Geld & Recht alle pijlers

Advies; Woningcorp wil huurwoning verkopen. Geen compensatie

24-10-2011 23:13 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als iemand verstand heeft van het volgende hoor ik dat graag;

De woningcorporatie waar ik een woning huur voert renovaties uit, omdat deze woningen de verkoop ingaan. Het huurcontract is voor onbepaalde tijd.

Voor de periode van de renovatie (18 werkdagen) is geen enkele compensatie, de huur moet echter wel voor de volledige maand betaald worden. Naar het toilet kunnen we in de dixie om de hoek. Douchen is onmogelijk gedurende 3 weken. We krijgen van 16 uur tot 07.30 uur het gemak van een tapkraan waar koud water uit sijpelt. Verder is het verblijf in de woning op eigen (gezondheids)risico en last but not least geeft het natuurlijk enorm veel troep.

De enige compensatie is 7 euro voor verbruikt stroom door de werklui. De periode waarin gerenoveerd wordt valt in de winter.

Nu blijkt dat 70% van de huurders toestemming moet geven om deze renovatie (in het belang van de woningcorporatie) uit te kunnen voeren, terwijl hooguit 3% op de hoogte is van deze regel (o.a. door een taalbarriere, dit is een vogelaarswijk) en wordt er vanuit de woningcorporatie gecommuniceerd dat er geen andere optie is dan dit maar gewoon ondergaan.

Heeft iemand tips hoe er of compensatie kan worden aangevraagd, of hoe deze renovatie kan worden uitgesteld tot het moment dat de betreffende woning leeg staat?

Renovatie bestaat uit; Vervangen van riolering tbv de verkoop en asbestverwijdering. Daarnaast uit eventueel een nieuwe keuken en nieuwe tegels in het toilet (waar niemand om vraagt en wat niemand mee mag nemen bij het verlaten van de huurwoning).
Verstand heb ik er niet van, maar die asbestverwijdering lijkt mij je "beste kaart" in dit conflict. Daar mag je als bewoner toch helemaal niet bij zijn? Die mensen die dat spul verwijderen lopen toch niet als fashionstatement in die beschermende pakken?

Ik zou 't juridisch loket 'ns bellen en daar informeren hoe en wat.
Tegels van het toilet mee nemen bij verlaten van een huurwoning ?
de kwaliteit van je huis verbetert. Daar tegenover staat 3 weken ongemak. Tja, tel je zegeningen
quote:chartreuse schreef op 24 oktober 2011 @ 23:17:

Verstand heb ik er niet van, maar die asbestverwijdering lijkt mij je "beste kaart" in dit conflict. Daar mag je als bewoner toch helemaal niet bij zijn? Die mensen die dat spul verwijderen lopen toch niet als fashionstatement in die beschermende pakken?

Ik zou 't juridisch loket 'ns bellen en daar informeren hoe en wat.Het stomme is; de asbest is al verwijderd uit deze woning, en toch is het huis nu 5 werkdagen extra niet bruikbaar. Het juridisch loket ga ik inderdaad bellen. Ik hoop dat hier al iemand is die nog meer advies heeft.
quote:germanwings schreef op 24 oktober 2011 @ 23:17:

Tegels van het toilet mee nemen bij verlaten van een huurwoning ?Niemand neemt de tegeltjes mee, dus de waarde stijgt voor de woningcorp, wanneer ze dit appartement gaan verkopen. Wij zijn de dupe (zo voelt het nu.. btw --> de tegels die er nu zitten zijn gewoon nog spierwit en in perfecte staat).
quote:bacchus schreef op 24 oktober 2011 @ 23:19:

de kwaliteit van je huis verbetert. Daar tegenover staat 3 weken ongemak. Tja, tel je zegeningen

Heb ik daar als huurder iets aan, als er nu niets mis is met de kwaliteit, maar de renovatie enkel wordt uitgevoerd zodat de woning de verkoop in kan wanneer ik besluit ergens anders te gaan wonen?

Drie weken niet in je woning kunnen, maar geen compensatie en wel huur betalen klopt volgens mij niet.

Persoonlijk vind ik het best heftig dat ik die 3 weken niet in huis kan zijn (en dus ergens anders onderdak moet zoeken), maar ook dat ik met kinderen door de sneeuw moet sjokken om effe te kunnen pissen of een snoet te wassen.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 18&t=85341
Ons huis wordt gerenoveerd, maar we krijgen geen vergoeding voor de onkosten. Hebben we daar recht op?

Als de renovatie plaatsvindt in 'bewoonde staat', dus terwijl u in het huis blijft wonen, hebt u wettelijk geen recht op een minimumvergoeding. Dat is wel het geval als u tijdelijk moet verhuizen omdat de werkzaamheden zo ingrijpend zijn dat die in bewoonde staat niet mogelijk zijn. Als u zelfstandige woonruimte huurt van een corporatie, dan hebt u recht op een vergoeding van minimaal ¤5.264,28. Toch is het gebruikelijk - en huurdersorganisatie de Woonbond- vindt het niet meer dan redelijk dat ook bij groot onderhoud en renovatie in bewoonde staat een vergoeding wordt verstrekt. Maar wettelijk verplicht is het niet.

Bron
Wat een verhaal! Mijn vader heeft in een vergelijkbare situatie gezeten. Hij heeft toen contact opgenomen met de dichtstbijzijnde SP-afdeling. Daar wisten ze wat zijn rechten waren en hebben ze bovendien geholpen om de bewoners bij elkaar te brengen om samen te gaan onderhandelen met de woningbouwcorporatie over betere compensatie. Ze hebben er o.a. een fikse onkostenvergoeding uit weten te slepen.
Ik zou me niet concentreren op de uitstel van de renovatie (dat zal denk ik netjes juridisch zijn dichtgespijkerd door de corporatie, want er zullen altijd mensen zijn, die een renovatie geen meerwaarde vinden, ook als gaat het om dingen die wel algemeen als gunstig worden gezien zoals de aanleg van cv) , maar op de maatregelen die worden genomen om de overlast voor jullie te beperken/compenseren. Misschien kunnen ze bijvoorbeeld een extra verwarmde douche/toiletwagen plaatsen. http://www.toilet-douchew ... et-douchewagen-type-C.htm
TO+ heb dit eerder gehoord.

Vrienden van mij hebben dit ook meegemaakt maar die hebben de woningbouw gezegd dat ze dat maar moesten doen wanneer zij uit de woning gingen.

Tis lekker makkelijk van een woningbouwvereniging om herstel/opknapwerkzaamheden uit te voeren terwijl er nog betaald wordt. echt ronduit belachelijk!

Maar ze proberen het natuurlijk om de kosten te besparen.

En wat die vergoeding betreft; heb zelf 350 euro terug gekregen omdat mijn keuken een maand lekte door dakherstel werkzaamheden midden in de winter (wat n idioten bij de woningbouw............. :(
Als de renovatie plaatsvindt in 'bewoonde staat', dus terwijl u in het huis blijft wonen, hebt u wettelijk geen recht op een minimumvergoeding. Dat is wel het geval als u tijdelijk moet verhuizen omdat de werkzaamheden zo ingrijpend zijn dat die in bewoonde staat net mogelijk zijn

Persoonlijk vind ik een huis waarin je niet kan douchen, koken en geen warm water hebt behoorlijk ingrijpend.

Als je geen warm water hebt, is er ook geen verwarming van het huis. Tenzij er gaskachels zijn.

18 werkdagen is bijna 4! weken. Kan de WBV je niet een tijdeijke woonruimte aanbieden?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Tickel schreef op 25 oktober 2011 @ 00:32:

Persoonlijk vind ik een huis waarin je niet kan douchen, koken en geen warm water hebt behoorlijk ingrijpend.

Als je geen warm water hebt, is er ook geen verwarming van het huis. Tenzij er gaskachels zijn.

18 werkdagen is bijna 4! weken. Kan de WBV je niet een tijdeijke woonruimte aanbieden?

Niet om de WB te steunen, want die kunnen zichzelf wel redden, maar ik heb TO niets horen zeggen over de verwarming. De werkzaamheden aan het riool waardoor ze niet kunnen douchen zullen weinig invloed op een evt cv hebben denk ik. En de evt vervangen van de keukenkastjes en het aanrecht zal neem ik aan ook geen 18 werkdagen niet koken betekenen.

Ik weet ook niet hoe de definitie van woonbaar is. TO kan bv wel douchen want daar wordt een (toegegeven bijzonder matig) alternatief voor aangeboden in de, zou zou de woningbouw zeggen, nabijheid van de woning.
Maar voor de duidelijkheid: ik zou een betere douche/toilet optie en compensatie eisen. Als je gewoon kan douchen als je daar zin in omdat ieder gezin een eigen nooddouche en toilet of zelfs een noodbadkamer heeft en je dus niet in de rij hoeft te staan achter de kinderen van de buren en je een redelijke compensatie krijgt waar je lekker een weekendje weg mee kan en/of een aantal keer chinees kan halen als de keuken eruit gesloopt wordt lijkt me het het al beter te verdragen, die onnodige renovatie.
He, wat kunnen mensen toch moeilijk doen. Je zal echt geen 4 weken niet kunnen douchen oid. Als mijn huurhuis opgeknapt wordt, ben ik daar blij mee. Kost me geen cent en het verhoogt je huurgenot toch? Ik hoop dat ze mijn keuken/ tegels nog eens gaan vervangen, zou ik wel wat overlast voor over hebben!
quote:intheheart schreef op 25 oktober 2011 @ 06:25:

He, wat kunnen mensen toch moeilijk doen. Je zal echt geen 4 weken niet kunnen douchen oid. Als mijn huurhuis opgeknapt wordt, ben ik daar blij mee. Kost me geen cent en het verhoogt je huurgenot toch? Ik hoop dat ze mijn keuken/ tegels nog eens gaan vervangen, zou ik wel wat overlast voor over hebben!Je denkt zeker dat de huur daarna hetzelfde blijft?
Bij appartementen is het lastige dat als er iets van de standleidingen ed vervangen moet worden, iedereen mee moet doen, omdat die leidingen van boven naar beneden door het gebouw lopen. Je kunt niet de een wel en de ander niet meenemen. Ik vermied dat dit noodzakelijk onderhoud is, en je er weinig tegen kan doen. Omdat ze blijkbaar ook nog eens willen gaan verkopen is het ook nog eens verstandig voor de ws om dat te doen, maar ze zullen een moment moeten kiezen om het werk uit te voeren. Omdat iedereen mee moet doen wordt er trouwens ook vaak ruim gerekend met de werkdagen, weet niet of dat bij jullie ook zo is, mss valt het mee als iedereen soepel meewerkt.

Je kunt vragen om een verblijfswoning, een ingerichte woning met alle aansluitingen waar je overdag kunt verblijven, dat zou een hoop gedoe schelen.

Die 70procent geldt bij renovatie geloof ik, als dit onder de vlag van planmatig onderhoud gaat kun je niet veel. Mobiliseer je medebewoners en vraag om meer uitwijkmogelijkheden en evt huurrestitutie voor dagen dat je je app niet in kunt, samen sta je sterker dan alleen.
Nu blijkt dat 70% van de huurders toestemming moet geven om deze renovatie (in het belang van de woningcorporatie) uit te kunnen voeren, terwijl hooguit 3% op de hoogte is van deze regel (o.a. door een taalbarriere, dit is een vogelaarswijk) en wordt er vanuit de woningcorporatie gecommuniceerd dat er geen andere optie is dan dit maar gewoon ondergaan.

Heeft 70% toestemming gegeven?
-heb het verderop even wat verder/duidelijker toegelicht-
quote:MirandaGoesViva schreef op 25 oktober 2011 @ 00:22:

Wat een verhaal! Mijn vader heeft in een vergelijkbare situatie gezeten. Hij heeft toen contact opgenomen met de dichtstbijzijnde SP-afdeling. Daar wisten ze wat zijn rechten waren en hebben ze bovendien geholpen om de bewoners bij elkaar te brengen om samen te gaan onderhandelen met de woningbouwcorporatie over betere compensatie. Ze hebben er o.a. een fikse onkostenvergoeding uit weten te slepen.

Dankjewel voor je reactie. Wij zijn nu ook in gesprek met andere bewoners gegaan, maar hier is de taalbarriere een behoorlijk groot probleem merken we. Ik heb de contactgegevens gezocht van de sp en ga hier inderdaad morgen even contact mee opnemen. Hopelijk kunnen zij hier ook iets in betekenen.

@Helene, dankjewel voor je link en tekst.

Ik denk dat het juridisch loket maar goed moet meekijken, want ik heb zelf te weinig verstand op de rechten die ik in dit geval heb. Het gaat me er niet om dat ik er flink geld aan overhoud, maar de manier waarop het nu gaat is natuurlijk vreemd.

Ik heb de openings tekst voor een deel aangepast, omdat het me te rommelig leek door alle extra informatie. Mocht het nodig zijn vul ik het weer aan in mijn verdere berichten.
quote:daydream schreef op 25 oktober 2011 @ 09:28:

Heeft 70% toestemming gegeven?

Niemand heeft toestemming gegeven.

Er is ook aan niemand toestemming gevraagd. En zoals ik aangaf; haast niemand begrijpt het extra papierwerk dat het huurcontract aanvult. Het enige dat naar ons gecommuniceerd wordt is de verplichting om de renovatie toe te laten (onderhoud noemen ze het, alhoewel renovatie en onderhoud 2 verschillende dingen zijn). Tijdens het zoeken naar die verplichting kwamen we de 70% regel tegen.

Het gaat om 70 % van het complex, inmiddels zijn er al een aantal complexen voltooid, maar nu komt deze dus heel dichtbij.
quote:Nine81 schreef op 25 oktober 2011 @ 00:28:

TO+ heb dit eerder gehoord.

Vrienden van mij hebben dit ook meegemaakt maar die hebben de woningbouw gezegd dat ze dat maar moesten doen wanneer zij uit de woning gingen.

Dit hebben we ook aangegeven bij de woningcorp, maar die stellen daar alleen tegenover dat we dus verplicht zijn om de renovatie uit te laten voeren.

Tis lekker makkelijk van een woningbouwvereniging om herstel/opknapwerkzaamheden uit te voeren terwijl er nog betaald wordt. echt ronduit belachelijk!

Maar ze proberen het natuurlijk om de kosten te besparen.

En het hierna te verkopen. Over noodzakelijkonderhoud moet je zolang bakkeleien dat het sneller gaat om het "volgend jaar zelf te doen".

En wat die vergoeding betreft; heb zelf 350 euro terug gekregen omdat mijn keuken een maand lekte door dakherstel werkzaamheden midden in de winter (wat n idioten bij de woningbouw............. :(

Dat is inderdaad ook wel heftig. Wel fijn dat er een compensatie is geweest.

Naast het feit dat er geen compensatie is, is het hier ook nog eens zo dat je bij schade zelf overal achteraan moet, terwijl we wel geacht worden de sleutel af te geven (wie dekt het dan nog?)
quote:Madhe schreef op 24 oktober 2011 @ 23:13:

hoe deze renovatie kan worden uitgesteld tot het moment dat de betreffende woning leeg staat?

Renovatie bestaat uit; Vervangen van riolering tbv de verkoop en asbestverwijdering.

Vanwege de vervanging van de riolering kan het niet worden uitgesteld tot een woning leegkomt, je hebt in appartementen te maken met leidingen die van bovenin tot onderin doorlopen, dus moet je het hele stuk in 1 keer aanpakken.

Daarnaast vraag ik me af of hier wel sprake is van een renovatie, het klinkt me meer als groot onderhoud. En dan is er geen sprake van de 70% regeling. Daarnaast, als je een woning huurt mag je er vanuti gaan dat er eens in de zoveel tijd werkzaamheden plaats zullen vinden om te zorgen dat het gehuurde in voldoende goede staat verkeerd. Dat ongemak wordt je als huurder geacht te accepteren, omdat je er redelijkerwijs vanuit kon gaan dat je dat in je huurperiode wel eens zou kunnen hebben. Om diezelfde reden zul je ook niet snel recht hebben op compensatie van je huur.

Wel kun je een beroep doen op redelijkheid en billijkheid van je verhuurder. Ja, een dixie en douchekeet neerzetten is leuk en aardig, maar het moet wel genoeg zijn voor de bewoners die op dat moment in de troep zitten. En een verblijfswoning zodat je even uit de troep bent lijkt me ook wel prettig. Maar dat zul je wel moeten aankaarten bij je verhuurder. Ik zou trouwens, ook al win je info in bij het juridisch loket, wel eerst zelf even contact opnemen met de projectleider van de verhuurder, wie weet krijg je best wat gedaan.
dubbel
anoniem_61753 wijzigde dit bericht op 25-10-2011 19:45
Reden: dubbel
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven