Geld & Recht alle pijlers

Aftrek studiekosten berekenen???

03-03-2011 19:08 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik zit erover te denken komend jaar een opleiding te gaan volgen. Het enige punt waarover ik nog struikel zijn de totale kosten (dus ook hoe ik moet rondkomen tijdens de stage van 480 uur). Nu heb ik op de site van de belastingdienst zitten snuffelen en kan eea wel vinden maar niet hoe ik kan berekenen wat ik terug kan vragen voor deze opleiding.

Misschien dat dat wel met meer dingen te maken heeft zoals jaarinkomen en eigen huis ed maar weet iemand hoe ik dat globaal kan uitrekenen?

Even van info.

De opleiding start eind aug en duurt 2 jaar. Totale kosten (als ik in 1 keer betaal) 4055 euro voor de opleiding en 450 euro boeken. misschien ook van toepassing. Ik heb dan 2 avonden per week les en reiskm zijn per avond 110 km (2x55).

wie kan mij helpen

groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
ik doe een thuisstudie, boven de 500 euro kun je onkosten aftrekken, hoeveel hangt af van je inkomen. hoe minder je dus verdiend, hoe minder je terugkrijgt.

op de site van de belastingdienst staat wel het eea vermeld.
wij slapen nooit.
U kan zeker geïnformeerd worden, maar voor ter zake doende antwoorden moet eerst de belangrijkste vraag beantwoord worden: Wat zijn de geschatte inkomens over beide studiejaren?

De studie vindt plaats in drie kalenderjaren. Het laatste jaar zal wegvallen voor de aftrek.

NB: is er een eigen woning / partner met inkomen? Dit laatste ivm verdeling van de aftrekpost studiekosten. Studiekosten zijn persooonlijk, voor partners geldt allebei een drempel van ¤ 500. Maar het totaal aan aftrekbare studiekosten kan verdeeld worden.
Overigens zijn je reiskosten niet aftrekbaar, maar bijvoorbeeld wel de kosten van je laptop (1/3e per jaar in de 1e drie jaar na aankoop).
over die aftrek heb ik ook nog wel n vraag. ik krijg vanaf maart geen studiefinanciering meer, maar ben pas begin 2012 klaar met mn studie. heb dus 10 maanden n kleine lening en bijbaan. kan ik dan 10/12 e collegegeld + boeken en 1/3e laptop - 500 doen volgend jaar? partner is alleen toeslagpartner.
Ja, u geeft de goede berekening. Let u er wel op dat de teruggave erg tegen kan vallen. Door de heffingskortingen is ongeveer ¤ 6500 inkomen belastingvrij. Als u bijvoorbeeld ¤ 6000 inkomen hebt en ¤ 2000 studiekostenaftrek levert dat niets op. Pas bij een inkomen boven ¤ 6500 gaat de studiekostenaftrek tellen.

De studiekosten zijn eventueel naar uw (verdienende) partner door te schuiven. Maar dan moet u wel fiscaal partner van elkaar zijn. Vanaf 2011 is daar een notarieel samenlevingscontract voor nodig (of kind, of gez. eigen woning of pensioenvoorziening) Ongehuwden zonder dit alles kunnen niet meer opteren voor fiscaal partnerschap.
hmmm lastig allemaal.

over 2011 en 2012 zal mijn inkomen rond de *** liggen. Omdat ik dan in 2013 stage ga lopen (eerste helft) zal het inkomen dat jaar zeker de helft omlaag gaan. verder heb ik wel een eigen huis maar geen fiscaal partner (tenminste zoals het er nu uitziet niet, heb nog geen reden omdat met vriend aan te gaan).

jammer dat de reiskosten niet aftrekbaar zijn want dat gaat ook flink in de kosten lopen. Maar dat zag ik inderdaad later ook opde belastingdienst site!.

Bedankt voor het meedenken allemaal

ps graag niet quoten zodat ik mijn inkomen nog kan weghalen!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Met het inkomen dat u noemt, is er 42% belastingteruggave op de studiekosten (minus drempel = ¤ 500) Als u de helft verdient, valt de studiekostenaftrek volledig in schijf 1: 33,5% aftrek (minus drempel)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven