Geld & Recht alle pijlers

Alimentatie

13-11-2017 12:20 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Wij liggen in scheiding en het is de bedoeling dat we beide een van onze kinderen op het adres nemen. Nu vraag ik me af hoe dit zit met de alimentatie, mijn partner verdiend veel meer dan mij( ik kom in eerste instantie in de bijstand), moet ik dan ook alimentatie betalen omdat een van onze kinderen daar officieel woont?

Het gesprek met de mediator staat gepland maar wellicht weet iemand hier het antwoord.
Hij zal jou waarschijnlijk partneralimentatie moeten betalen maar dat gaat zoals iemand anders al zei rechtstreeks naar de bijstand, jij ziet daar geen euro van.

Sterkte :hug:
Zoals gezegd: laat het voorrekenen door iemand die er verstand van heeft.
Een kind bij de één inschrijven en het andere kind bij de ander —> beide krijgen de heffingskorting voor alleenstaande ouder. Schrijf je ze op 1 adres in, krijgt maar 1 ouder die heffingskorting voor alleenstaande-ouder. De ander krijg heffingskorting voor alleenstaande-niet-ouder. Dat scheelt al snel 1000,— op jaarbasis.

Toeslagen werkt niet door op ‘waar het kind is ingeschreven’, maar op hoeveel uur het kind (cq de kinderen) daadwerkelijk op het adres verblijven. (Bijv 50-50 met twee kinderen)

Omdat de heffingskorting een keer extra meetelt, wordt dit soms aangeraden.
daddy_gijs wijzigde dit bericht op 19-11-2017 01:07
10.98% gewijzigd
Alimentatie-berekening is knap ingewikkeld omdat ‘behoefte’ en ‘draagkracht’ in vele situaties verschillend uitpakt. De meest-verdienende betaald aan de minst-verdienende.

Ook de alimentatie gaat uit van ‘hoeveelheid tijd die kinderen daadwerkelijk bij de andere ouder zijn’ en gaat NIET uit waar het kind is ingeschreven.
Je ex werkt full time?
Hij zal dan voor zijn weken ook kinderopvang moeten gaan regelen en in de regel zijn daarover geen afspraken te maken als in 2 weken per maand afnemen hij zal dan ft kinderdagverblijf moeten gaan afnemen daar al over nagedacht?
Jij werkt niet en zal er dus ook geen gebruik van gaan maken, hoge kosten hoor voor je ex.
Misschien is het gunstiger nu jij nog geen baan hebt de kinderen ft bij jou te laten en dus ook in te schrijven, en zodra je een baan hebt opnieuw te gaan kijken hoe de opvang te regelen en te bekostigen.

Laat je iig niet voor de kar spannen dat je instemt met co-ouderschap en dat je alsnog je kinderen opvangt terwijl hij ft werkt.
Dit zie ik nog al eens gebeuren in mijn omgeving " kun je ze extra hebben ik heb een bespreking een etentje een extra klus en jij bent toch thuis"

Beter is om zelf als een malle te gaan solliciteren het zal niet makkelijk zijn maar ook niet onmogelijk, hoelang ben je al uit het arbeidsproces?

Ik vind het altijd zo bijzonder, vrouwen na de scheiding moeten alles verwerken en huilen en kunnen niet ft of bijna ft werken, soms zelfs helemaal niet werken want de kinderen enz,, terwijl mannen gewoon veelal verder gaan met waar ze mee gebleven zijn tijdens het huwelijk.

Ga nogmaals als een malle zorgen dat je een baan hebt, dat geeft gewoon zoveel meer financiële vrijheid en je hebt meer aan je eventuele alimentatie, maar vooral, je bent onafhankelijk.
Of denk je dat je in de bijstand omdat je kinderen hebt thuis mag blijven? Die tijd is geweest hoor.
hoezoos schreef:
18-11-2017 19:35
Onzin, ook in geval van co-ouderschap met twee kinderen op twee adressen kun je het totale bedrag aan kb op één adres laten uitbetalen dus wil niet zeggen dat de ouder met het zgn belastingvoordeel dit standaard ontvangt
Kinderbijslag wel, om voor bijvoorbeeldkindgebonden budget of de heffingskorting in aanmerking te komen moet er een kindje bij je ingeschreven staan.
Dit is veelal de reden dat dit na een scheiding zo gebeurt.dat wil overigens niet zeggen dat de kinderen gesplitst worden. Vaak is er co-ouderschap of verblijft het kind bij moeder terwijl het bij vader ingeschreven staat.

Dat je als verzorgende ouder meer zeggenschap hebt over een kindje is natuurlijk de grootst mogelijke onzin als beide ouders gezag hebben.
Tess1981 schreef:
19-11-2017 08:43

Dat je als verzorgende ouder meer zeggenschap hebt over een kindje is natuurlijk de grootst mogelijke onzin als beide ouders gezag hebben.
Nou, om precies te zijn: dat denk jij, en je hebt het mis.
TO nooit akkoord gaan met het inschrijven op 2 adressen! Gewoon bij jou inschrijven komt financieel beide kinderen ten goede.

Bovendien kan het in de toekomst je relatie met het uitgeschreven kind schaden... Waarom wilde mama X. wel en mij niet?
Warrique schreef:
19-11-2017 09:11
TO nooit akkoord gaan met het inschrijven op 2 adressen! Gewoon bij jou inschrijven komt financieel beide kinderen ten goede.

Bovendien kan het in de toekomst je relatie met het uitgeschreven kind schaden... Waarom wilde mama X. wel en mij niet?
Nou, precies niet dus. Er wordt dan immers maar één keer heffingskorting toegepast, om maar eens iets te noemen. Dat is heel veel geld wat niet beschikbaar komt.

Ik neem aan dat je bedoelt dat het mama financieel ten goede komt (ivm amper zelf inkomen genereren)?

En dat tweede; echt? Nee echt? Echt?
_Amand schreef:
19-11-2017 08:59
Nou, om precies te zijn: dat denk jij, en je hebt het mis.
Nee hoor, ik werk in de jeugdhulpverlening en heb ik dagelijks mee te maken. Maar ws heb jij er een negatieve ervaring mee waardoor jij denkt dat het overal zo is.

Als je co-ouderschap hebt hebben beide ouders gezag en verblijft het kind niet de standaard om het weekend maar meer dagen in de week bij vader. Hiervoor wordt een ouderschapsplan opgesteld en alle rechten zijn gelijk. Wanneer een kind altijd bij vader zou verblijven en moeder hier ineens een uitbreiding voor zichzelf voor wil (of andersom natuurlijk) dan wordt dat niet zomaar toegekend maar ook dan heeft een ouder met gezag nog dingen te vertellen.

Een kind kan maar op 1 adres ingeschreven staan, dat zou betekenen dat een andere ouder niks meer te vertellen heeft ookal heeft hij/zij gezag, dat klopt natuurlijk niet.
Ja en TO’s ex zal het vast geen enkel probleem vinden om beide kinderen bij haar in te schrijven, wel 50% van de tijd de kinderen te hebben naast zijn fulltime baan.. opvang af te moeten nemen zodat hij kan werken en dan vervolgens 0 terug krijgen van die opvang want hij krijgt daar geen kinderopvangtoeslag voor.. Dan heeftie nog partner-en kinderalimentatie te betalen. Ik denk niet dat er dan geld overblijft voor ex om zelf te kunnen leven. 3 dagen opvang voor 1 kind kost al €900 bruto ofzo. En dan ook nog zijn recht op inkomensafhankelijke combinatiekorting op die manier naar de haaien. Wordt geen mooi plaatje hoor.

En dan die kinderen nog geen 1 en 2.. pfff wat een puinbak. Er zijn mensen die voor minder gewoon de schouders eronder zetten en bij elkaar blijven. Je hebt gvd recent nog 2 kinderen gemaakt samen!

Ik lees een beetje tussen de regels door dat ex hier de stekker eruit trekt en dat TO dus achterblijft en niks te willen of te vechten heeft, maar man wat een ellende.
carrie-bradshaw wijzigde dit bericht op 19-11-2017 09:36
6.00% gewijzigd
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
AnnaSophia12 schreef:
13-11-2017 12:57
Ik heb er dus meer aan om ze beide op mijn adres in te houden?
Ja. Allebei een kind op je adres is een vorm van co-ouderschap. Als je dat doet hoeft je ex-man geen (kinder)alimentatie te betalen. Dat is voor hem gunstig, maar voor jou niet. Neem een advocaat die jouw belang vertegenwoordigt.
Warrique schreef:

Je haalt twee dingen door elkaar. Dit wordt alleen op papier gedaan voor het kgb en de heffingskorting. Een kind merkt er niks van dat het bij de andere ouder is ingeschreven. Het zal in zon situatie gewoon mee gaan in de regeling en verdeling van de dagen tussen vader en moeder.
carrie-bradshaw schreef:
19-11-2017 09:24
Ja en TO’s ex zal het vast geen enkel probleem vinden om beide kinderen bij haar in te schrijven, wel 50% van de tijd de kinderen te hebben naast zijn fulltime baan.. opvang af te moeten nemen zodat hij kan werken en dan vervolgens 0 terug krijgen van die opvang want hij krijgt daar geen kinderopvangtoeslag voor.. Dan heeftie nog partner-en kinderalimentatie te betalen. Ik denk niet dat er dan geld overblijft voor ex om zelf te kunnen leven. 3 dagen opvang voor 1 kind kost al €900 bruto ofzo. En dan ook nog zijn recht op inkomensafhankelijke combinatiekorting op die manier naar de haaien. Wordt geen mooi plaatje hoor.

En dan die kinderen nog geen 1 en 2.. pfff wat een puinbak. Er zijn mensen die voor minder gewoon de schouders eronder zetten en bij elkaar blijven. Je hebt gvd recent nog 2 kinderen gemaakt samen!

Ik lees een beetje tussen de regels door dat ex hier de stekker eruit trekt en dat TO dus achterblijft en niks te willen of te vechten heeft, maar man wat een ellende.
Kinderopvangtoeslag krijg je ook als je kind niet bij je ingeschreven staat.
Je hebt ongelijk. En dat je toch denkt gelijk te hebben terwijl je nota bene in de jeugdhulpverlening werkt vind ik schrijnend.

Ouderlijk gezag betekent helemaal niks zolang het geen procedure bij de rechtbank betreft, en dan nog word je op achterstand gezet wanneer het kind niet bij je ingeschreven staat.

Elke ouder die wel gezag heeft maar het kind niet ingeschreven heeft staan weet dat ze op de tweede plek staan. In alles.
Warrique schreef:

De relatie "schaden"? Loop jij nou te stoken? Dat is echt gelul. Dus jij bent zon rancuneuze moeder die haar kinderen voor zichzelf wil houden en hun vader niet als gelijkwaardig behandeld? Inschrijven op twee adressen is een juiste gelijkwaardige verdeling.
anoniem_6643168982c66 wijzigde dit bericht op 19-11-2017 09:33
19.84% gewijzigd
elske1975 schreef:
Ja. Allebei een kind op je adres is een vorm van co-ouderschap. Als je dat doet hoeft je ex-man geen (kinder)alimentatie te betalen. Dat is voor hem gunstig, maar voor jou niet. Neem een advocaat die jouw belang vertegenwoordigt.
Dit klopt niet, er zal nig steeds gekeken worden naar zijn inkomen en hoe de verdeling is. Als de twee kind bij moeder ingeschreven staan maar er co ouderschap wordt afgesproken wordt de alimentatie ook minder. Dus een kind bij haar en een bij hem en de verdeling op papier za financieel net zo veel opleveren als beide kinderen bij haar met de regeling op papier. Het aantal dagen dat moeder voor twee kinderen zorgt blijft nl gelijk.
elske1975 schreef:
En waar gaat ex de opvang dan van betalen in de tijd dat ze bij hem zijn terwijl TO zelf niet werkt? Toeslag krijgt ex dan niet hoor en dan wordt opvang al snel onbetaalbaar.. en hoezo is dat niet gunstig voor haar? Of ex nu wel of niet alimentatie betaalt TO krijgt gewoon een x bedrag aan bijstand/alimentatie. Niks meer niks minder.

Het zou pas gunstig zijn als TO 4-5 dagen zou werken en daarbovenop toeslagen en de alimentatie. Maar hey, das denk ik geen reële verwachting van iemand zonder cv die thuisblijven juist zo fijn vond.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
carrie-bradshaw schreef:

Klopt niet (meer). Je krijgt wel KOT ook al staat je kind niet bij je ingeschreven.
Tess1981 schreef:
19-11-2017 09:27
Kinderopvangtoeslag krijg je ook als je kind niet bij je ingeschreven staat.
Dat is dan zeker nieuw want wij hebben dat nooit voor elkaar gekregen.

Moet je dan wel co ouderschap hebben? Of kan het ook als dat niet zo is?
carrie-bradshaw wijzigde dit bericht op 19-11-2017 09:37
14.45% gewijzigd
Ah ok dan skip mijn post maar gedeeltelijk vanwege verkeerde info :$
_Amand schreef:
19-11-2017 09:28
Je hebt ongelijk. En dat je toch denkt gelijk te hebben terwijl je nota bene in de jeugdhulpverlening werkt vind ik schrijnend.

Ouderlijk gezag betekent helemaal niks zolang het geen procedure bij de rechtbank betreft, en dan nog word je op achterstand gezet wanneer het kind niet bij je ingeschreven staat.

Elke ouder die wel gezag heeft maar het kind niet ingeschreven heeft staan weet dat ze op de tweede plek staan. In alles.
Wat klink jij vreselijk verbitterd! Ik zal morgen even contact met de kinderrechter opnemen, want schijnbaar zijn de regels veranderd als ik jouw bericht lees. Daar waren ze in onze regio dan nog niet achter. Bedankt voor het updaten van onze kennis.
Hoop dan wel dat ze in alle gevallen waar ze niet naar inschrijvingsadres maar naar de situatie hebben gekeken nog even terugdraaien voor het eind van het jaar.
TO, waarom neemt de vader de zorg voor de kinderen niet fulltime op zich? Dan wonen ze allebei bij hem, met bijvoorbeeld een bezoekregeling van elke zondag bij jou of om de twee weken een weekend bij jou. Dan kun jij je volledig richten op werken.
carrie-bradshaw schreef:
19-11-2017 09:33
Dat is dan zeker nieuw want wij hebben dat nooit voor elkaar gekregen.

Moet je dan wel co ouderschap hebben? Of kan het ook als dat niet zo is?
3 jaar geleden kreeg mijn ex-man gewoon KOT voor de dagen dat ze bij hem waren.

Co-ouderschap is voor de belastingdienst niet inzichtelijk. Maar als je geen co ouderschap hebt, hoeft de andere ouder ook kinderopvang in te kopen want de kinderen verblijven niet bij hem/haar.
Tess1981 schreef:
19-11-2017 09:36
Wat klink jij vreselijk verbitterd! Ik zal morgen even contact met de kinderrechter opnemen, want schijnbaar zijn de regels veranderd als ik jouw bericht lees. Daar waren ze in onze regio dan nog niet achter. Bedankt voor het updaten van onze kennis.
Hoop dan wel dat ze in alle gevallen waar ze niet naar inschrijvingsadres maar naar de situatie hebben gekeken nog even terugdraaien voor het eind van het jaar.
Stel je niet zo aan zeg. Dat je in de jeugdhulpverlening werkt geeft je niet opeens inzicht in hoe de machtsverhoudingen liggen. Zoals ik al zei; als ouder die geen kind ingeschreven heeft staan (ik weiger die walgelijke woorden ‘verzorgend’ en ‘niet-verzorgend’ te gebruiken) trek je overal aan het kortste eind. Daar kom je vooral achter wanneer je ex (waar de kinderen staan inschreven) weigert om waar dan ook maar aan mee te werken, inclusief weigeren om op wat voor manier dan ook te communiceren. Dan moet alles opeens via de officiële kanalen en procedures en dan kom je erachter dat ouderlijk gezag in de praktijk helemaal niets betekent wanneer het kind niet op je adres ingeschreven staat.
_Amand schreef:
19-11-2017 09:43
Stel je niet zo aan zeg. Dat je in de jeugdhulpverlening werkt geeft je niet opeens inzicht in hoe de machtsverhoudingen liggen. Zoals ik al zei; als ouder die geen kind ingeschreven heeft staan (ik weiger die walgelijke woorden ‘verzorgend’ en ‘niet-verzorgend’ te gebruiken) trek je overal aan het kortste eind. Daar kom je vooral achter wanneer je ex (waar de kinderen staan inschreven) weigert om waar dan ook maar aan mee te werken, inclusief weigeren om op wat voor manier dan ook te communiceren. Dan moet alles opeens via de officiële kanalen en procedures en dan kom je erachter dat ouderlijk gezag in de praktijk helemaal niets betekent wanneer het kind niet op je adres ingeschreven staat.
Kijk en daar komt de aap uit de mouw, je hebt zelf een negatieve ervaring. Ik werk niet gewoon in de jeugdhulpverlening maar bij de jeugdbescherming en heb dagelijks contact met de kinderrechter. Ik kan wel zeggen dat ik iets van machtsverhoudingen af weet.

Maar jouw situatie is denk ik een stuk gecompliceerde als waar we het hier over hebben. Als je het nl hebt over co-ouderschap waarbij ouders ieder de helft van de tijd voor de kinderen zorgt is het niet zo zwart/wit zoals jij schets. Als een ex partner nergens aan mee werkt en alles tegenwerkt kan er zelfs geen co-ouderschap gevoerd worden. In dat geval is het voor de andere ouder (jij in dit geval) een erg lastige situatie. Maar dit staat echt compleet los van het adres waar ze zijn ingeschreven.

Want als ex zo zou tegenwerken en de kinderen bij jou waren ingeschreven geeft dat jou als vader niet ineens meer rechten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven