Geld & Recht alle pijlers

Advies; hypotheek verhogen voor vloer? Of niet?

14-08-2019 17:46 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Ik wil graag wat advies over of het slim is wat ik wil;
Nieuwbouw woning, waar we inmiddels 10 jaar wonen. We zijn nu toe aan onderhoud, verven buiten en binnen en andere zaken.

Graag willen wij vloerverwarming en een houten vloer en misschien ook zonnepanelen. Ook wat stucwerk aan plafonds en wat muren. Voor dit gedeelte willen we rond 20.000 extra ons hypotheek verhogen.

Voor nieuwe bank stoelen etc. sparen we zelf.

Nu vraag ik me af of het verstandig is om dit te doen of zelf er nog 3. 4 jaar voor te sparen?

Een verhoging van 20.000 kost ons rond de 70,- extra.

Wij zijn niet heel erg thuis in de hypotheken, misschien kan iemand ons zeggen of dit verstandig is.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn ouders lagen eerst plavuizen en daar hebben zij later PVC overheen gelegd. De vloer was comfortabeler toen het PVC er lag.
Alle reacties Link kopieren
Enfin, ik gok dat jullie het toch gaan doen, maar het is een enorm dom idee. Zoals verschillende mensen je hier al hebben voorgerekend, gaat het veel meer geld kosten dan gewoon een paar jaar sparen voor wat jullie willen.
Lease de zonnepanelen, dat kan bij heel veel bedrijven, en ga voor de rest sparen.
Voor zonnepanelen zijn er ook veel regelingen vanuit provincies
Kijk daar eens naar
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 17! Jaar gespaard voor een nieuwe keuken en badkamer , heb me er 17 jaar dood aan geërgerd . Maar nu alles verbouwd is , en netjes zelf betaald ben ik apetrots op ons huis.
Alle reacties Link kopieren
kreefje schreef:
14-08-2019 18:16
Omdat dit een nieuw hypotheek wordt, wordt deze voor 30 jaar vastgelegd en niet voor 20. Onze huidige hypotheek loopt idd nog 20 jaar.

Maar deze gaat 30 jaar lopen.
Dan heb je dus de laatste 20 jaar geen recht meer op rente aftrek. Als dat überhaupt nog zo lang blijft bestaan.

Een houten vloer is niet echt waardevermeerderend.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
14-08-2019 18:56
TO, als de hypotheek werkelijk neerkomt op €70 per maand, dan rekent de adviseur met nog geen 0,87% rente op jaarbasis. Zelfs bij variabele rente is dat onrealistisch laag. Of hij rekent met hypotheekrenteaftrek erbij, maar die stopt over 20 jaar voor jullie beiden.

Verder rekent de adviseur zo te zien met een rentelooptijd van 1 of 2 jaar. Of zelfs met variabele rente, want het betreft een tweede hypotheek. De werkelijkheid kan jullie zo binnen geen tijd inhalen en zo zit je dan binnenkort met een maandlast van ver boven de €70 waar jij nu op rekent.

Doe het niet TO. Het klinkt te mooi om waar te zijn. En dat is het ook.

P.S. Een tweede hypotheek betekent ook opnieuw afsluit-, taxatie- en notsriskosten!
20.000 euro annuitair met 2,7% in 30 jaar aflossen is is bruto 81 euro per maand en netto (in het begin) 61 euro per maand Die 0,87% volg ik niet helemaal
Alle reacties Link kopieren
sandy1974 schreef:
14-08-2019 19:42
Wij hebben 17! Jaar gespaard voor een nieuwe keuken en badkamer , heb me er 17 jaar dood aan geërgerd . Maar nu alles verbouwd is , en netjes zelf betaald ben ik apetrots op ons huis.
17 jaar o_o dan heb je nu wel de meest luxe keuken en badkamer die er bestaat
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt nooit lenen voor een andere vloer en voor onderhoud kozijnen en deuren. Dat geld had je de afgelopen 10 jaar al apart moeten zetten. Voor de zonnepanelen zou het wel kunnen maar heb je al rekening gehouden met alle kosten voor het afsluiten van de nieuwe hypotheek? Notaris, advieskosten, taxatie etc kosten een aardig bedrag en niet in verhouding met die 20.000 euro.

De rente is nu laag maar zet je de rente ook vast voor een lange tijd? Inderdaad kan je de laatste 10 jaar de rente niet meer aftrekken. Ook jammer als je over 20 jaar je huis afbetaald zou hebben en dan toch nog 10 jaar aan een lening vastzit.

Geen renteaftrek meer en misschien hogere rente, is het dan nog steeds aantrekkelijk?

Zou je die 20.000 euro versneld kunnen aflossen? Dan zou je ook kunnen sparen voordat je het uitgeeft.

Heb je wel eens laten uitrekenen wat die zonnepanelen je kosten en wat ze je gaan opbrengen? Hoe lang is de levensduur van de panelen en hoeveel koste het onderhoud de komende 10 a 20 jaar?
Ik zou eerst minstens de helft zelf sparen.

Kan je daarna nog zien of je de andere helft leent of de huidige vloer toch nog een paar jaar meekan.


Of hoor tegen dan eens rond of je niet bij iemand in de omgeving zonder rente kan lenen.


Ik zou trouwens geen zin hebben om 30 jaar af te betalen aan een lening van 10 of 20.000 euro.
Dan zou ik hem dus niet in de hypo steken en hem gewoon zo snel mogelijk aflossen.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
14-08-2019 20:41
Ik zou echt nooit lenen voor een andere vloer en voor onderhoud kozijnen en deuren. Dat geld had je de afgelopen 10 jaar al apart moeten zetten. Voor de zonnepanelen zou het wel kunnen maar heb je al rekening gehouden met alle kosten voor het afsluiten van de nieuwe hypotheek? Notaris, advieskosten, taxatie etc kosten een aardig bedrag en niet in verhouding met die 20.000 euro.
Mwa ligt eraan. Als het binnen de inschrijving valt (dus voor hoeveel staat de hypotheek ingeschreven in het kadaster), hoef je niet langs de notaris. Dus bijvoorbeeld: de openstaande schuld is 200.000, de hypotheek is ingeschreven voor 250.000. Dan mag TO dus maximaal 50.000 verhogen zonder tussenkomst van een notaris.

Verschilt dan weer per verstrekker of advies verplicht is ja of nee. Alleen is dat vaak wel verstandig, die geeft ook vaak advies of het binnen de financiële situatie past. Zelfde met een minimumbedrag van verhogen, dat kan ook verschillen per verstrekker.
Als het dan een paar honderd (geen idee wat het precies kost) kost en je hebt er snel 20.000 mee 'verdient'.... Dan kan ik de TO wel begrijpen.
Ik zou die dan wel gelijk trekken met de looptijd van de normale hypotheek. Of zo snel mogelijk aflossen.

Bouwdepot kan volgens mij wel, maar hoe dat precies zit weet ik niet.
Na calvinistisch Nederland over je heen te hebben gehad een ander geluid. Je hebt een enorme overwaarde dus die rente die je extra betaald haal je weer prima uit je woning die alleen maar meer waard door zonnepanelen en een goed onderhouden huis (muren opnieuw stucen en verven) komt de waarde alleen verder toenemen.

Mensen met een lelijke halfvergane keuken krijgen sowieso veel minder voor hun huis, in geval van een spoedverkoop hadden die beter een lening kunnen afsluiten als dat tot de mogelijkheden had behoord.
EHV1981 schreef:
14-08-2019 20:34
20.000 euro annuitair met 2,7% in 30 jaar aflossen is is bruto 81 euro per maand en netto (in het begin) 61 euro per maand Die 0,87% volg ik niet helemaal
€70 x 12 maanden x 30 jaar = € 25.200 waarvan € 20.000 aflossing en € 5.200 rente.

€5.200 rente over 30 jaar => € 173,33 rente per jaar

€173,33 / €20.000 x 100% = 0,867% rente per jaar over de looptijd van 30 jaar.

Overigens, ik zeg het nog maar eens, is het zeer de vraag of de rente op deze tweede hypotheek voor 30 jaar vast is èn zal TO zeker geen 30 jaar hypotheekrenteaftrek meer hebben. Hoeveel dat scheelt hangt af van het inkomen van haar en haar partner.

Ik zou haar sterk afraden om bij te lenen voor een vloer en vloerverwarming. Tegen de tijd dat de lening is afgelost, ben je één of twee vloeren verder. En waaruit ga je die financieren? Een derde en een vierde hypotheek?
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
14-08-2019 19:30
Enfin, ik gok dat jullie het toch gaan doen, maar het is een enorm dom idee. Zoals verschillende mensen je hier al hebben voorgerekend, gaat het veel meer geld kosten dan gewoon een paar jaar sparen voor wat jullie willen.
Lease de zonnepanelen, dat kan bij heel veel bedrijven, en ga voor de rest sparen.
Ik heb het eens laten uitrekenen en ik moest per maand 10 euro meer betalen aan de zonnepanelen dan dat het me aan besparing zou opleveren op mijn E-rekening. En dan ook nog eens na een X aantal jaar een bedrag om de panelen af te kopen. TO geeft in haar OP al aan dat ze wel geld heeft voor nieuwe meubels. Dus ik zou die zonnepanelen gewoon zelf betalen en niet gaan huren of leasen. Vaak kun je voor zonnepanelen ook een voordelige lening afsluiten, dus dan zou ik dat nog eerder doen dan de hypotheek verhogen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips!!

Hieruit kan ik opmaken dat het idd niet slim is om dit te gaan doen. Want wat als we straks een nieuwe badkamer willen, moeten we dan weer lenen? Nee niet slim. Gewoon nog even doorsparen.

İk ga me wel even verdiepen in vloerverwarming met hout. Misschien aparte topic voor aanmaken ;)

Bedankt iedereen!
Alle reacties Link kopieren
kreefje schreef:
14-08-2019 18:08
We sluiten een nieuw hypotheek af van 20.000 met een looptijd van 30 jaar.

Het gaat niet om een persoonlijke lening van de bank
Bekijk ook goed welke kosten er bij komen als je deze hypotheek af wil sluiten.
Kosten voor je financieel adviseur, kosten voor het afsluiten van de hypotheek, kosten voor de notaris. Dat maakt het nog een heel stukje duurder.

Hoe hoog is de inschrijving van je hypotheek bij het kadaster? Zit daar nog wat ruimte wat je eventueel kunt gebruiken voor de waardevermeerdernde zaken (vloerverwarming en zonnepanelen?) Het verruimen van je bestaande hypotheek is waarschijnlijk goedkoper dan het afsluiten van een geheel nieuwe hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
14-08-2019 18:21
Houd er wel rekening mee dat je hypotheekrenteaftrek nog maar 20 jaar loopt! Dus dat de laatste 10 jaar van jullie nieuwe hypotheek een heel stuk duurder uitvallen.

Ik hoop dat de adviseur dit ook heeft verteld.
Dat zal nogwel meevallen, want met een anuitaire hypotheek betaal je (bij deze lage rente) de laatste jaren sowieso voornamelijk aflossing en maar een heel klein beetje rente.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
14-08-2019 19:11
Kijk eens of zonnepanelen nut heeft met vloerverwarming.
Waarom zou dit geen nut hebben?
Alle reacties Link kopieren
owh mosterd zie ik al.

Ik zou het niet perse een slecht idee vinden hoor, maar ik zou wel goed bedenken wat nou precies de consequenties zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij wilden een bedrag lenen voor het afkopen van de erfpacht op onze woning. Daarvoor hebben we een kort orienterend gesprek gehad met onze financieel adviseur. Uiteindelijk adviseerde die ons om een persoonlijke lening af te sluiten voor het bedrag omdat de kosten daarvan veel lager zijn dan voor het ophogen van je hypotheek.(wat alweer goedkoper is dan het afsluiten van een nieuwe hypotheek (althans voor ons, wij bleven nog steeds onder de getaxeerde waarde van de woning)).

De rente van de persoonlijke lening zou hoger zijn, maar de kosten zoveel lager dat dat in het niet viel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zulke dingen onder gewoon onderhoud van je huis vallen. Dat weet je zoals je een koophuis hebt. En normaal gesproken spaar je daar ook voor omdat je weet dat het er ‘ooit’ aan zit te komen.
Het feit dat je nu geen spaargeld er voor hebt vind ik dus al vreemd, en ik zou dan ook nooit geld lenen voor zulke dingen.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
14-08-2019 22:21
€70 x 12 maanden x 30 jaar = € 25.200 waarvan € 20.000 aflossing en € 5.200 rente.

€5.200 rente over 30 jaar => € 173,33 rente per jaar

€173,33 / €20.000 x 100% = 0,867% rente per jaar over de looptijd van 30 jaar.

Overigens, ik zeg het nog maar eens, is het zeer de vraag of de rente op deze tweede hypotheek voor 30 jaar vast is èn zal TO zeker geen 30 jaar hypotheekrenteaftrek meer hebben. Hoeveel dat scheelt hangt af van het inkomen van haar en haar partner.

Ik zou haar sterk afraden om bij te lenen voor een vloer en vloerverwarming. Tegen de tijd dat de lening is afgelost, ben je één of twee vloeren verder. En waaruit ga je die financieren? Een derde en een vierde hypotheek?
Je sommetje gaat uit van een aflossingsvrije hypotheek. To wil daadwerkelijk gaan aflossen, de laatste jaren betaal je natuurlijk minder rente dan in het begin.

In de basis ben ik het wel met je eens; je moet nooit lenen met een langere looptijd als hetgeen waarvoor je leent die levensduur niet haalt.

De vloerverwarming is echter wel degelijk waardeverhogend en gaat langer mee, dus daarvan zou ik wel kunnen voorstellen dat het in de hypotheek mee gaat.

En to; kun je de komende 10 jaar voldoende sparen naast je aflossing om dit soort kosten de volgende keer niet te hoeven lenen?

Tip; kijk ook eens naar de energiebespaarlening als alternatief. Daar kun je vloerverwarming en zonnepanelen mee financieren. Verken dan ook gelijk de andere besparingsopties.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Hiervoor sparen, tenzij er een acuut probleem is dat niet kan wachten.

Wat betreft schilderen, wellicht dat je in de tussentijd ook het e.e.a. zelf kan schilderen en/ of andere tijdelijke cosmetische maatregelen kan nemen?
kreefje schreef:
15-08-2019 09:05
Bedankt voor alle tips!!

Hieruit kan ik opmaken dat het idd niet slim is om dit te gaan doen. Want wat als we straks een nieuwe badkamer willen, moeten we dan weer lenen? Nee niet slim. Gewoon nog even doorsparen.

İk ga me wel even verdiepen in vloerverwarming met hout. Misschien aparte topic voor aanmaken ;)

Bedankt iedereen!
Ik denk een hele verstandige keuze, TO. En tijdens het sparen kunnen jullie je natuurlijk wel alvast oriënteren. De voorpret is ook leuk. En bovendien hoef je niet per se alle verbeteringen in één keer door te voeren. De zonnepanelen en vloer kunnen prima los van elkaar worden aangepakt.

Mochten jullie al spaargeld hebben dan zou je kunnen beginnen bij de zonnepanelen. Met de nog geldende regels verdien je die nu nog relatief snel terug.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
16-08-2019 10:46
Mochten jullie al spaargeld hebben dan zou je kunnen beginnen bij de zonnepanelen. Met de nog geldende regels verdien je die nu nog relatief snel terug.
Orienteer je goed op zonnepanelen en vraag ook meer dan 1 offerte op.
Wij hebben zonnepanelen en tussen de hoogste en de laagste offerte zat € 3000,00 verschil voor exact dezelfde installatie.
Het kostte een paar avonden papierwerk en gesprekken voeren, maar dat is toch heel snel € 3000,00 bespaard en de terugverdientijd verkort.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
15-08-2019 09:40
Dat zal nogwel meevallen, want met een anuitaire hypotheek betaal je (bij deze lage rente) de laatste jaren sowieso voornamelijk aflossing en maar een heel klein beetje rente.
Dat is bij een lineaire hypotheek. Je netto kosten worden juist hoger bij een annuitaire hypotheek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven