Geld & Recht alle pijlers

agressieve vraag om maandelijkse donatie goede doelen

09-06-2011 14:44 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even spuien, en kijken of ik de enige ben of niet:

Ik erger me kapot aan die opdringerige 'studenten' die namens een goed doel om maandelijkse donaties komen vragen.

De manier waarop is altijd heel agressief, en na 2 keer heel duidelijk te hebben aangegeven dat ik daar niet aan doe, durven ze nogmaals te vragen of ik niet een uitzondering kan maken.

Sowieso is alles wat je zegt al een onderbreking van een uitgebreid betoog over hoe goed het doel wel niet is.

Los van het feit dat een 'nee' niet gewoon geaccepteerd wordt, vind ik het ook erg vervelend om te weten dat dat goede doel dus blijkbaar mensen betaalt om op deze manier te werk te gaan. In dit geval was het de Hartstichting, erg goed doel dus, waar ik normaal ook aan geef. Maar de benadering doet me bijna overwegen om daar verandering in aan te brengen. Die vervelende typetjes zijn dus ook een stukje strijkstok waaraan mijn geld blijft hangen!

Overigens geef ik wel aan collectanten, maar ik heb dan ook nog nooit meegemaakt dat een collectant opdringerig was. Heb zelf ook weleens gecollecteerd en bleef dan ook heel vriendelijk als mensen 'nee' zeiden, dat hoort er toch gewoon bij???
Eens. Ook een paar keer meegemaakt en ik stoor me daar ook aan.

Collectanten geef ik wel altijd.
Ik vind de bellers namelijk goede doelen agressief. Helemaal beledigd als je niet wil doneren. Echt verontwaardiging. Terwijl ik heus wel goede doelen steun, maar het houdt ook een keer op.

Die lui op straat loop ik altijd voorbij. Laat ze hun eigen verdiensten doneren als ze dat doel zo'n warm hart toedragen!
Helemaal mee eens.

Wat mij tegenwoordig ook zo stoort is het feit dat ze willen dat je een maandelijkse machtiging afgeeft zodat er dan elke maand eenzelfde bedrag kan worden geincaseerd.

Ik heb een keer ruzie gehad met een mevrouw die telefonisch collecteerde op die manier. Ik wilde eenmalig iets geven (+ overmaken), maar dat was niet goed; het moest elke maand of niet!

Toen heb ik gezegd "doe dan maar niet".....KWAAD DAT ZE WAS! Ze hing op zonder boe of bah.
Ik doe bij niemand een maandelijkse bijdrage. Ik vind dat heel vervelend. Ik wil mijn vaste lasten zo laag mogelijk houden en als ik wat over heb dan doneer ik het echt wel aan de collectant.

Voor je het weet heb je 10 goede doelen op je lijstje staan en ben je een heel bedrag kwijt per maand.

En die aggressieve benadering daar heb ik lak aan. Nee is nee.

Ja maar......NEEEEE
Gelijk heb je!

Wist je dat die bedrijven voor de gemiddelde donateur ¤120,- krijgen! (dat is dus zo als jij een tientje in de maand geeft)

Het goede doel krijgt dus pas geld als jij dus al een jaar lang geld gegeven hebt!

De studenten krijgen minimumloon betaald plus 10% van wat jij geeft in een jaar.
Ik had laatst ook zo'n student aan de deur, was idd voor een maandelijkse bijdrage. Ik zei dat ik wel eenmalig iets wilde geven, maar niet maandelijks. Volgens haar kon ik dat op het formulier zetten en dan werd het maar 1x geïncasseerd. Maar de volgende maand was het bedrag wel mooi weer van mijn rekening af!! Kon ik er weer achteraan bellen, dus dat was gelijk de laatste keer! Collectanten krijgen wel altijd wat.
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben van mezelf best aardig (vind ik zelf), maar op deze manier word je bijna gedwongen om bruut te reageren. Maar ik heb echt geen zin om me te moeten verantwoorden, en al helemaal niet als ze 20 minuten aan de deur blijven staan terwijl ik net de Bachelor zit te kijken (maar dit laatste doet er natuurlijk niet toe).
Hahaha, irritant hè, als ze tijdens je favoriete programma komen
De hartstichting is trouwens een zeer bedenkelijk doel. Een heel groot deel van wat jij geeft gaat op aan een heel erg duur poenerig hoofdkantoor in Den Haag, waar allerlei dure mensen heel erg veel betaald krijgen.

Een paar jaar geleden hadden ze zelfs een directeur die ruim ¤300.000,- per jaar kreeg betaald.

Ze waren nog verbaasd ook toen mensen daar kwaad over werden.
quote:jo12345 schreef op 09 juni 2011 @ 14:56:

Gelijk heb je!

Wist je dat die bedrijven voor de gemiddelde donateur ¤120,- krijgen! (dat is dus zo als jij een tientje in de maand geeft)

Het goede doel krijgt dus pas geld als jij dus al een jaar lang geld gegeven hebt!

De studenten krijgen minimumloon betaald plus 10% van wat jij geeft in een jaar.

Nee dit wist ik dus niet precies.... Fijn dat je het even uit de doeken doet! Belachelijk, echt waar. Mijn man had al het idee geopperd om demonstratief een telefoon erbij te pakken en ter plekke aan de deur melding te doen van agressieve verkoop oid.

Tja, het is vast legaal....
Je zult wel iets uitstralen waardoor ze denken dat ze je kunnen overhalen? Ik loop met 'n grote boog om collectanten heen of zeg gewoon bot nee als ze me klem zetten. Als je één vinger geeft, dan rukken ze je hele arm er af. Gewoon niets meer geven en niet meer met ze in discussie gaan dus.
ja, of ze zeggen dat je ze kunt machtigen en daarna meteen weer opzeggen(= eenmalig geven) en dat je dan de opzegvoorwaarden heel moeilijk kan terug vinden. Zo geef ik dus al bijna 6 jaar vijf euro per maand. Toegeven het is ze zo wel gelukt om een vaste donateur te vinden.

Of dat je al vaste donateur bent en nog telefoontjes of mailings krijgt of er niet een beetje bij kan. Daar kan ik me wel over opwinden maar ik steun hun doel dusdanig dat ik wel gewoon donateur blijf
quote:jo12345 schreef op 09 juni 2011 @ 14:59:

De hartstichting is trouwens een zeer bedenkelijk doel. Een heel groot deel van wat jij geeft gaat op aan een heel erg duur poenerig hoofdkantoor in Den Haag, waar allerlei dure mensen heel erg veel betaald krijgen.

Een paar jaar geleden hadden ze zelfs een directeur die ruim ¤300.000,- per jaar kreeg betaald.

Ze waren nog verbaasd ook toen mensen daar kwaad over werden.

Hmm. Ik ben hierin meestal niet de moeilijkste omdat ik ook snap dat de top natuurlijk wel een leuk salaris wil, want je moet anders wel érg idealistisch zijn. Maar er is ergens een grens!

Ik ga het eens uitzoeken.
Ook een keer een student aan de deur die het over een doel had waar ik nog nooit van gehoord had. Toen vroeg ik of er ook een website van was en dat ik wel ging kijken en dan misschien eenmalig iets over ging maken.

Nou dat kon niet blablabla en toen begon hij erover dat hij een arme student was en dat hij speciaal in de kou van deur tot deur ging. Vond zichzelf dus blijkbaar het goede doel.
heb ze nog nooit aan de deur gehad maar wel in het winkelcentrum. Meestal zijn ze idd. wel opdringerig maar tegenwoordig zeg ik nee en schud mijn hoofd terwijl ik hard door loop.

Ik ben echt de beroerste niet, ben zelf collectant, geef aan een collectant, doe vrijwilligerswerk, maak met acties altijd wat geld over enz. enige wat ik niet doe is structureel geld over maken.
quote:biebje schreef op 09 juni 2011 @ 15:03:

Ook een keer een student aan de deur die het over een doel had waar ik nog nooit van gehoord had. Toen vroeg ik of er ook een website van was en dat ik wel ging kijken en dan misschien eenmalig iets over ging maken.

Nou dat kon niet blablabla en toen begon hij erover dat hij een arme student was en dat hij speciaal in de kou van deur tot deur ging. Vond zichzelf dus blijkbaar het goede doel. hmm das wel erg fout!
quote:elninjoo schreef op 09 juni 2011 @ 15:00:

Je zult wel iets uitstralen waardoor ze denken dat ze je kunnen overhalen? Ik loop met 'n grote boog om collectanten heen of zeg gewoon bot nee als ze me klem zetten. Als je één vinger geeft, dan rukken ze je hele arm er af. Gewoon niets meer geven en niet meer met ze in discussie gaan dus.

Nee, maar ja, ik ben aardig he...

Niet meer zijn dus. Overigens komen ze bij mij meestal aan de deur en heb ik het dáár moeilijk, op straat heb ik de slag aardig te pakken inmiddels.
Aan de deur zou ik ze ook gewoon wegsturen, áls ik al open doe. Als ik niemand verwacht dan zou ik niet zomaar open doen als er iemand voor m'n hek staat. Als het toch onverwacht 'n vriendin is, dan belt ze wel als ik niet open doe.
Ze zijn zo agressief omdat ze betaald krijgen per donateur. Als je ze dus heel lang aan de praat houdt en uiteindelijk geen donateur wordt hebben e een hoop tijd aan je verspilt. Moeten ze maar een echte baan gaan zoeken.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:elninjoo schreef op 09 juni 2011 @ 15:07:

Aan de deur zou ik ze ook gewoon wegsturen, áls ik al open doe. Als ik niemand verwacht dan zou ik niet zomaar open doen als er iemand voor m'n hek staat. Als het toch onverwacht 'n vriendin is, dan belt ze wel als ik niet open doe.En het voordeel van in het bos wonen is dat ze niet zo snel aan de deur komen!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
inderdaad, ik wil ook niet maandelijks aan zo'n doel vastzitten. Want dan is het ook weer niet genoeg en blijven ze je brieven sturen voor een hogere bijdrage of om extra te geven voor een speciaal project blabla.

Dus, bij mij is het ook altijd nee.
quote:Fame schreef op 09 juni 2011 @ 15:09:

[...]

En het voordeel van in het bos wonen is dat ze niet zo snel aan de deur komen!Klopt idd. Ik heb hier nog nooit zo'n soort collectant aan de deur gehad. Maar die van de scouting stuur ik ook onverrichter zake weg, dus ik zou ook geen tijd verspillen aan zo'n hardnekkige schooier.
.
Ik heb een sticker op de deur, het lijkt te helpen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven