Geld & Recht alle pijlers

Afwikkeling erfenis: hoe lang duurt het?

24-05-2024 11:33 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een naaste is onlangs overleden. Er was een testament waarin duidelijk staat wie de erfgenamen zijn en ook wie de erfenis gaat afhandelen. Voor het regelen van allerlei dingen is een bewijs van erven nodig. Alle noodzakelijke papieren hiervoor zijn bij de notaris afgeleverd. Zelf opgezocht wanneer er voor het laatst een testament is gemaakt door de overledene en dat is het testament waarin bovenstaande duidelijk is beschreven. Nu komen er allerlei rekeningen binnen die voor de duidelijkheid het beste afgeschreven kunnen worden van de rekening van de overledene. Om dat makkelijker te laten verlopen is dus het bewijs van erven nodig. Medewerkster van de notaris gaf bij het aanleveren van de benodigde papieren aan hoe het één en ander verder gaat verlopen, oa een online inzichtelijk dossier voor elke erfgenaam zodat gevolgd kan worden hoe ver dingen zijn geregeld. Tot op heden is dat dossier er ook nog niet. Toch maar gebeld en gevraagd hoe het er voor staat. Op het moment van bellen helaas vol met emotie maar nu ik er over nadenk vind ik het een dusdanig vaag verhaal dat ik me afvraag of er überhaupt wel al iets is gedaan. Er moeten ook nog andere dingen notarieel geregeld worden maar bij een kantoor waarvan ik me afvraag of ik wel eerlijke antwoorden krijg heb ik geen trek om dat daar te regelen. Zal met aanvragen van bewijs van erfrecht niet meer ergens anders terecht kunnen. Met de bank overlegd en het kan allemaal geregeld worden maar erg bewerkelijk. Wil ik te snel dingen regelen, hoe lang duurde het bij anderen?
Overigens eerder met dit notariskantoor van doen gehad en toen verliep alles naar wens, vandaar hier weer naar toe gegaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Theeleutje schreef:
24-05-2024 16:54
Een machtiging van de bank heb je niets aan dan wordt een rekening gewoon geblokkeerd bij overlijden. Het enige waarmee je een blokkade voorkomt is een en/of rekening.
Pas op het moment dat je het meldt en buiten dat een en/of kan andere (fiscale) nadelen hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Yildizlar2 schreef:
24-05-2024 19:37
Pas op het moment dat je het meldt en buiten dat een en/of kan andere (fiscale) nadelen hebben
Melden ben je verplicht bij de bank. Het is zelfs strafbaar als je het niet doet.
En ja, het kan fiscale nadelen hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Theeleutje schreef:
24-05-2024 16:54
Een machtiging van de bank heb je niets aan dan wordt een rekening gewoon geblokkeerd bij overlijden. Het enige waarmee je een blokkade voorkomt is een en/of rekening.
Dat benoem ik dus ook dat de machtiging na melding is ingetrokken. Dat wist ik ook dat dat ging gebeuren. En ik denk niet dat het gebruikelijk is om te voorkomen dat de rekening wordt geblokkeerd na overlijden je een en/of rekening hebt met bv je ouders, tante of wie dan ook. Juist omdat dat nogal wat gevolgen heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Theeleutje schreef:
25-05-2024 17:46
Melden ben je verplicht bij de bank. Het is zelfs strafbaar als je het niet doet.
En ja, het kan fiscale nadelen hebben
Oja? Waar staat dat dan in het Wetboek van Strafrecht? Wat is het strafbare feit?

En welke fiscale nadelen bedoel je?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mariejan schreef:
25-05-2024 18:05
Oja? Waar staat dat dan in het Wetboek van Strafrecht? Wat is het strafbare feit?
Dit kan je ook zelf even opzoeken

En welke fiscale nadelen bedoel je?
Denk bv. al aan aan vermogensbelasting en de rest kan je ook zelf even opzoeken
Alle reacties Link kopieren Quote
Theeleutje schreef:
26-05-2024 09:04
Dat kan ik niet zelf opzoeken want het staat nergens. Het is niet strafbaar. .

Er zijn ook geen fiscale gevolgen aan een en/of rekening.
Als jij er 100 euro op zet blijft die van jou. Als ik er 1000 euro op zet, blijft die van mij. Het is niet zo dat we dan opeens allebei 550 euro hebben.
Zoek maar op…
Alle reacties Link kopieren Quote
Mariejan schreef:
26-05-2024 09:17
Dat kan ik niet zelf opzoeken want het staat nergens. Het is niet strafbaar. .

Er zijn ook geen fiscale gevolgen aan een en/of rekening.
Als jij er 100 euro op zet blijft die van jou. Als ik er 1000 euro op zet, blijft die van mij. Het is niet zo dat we dan opeens allebei 550 euro hebben.
Zoek maar op…
Je bent niet helemaal goed ingelicht
Zoek maar op...
Alle reacties Link kopieren Quote
Het uitgangspunt is dat het geld op de rekening het bezit is van degene die dat erop heeft gestort. Het is dus mogelijk dat het saldo op de rekening volledig aan één van de rekeninghouders toekomt


https://www.abnamro.nl/nl/prive/speciaa ... -idee.html

https://cijns.nl/de-voor-en-nadelen-van ... -rekening/#

https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... n-eigendom

Het “niet melden van een overlijden aan de bank” staat niet in het wetboek van strafrecht. Tenzij jij mij kan vertellen waar het staat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mariejan schreef:
25-05-2024 18:05
Oja? Waar staat dat dan in het Wetboek van Strafrecht? Wat is het strafbare feit?

En welke fiscale nadelen bedoel je?
Is geld opnemen na overlijden strafbaar?

Het opnemen van geld van een bankrekening terwijl je daar geen recht op hebt, kan strafbaar zijn wegens verduistering.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
26-05-2024 10:03
Is geld opnemen na overlijden strafbaar?

Het opnemen van geld van een bankrekening terwijl je daar geen recht op hebt, kan strafbaar zijn wegens verduistering.
Klopt. Verduistering staat in het wetboek van strafrecht. Het niet melden van een overlijden aan de bank niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mariejan schreef:
26-05-2024 10:05
Klopt. Verduistering staat in het wetboek van strafrecht. Het niet melden van een overlijden aan de bank niet.
Punt is dat je het overlijden moet melden om strafbare situaties te voorkomen.
Er werd getipt om te wachten met het melden om eerst diverse rekeningen te kunnen betalen.
Want melden betekent stopzetten machtigingen, dat ging dus duidelijk niet om een en/of rekening.
Maar zelfs bij een en/of rekening kan de bank besluiten tot het blokkeren van de bankrekening.

Waarom zou je het niet melden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
26-05-2024 10:11
Punt is dat je het overlijden moet melden om strafbare situaties te voorkomen.
Er werd getipt om te wachten met het melden om eerst diverse rekeningen te kunnen betalen.
Want melden betekent stopzetten machtigingen, dat ging dus duidelijk niet om een en/of rekening.
Maar zelfs bij een en/of rekening kan de bank besluiten tot het blokkeren van de bankrekening.

Waarom zou je het niet melden?
Dat niet melden is ook onnodig want je kunt de essentiële rekeningeh wel gewoon doorsturen naar de bank die ze ook gewoon betaald
Alle reacties Link kopieren Quote
Mariejan schreef:
26-05-2024 09:45
Het uitgangspunt is dat het geld op de rekening het bezit is van degene die dat erop heeft gestort. Het is dus mogelijk dat het saldo op de rekening volledig aan één van de rekeninghouders toekomt


https://www.abnamro.nl/nl/prive/speciaa ... -idee.html

https://cijns.nl/de-voor-en-nadelen-van ... -rekening/#

https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... n-eigendom

Het “niet melden van een overlijden aan de bank” staat niet in het wetboek van strafrecht. Tenzij jij mij kan vertellen waar het staat?
Heb je ooit wel eens belastingaangifte gedaan met een en/of rekening samen met één van de ouders waar een behoorlijk vermogen op stond?
Ik wel en dan betaal je toch echt vermogensbelasting want op dat moment staat die rekening gekoppeld aan jouw naam.

Mocht je toch gelijk willen hebben kan je dat van mij krijgen hoor PUNT
Alle reacties Link kopieren Quote
Theeleutje schreef:
26-05-2024 10:33
Heb je ooit wel eens belastingaangifte gedaan met een en/of rekening samen met één van de ouders waar een behoorlijk vermogen op stond?
Ik wel en dan betaal je toch echt vermogensbelasting want op dat moment staat die rekening gekoppeld aan jouw naam.

Mocht je toch gelijk willen hebben kan je dat van mij krijgen hoor PUNT
Oei dat moet je niet doen. In de aangifte kan je opgeven hoeveel van het geld op de en/of rekening van jou is en dan wordt alleen jouw deel bij jouw vermogen opgeteld.

“Hebt u een en/of-rekening met iemand die niet uw fiscale partner is? Bijvoorbeeld met een van uw ouders? Geef in uw aangifte dan alleen dat deel van de rekening aan dat van u is. Uw deel van de rekening is uw geld dat u zelf hebt gestort of dat iemand anders voor u daarop heeft gestort.”

Bron: de belastingdienst himself https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... 20aangifte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Theeleutje schreef:
26-05-2024 10:33
Heb je ooit wel eens belastingaangifte gedaan met een en/of rekening samen met één van de ouders waar een behoorlijk vermogen op stond?
Ik wel en dan betaal je toch echt vermogensbelasting want op dat moment staat die rekening gekoppeld aan jouw naam.

Mocht je toch gelijk willen hebben kan je dat van mij krijgen hoor PUNT
Dat klopt niet hoor. Zie link van Mariejan.
Een ieder geeft zijn deel op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
26-05-2024 10:49
Dat klopt niet hoor. Zie link van Mariejan.
Een ieder geeft zijn deel op.
Dit is zoals het gaat inderdaad als je met bv je ouders een en/of rekening hebt. Je moet dan duidelijk gescheiden houden wie wat erop heeft gestort en alleen dat deel is van jou. Bij erven is het ook niet ineens dat alles van degene is die achterblijft zonder verdere gevolgen. Over het deel van de rekening van de overledene moet gewoon erfbelasting worden betaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tenzij je in de bijstand zit of belandt .
Alle reacties Link kopieren Quote
yellowpino schreef:
24-05-2024 12:43
Ook doorlopende incasso's worden stop gezet. Dus bv de energierekening, gemeentelijke belastingen etc moet een nota van komen die naar de bank gestuurd wordt en dan gaan zij betalen. Het zou veel makkelijker zijn als dat gewoon degene die daar in het testament voor aangewezen is zelf van de rekening van de overledene kon betalen. Die was al gemachtigd door de overledene en regelde al de bankzaken tijdens leven. Maar die machtiging is dus nu vervallen en er is geen inzage meer in de rekeningen van de overledene.
Gecondoleerd.
Het klopt dat de bankmachtiging wordt stopgezet bij overlijden. Daar hebben wij ons destijds ook op verkeken.
Probeer zo snel mogelijk alle lopende zaken stop te zetten en rekeningen die je ontvangt en te maken hebben met bijvoorbeeld, woning, verzekeringen e.d. van de overledene, doormailen naar de bank zodat zij die voor jullie betalen. Je moet dan zelf het saldo een beetje bijhouden.
Wij hebben de bank 3 maanden na overlijden opdracht gegeven de rekening op te heffen en het saldo van de rekening evenredig over te maken naar de wettelijke erfgenamen, uiteraard voorzien van de nodige notariele bewijzen. Dit hebben we gedaan omdat de bankkosten te stoppen. Wij hadden niet te maken met beleggingen of bijvoorbeeld een huisverkoop. Overige kosten die later kwamen, hebben wij zelf gewoon onderling geregeld en betaald.
Houd ook nog rekening met de aangifte voor belastingdienst. Die moet in het jaar na overlijden nog gedaan worden en aangezien de digid van overledene dan waarschijnlijk al is komen te vervallen, moet je deze handmatig invullen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook gewacht met melden zodat de (meeste) incasso's die maand nog afgetrokken werden. Met het idee dat tegen de tijd dat de volgende ronde van de incasso's het bewijs van erfrecht er wel zou zijn en de rekening op naam van de erven zou staan. En alles verder gewoon zou doorlopen. Maar door hoe lang het nu bij de notaris duurt die vlieger nu niet op gaat. Wacht even af hoe snel ze het nu gaat oppakken want mijn irritatie heeft ze wel vernomen. Voor de andere zaken die nog notarieel geregeld moeten gaan we eventueel wel op zoek naar een andere notaris.
Alle reacties Link kopieren Quote
Even update: na veel telefoontjes en een actie waardoor het notariskantoor door had dat ik er nu wel klaar mee ben eindelijk beweging van hun kant. Als het goed is gaat deze week de verklaring er komen. Maar bij het toekomen van de stukken zijn de nodige fouten gemaakt zoals verkeerde naam en nog wat dingen die getuigen van slordig werken en niet controleren of het allemaal wel klopt van hun kant. Bij dit kantoor kom ik nadat dit is afgehandeld niet weer. Wat zouden jullie doen: dit hen allemaal nog laten weten of het er maar bij laten? De nota is als ik van anderen hoor in eenzelfde situatie fors te noemen. Ook deels eigen schuld dat ik niet vooraf heb gevraagd wat het allemaal zou gaan kosten.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven