Geld & Recht alle pijlers

Afgelost krediet invloed op hypotheek?

04-08-2021 23:21 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Wij hebben recent een bod gedaan op een woning en die is geaccepteerd. Fijn!
Nu zijn we zover dat de aanvraag voor een hypotheek gedaan is, en we wachten op het eerste voorstel van de verstrekker.

Nu heeft mijn partner in het verleden meerdere kortdurende kredieten gehad. Netjes betaald, nooit achterstand gehad. Er is dus een positieve registratie bij het BKR. Maar wel flinke bedragen, de hoogste was zo'n 25.000 euro.

In het laatste gesprek met de adviseur heb ik er niet specifiek om gevraagd welke invloed dit kan hebben op de aanvraag.

Hebben jullie een idee? Kunnen we hierdoor bijvoorbeeld minder hypotheek krijgen? Of is er kans dat ze niet met ons in zee willen?

Nu we aan het wachten zijn op het aanbod wil ik het toch graag weten. Want geen idee wanneer het aanbod komt :-?
Als er geen achterstandsregistraties zijn en alles afgelost is dan zijn er geen gevolgen voor je hypotheek.

Hij kan zijn dossier online inzien, dan weet je meteen waar je aan toe bent.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo is de woning geaccepteerd? Ik snap je eerste zin niet. Of bedoel je: 'En dat is geaccepteerd?'
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Het bod is geaccepteerd door de verkoper. Dus nu start de hypotheekaanvraag.
Alle reacties Link kopieren
Als er nu geen krediet is (dus ook geen doorlopend krediet wat op nul staat) en er is in de afgelopen 5 jaar geen achterstand op een krediet geweest, is er geen invloed op de hypotheek.

Je kunt hier inzien, wat er bij BKR staat
https://mijnkredietoverzicht.bkr.nl/inloggen
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
04-08-2021 23:47
Als er nu geen krediet is (dus ook geen doorlopend krediet wat op nul staat) en er is in de afgelopen 5 jaar geen achterstand op een krediet geweest, is er geen invloed op de hypotheek.

Je kunt hier inzien, wat er bij BKR staat
https://mijnkredietoverzicht.bkr.nl/inloggen
Bedankt voor de tip! Ik wist niet dat het tegenwoordig al zo makkelijk kon, een paar jaar geleden moest je nog een betaald account nemen om je gegevens in te zien. Heb meteen mijn eigen lijstje weer even gecheckt. Gelukkig geen verrassingen.
Alle reacties Link kopieren
Enige waar je tegenaan kunt lopen is dat het krediet netjes is afbetaald maar "er nog staat". Dus bijv. 1000,-- euro wehkamp, betaald en al even niet naar omgekeken maar ook niet officieel afgemeld. Dat kun je meestal vrij snel zelf nog regelen. Of een mogelijkheid tot roodstand waar je geen gebruik van maakt.

Wij kwamen er achter bij de aanpassing van onze huidige hypotheek dat de vorige hypotheekverstrekker van het vorige huis ons een foutieve registratie na verkoop had toegekend. Godzijdank had ik daar de wederzijdse aangetekende correspondentie nog van waardoor dat ook enigszins snel gecorrigeerd werd bij het BKR. We schrokken wel even.
Alle reacties Link kopieren
Je doet een bod maar je weet niet of de hypotheek wordt goedgekeurd ?

En waarom precies heb je deze vraag niet tijdens het hypotheekgesprek gesteld ?
Alle reacties Link kopieren
rascalles schreef:
05-08-2021 07:05
Je doet een bod maar je weet niet of de hypotheek wordt goedgekeurd ?

En waarom precies heb je deze vraag niet tijdens het hypotheekgesprek gesteld ?
Je kunt (zoals HP2021 ook zegt) de hypotheek toch pas aanvragen als er een concreet huis is? Je bekijkt van tevoren hoeveel je kunt lenen, maar de echte hypotheekaanvraag gaat pas lopen als je echt een overeenkomst hebt over een specifiek huis, met een eigen taxatiewaarde, staat van onderhoud etc. Dán gaat de hypotheekverstrekker ook pas in de BKR kijken, van tevoren is alles nog gebaseerd op de informatie die je zelf verstrekt. Vandaar vaak 'onder voorbehoud van financiering'.

En ik kan me best voorstellen dat de kredieten niet ter sprake zijn geweest bij de eerdere gesprekken omdat ze namelijk niet meer relevant zijn, maar dat TO in de 'o jee als het nou allemaal maar doorgaat'-stress zich ineens afvraagt of dit nog een probleem zou kunnen worden.
lariba wijzigde dit bericht op 05-08-2021 07:27
12.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
rascalles schreef:
05-08-2021 07:05
Je doet een bod maar je weet niet of de hypotheek wordt goedgekeurd ?

En waarom precies heb je deze vraag niet tijdens het hypotheekgesprek gesteld ?
Dit is idd een beetje vreemd. Klinkt als “even een huisje kopen” …
rascalles schreef:
05-08-2021 07:05
Je doet een bod maar je weet niet of de hypotheek wordt goedgekeurd ?

En waarom precies heb je deze vraag niet tijdens het hypotheekgesprek gesteld ?
Zonder een concreet huis om een hypotheek voor aan te vragen kan een hypotheek niet goedgekeurd worden, dus heel gek is dit niet.
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
05-08-2021 07:18
Je kunt (zoals HP2021 ook zegt) de hypotheek toch pas aanvragen als er een concreet huis is? Je bekijkt van tevoren hoeveel je kunt lenen, maar de echte hypotheekaanvraag gaat pas lopen als je echt een overeenkomst hebt over een specifiek huis, met een eigen taxatiewaarde, staat van onderhoud etc. Vandaar vaak 'onder voorbehoud van financiering'.
En ik kan me best voorstellen dat de kredieten niet ter sprake zijn geweest bij de eerdere gesprekken omdat ze namelijk niet meer relevant zijn, maar dat TO in de 'o jee als het nou allemaal maar doorgaat'-stress zich ineens afvraagt of dit nog een probleem zou kunnen worden.
Ja , je doet pas een aanvraag voor een hypotheek als er een concreet huis is idd. Maar je zoekt toch vantevoren uit wat je aan hypotheek kunt krijgen en of er belemmeringen zijn ? Niet vragen of kredieten in het verleden een belemmering zijn is nogal dom en ook nogal ongeloofwaardig want ik ben nog geen hypotheekverstrekker tegengekomen die niet vraagt of er andere leningen zijn en of er een ( negatieve) bkr registratie is. Klinkt dus meer alsof niet alle details met de bank zijn gedeeld .
Alle reacties Link kopieren
rascalles schreef:
05-08-2021 07:25
Ja , je doet pas een aanvraag voor een hypotheek als er een concreet huis is idd. Maar je zoekt toch vantevoren uit wat je aan hypotheek kunt krijgen en of er belemmeringen zijn ? Niet vragen of kredieten in het verleden een belemmering zijn is nogal dom en ook nogal ongeloofwaardig want ik ben nog geen hypotheekverstrekker tegengekomen die niet vraagt of er andere leningen zijn en of er een ( negatieve) bkr registratie is. Klinkt dus meer alsof niet alle details met de bank zijn gedeeld .
De bank komt pas echt in beeld als er een concrete aanvraag wordt ingediend. Eerder praat je alleen maar met de hypotheekadviseur, die vertelt over de verschillende opties en welke bedragen je dan zou kunnen lenen. Natuurlijk komen daarbij, als het goed is, lopende kredieten ook aan bod. Maar die zijn er dus niet.

En ja, TO had deze vraag eerder kunnen stellen. Dat klopt. Maar ik kan me wel voorstellen dat het gaat zoals het nu gaat.
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
05-08-2021 07:33
De bank komt pas echt in beeld als er een concrete aanvraag wordt ingediend. Eerder praat je alleen maar met de hypotheekadviseur, die vertelt over de verschillende opties en welke bedragen je dan zou kunnen lenen. Natuurlijk komen daarbij, als het goed is, lopende kredieten ook aan bod. Maar die zijn er dus niet.

En ja, TO had deze vraag eerder kunnen stellen. Dat klopt. Maar ik kan me wel voorstellen dat het gaat zoals het nu gaat.
Nou ik niet. Wij hebben meerdere hypotheekgesprekken gevoerd en er werd altijd , zonder dat er een concreet huis in beeld kwam , gevraagd naar andere kredieten en bkr registraties. Daarbij komt to op het forum om advies vragen , waarom niet de hypotheekverstrekker bellen met deze vraag ? Of bewust verzwegen om geen slapende honden wakker te maken ?
Ach doe niet zo moeilijk zeg. Vond jij het dan niet spannend om een huis te kopen? Ik kan me best voorstellen dat dit soort vragen ineens in je op komen. En ‘s avonds kan je die adviseur niet bellen.
Er kunnen voor hypotheekverstrekkers redenen zijn die je niet vooraf hebt bedacht, om een hypotheek te weigeren. Zo heb ik eens een huis gekocht met een jongere partner (ik vrouw, hij man). Florius geloofde niet dat wij echt een relatie hadden en deed heel erg moeilijk. Ik was zzp-er en ik moest telkens nieuwe stukken als bewijs van inkomen aanleveren. Uiteindelijk kwam het hoge woord eruit en bleek dat ze onze relatie ongeloofwaardig vonden. Dit hadden wij vooraf niet bedacht, en onze adviseur ook niet.
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
04-08-2021 23:47
Als er nu geen krediet is (dus ook geen doorlopend krediet wat op nul staat) en er is in de afgelopen 5 jaar geen achterstand op een krediet geweest, is er geen invloed op de hypotheek.

Je kunt hier inzien, wat er bij BKR staat
https://mijnkredietoverzicht.bkr.nl/inloggen
Dat is handig zeg. Nooit geweten dat dat kon. Gelukkig geen verrassingen gezien.

TO, gefeliciteerd met je nieuwe huis!

Toen ik een paar jaar terug een huis ging kopen had ik een lopend persoonlijk krediet. Saldo was 0 maar hij stond wel geregistreerd. Ik kon hem toen heel gemakkelijk laten sluiten en een bevestiging daarvan van de bank was toen voldoende. Ik zou me niet teveel zorgen maken als ik jou was ook al blijft het natuurlijk altijd spannend.
Alle reacties Link kopieren
Athena1905 schreef:
05-08-2021 08:18
Er kunnen voor hypotheekverstrekkers redenen zijn die je niet vooraf hebt bedacht, om een hypotheek te weigeren. Zo heb ik eens een huis gekocht met een jongere partner (ik vrouw, hij man). Florius geloofde niet dat wij echt een relatie hadden en deed heel erg moeilijk. Ik was zzp-er en ik moest telkens nieuwe stukken als bewijs van inkomen aanleveren. Uiteindelijk kwam het hoge woord eruit en bleek dat ze onze relatie ongeloofwaardig vonden. Dit hadden wij vooraf niet bedacht, en onze adviseur ook niet.
Inderdaad. Dat soort grapjes.
Toch even nieuwsgierig: Hoe moesten jullie bewijzen dat je echt een relatie had?
Alle reacties Link kopieren
I
Alle reacties Link kopieren
Denk dat het vooral afhankelijk is of het doorlopend is of niet. Bij doorlopend kan de schuld wel 0 zijn, maar is er toch een bedrag dat we opgenomen kan worden. Maar check vooral even de bkr registratie.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
05-08-2021 08:27

Toen ik een paar jaar terug een huis ging kopen had ik een lopend persoonlijk krediet. Saldo was 0 maar hij stond wel geregistreerd. Ik kon hem toen heel gemakkelijk laten sluiten en een bevestiging daarvan van de bank was toen voldoende. Ik zou me niet teveel zorgen maken als ik jou was ook al blijft het natuurlijk altijd spannend.

Klopt. Was me er ook helemaal niet meer van bewust. Doorlopend krediet stond al jaren op 0. Rekening gesloten en toen was het goed.
TinyTiny schreef:
05-08-2021 10:46
Denk dat het vooral afhankelijk is of het doorlopend is of niet. Bij doorlopend kan de schuld wel 0 zijn, maar is er toch een bedrag dat we opgenomen kan worden. Maar check vooral even de bkr registratie.
Maar dat kan je heel snel oplossen door de rekening te sluiten, daar loopt de hypotheek niet op vast.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties en felicitaties! ;-) Gisteravond lag ik in bed en toen dacht ik opeens, shit hoe zit dit! En dan kun je inderdaad niet direct antwoord krijgen op zo'n vraag van je hypotheekadviseur.

Er wordt echt niet zomaar even een huisje gekocht. Alsof dat in deze tijd nog mogelijk is..
Er zijn voorbereidende gesprekken geweest met de adviseur, toen is dat wel genoemd en moest hij dat toen eerst inkijken voordat hij daar antwoord op kon geven. Laatste gesprek ben ik het gewoon vergeten te vragen, je bespreekt zoveel in zo'n gesprek dat je aan het eind weleens wat wilt vergeten.

Mogelijkheid voor het krediet is ook afgesloten. Dus als er weer gebruik van gemaakt zou willen worden, dan zou de hele aanvraagprocedure weer opnieuw opgestart moeten worden. Als ik jullie antwoorden zo lees, dan heeft dat verder geen invloed dus. Gelukkig maar!

BKR registraties zijn er, maar positief. Dus netjes afgelost, geen achterstanden of bijzonderheden. Het is alleen nog geen 5 jaar geleden dat de meest recente is 'gesloten', dus dat is nog zichtbaar.

En met betrekking tot de opmerking, je doet een bod, maar je weet niet of de hypotheek wordt goedgekeurd? We hebben bijna een ton onder ons maximaal te lenen bedrag wat gefinancierd moet worden, dus daar gaat het niet om. Het spannende voor mij/ons zit erin wat die (afgeloste en gesloten) kredieten voor invloed zouden kunnen hebben. En bewust een krediet verzwijgen is volgens mij compleet nutteloos. Want daar komt men toch wel achter, alles wordt geregistreerd tegenwoordig, dus dan is het echt niet zo dat je met liegen en bedriegen er toch wel komt. Volgens mij wordt er door mensen nog wel eens een studielening verzwegen omdat deze niet bij het BKR geregistreerd staat, maar dat is bij ons niet aan de orde.

Bedankt HP2021 voor het 'verdedigen', sommige mensen gaan wel snel van het negatieve uit merk ik al.. ;-)
Lariba schreef:
05-08-2021 08:46
Inderdaad. Dat soort grapjes.
Toch even nieuwsgierig: Hoe moesten jullie bewijzen dat je echt een relatie had?
De overtuigingskracht van onze tussenpersoon. Hij deed meer voor ons, en kende ons al langer. Hij heeft bij Florius gepusht zodat hun echte vraag boven tafel kwam in plaats van dat ze nog meer extra info betreffende omzet, prognoses, verzekeringen enzo wilden hebben. Toen de echte vraag er lag heeft hij die gepareerd. Ik kreeg er erge stress van, want door de vertragende bullshitacties van Florius kregen we de financiering maar net op tijd rond. Als je daar te laat mee bent en je hebt niet 2 afwijzingen van mogelijke financiers kun je boete betalen aan de verkopers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven