplicht. Ik vind het een bijzondere gang van zaken. Waar is de privacy van vader in dit verhaal? Veiligheid van de kinderen natuurlijk voorop maar dan moeten de zorgen wel dermate ernstig zijn wil je de privacy regels opzij leggen om je zorgen te bespreken met de moeder van de kinderen. En al helemaal bijzonder dat een huisarts adviseert om de omgang op te schorten. De huisarts is geen jeugdprofessional he. Waarom belt de huisarts Veilig Thuis niet voor een melding?
Alle reacties Link kopieren
Weer contact met de huisarts. Deze gaat nu zelf eerst weer een gesprek met vader voeren. Ik hoop dat dit wat teweeg brengt en er vanuit huisarts evt een melding gedaan wordt.
Ik wacht het af.

Ik vind het zelf ook enorm lastig allemaal. Vwb privacy vader, daar is natuurlijk wat van te zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven