afwijzing UWV voorziening.
zaterdag 7 september 2013 om 13:22
Beste,
Ik heb een vraagje, ik ben volledig afgekeurd in verband met meerdere chronische aandoeningen. Hierdoor ben ik onder andere snel vermoeid en kan ik niet schrijven. 4 jaar geleden kreeg ik om deze reden een laptop van het UWV. Hierdoor kan ik toch parttime een studie volgen op mijn eigen tempo. Inmiddels is deze laptop erg verouderd en zwaar voor mijn lichamelijke situatie. Hierom heb ik een nieuwe aanvraag ingediend.
Hierin schrijven ze enkel deze zinnen: wij kunnen u de vergoeding niet toekennen. Het algemeen gebruik van een laptop is algemeen gebruikelijk bij een opleiding.
Ik kon al heel moeilijk rond en met alle extra kosten die ik maak weet ik echt niet hoe ik een aangepaste laptop moet aanschaffen. Daarom vraag ik me af of een van jullie een goede bezwaar zin weer. De medische verklaringen voeg ik sowieso bij maar ik weet niet zo goed die pakkende zin voor in mijn bezwaarschrift, maar wellicht 1 van jullie wel?
Ik heb een vraagje, ik ben volledig afgekeurd in verband met meerdere chronische aandoeningen. Hierdoor ben ik onder andere snel vermoeid en kan ik niet schrijven. 4 jaar geleden kreeg ik om deze reden een laptop van het UWV. Hierdoor kan ik toch parttime een studie volgen op mijn eigen tempo. Inmiddels is deze laptop erg verouderd en zwaar voor mijn lichamelijke situatie. Hierom heb ik een nieuwe aanvraag ingediend.
Hierin schrijven ze enkel deze zinnen: wij kunnen u de vergoeding niet toekennen. Het algemeen gebruik van een laptop is algemeen gebruikelijk bij een opleiding.
Ik kon al heel moeilijk rond en met alle extra kosten die ik maak weet ik echt niet hoe ik een aangepaste laptop moet aanschaffen. Daarom vraag ik me af of een van jullie een goede bezwaar zin weer. De medische verklaringen voeg ik sowieso bij maar ik weet niet zo goed die pakkende zin voor in mijn bezwaarschrift, maar wellicht 1 van jullie wel?
zaterdag 7 september 2013 om 13:28
Dankje bootje daar had ik niet aan gedacht 
Als ik de laptop niet krijg wil ik een extra boekenpaket aanvragen , want nu heb ik alles digitaal , maar het gewicht is niet meer houdbaar dus wil ik de dubbele boeken op school laten , maar ik weet ook niet of ik dat in dat bezwaar al moet aangeven.
Lastig, in de vereniging weet ik meerdere mensen die onlangs een laptop om dezelfde reden hebben verkregen , dus voel me vooral door die 2 korte zinnen erg afgezet.
Als ik de laptop niet krijg wil ik een extra boekenpaket aanvragen , want nu heb ik alles digitaal , maar het gewicht is niet meer houdbaar dus wil ik de dubbele boeken op school laten , maar ik weet ook niet of ik dat in dat bezwaar al moet aangeven.
Lastig, in de vereniging weet ik meerdere mensen die onlangs een laptop om dezelfde reden hebben verkregen , dus voel me vooral door die 2 korte zinnen erg afgezet.
zaterdag 7 september 2013 om 13:37
Ik vrees dat een bezwaar weinig zin heeft. Een laptop is voor zowel evoor iemand met beperkingen als iemand zonder beperkingen eenalgemeen goed. Net zo als een gewone fiets waarmee je naar jewerk gaat of een smart phone. In de gewone algemene goederen die niets te maken hebben met je beperking zul je zelf moeten voorzien.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 7 september 2013 om 13:38
Waarom vraag je je opleiding niet om extra boeken in het leslokaal voor je te leggen? Opleidingen hebben voor dit soort situaties een potje waaruit ze dat kunnen bekostigen en dan hoef jij geen extra boeken aan te schaffen. Praat op school wat zij voor je kunnen betekenen tijdens je studie, zeker weten meer dan je denkt (zeg ik uit ervaring...). Succes!
zaterdag 7 september 2013 om 14:19
Wat is er dan aangepast? Tegenwoordig zijn laptop standaard licht. Dus dat is geen aanpassing. Moet er spraaksoftware op? Dan kun je wellich een vergoeding aanvragen voor de software. Zelfde als met autos in sommige gevallen betaald men zelf de auto en wordt de voorziening vergoed. Een automaat wordt niet vergoed. Een katrol om je roelstoel de auto in te hijsen wel omdat het niet algemeen gebruikelijk is persoonsgebonden bij je beperking hoort.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 7 september 2013 om 14:26
Sorry dat ik misschien hard overkom maar jij hebt toch 4 jaar geleden al een aangepaste laptop gehad? Zo een laptop gaat zeker 7 jaar mee en kan me dus goed voorstellen dat uwv zo iets heeft van daar kun je wel nog een paar jaartjes mee vooruit.
Het is al zwaar crisis bij het UWV, dus zomaar elk paar jaar een laptop vernieuwen zal financieel niet mogelijk zijn.
Of zie ik dat verkeerd?
Hoe bedoel jij zwaar verouderd trouwens, 4 jaar is nog best jong.
Onder verouderd begrijp ik elektronica van het jaar 99
En wat is te zwaar? ZO zwaar is een laptop toch niet.
Zelf heb ik RA, veel opvlammingen vooral in handen en voeten maar ik zorg er voor dat mijn laptop altijd goed bereikbaar op een plek ligt. Dus vervoeren doe ik dat ding sowieso niet.
Het is al zwaar crisis bij het UWV, dus zomaar elk paar jaar een laptop vernieuwen zal financieel niet mogelijk zijn.
Of zie ik dat verkeerd?
Hoe bedoel jij zwaar verouderd trouwens, 4 jaar is nog best jong.
Onder verouderd begrijp ik elektronica van het jaar 99
En wat is te zwaar? ZO zwaar is een laptop toch niet.
Zelf heb ik RA, veel opvlammingen vooral in handen en voeten maar ik zorg er voor dat mijn laptop altijd goed bereikbaar op een plek ligt. Dus vervoeren doe ik dat ding sowieso niet.
zaterdag 7 september 2013 om 14:28
Ik denk eerder dat het een fout is geweest van UWV om je 4 jaar geleden een laptop te geven voor je studie (ook medewerkers van UWV maken wel eens fouten, net zoals elke andere medewerker). Bij een laptop gaat het om kosten die elke student moet maken voor zijn studie, niet om bijzondere kosten die alleen iemand met een handicap/beperking heeft. En zoals iemand anders al schreef: de laptops van tegenwoordig zijn standaard licht. Ik vind het trouwens ook wel erg snel dat je al na 4 jaartjes een compleet nieuwe laptop nodig hebt, ik vraag me af of je dat ook zou zeggen als je een 'gewone' student was die er zelf voor moest betalen.
zaterdag 7 september 2013 om 14:46
In de brief van destijds stond dat je na 3 jaar een nieuwe laptop aan kon vragen in verband met veroudering. Nu na 4 jaar merk ik dat vooral de softwaremogelijkheden verouderd zijn , maar ook het gewicht van de laptop zorgt de laatste tijd voor meer klachten en meer verzuim vandaar de aanvraag. Verder zijn de aanpassingen van een ander mechanisme om de laptop open te krijgen tot andere toetsen een voorbeeld. Een tas met wieltjes heb ik al aangeschaft maar blijkt niet de oplossing. En daarbij als ik de mogelijkheden had dan had ik deze laptop inderdaad al laten vervangen. ( ben voor de software al bij de ICT afdeling geweest , maar ook hun advies was een andere laptop.)
Om op de auto terug te komen zoals iemand beschreef, ik heb ook een bruikleenauto van UWV dus ze geven niet altijd alleen de aanpassing.
Ik ga in elk geval stichting MEE raadplegen en anders de school voor eventuele mogelijkheden.
Om op de auto terug te komen zoals iemand beschreef, ik heb ook een bruikleenauto van UWV dus ze geven niet altijd alleen de aanpassing.
Ik ga in elk geval stichting MEE raadplegen en anders de school voor eventuele mogelijkheden.
zaterdag 7 september 2013 om 14:57
Wat ik vind op het UWV mag je eens per 4 jaar een vergoeding voor een nieuwe laptop aanvragen. De voorwaarden zijn dat je een WA-jong uitkering hebt , niet ouder dan 30 ben ten regulier onderwijs volgt. Volg je geen regulier onderwijs dan nog kan je een vergoeding krijgen, mits je dit nodig hebt om het onderwijs te volgen.
Kom je met de aanschaf van de laptop soms boven de maximale vergoeding van EUR 750,00 uit?
Heb je het UWV al gebeld om toelichting, gezien er in hun voorwaarde staat dat je er wel recht op hebt? (Ik ga ervan uit dat je aan de eisen voldoet)
Schakel anders stichting MEE eens in.
Kom je met de aanschaf van de laptop soms boven de maximale vergoeding van EUR 750,00 uit?
Heb je het UWV al gebeld om toelichting, gezien er in hun voorwaarde staat dat je er wel recht op hebt? (Ik ga ervan uit dat je aan de eisen voldoet)
Schakel anders stichting MEE eens in.
zaterdag 7 september 2013 om 15:00
quote:blauwbloempje schreef op 07 september 2013 @ 14:57:
Wat een onzin dat een laptop van 4 jaar zwaar verouderd is zeg. ik heb een laptop van 5 jaar die nog steeds uitstekend is. Ik vind de afwijzing terecht, het is al crisis genoeg op het moment.Helemaal mee eens. Bovendien lijkt een laptop me tegenwoordig zo'n beetje tot de standaardvoorzieningen behoren, die iedereen gewoon zelf moet betalen. En ik zou niet weten waarom die tas op wieltjes geen oplossing brengt (zoals TO schrijft) als ze haar laptop te zwaar vindt.
Wat een onzin dat een laptop van 4 jaar zwaar verouderd is zeg. ik heb een laptop van 5 jaar die nog steeds uitstekend is. Ik vind de afwijzing terecht, het is al crisis genoeg op het moment.Helemaal mee eens. Bovendien lijkt een laptop me tegenwoordig zo'n beetje tot de standaardvoorzieningen behoren, die iedereen gewoon zelf moet betalen. En ik zou niet weten waarom die tas op wieltjes geen oplossing brengt (zoals TO schrijft) als ze haar laptop te zwaar vindt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 7 september 2013 om 15:10
Laat je laptop eerst eens nakijken door iemand die daar veel verstand van heeft. Na 4 jaar is een laptop vaak traag, omdat hij "vervuild" is. Ongemerkt heb je van alles op je laptop staan, zijn er bestanden aangepast waardoor het lijkt dat je laptop verouderd is.
Als hij te zwaar is, is een tas met wieltjes inderdaad een uitkomst.
Als je toch een nieuwe laptop wilt, dan kun je er altijd nog gewoon voor sparen net als ieder ander. Ik denk dat je laptop nog best voldoet na 4 jaar. De mijne is in ieder geval heel wat ouder.
Als hij te zwaar is, is een tas met wieltjes inderdaad een uitkomst.
Als je toch een nieuwe laptop wilt, dan kun je er altijd nog gewoon voor sparen net als ieder ander. Ik denk dat je laptop nog best voldoet na 4 jaar. De mijne is in ieder geval heel wat ouder.
zaterdag 7 september 2013 om 15:13
Pejeka dat is geen oplossing omdat ik de helft van de tijd krukken of mijn rolstoel gebruik. Op de dagen dat ik wel kan lopen en mijn spieren dus train werkt de tas met wieltjes niet omdat ik 2 meter lang ben en ik geen tas met wieltjes heb gevonden die ik ergonomisch kan vervoeren zonder klachten te krijgen. Het is echt niet zo dat ik niks geprobeerd.
zaterdag 7 september 2013 om 15:15
Zo voorspelbaar die reacties. Ze is toch ziek, ze heeft een uitkering waarbij ze recht heeft op een laptop. Willen we nu ook allemaal een ernstige ziekte want joechei dan krijg je 1x per 4 jaar een laptop. Supervet, maar dan ben je wel ziek hoor? En dan ook nog de crisis erbij halen...Ja ja die crisis is veroorzaakt door de zieken en gehandicapten uiteraard
Anyways, stichting MEE lijkt me een goed advies en aandragen dat anderen met jouw ziekte wel een nieuwe laptop hebben gehad. Sterkte en succes met je studie!!
Anyways, stichting MEE lijkt me een goed advies en aandragen dat anderen met jouw ziekte wel een nieuwe laptop hebben gehad. Sterkte en succes met je studie!!
zaterdag 7 september 2013 om 15:16
quote:flowerpowder schreef op 07 september 2013 @ 15:13:
Pejeka dat is geen oplossing omdat ik de helft van de tijd krukken of mijn rolstoel gebruik. Op de dagen dat ik wel kan lopen en mijn spieren dus train werkt de tas met wieltjes niet omdat ik 2 meter lang ben en ik geen tas met wieltjes heb gevonden die ik ergonomisch kan vervoeren zonder klachten te krijgen. Het is echt niet zo dat ik niks geprobeerd.Tja, als je dan met een iets lichtere laptop wel uit de voeten kunt, zou ik zeggen: spaar ervoor. Overigens moet je niet denken dat het kilo's aan gewicht gaat schelen. De laptops van vandaag zijn echt niet zo dramatisch veel lichter dan die van een jaar of 4 geleden.
Pejeka dat is geen oplossing omdat ik de helft van de tijd krukken of mijn rolstoel gebruik. Op de dagen dat ik wel kan lopen en mijn spieren dus train werkt de tas met wieltjes niet omdat ik 2 meter lang ben en ik geen tas met wieltjes heb gevonden die ik ergonomisch kan vervoeren zonder klachten te krijgen. Het is echt niet zo dat ik niks geprobeerd.Tja, als je dan met een iets lichtere laptop wel uit de voeten kunt, zou ik zeggen: spaar ervoor. Overigens moet je niet denken dat het kilo's aan gewicht gaat schelen. De laptops van vandaag zijn echt niet zo dramatisch veel lichter dan die van een jaar of 4 geleden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 7 september 2013 om 15:23
@lilly, klopt . Mijn ergenis is dan ook meer gericht op het feit dat er weer aangekomen wordt met de crisis en het is toch van de zotte dat het allemaal maar kan etc etc. Er zijn nu eenmaal (godzijdank) regelingen voor mensen die ziek zijn en TO probeert daar heel normaal gebruik van te maken. Ze krijgt een afwijzing, begrijptdat niet ivm anderen die dezelfde ziekte hebben die het wel krijgen en post een net berichtje hier hoe nu dingen aan te pakken. Dan hoeft het feit dat die regelingen bestaan verder niet in de discussie gegooid te worden wat mij betreft.
zaterdag 7 september 2013 om 15:25
Lillyfeee dan is er dus te discussiëren dat ze eigenlijk geen laptops meer uit willen geven aan geen enkele persoon die een opleiding volgt , want volgens het UWV zit dus iedere student met een laptop in de klas en is dat dus normaal , er valt dus niet te discussiëren over mijn lichamelijke toestand. In dat geval moeten ze de voorziening schrappen of de voorwaarden aanpassen.