Geld & Recht alle pijlers

Afwikkeling erfenis: hoe lang duurt het?

24-05-2024 11:33 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een naaste is onlangs overleden. Er was een testament waarin duidelijk staat wie de erfgenamen zijn en ook wie de erfenis gaat afhandelen. Voor het regelen van allerlei dingen is een bewijs van erven nodig. Alle noodzakelijke papieren hiervoor zijn bij de notaris afgeleverd. Zelf opgezocht wanneer er voor het laatst een testament is gemaakt door de overledene en dat is het testament waarin bovenstaande duidelijk is beschreven. Nu komen er allerlei rekeningen binnen die voor de duidelijkheid het beste afgeschreven kunnen worden van de rekening van de overledene. Om dat makkelijker te laten verlopen is dus het bewijs van erven nodig. Medewerkster van de notaris gaf bij het aanleveren van de benodigde papieren aan hoe het één en ander verder gaat verlopen, oa een online inzichtelijk dossier voor elke erfgenaam zodat gevolgd kan worden hoe ver dingen zijn geregeld. Tot op heden is dat dossier er ook nog niet. Toch maar gebeld en gevraagd hoe het er voor staat. Op het moment van bellen helaas vol met emotie maar nu ik er over nadenk vind ik het een dusdanig vaag verhaal dat ik me afvraag of er überhaupt wel al iets is gedaan. Er moeten ook nog andere dingen notarieel geregeld worden maar bij een kantoor waarvan ik me afvraag of ik wel eerlijke antwoorden krijg heb ik geen trek om dat daar te regelen. Zal met aanvragen van bewijs van erfrecht niet meer ergens anders terecht kunnen. Met de bank overlegd en het kan allemaal geregeld worden maar erg bewerkelijk. Wil ik te snel dingen regelen, hoe lang duurde het bij anderen?
Overigens eerder met dit notariskantoor van doen gehad en toen verliep alles naar wens, vandaar hier weer naar toe gegaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vorig jaar bij overlijden van tante van echtgenoot waarbij man een van de erven was duurde het ongeveer 6 weken voor de verklaring van erfrecht er was. Jaar ervoor bij een ander overlijden duurde het ook ongeveer zo lang.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe lang geleden is onlangs?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze zullen eerst moeten weten wie de erfgenamen zijn voor ze iedereen toegang tot het online dossier kunnen geven. Zeker bij meerdere erfgenamen die wat moeten aanleveren kan dit tijdrovend zijn. Pietje doet het direct, Jantje moet je achter de vodden zitten. Kan er zoiets meespelen? De notaris mag in het kader van de privacy niet zeggen wie nog wat moet doen. Is er al wel een executeur benoemd? Dan zouden de rekeningen daar naar toe moeten en kan hij/zij deze met de bank afstemmen dat ze betaald moeten worden?
Alle reacties Link kopieren Quote
De papieren zijn al ruim 4 weken geleden aangeleverd. Ze gaf toen aan dat het zo allemaal vrij duidelijk leek wie de erfgenamen waren en dat het dan vrij vlot geregeld kon worden. Ze noemde toen 3 weken. Maar in het telefoongesprek noemde ze een paar dingen, die niets met deze zaak van doen hebben, waarom ze er nog niet aan toe gekomen was en later dat ze het wel al had aangemeld. Het kwam op mij vaag over, waardoor ik twijfel of ze er wel al mee aan de slag is gegaan. Als iets langer duurt dan voorzien, wees er dan eerlijk over.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsDuck schreef:
24-05-2024 12:17
Ze zullen eerst moeten weten wie de erfgenamen zijn voor ze iedereen toegang tot het online dossier kunnen geven. Zeker bij meerdere erfgenamen die wat moeten aanleveren kan dit tijdrovend zijn. Pietje doet het direct, Jantje moet je achter de vodden zitten. Kan er zoiets meespelen? De notaris mag in het kader van de privacy niet zeggen wie nog wat moet doen. Is er al wel een executeur benoemd? Dan zouden de rekeningen daar naar toe moeten en kan hij/zij deze met de bank afstemmen dat ze betaald moeten worden?
Alles wat nodig is van iedereen is aangeleverd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet meer hoe lang het duurde, maar langer dan gedacht en gehoopt. Ik heb het nodige moeten voorschieten van mijn eigen rekening.

N.B. Dat was in een overzichtelijke situatie. De notaris doet geloof ik wel zelf een check, wat ook tijd in beslag kan nemen (mede afhankelijk van hoe druk ze het hebben, neem ik aan).
canis-felis wijzigde dit bericht op 24-05-2024 12:26
40.43% gewijzigd
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie beheert de rekening van overledene nu ? Mijn moeder is recent overleden en ik kon de rekeningen doorsturen naar de nabestaandendesk van de bank en die werden gewoon betaald van de rekening van mijn moeder .
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ervaring is ook dat het een week of 6 duurt. Ik heb het overlijden pas bij de bank gemeld nadat ik de verklaring van erfrecht binnen had (verdrietig genoeg had ik geleerd van een vorige ervaring). In de tussentijd kon alles via een machtiging doorlopen. Zijn de rekeningen op dit moment geblokkeerd? Volgens mij lopen doorlopende incasso’s dan alsnog enkele maanden door, maar dat zou je bij de bank kunnen navragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook doorlopende incasso's worden stop gezet. Dus bv de energierekening, gemeentelijke belastingen etc moet een nota van komen die naar de bank gestuurd wordt en dan gaan zij betalen. Het zou veel makkelijker zijn als dat gewoon degene die daar in het testament voor aangewezen is zelf van de rekening van de overledene kon betalen. Die was al gemachtigd door de overledene en regelde al de bankzaken tijdens leven. Maar die machtiging is dus nu vervallen en er is geen inzage meer in de rekeningen van de overledene.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gecondoleerd.

En soms is er achterstand bij de rechtbank en duurt het langer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Juist in zo’n verdrietige periode waarin al vanalles geregeld moet worden, is het supervervelend dat je ook nog met dit soort praktisch gedoe zit. En het is logisch vanuit de bank, maar toch. Je hebt er niets meer aan in deze situatie, maar voor iedereen die hier in de toekomst voor komt te staan, is mijn advies: de bank niet informeren voordat alles geregeld is.

Hopelijk ontvangen jullie het nu snel en kun je verder met afhandelen!
Alle reacties Link kopieren Quote
ErIetsMooisVanMaken schreef:
24-05-2024 12:50
Je hebt er niets meer aan in deze situatie, maar voor iedereen die hier in de toekomst voor komt te staan, is mijn advies: de bank niet informeren voordat alles geregeld is.
Dit is gevaarlijk advies. Als je de rekening dan gebruikt, kan het zijn dat je daardoor onbedoeld de erfenis zuiver aanvaardt. Mochten er later schulden tevoorschijn komen, kan het zijn dat je deze ook moet aanvaarden.

Mijn ervaring is overigens ook dat de verklaring van erfrecht 6 weken op zich liet wachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen je belde met het notariskantoor was je emotioneel, zeg je, waardoor je een vaag verhaal hebt onthouden. Ik zou het notariskantoor gewoon nog een keer bellen en dat zeggen en nog een keer navragen hoe het allemaal zit en uitleggen over die rekeningen.

Voor het geld dat ze aan je verdienen, kunnen ze best nog een keer dat gesprek met je voeren en duidelijk uitleggen hoe het allemaal in elkaar zit. Ze zullen wel vaker mensen aan de telefoon hebben die emotioneel zijn, toch?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze weten dat de rekening nu geblokkeerd is en er rekeningen betaald moeten worden. Het gaat mij vooral om de indruk die ik heb gekregen dat er nog niets in gang is gezet. Daar draaide ze omheen. De eerste keer dat er contact was gaf ze aan dat er binnen 3 á 4 weken een verklaring van erfrecht kon zijn omdat het allemaal duidelijk is vastgelegd zoals we toen hebben verteld. En dat heeft ze toen de stukken gebracht zijn en ze het vluchtig doorkeek nogmaals bevestigd. Het gevoel dat ze ons binnen heeft gehaald met een belofte waarvan ze toen misschien al wist dat ze het niet kon waarmaken steekt me. Als ze had gezegd 6 weken, zoals hier dus vaak wordt genoemd dat het duurt, was het duidelijk geweest. Maar ik zal nog 2 weken geduld hebben en hopen dat ze het dan wel geregeld heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
yellowpino schreef:
24-05-2024 13:32
Ze weten dat de rekening nu geblokkeerd is en er rekeningen betaald moeten worden. Het gaat mij vooral om de indruk die ik heb gekregen dat er nog niets in gang is gezet. Daar draaide ze omheen. De eerste keer dat er contact was gaf ze aan dat er binnen 3 á 4 weken een verklaring van erfrecht kon zijn omdat het allemaal duidelijk is vastgelegd zoals we toen hebben verteld. En dat heeft ze toen de stukken gebracht zijn en ze het vluchtig doorkeek nogmaals bevestigd. Het gevoel dat ze ons binnen heeft gehaald met een belofte waarvan ze toen misschien al wist dat ze het niet kon waarmaken steekt me. Als ze had gezegd 6 weken, zoals hier dus vaak wordt genoemd dat het duurt, was het duidelijk geweest. Maar ik zal nog 2 weken geduld hebben en hopen dat ze het dan wel geregeld heeft.
Je hebt een indruk gekregen, je vermoedt dat ze je als klant wilde binnenhalen, je denkt dat ze toen al wist dat ze de beloften niet kon waarmaken… allemaal veronderstellingen die jou een rotgevoel geven. Ik zou nog een keer bellen om de lucht te klaren.
makreel wijzigde dit bericht op 24-05-2024 14:28
0.67% gewijzigd
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
yellowpino schreef:
24-05-2024 13:32
Ze weten dat de rekening nu geblokkeerd is en er rekeningen betaald moeten worden. Het gaat mij vooral om de indruk die ik heb gekregen dat er nog niets in gang is gezet. Daar draaide ze omheen. De eerste keer dat er contact was gaf ze aan dat er binnen 3 á 4 weken een verklaring van erfrecht kon zijn omdat het allemaal duidelijk is vastgelegd zoals we toen hebben verteld. En dat heeft ze toen de stukken gebracht zijn en ze het vluchtig doorkeek nogmaals bevestigd. Het gevoel dat ze ons binnen heeft gehaald met een belofte waarvan ze toen misschien al wist dat ze het niet kon waarmaken steekt me. Als ze had gezegd 6 weken, zoals hier dus vaak wordt genoemd dat het duurt, was het duidelijk geweest. Maar ik zal nog 2 weken geduld hebben en hopen dat ze het dan wel geregeld heeft.
Kan het zijn dat je je emoties over het overlijden nu een beetje projecteert op deze situatie? Ik lees niet direct iets geks in het handelen van de notaris, vooral veronderstellingen van jou. En zo lang zijn jullie nog niet aan het wachten, al weet ik dat het vervelend is als de rekeningen blijven binnenkomen. Maar ik zie nog niet direct redenen om je enorm op te winden hierover.
Alle reacties Link kopieren Quote
Molenhuis schreef:
24-05-2024 13:08
Dit is gevaarlijk advies. Als je de rekening dan gebruikt, kan het zijn dat je daardoor onbedoeld de erfenis zuiver aanvaardt. Mochten er later schulden tevoorschijn komen, kan het zijn dat je deze ook moet aanvaarden.
Oh dat wist ik niet! Nu was er hier ook geen sprake van (mogelijke) schulden, maar wel iets om rekening mee te houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
De erfenis moet eerst volledig aanvaard worden door de erfgenamen. Pas daarna kan er een verklaring van erfrecht af gegeven worden. Ik kan me niet meer exact herinneren hoe lang dit geduurd heeft, volgens mij iets van 6 weken.

Sommige banken zijn heel snel in het omzetten van de rekening naar een "erven van .." rekening.

Er zal aangifte erfbelasting gedaan moeten worden (kost echt tijd voordat dit allemaal geregeld is) en vaak moet er ook nog inkomstenbelasting gedaan worden voor de overledenen.

Na het overlijden van mijn vader hebben we niet alle rekeningen overgezet op "erven van .........." Maar ook zelf de rekeningen beheert, zodat daar alles nog van betaald kunnen worden. Banken zijn een van de weinige instanties die niet te horen krijgen dat iemand is overleden.

De afhandeling van de erfenis van mijn vader is na anderhalf jaar nog steeds niet volledig afgehandeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
WaterGirl schreef:
24-05-2024 15:50
De erfenis moet eerst volledig aanvaard worden door de erfgenamen. Pas daarna kan er een verklaring van erfrecht af gegeven worden.
Een verklaring van erfrecht is om vast te stellen wie de erfgenamen zijn. Het klopt dus niet dat eerst alle erfgenamen de erfenis moeten aanvaarden. Want -officieel- weet je niet wie dat zijn tot de verklaring van erfrecht is afgegeven.
Alle reacties Link kopieren Quote
yellowpino schreef:
24-05-2024 12:43
Ook doorlopende incasso's worden stop gezet. Dus bv de energierekening, gemeentelijke belastingen etc moet een nota van komen die naar de bank gestuurd wordt en dan gaan zij betalen. Het zou veel makkelijker zijn als dat gewoon degene die daar in het testament voor aangewezen is zelf van de rekening van de overledene kon betalen. Die was al gemachtigd door de overledene en regelde al de bankzaken tijdens leven. Maar die machtiging is dus nu vervallen en er is geen inzage meer in de rekeningen van de overledene.
Een machtiging van de bank heb je niets aan dan wordt een rekening gewoon geblokkeerd bij overlijden. Het enige waarmee je een blokkade voorkomt is een en/of rekening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met een verklaring van overlijden kun je voor veel van de rekeningen uitstel van betaling krijgen. Met die verklaring kun je vervolgens ook allerlei diensten en abonnementen opzeggen.
Dat is een taak van de executeur. De erfgenamen hebben daar niet zoveel mee te maken.

Daarmee zou je volgens mij al enorm uit de brand geholpen kunnen zijn.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Alle reacties Link kopieren Quote
M3LL0N4 schreef:
24-05-2024 16:55

Dat is een taak van de executeur. De erfgenamen hebben daar niet zoveel mee te maken.
Er is niet altijd een executeur. Die is er alleen als die per testament is aangewezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ervaring is dat rekening wordt bevroren en zolang er geen verklaring is van erfrecht, blijft dat zo. Automatische incasso's liepen door. Omdat er geen afschriften meer waren, was er geen zicht op wat er op de rekening gebeurde. Dat is even vervelend. Zodra verklaring er is, ontvang je binnen paar dagen pas en identifier. Hele proces heeft ongeveer 8 weken geduurd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en kosten van bijvoorbeeld de begrafenis kan je naar de bank sturen. Zij betalen dan de rekening. Andere kosten hebben we even voorgeschoten.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven