afdingen op auto?
vrijdag 22 juli 2011 om 09:12
Wij gaan binnenkort een nieuwe , of eigenlijk tweedehands, auto kopen , waarschijnlijk bij een garage.
We hebben er een paar op het oog en gaan morgen bij die garages langs.
Nu vroeg ik me af of we kunnen afdingen.
We kunnnen het natuurlijk altijd proberen maar ik vroeg me af of het gebruikelijk is.
Iemand daar ervaring mee?
We hebben er een paar op het oog en gaan morgen bij die garages langs.
Nu vroeg ik me af of we kunnen afdingen.
We kunnnen het natuurlijk altijd proberen maar ik vroeg me af of het gebruikelijk is.
Iemand daar ervaring mee?
vrijdag 22 juli 2011 om 09:15
Heel gebruikelijk. Niet afdingen is daarentegen erg ongebruikelijk, en zonde van je geld.
Zorg dat je iemand mee hebt die een beetje verstand van auto's heeft, en ga er van uit dat op auto's aardig wat marge zit.
Mocht er niet veel ruimte zijn om af te dingen, probeer er dan wat bij te krijgen. Bv een trekhaak, reservewiel, winterbanden, oid.
Zorg dat je iemand mee hebt die een beetje verstand van auto's heeft, en ga er van uit dat op auto's aardig wat marge zit.
Mocht er niet veel ruimte zijn om af te dingen, probeer er dan wat bij te krijgen. Bv een trekhaak, reservewiel, winterbanden, oid.
vrijdag 22 juli 2011 om 09:26
vrijdag 22 juli 2011 om 09:32
quote:eefjewentelteefje schreef op 22 juli 2011 @ 09:26:
Het stomme is dat ik al nu al bijna zenuwachtig ben om te gaan afdingen.
Ik snap niet zo goed waarom trouwens.
Voor mij komt wat jij vertelt, panadol, echt harstikke stoer over...
Zeg je dan zoiets als (stel de auto is 10.000 euro) voor 8000 heb je een deal?Als je wat minder stoer bent, kun je ook gewoon, bij het zien van een auto, een bedrag in je hoofd nemen wat je er voor wilt betalen. (wel reeel uiteraard). En dan aangeven dat je nou eenmaal niet meer te besteden hebt dan dat, anders gaat het gewoon over. Wij hebben uiteindelijk 1.000 minder betaald omdat we gewoonweg niet meer uit wilden geven aan een auto. En daar zijn we ook gewoon duidelijk over geweest.
Het stomme is dat ik al nu al bijna zenuwachtig ben om te gaan afdingen.
Ik snap niet zo goed waarom trouwens.
Voor mij komt wat jij vertelt, panadol, echt harstikke stoer over...
Zeg je dan zoiets als (stel de auto is 10.000 euro) voor 8000 heb je een deal?Als je wat minder stoer bent, kun je ook gewoon, bij het zien van een auto, een bedrag in je hoofd nemen wat je er voor wilt betalen. (wel reeel uiteraard). En dan aangeven dat je nou eenmaal niet meer te besteden hebt dan dat, anders gaat het gewoon over. Wij hebben uiteindelijk 1.000 minder betaald omdat we gewoonweg niet meer uit wilden geven aan een auto. En daar zijn we ook gewoon duidelijk over geweest.
vrijdag 22 juli 2011 om 09:34
Zeker doen! En als je m bij een garage koopt, probeer er dan bijvoorbeeld wat extra's bij te krijgen. Een nieuwe APK keuring bijvoorbeeld. Dan kun je weer een jaartje vooruit.
Ik heb 2 jaar geleden een 2e hands auto gekocht en 750 euro van de prijs afgekregen. Als ik niks gevraagd had, had ik die erbij mogen betalen dus.
Ik heb 2 jaar geleden een 2e hands auto gekocht en 750 euro van de prijs afgekregen. Als ik niks gevraagd had, had ik die erbij mogen betalen dus.
vrijdag 22 juli 2011 om 09:37
Zeker afdingen! Wij hebben vorig jaar een tweedehands auto gekocht bij een Toyota dealer. Onze aanpak was via de Toyota site zoeken bij welke dealers ons soort auto stond. Wij wisten wel heel specifiek wat we wilden, dus we kregen ongeveer 20 auto's over heel Nederland. We zijn bij een aantal dealers langsgegaan en kregen zo een beetje een idee wat er van de prijs af kon gaan. En wat ons soort auto waard was. Eén garage vroeg bijvoorbeeld echt 1000 euro meer dan een andere garage voor dezelfde auto, zelfde bouwjaar, zelfde km-stand. En bij hen veel weinig af te dingen, tja dan kijken we wel ergens anders.
Oh ja, ik weet niet of je inruil hebt? Wij kregen echt verschillende inruilwaardes voor onze auto, van 1500 tot 2500 euro. Wij hadden onze auto op internet gezet en daar een bod gekregen van een opkoper van 2000, dus dat was echt het minimale wat we als inruil wilden hebben. Ook handig om te weten!
Oh ja, ik weet niet of je inruil hebt? Wij kregen echt verschillende inruilwaardes voor onze auto, van 1500 tot 2500 euro. Wij hadden onze auto op internet gezet en daar een bod gekregen van een opkoper van 2000, dus dat was echt het minimale wat we als inruil wilden hebben. Ook handig om te weten!
1+1=2
vrijdag 22 juli 2011 om 10:00
Je kan altijd onderhandelen, maar op de ene auto zit meer marge dan de andere. Dus inderdaad eerst goed op internet kijken naar vergelijkbare auto's.
Als alle auto's rond de 10.000 kosten en je ziet er eentje voor 9.000, dan moet je niet verwachten dat je die nog een voor 7,500 mee krijgt
. Zorg daarom ook goed dat je weet wat er te krijgen is in die klassee. Zo voorkom je ook dat de verkoper je wijs kan maken dat die de enige auto in de omgeving is voor deze voorwaarden.
Oja, en let goed op de garantie. Soms proberen ze je extra garantie bij te verkopen (daar gaat je winst...). Let erg goed op of dit al niet gedekt wordt door bijvoorbeeld de fabrieksgaranties of de bovaggarantie.
Maar er is altijd onderhandelingsruimte, je moet ook durven te weigeren. Hoe mooi die auto ook staat te glimmen in de showroom, er komt heus nog wel een andere auto die ook aan al je eisen voldoet. Als het niet de prijs is die jij er voor wilt betalen, moet je gewoon gaan. Laat je vooral niet overbluffen door de verkoper.
Als alle auto's rond de 10.000 kosten en je ziet er eentje voor 9.000, dan moet je niet verwachten dat je die nog een voor 7,500 mee krijgt

Oja, en let goed op de garantie. Soms proberen ze je extra garantie bij te verkopen (daar gaat je winst...). Let erg goed op of dit al niet gedekt wordt door bijvoorbeeld de fabrieksgaranties of de bovaggarantie.
Maar er is altijd onderhandelingsruimte, je moet ook durven te weigeren. Hoe mooi die auto ook staat te glimmen in de showroom, er komt heus nog wel een andere auto die ook aan al je eisen voldoet. Als het niet de prijs is die jij er voor wilt betalen, moet je gewoon gaan. Laat je vooral niet overbluffen door de verkoper.
Ik wil ook een motto
vrijdag 22 juli 2011 om 10:02
Ja , we hebben een auto in te ruilen maar daar verwacht ik niet zoveel van aangezien de staat waarin die auto is
Maar die gaat ook mee in de onderhandeling...
En ik ga niet alleen , samen met wel stoere man.
Bedankt voor alle tips , nog meer altijd welkom.
Toch leuk zo'n forum , misschien brengen jullie wel 1000 euro op ofzo.
Maar die gaat ook mee in de onderhandeling...
En ik ga niet alleen , samen met wel stoere man.
Bedankt voor alle tips , nog meer altijd welkom.
Toch leuk zo'n forum , misschien brengen jullie wel 1000 euro op ofzo.
vrijdag 22 juli 2011 om 10:21
ik heb 2 jaar geleden een nieuwe auto gekocht.
na veel lullen en onderhandelen heb ik bij de auto een handsfree radio systeem- climate control-automatten-een kabeltje voor aansluiten van Ipod voor dezelfde prijs gekregen.
Scheelde toch weer 4000 euro in totaal...
na veel lullen en onderhandelen heb ik bij de auto een handsfree radio systeem- climate control-automatten-een kabeltje voor aansluiten van Ipod voor dezelfde prijs gekregen.
Scheelde toch weer 4000 euro in totaal...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
vrijdag 22 juli 2011 om 10:23
vrijdag 22 juli 2011 om 17:17
Nee helaas is de apk bijna voorbij.
En dat is eigenlijk de reden dat we nu een nieuwe auto willen.
We willen met deze auto niet meer op vakantie en ik ben bang dat hij niet meer door de keuring komt .
Bovendien ben ik bang dat ik hem aan de straatstenen niet kwijt raak.
Er staat bijna 3 ton op de teller , hij zit vol met krassen en deukjes, de assen kraken , het stuur trilt als je een bocht naar rechst gaat.
Is het dan niet beter om hem met de onderhandelingen mee nemen?
Anders ben ik bang dat we hem naar de sloop moeten brengen.
En dat is eigenlijk de reden dat we nu een nieuwe auto willen.
We willen met deze auto niet meer op vakantie en ik ben bang dat hij niet meer door de keuring komt .
Bovendien ben ik bang dat ik hem aan de straatstenen niet kwijt raak.
Er staat bijna 3 ton op de teller , hij zit vol met krassen en deukjes, de assen kraken , het stuur trilt als je een bocht naar rechst gaat.
Is het dan niet beter om hem met de onderhandelingen mee nemen?
Anders ben ik bang dat we hem naar de sloop moeten brengen.
vrijdag 22 juli 2011 om 17:29
Je kunt bijna altijd wel afdingen. Ik zou kijken wat de garage nog voor je auto wilt geven. Als je hem naar de sloop brengt levert het niet veel meer op. Maar als je niets in te ruilen hebt kan je vaak best nog wat af dingen. Ik heb 2,5 jaar geleden een auto gekocht en daar 500 van af gepraat. En een nieuwe radio en derde remlicht (was een oude auto) erbij gekregen en nog wat kleine extra's. Ik had niets in te ruilen. Ik heb mijn auto gewoon bij een dealer gekocht en van te voren goed de prijzen vergeleken op internet. Hierdoor wist ik wat een reële prijs was.
donderdag 28 juli 2011 om 11:56
Vandaag gaan we nieuwe auto halen!
We hebben veel op internet gekeken en onze eerste keuze is het geworden.
We hebben niets van de prijs afgekregen maar we hadden al door het vergelijken begrepen dat deze auto voor de bodemprijs werd aangeboden.
Wel hebben we een grote beurt , APK keuring , nieuwe distributie en verdeel riem gekregen.
Voor de oude auto wilde de verkoper eerst 500 euro geven maar hebben we uiteindelijk 1000 euro gekregen.
Dat was ook het bedrag wat we via internet gezien wat hij nog waard was.
Ik heb nog wel de tip gekregen (niet van de verkoper
) om de ANWB nog een keuring te laten doen voordat de BOVAGgarantie afloopt.
Dat kost 220 euro maar dat hebben we er wel voor over.
Al met al , heel blij om met een nieuwe auto straks op vakantie te gaan en voor alle tips die ik hier heb gekregen.
We hebben veel op internet gekeken en onze eerste keuze is het geworden.
We hebben niets van de prijs afgekregen maar we hadden al door het vergelijken begrepen dat deze auto voor de bodemprijs werd aangeboden.
Wel hebben we een grote beurt , APK keuring , nieuwe distributie en verdeel riem gekregen.
Voor de oude auto wilde de verkoper eerst 500 euro geven maar hebben we uiteindelijk 1000 euro gekregen.
Dat was ook het bedrag wat we via internet gezien wat hij nog waard was.
Ik heb nog wel de tip gekregen (niet van de verkoper

Dat kost 220 euro maar dat hebben we er wel voor over.
Al met al , heel blij om met een nieuwe auto straks op vakantie te gaan en voor alle tips die ik hier heb gekregen.