Geld & Recht alle pijlers

Advies huisarts omgangsregeling

27-11-2019 16:55 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met de volgende situatie.
Mijn huisarts heeft mij dringend geadviseerd/erop aangedrongen de omgang van mijn kinderen met ex voorlopig op te schorten.
Doel hiervan is om beweging te krijgen in het structureel hulp weigeren van ex bij zijn psychische problematiek en de weerslag op de kinderen hiervan.
Deze weerslag is zo groot dat alledrie regelmatig overstuur en gestresst thuiskomen.
Ik weet dat alleen een rechter uitspraak mag doen over het al dan niet wijzigen/stopzetten van een omgangsregeling. De huisarts en hulpverlener oudste dochter zijn echter van mening dat de kinderen er aan onder door gaan en dat er nu iets moet gebeuren om beweging te forceren.

Ik heb het er moeilijk mee. En ben "bang" voor de gevolgen. Iemand ervaring met een dergelijke situatie?
Majojootje schreef:
27-11-2019 16:59
bang voor dat hij zichzelf wat aandoet
Dit hoor ik wel vaker en begrijp dat nooit. Waarom angst hebben voor wat iemand anders zichzelf dreigt aan te doen. Als hij van een brug afspringt, kan jij daar toch niets aan doen dus op dat soort chantage moet je never nooit niet ingaan.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
03-12-2019 14:47
Dit hoor ik wel vaker en begrijp dat nooit. Waarom angst hebben voor wat iemand anders zichzelf dreigt aan te doen. Als hij van een brug afspringt, kan jij daar toch niets aan doen dus op dat soort chantage moet je never nooit niet ingaan.
Daar heb je gelijk in. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar keuzes.
Maar als het de vader van je kinderen betreft wil je niet degene zijn die hem gevoelsmatig het laatste zetje geeft zeg maar. Mensen die psychische problemen hebben denken vaak anders en gaan anders om met stress en moeilijke situaties, zijn kwetsbaarder.
Naar mijn kinderen toe voel ik wel de verantwoordelijkheid om daarom daar voorzichtig en bewust mee om te gaan. Wel binnen bepaalde grenzen.
Dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Majojootje schreef:
03-12-2019 16:23
Daar heb je gelijk in. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar keuzes.
Maar als het de vader van je kinderen betreft wil je niet degene zijn die hem gevoelsmatig het laatste zetje geeft zeg maar. Mensen die psychische problemen hebben denken vaak anders en gaan anders om met stress en moeilijke situaties, zijn kwetsbaarder.
Naar mijn kinderen toe voel ik wel de verantwoordelijkheid om daarom daar voorzichtig en bewust mee om te gaan. Wel binnen bepaalde grenzen.
Dat wel.
Helemaal gelijk in. Je hebt samen kinderen genomen en daarmee een keus voor het leven gemaakt om ze samen zo goed mogelijk op te voeden. Ook als het minder tussen jullie gaat moet je daar álles aan doen. Echt alles zodat de kindere er zo min mogelijk last van ervaren.
Wat een verdrietige en moeilijk situatie voor jullie allemaal :redrose: Ik heb de wijsheid niet in pacht en weet niet bepaalde details van de situatie. Ik geef een advis op wat ik gelezen hebt.
Ik ben trouwens verbaasd over het advies van Veilig Thuis...... Ik vind het namelijk geen 'passend' advies en niet volledig.

Zoals ik het lees, is er vanuit de huisarts, de therapeut en vanuit jou voldoende reden om aan te nemen dat het schadelijk is voor de (emotionele) veiligheid van je kinderen om bij vader te blijven. Het klinkt (?) alsof vader emotioneel maar mogelijk ook fysiek sterk verminderd beschikbaar is voor de kinderen. Even zo kort door de bocht...... Als ouder ben je verantwoordelijk voor de welzijn van je kinderen, geldt voor jullie beiden. Zoals ik het lees, is het beter voor de kinderen dat ze tijdelijk niet alleen bij vader zijn. Heeft je ex-partner een nieuwe partner? Misschien kan hij/zij (maar ik ga even voor het gemak van een zij uit) erbij zijn wanneer de kinderen bij vader zijn. Dan kan zij er zijn voor de kinderen als ze bij vader zijn. Kan ook opa, oma, oom, tante zijn. Er is in ieder geval een andere volwassene erbij.

Als dat niet kan, dan het gesprek aan gaan met vader. Ik weet niet wat het 'beste' is, maar ik denk alle kaarten op tafel. Aangeven dat je je zorgen maakt om vader. Dat er gesprekken zijn geweest met de huisarts en de therapeut die aangeven dat het niet goed gaat met de vader en de kind(eren). Of er iets is waarbij je hem kan helpen. Het hangt een beetje af van vader hoe hij reageert en of hij hulp van jou of iemand anders accepteert. Er zijn zoveel scenario's mogelijk.......

Stel, hij wil of kan helemaal niets. Geef aan dat je zorgen maakt over jullie kinderen. Dat ze last hebben van hoe het met hem gaat en dat zijn problemen zijn rol als vader en zijn opvoedgedrag verslechteren. Het is belangrijk dat hij emotioneel voldoende beschikbaar is voor de kinderen en dat dit zonder hulp die hij accepteert niet lukt.

Het is moeilijk een inschatting te maken van de zijlijn en voor jou denk ik ook, die erin zit. Ik weet ook niet wat de huisarts en de therapeut adviseren. Volledige omgang stopzetten of 'voorwaarden' stellen. Of misschien dat oudste niet meer gaat en zo zijn er meerdere opties mogelijk.
Misschien kan je met vader overleggen om de zorg-en opvoedtaken (beetje een mooi en aardiger woord voor omgangsregeling) tijdelijk aan te passen? Dus stel dat hij ze woensdag heeft en elke weekend, af te spreken voor alleen de woensdag? Als jij en vader een goede samenwerkingsrelatie hebben, misschien kan je een deel van de tijd erbij zijn? Of misschien bespreken.

Persoonlijk en professioneel vind ik het nogal wat dat jullie kinderen en vader opeens helemaal niet meer zien. Dat is best heftig voor vader en de kinderen. Vandaar dat er eerst bekeken en besproken moet worden of anderen oplossingen mogelijk zijn. Met alles het belang van de kinderen voorop.

En in 'worst case scenario': het is beter dat er (tijdelijk) geen omgang meer is (en bedenken of het dan beter is of vader en kinderen helemaal geen contact hebben bv via bellen) Bespreek dat met de kinderen en met vader (los van elkaar natuurlijk). Misschien dat je zo'n gesprek kan voorbereiden met de POH-GGZ Jeugd (als jouw huisartspraktijk die heeft). Wat kan je het beste tegen de kinderen zeggen. Ze zullen mogelijk wat vragen hebben, wees daar zelf op voorbereid. En realiseer je dat je voorzichtig moet zijn met wat je tegen de kinderen zegt. Je wilt niet per ongeluk vader diskwalificeren. Kinderen zijn loyaal aan beiden ouders. Belangrijk is dat kinderen weten wat vader van ze houdt, ondanks dat ze elkaar niet zien.

Als vader aangeeft hier niet mee akkoord te gaan, dan zou ik een Familierecht-advocaat in de arm nemen. Je moet namelijk dan een verzoek indienen bij de kinderrechter om de omgangsregeling aan te passen. De advocaat zal de grondslag hiervoor in het verzoekschrift opnemen.

Het klinkt nu een beetje heftig wat ik ga zeggen, maar beter maar gezegd hebben, want dit komt helaas vaker voor in Nederland. In afwachting van dat het verzoekschrift behandeld wordt en op zitting komt, heb jij fulltime de kinderen. Het kan zijn dat vader boos wordt etc en misschien zelfs aan de deur komt. Belangrijk is dat je probeert te voorkomen dat de kinderen hiervan zo min mogelijk mee krijgen. Waarom kinderen en vader geen omgang hebben weet vader en dat ook rustig aan hem meedelen. Vragen of hij omwille van de rust en het belang van kinderen weg wilt gaan. Als hij dat niet doet, aangeven dat je anders de politie belt en dit ook doet. Misschien kan je een kort lijntje houden met de wijkagent als de spanningen tussen jou en vader oplopen (zoiets is niet van de 1 op de andere dag). Juridisch gezien zou vader met behulp van de politie de kinderen mogen meekrijgen. Het is namelijk zwart-op wit (omgangsregeling) dat hij de kinderen heeft. Aan de politie uitleggen dat het momenteel niet goed gaat met vader en hij geen hulp wil of in afwachting hiervan is. Verder dat er een verzoekschrift ingediend is om de omgangsregeling aan te passen. Vanuitgaande dat je goede politieagenten treft, zullen ze het belang van de kinderen voorop stellen en hopelijk bemiddelen dat er rust is voor de kinderen.

Heel verhaal (en mogelijk niet het meest passende advies) maar hopelijk kan je er wat mee. Ik leef met je mee, de kinderen en vader. Laat je even weten hoe het gegaan is?

Heel veel sterkte voor jou, kinderen en de vader :there: :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Uit werkervaring weet ik dat de politie geen kinderen bij een ex gaat ophalen als er problemen zijn over de omgangsregeling. Dit is namelijk erg traumatisch voor de kinderen. Ik zou je adviseren om het advies van de huisarts op schrift te krijgen, veilig thuis in te schakelen en contact op te nemen met een advocaat in familierecht. Wat een moeilijke situatie voor jou. Veel sterkte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven