Geld & Recht alle pijlers

Al jaren samenwonend met alleen een testament

12-08-2012 16:17 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al een tijdje aan het worstelen met vragen waar ik niet uit kom.

We zijn dus al vele jaren gewoon lekker gezellig aan het samenwonen met alleen een testament. We hebben samen een koophuis met levensverzekering en geen kinderen.

Wat kunnen we het beste doen om ervoor te zorgen dat we bij overlijden van een van ons twee, wel recht hebben op pensioen van de ander? En mogelijk weduwepensioen?

Verder ben ik benieuwd of er mensen zijn die een testament hebben waarin ze hebben laten opmaken dat niet de familie de erfenis krijgt.

Het testament wat we nu hebben moet aangepast worden. Hoe kunnen we bijvoorbeeld ervoor zorgen dat de hond mochten we beide komen te overlijden goed terecht komt? Of is dit een hele rare gedachten? En als we de familie onterven en wel wat aan vrienden willen 'geven' hoe gaat dat dan? En wat als je een deel aan een goed doel wil schenken? Wie gaat ons huis leeg halen bijvoorbeeld?

Graag wil ik weten hoe jullie dit geregeld hebben/zouden regelen.

Ik wil ook niet elk jaar mijn testament hoeven aanpassen omdat vrienden ineens geen vrienden meer zijn.
Ga naar een notaris en leg dit allemaal voor. Neem een samenlevingsovereenkomst. Vooral als een van jullie het pensioen bij ABP heeft. Je moet een kopie van je overeenkomst opsturen anders krijgt de ander het pensioen niet. Ik ben rijksambtenaar en moest dit doen. Anders krijgt mijn partner dus mijn pensioen niet als ik komt te overlijden.

Schenkingen kan je in je testament laten vaststellen. Dus ook wie de hond krijgt als jullie tegelijkertijd komen te overlijden.

Maar neem écht een samenlevingsovereenkomst. Scheelt je zoveel ellende mochten jullie toch uit elkaar gaan.
Ik heb niet mijn familie onterfd maar wel vast laten leggen dat als ik kom te overlijden dat zijn kinderen niks van mij erven. Ik wil dat mijn 'deel' naar mijn familie gaat. Dat is toen, jaren terug, zo vastgelegd. Waren net een jaar bij elkaar.

Ik denk niet dat je familie kan onterven. Ze zullen toch altijd recht hebben op een deel van jouw bezittingen.
Ik had altijd begrepen dat je alleen kinderen niet kunt onterven?
Sorcha, kinderen kun je wel onterven. de rest van je familie uiteraard ook door het bijvoorbeeld aan je kinderen te geven, maar uiteindelijk als er niemand die in je testament staat meer is en jij overlijd, dan gaat het alsnog naar (verre) familie.
quote:winkelfanaat schreef op 12 augustus 2012 @ 16:17:

Ik wil ook niet elk jaar mijn testament hoeven aanpassen omdat vrienden ineens geen vrienden meer zijn.Ik vrees dat dat lastig wordt. Als je mensen met naam gaat noemen, moet je dat ook aanpassen als je dat niet meer wilt.
quote:Yvonne77 schreef op 12 augustus 2012 @ 16:46:

[...]

Ik vrees dat dat lastig wordt. Als je mensen met naam gaat noemen, moet je dat ook aanpassen als je dat niet meer wilt.He bah, daar was ik dus al bang voor. Het aanpassen van een testament kost gewoon teveel geld om dat steeds te veranderen mochten vrienden ineens geen vrienden te blijken zijn.
Bedankt voor de reacties.

Ja er moet dus echt iets geregeld worden. Twijfel ook een beetje tussen samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap. Trouwen zou volgens mij het makkelijkst en voordeligst zijn, maar dit is voor mij emotioneel geloof ik niet haalbaar (heb toch een ander beeld van trouwen, dan het in werkelijkheid zou worden)
Dat weet ik niet 100% zeker, maar lijkt mij wel logisch. Stel je zet in je testament: "als ik overlijd gaat mijn vermogen naar Truus Jansen en Bart de Vries" dan gaat het ook echt naar deze specifieke personen. Je kunt moeilijk in de testament zetten: "als ik overlijd gaat mijn vermogen naar mijn beste vrienden." Dat is niet na te gaan, niet juridisch vast te leggen lijkt mij.
Sowieso moet je vaak een samenlevingscontract hebben wil je aanspraak kunnen maken op elkaars pensioen bij overlijden.

In het testament kan je familieleden uitsluiten. Zo heb ik mijn vader uitgesloten.

Zoek een notaris en ga praten over jullie wensen en laat een samenlevingscontract opstellen
quote:winkelfanaat schreef op 12 augustus 2012 @ 16:54:

Trouwen zou volgens mij het makkelijkst en voordeligst zijn, maar dit is voor mij emotioneel geloof ik niet haalbaar (heb toch een ander beeld van trouwen, dan het in werkelijkheid zou worden)Praat er eens over met een notaris of jurist. Trouwen kun je ook samen doen zonder toestanden er omheen. Uiteindelijk is trouwen voor de wet ook het ondertekenen van een contract.
Ik wil graag jullie mening hierover, een notaris zal gelijk toegeven dat ik inderdaad het beste een samenlevingscontract nodig heb, heb ik zo het vermoeden..
Als je niet voor 1950 geboren bent, geen kinderen onder de 18 hebt en niet voor meer dan 45% arbeidsongeschikt bent krijg je geen anw (weduwenuitkering). Die is voor onze generatie niet weggelegd.....

http://www.svb.nl/int/nl/ ... elf/index.jsp#wizardfocus
quote:Oriane schreef op 12 augustus 2012 @ 17:31:

Als je niet voor 1950 geboren bent, geen kinderen onder de 18 hebt en niet voor meer dan 45% arbeidsongeschikt bent krijg je geen anw (weduwenuitkering). Die is voor onze generatie niet weggelegd.....

http://www.svb.nl/int/nl/ ... elf/index.jsp#wizardfocusKom je nu mee!
maar partnerpensioen bestaat wel, en bij veel maatschappijen moet je een samenlevingsovereenkomst overleggen om dat ook te krijgen als je partner overlijdt.

een samenlevingsovereenkomst regelt overigens meer voor tijdens het samenleven dan mocht je uit elkaar gaan. Dat denken veel mensen maar dat is echt kul.

Je kan iedereen onterven. Alleen kinderen houden recht op hun legitieme portie (kindsdeel).
Geregistreerd partnerschap kun je net als trouwen gratis aangaan. Het heeft ook dezelfde gevolgen als een huwelijk, dus wellicht is dat geschikt voor jou, minder emotioneel misschien.
Maar zowel bij geregistreerd partnerschap als bij een huwelijk ontstaat er gemeenschap van goederen. Daar zou ik wel even heel goed over nadenken! Anders heb je toch de kosten voor partnerschapsvoorwaarden.

Bij zowel geregistreerd partnerschap als huwelijk is er ook een alimentatierecht nadat je uit elkaar gaat. Bij een samenlevingscontract in principe niet.

Bij onze pensioenfondsen was een samenlevingscontract een voorwaarde om elkaar als partner aan te melden. We moesten een kopie meesturen. Dat is dus iets anders dan de ANW, partnerpensioen bestaat gewoon nog, alleen moet je dat dus zelf regelen.
quote:reglisse schreef op 12 augustus 2012 @ 21:41:

Maar zowel bij geregistreerd partnerschap als bij een huwelijk ontstaat er gemeenschap van goederen. Daar zou ik wel even heel goed over nadenken! Anders heb je toch de kosten voor partnerschapsvoorwaarden.

Kan je dit iets beter uitleggen? ik snap niet helemaal goed wat je bedoelt waarover ik goed moet nadenken, en wat je bedoelt met de kosten voor partnerschapsvoorwaarden.

Bij onze pensioenfondsen was een samenlevingscontract een voorwaarde om elkaar als partner aan te melden. We moesten een kopie meesturen. Dat is dus iets anders dan de ANW, partnerpensioen bestaat gewoon nog, alleen moet je dat dus zelf regelen. is dat het pensioen van je partner mocht diegene komen te overlijden?
quote:anneaux schreef op 12 augustus 2012 @ 21:02:

Geregistreerd partnerschap kun je net als trouwen gratis aangaan. Het heeft ook dezelfde gevolgen als een huwelijk, dus wellicht is dat geschikt voor jou, minder emotioneel misschien.Ik denk dat ik dat geestelijk beter ga trekken dan een huwelijk , maar ik wist niet dat dit gratis kon.
Bedankt allemaal voor de reacties!
In gemeenschap van goederen = bij uit elkaar gaan wordt alles 50-50 verdeeld.

Partnerschapsvoorwaarden = bij uit elkaar gaan wordt het verdeeld zoals vastgelegd, dus apart vastleggen waardoor er extra kosten aan verbonden zijn.

Voor de duidelijkheid: de meeste pensioenfondsen keren ook een partnerpensioen uit als de deelnemer nog niet met pensioen is. Als je partner dus morgen overlijdt en je hebt een samenlevingscontract, dan heb je waarschijnlijk recht op geld daardoor. Dit staat oa in het jaarlijkse pensioenoverzicht wat je krijgt.
quote:Bertrade schreef op 12 augustus 2012 @ 23:48:

In gemeenschap van goederen = bij uit elkaar gaan wordt alles 50-50 verdeeld.

Partnerschapsvoorwaarden = bij uit elkaar gaan wordt het verdeeld zoals vastgelegd, dus apart vastleggen waardoor er extra kosten aan verbonden zijn.

Voor de duidelijkheid: de meeste pensioenfondsen keren ook een partnerpensioen uit als de deelnemer nog niet met pensioen is. Als je partner dus morgen overlijdt en je hebt een samenlevingscontract, dan heb je waarschijnlijk recht op geld daardoor. Dit staat oa in het jaarlijkse pensioenoverzicht wat je krijgt.He nou snap ik het even niet. Regisse schrijft dat een geregistreerd partnerschap in gemeenschap van goederen is, wat zijjn dan weer partnerschapvoorwaarden? En dat 50-50 is toch alleen maar positief? (we hebben geen schulden)
Geregistreerd partnerschap is zakelijk gezien exact hetzelfde als trouwen op het kopje kinderen na.

Dit betekent dat je dit dus in gemeenschap van goederen kunt doen of op huwelijkse voorwaarden.
Als je bv een erfenis krijgt en je partner niet, dan is die 50-50 verdeling helemaal niet positief voor jou. De helft van de erfenis gaat dan ook naar je partner. Het gaat niet om de schulden, het gaat om de verschillen in inbreng. Dat kan bv een erfenis zijn, maar ook dat de ene partner al een huis heeft of een bepaald bedrag op de spaarrekening heeft staan. En dus ook in de toekomst, kan zijn dat het nu gelijk opgaat maar dat het in de toekomst wel degelijk een verschil oplevert.
Op huwelijkse voorwaarde registreren of trouwen doe je mijn inziens om elkaar zo goed mogelijk te beschermen. Binnen de registratie of huwelijk zijn er dan drie ' vermogens' de jouwe de Zijne en de gemeenschappelijke. Stel nou dat jij in de komende 40 jaar een koopverslaving ontwikkelt en heel veel schulden maakt dan kloppen de schuldeisers aan bij jou en kunnen aanspraak maken op jou vermogen en de gezamenlijke wat op zijn bankrekening staat of op zijn naam is van hem en kunnen ze niet aan komen.

uiteraard staat het hem vrij om het wel met je te delen.

Zo ook met een erfenis, wie het krijgt is eigenaar dat jullie het wellicht lekker samen verbrassen moeten Julie lekker zelf weten

Bij gemeenschap van goederen is alles van jullie beide. Dat de helft van jou is gaat pas in werking bij een scheiding, als je meer dan de helft schulden maakt kan je partner niet zeggen hobo de helft is van mij. Het is van jullie samen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven