Geld & Recht alle pijlers

Alleenstaand jaarcontract hypotheek??

06-08-2012 09:33 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben alleenstaand, bijna 30 en begin over een paar maanden aan een nieuwe baan bij een bedrijf waar ik al vaker heb gewerkt. Ze kennen me goed en ik weet zeker dat ze de intentie hebben me langer te houden. Maar ik begin eerst met een jaarcontract.

Mijn salaris zal rond de 2900 bruto per maand zijn daar bovenop komt 13e maand en vakantiegeld.

Ik ben nu wat rond aan het neuzen en kom allemaal leuke koopwoningen tegen in de stad waar ik wil gaan wonen. Huren lijkt daar en tegen een stuk moeilijker. Mijn vraag is nu eigenlijk, heeft het zin om er over na te denken of kan ik het idee beter laten varen?

Concreter:

1. Kun je in mijn situatie met een intentieverklaring tegenwoordig nog een hypotheek krijgen? Hoe hoog zou die hypotheek dan maximaal zijn? Ik heb zelf max 120.000 op het oog.

2. Stel dat dat niet lukt met intentieverklaring, dan kan ik mijn ouders vragen borg te staan. Hoeveel risico is dit voor hen? En wat betekent het als je dan geen NHG meer hebt?

3. En misschien meer subjectief: Is het verstandig op dit moment en in mijn situatie te kopen?

Ik zou heel blij zijn met wat advies, want ik heb er echt (nog) weinig verstand van.

Alvast bedankt!!
Ik zeg "De Hypotheker".

Ga eens langs een hypotheekadviseur, die kan al je vragen beantwoorden. Elke situatie is toch weer anders.
quote:stjerna schreef op 06 augustus 2012 @ 09:33:

Ik ben alleenstaand, bijna 30 en begin over een paar maanden aan een nieuwe baan bij een bedrijf waar ik al vaker heb gewerkt. Ze kennen me goed en ik weet zeker dat ze de intentie hebben me langer te houden. Maar ik begin eerst met een jaarcontract.

Mijn salaris zal rond de 2900 bruto per maand zijn daar bovenop komt 13e maand en vakantiegeld.

Ik ben nu wat rond aan het neuzen en kom allemaal leuke koopwoningen tegen in de stad waar ik wil gaan wonen. Huren lijkt daar en tegen een stuk moeilijker. Mijn vraag is nu eigenlijk, heeft het zin om er over na te denken of kan ik het idee beter laten varen?

Concreter:

1. Kun je in mijn situatie met een intentieverklaring tegenwoordig nog een hypotheek krijgen? Hoe hoog zou die hypotheek dan maximaal zijn? Ik heb zelf max 120.000 op het oog.

Ga eens met een hypotheekadviseur praten. Gezien je salaris zou het moeten kunnen maar de regelt omtrent intentieverklaringen en draagkracht van alleenstaande zijn anders dan voor stellen en mensen met een vast salaris. Tegelijkertijd kan hij je adviseren hoe je het het beste aan kan pakken. Deze mensen werken ook gewoon 's avonds dus dat is altijd handig.

2. Stel dat dat niet lukt met intentieverklaring, dan kan ik mijn ouders vragen borg te staan. Hoeveel risico is dit voor hen? En wat betekent het als je dan geen NHG meer hebt?

Wij hebben net een huis gekocht en garantstelling en borg staan wordt door heel veel hypotheekverstrekkers niet meer gedaan. Wij dachten ook dat dit nog kon maar van de 100 hyptoheekverstrekkers zijn er misschien nog maar 2 die dit doen en dan betaald je waarschijnlijk weer meer en is inderdaad NHG weer anders.

3. En misschien meer subjectief: Is het verstandig op dit moment en in mijn situatie te kopen?

Het is een kopersmarkt dus verstandig is het. Of het verstandiger is om nog een tijdje te wachten tot je zekerheid met je baan is iets wat je zelf moet bepalen. Opzich vind ik een contract met intentieverklaring niet echt dekkend genoeg om in je eentje z'on verbintenis aan te gaan. (mogelijk zal de hypotheekadviseur hier ook iets over zeggen) maar als je je er zelf prettig bij voelt moet je het doen.

Ik zou heel blij zijn met wat advies, want ik heb er echt (nog) weinig verstand van.

Alvast bedankt!!g
Ik zeg huren.

Ongeacht of je een hypotheek kan krijgen.

Wat wil je met je toekomst? Gezien je leeftijd zit het eraan te komen dat je binnen de komende 10 jaar een partner vindt. Wil gaan samenwonen en misschien aan kinderen wil beginnen.

Kopen moet je op dit moment doen, als je tenminste 10 jaar wil blijven zitten waar je zit. Dan pas heb je een beetje leuke aflossing gedaan aan je hypotheek en hou je er iets aan over. Vroeger kon je nog op overwaarde rekenen, maar die tijden zijn veranderd. Nu zul je bij voortijdige verkoop lang moeten wachten tot je huis verkocht is en misschien verlies maken.
In een jaar kan veel gebeuren en ik zou het aankopen van een huis zeker uitstellen tot je vastcontract hebt.Er komen veel extra kosten kijken bij het kopen van een huis dus ik zou voorlopig iets huren tot je een financiele buffer hebt die je ook nodig zult hebben om een huis te kopen.
quote:stjerna schreef op 06 augustus 2012 @ 09:33:

Concreter:

Op dit moment kan je met een intentieverklaring nog wel een hypotheek krijgen. Deze moet afgegeven zijn na de datum in dienst treding en na de eventuele proeftijd. Op basis van het inkomen wat jij opgeeft kan je ongeveer ¤ 180000 lenen. Met ¤ 120000 zit je dan dus wel safe.

Borg staan is een groot risico voor je ouders, ze kunnen alles dan ook op hen verhalen. NHG is dan ook geen optie meer. Er zijn weinig banken meer die werken met borgstelling. De banken waarvan ik het weet moet je minimaal 85% zelf kunnen betalen maar je ouders moeten wel voor het totale bedrag borg staan. Een andere optie als je geen intentieverklaring krijgt is je inkomen laten bepalen op basis van je jaaropgaven van de laatste 3 jaar. Het gemiddelde of laatste jaar (indien dit het laagste is ) telt dan.

Dit is afhankelijk van hoeveel werk er is in je werkveld en je financiele buffer.

Alvast bedankt!!
Als ik jou was zou ik in jouw situatie geen huis gaan kopen. Misschien helpen een paar vragen om het wat helderder te krijgen.

1.Ga je voor een huis waarin je 10+ jaar kunt blijven wonen, mocht je gaan kopen?

2. Heb je een spaarrekening met een flink bedrag achter de hand, mocht je na je jaarcontract toch weer werkloos raken. Kun je de lasten dan nog dragen?

3. Waarom wil je kopen zonder NHG?

4. Is het in jouw werkveld makkelijk om werk te vinden, ook in jouw omgeving?
quote:eiland schreef op 06 augustus 2012 @ 09:41:

Ik zeg huren.

Wat wil je met je toekomst? Gezien je leeftijd zit het eraan te komen dat je binnen de komende 10 jaar een partner vindt. Wil gaan samenwonen en misschien aan kinderen wil beginnen.

Kopen moet je op dit moment doen, als je tenminste 10 jaar wil blijven zitten waar je zit. Dan pas heb je een beetje leuke aflossing gedaan aan je hypotheek en hou je er iets aan over. Vroeger kon je nog op overwaarde rekenen, maar die tijden zijn veranderd. Nu zul je bij voortijdige verkoop lang moeten wachten tot je huis verkocht is en misschien verlies maken.

Dit waren ook mijn gedachtes. Ik denk dat je evt. met een omweg best een hypotheek zou kunnen krijgen, maar de vraag is of het verstandig is in deze levensfase.

Ik zie in mijn omgeving mensen die niet kunnen verhuizen/baan in andere stad aannemen, omdat ze vastzitten aan hun koophuis wat in waarde is gedaald. Mijn zus haar stadsappartementje staat al een eeuwigheid te koop, omdat ze bij haar vriend is ingetrokken. één vriendin heeft een gigantische schuld, omdat haar relatie is uitgegaan en het gezamenlijke huis verkocht moest worden. Ander stel zit in een groot familiehuis, en blijkt geen kinderen te kunnen krijgen...

Dus ja, een koophuis is best leuk - als je echt gesetteld bent en zeker weet dat je er langere tijd (zeker 5-10 jaar) wil wonen. Tot die tijd zou ik kiezen voor meer flexibiliteit. Vergeet ook niet dat je aan een koophuis meer kosten hebt dan alleen de aanschaf.
Hypotheekadviseurs zijn helaas ook niet allemaal even realistisch...

Sommigen zijn heel eerlijk en raden een hypotheek (of een bepaalde hoogte van je hypotheek af), terwijl anderen je juist aanmoedigen.

Ten tijde van het kopen van mijn huis, zelf 4 'startgesprekken' gehad. Bij de eerste kon ongeveer alles. En zag hij geen donkere wolken. Gelukkig was ik zelf helder genoeg om ergens anders nog eens op gesprek te gaan en deze beste man was ineens een stuk realistischer...

Een hypotheekadviseur is een goed idee, maar ik zou zeker meerdere gesprekken voeren en dus meerdere meningen verzamelen.
Fijn, zoveel reacties! Eigenlijk stippen jullie veel dingen aan die mij ook laten twijfelen.

Ik vraag het inderdaad eerst even hier, omdat ik dacht dat hypotheek adviseurs misschien niet zo objectief zijn. (bovendien zit ik niet in Nederland)

Maar jullie stellen de juiste vragen. Inderdaad, is 10 jaar wel heel lang. Ik dacht meer aan 5 jaar. Man en kinderen zou ik graag willen, maar geen idee wanneer het er van komt. Dacht dat als het huis groot genoeg is om uit te breiden, het ook wel goed komt. En anders kan je een huis tegenwoordig toch ook verhuren?

Ik wil geen huis zonder NGH, maar dat vervalt (las ik) als je ouders borg staan. Maar dat lijkt toch geen goede optie.

Ik denk dat mijn ouders me wel kunnen steunen als het mis gaat, die hebben wel een financiele buffer (ik een paar 1000 euro, dus kan ik niet heel lang mee vooruit). Mijn ouders stimuleren het kopen juist heel erg, dus dan moeten we dit punt ook maar eens bespreken.

Ik ga het nog maar even laten rusten en als ik terug in NL ben er verder over nadenken (stiekem blijf ik wel ip Funda loeren)... Heel erg bedankt voor jullie advies. Als mensen nog dingen hebben toe te voegen dan is dat meer dan welkom :-)
quote:gelukkigleven schreef op 06 augustus 2012 @ 10:13:

Hypotheekadviseurs zijn helaas ook niet allemaal even realistisch...

Sommigen zijn heel eerlijk en raden een hypotheek (of een bepaalde hoogte van je hypotheek af), terwijl anderen je juist aanmoedigen.

Ten tijde van het kopen van mijn huis, zelf 4 'startgesprekken' gehad. Bij de eerste kon ongeveer alles. En zag hij geen donkere wolken. Gelukkig was ik zelf helder genoeg om ergens anders nog eens op gesprek te gaan en deze beste man was ineens een stuk realistischer...

Een hypotheekadviseur is een goed idee, maar ik zou zeker meerdere gesprekken voeren en dus meerdere meningen verzamelen.

De functie van een hypotheekadviseur is je uitleggen wat de mogelijkheden zijn. Er wordt altijd van je verwacht dat je zelf de beslissing neemt. De adviseur draagt alleen de feiten aan Dus hoe "realistisch" een hypotheekadviseur is zou irrelevant moeten zijn, omdat je je keuzes moet baseren op je eigen realisme en verwachtingen. Als je zoveel op je adviseur moet leunen dat het uitmaakt hoe "realistisch" hij is, dan moet je er zeker nog niet aan beginnen en je wat meer in de materie verdiepen.

Ik bedoel dit niet aan gelukkigleven gericht, want jij geeft aan zelf al kritisch te zijn geweest, maar meer in het algemeen.
@gember999

Natuurlijk ben je daar zelf verantwoordelijk voor.

Maar het gevaar is, zeker als je een eerste huis koopt, je er geen verstand van hebt. En dus de hypotheekadviseur als autoriteit ziet. En hele foute beslissingen kan maken, omdat je totaal niey overziet wat voor bijkomende kosten er bijvoorbeeld zijn etc.

Maar je moet inderdaad steeds heel goed zelf na blijven denken en je steeds af blijven vragen wat je wil en wat je er voor over hebt.
quote:stjerna schreef op 06 augustus 2012 @ 10:36:

Fijn, zoveel reacties! Eigenlijk stippen jullie veel dingen aan die mij ook laten twijfelen.

Ik vraag het inderdaad eerst even hier, omdat ik dacht dat hypotheek adviseurs misschien niet zo objectief zijn. (bovendien zit ik niet in Nederland)

Maar jullie stellen de juiste vragen. Inderdaad, is 10 jaar wel heel lang. Ik dacht meer aan 5 jaar. Man en kinderen zou ik graag willen, maar geen idee wanneer het er van komt. Dacht dat als het huis groot genoeg is om uit te breiden, het ook wel goed komt.

Maar wat dat als jouw toekomstige partner ook een eigen huis heeft en net iets rianter of fijner woont?Of misschien woont en werkt hij wel aan de andere kant van het land?

En anders kan je een huis tegenwoordig toch ook verhuren?

Nee, dat gaat nog niet zo makkelijk, daarvoor is toestemming nodig van de hypotheekverstrekker. Bovendien kan het je veel ellende opleveren wanneer je de verkeerde huurder treft.

Ik wil geen huis zonder NGH, maar dat vervalt (las ik) als je ouders borg staan. Maar dat lijkt toch geen goede optie.

Ik denk dat mijn ouders me wel kunnen steunen als het mis gaat, die hebben wel een financiele buffer (ik een paar 1000 euro, dus kan ik niet heel lang mee vooruit). Mijn ouders stimuleren het kopen juist heel erg, dus dan moeten we dit punt ook maar eens bespreken.

Ik ga het nog maar even laten rusten en als ik terug in NL ben er verder over nadenken (stiekem blijf ik wel ip Funda loeren)... Heel erg bedankt voor jullie advies. Als mensen nog dingen hebben toe te voegen dan is dat meer dan welkom :-)

Stel dat je werkgever toch geen vast contract aanbiedt na afloop van deze tijdelijke overeenkomst. Je verliest dan je flexibiliteit om in een groter gebied naar een leuke nieuwe baan te zoeken.

En heb je al eens in de stad waar je rondkijkt gewoond? Werken en wonen zijn twee heel verschillende dingen. Als ik een flink eind van huis zou verhuizen, dan zou ik eerst willen weten of ik in mijn nieuwe woonplaats wel prettig woon.

Dat gezegd hebbende, zal een huis van 120.000 euro je geen enorme verliezen opleveren. Als je bereid bent om dat eventuele verlies te nemen in het geval de dingen toch anders lopen dan gepland, dan is er niets aan de hand. Je kunt zelfs overwegen om daar alvast een speciaal spaarpotje voor te maken. En zit alles mee, en verkoop je helemaal niet of tzt met winst, dan heb je een leuke spaarrekening achter de hand.
Als ik jou was zou ik dan eens gaan kijken naar wat de financiele gevolgen zijn als je maar 5 jaar in dat huis blijft wonen ten opzichte van de kosten van 5 jaar een huis huren en ook de risico's die je daarbij loopt. De kosten koper/notariskosten etc tikken ook bij een huis van 120.000 aardig aan. Als je uitgaat van zo'n 6%, dan moet je huis al voor 127200 euro verkocht worden, wil je geen verlies maken. De kans dat dat gebeurt in de komende jaren is redelijk klein aangezien de prijzen naar verwachting de komende tijd nog verder gaan dalen.
quote:eiland schreef op 06 augustus 2012 @ 09:41:

Ik zeg huren.

Ik vind die 10 jaar een beetje voorbarig. De vraag is niet hoe het nu met de huizenprijzen gaat, maar de vraag is hoe het in de toekomst met de huizenprijzen gaat ten opzichte van nu. Veel mensen maken nu precies dezelfde fout als die deze crisis veroorzaakt heeft: ze gaan ervan uit dat de resultaten van nu de toekomst bepalen, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Het lijkt me verstandiger om realistisch te zijn en te zeggen dat we de toekomst niet kunnen voorspellen.

De huizenmarkt is cyclisch. Dus die grote paniek nu dat de huizenprijzen dalen/laag zijn is nogal overtrokken. Ongeacht wat de prijzen doen, als je ervoor kan zorgen dat je nooit een moment komt dat je ineens je huis dan moet verkopen, maar dat je de mogelijkheid hebt om dat een aantal jaar uit te stellen, dan zit je safe, ongeacht of je in neerwaardse, of een opwaardse beweging van de markt zit. Als je de discipline hebt om verstandige beslissingen te maken voor de langere termijn, en zorgt dat je je genoeg in de materie verdiept, dan is dit juist het beste moment om een huis te kopen. Laat je niet leiden door de dingen die in de kranten staan, die zijn geschreven door dezelfde mensen die zeiden dat de huizenprijzen tot in de hemel zouden groeien.: mensen die er geen verstand van hebben en die continu achter de feiten aanlopen (dat zie je nu ook). Zorg dat je zelf er genoeg vanaf weet dat je dit soort beslissingen zelf kunt maken.
quote:gelukkigleven schreef op 06 augustus 2012 @ 10:47:

@gember999

Natuurlijk ben je daar zelf verantwoordelijk voor.

Maar het gevaar is, zeker als je een eerste huis koopt, je er geen verstand van hebt. En dus de hypotheekadviseur als autoriteit ziet. En hele foute beslissingen kan maken, omdat je totaal niey overziet wat voor bijkomende kosten er bijvoorbeeld zijn etc.

Maar je moet inderdaad steeds heel goed zelf na blijven denken en je steeds af blijven vragen wat je wil en wat je er voor over hebt.Dat ben ik met je eens: dat kan mensen flink in de problemen brengen. En ik denk dat iemand in die situatie zeker geen hypotheek af zou moeten sluiten.
quote:gember999 schreef op 06 augustus 2012 @ 10:51:

Laat je niet leiden door de dingen die in de kranten staan, die zijn geschreven door dezelfde mensen die zeiden dat de huizenprijzen tot in de hemel zouden groeien.: mensen die er geen verstand van hebben en die continu achter de feiten aanlopen (dat zie je nu ook).

Sterker nog, die artikelen worden geschreven door mensen die menen over voorspellende gaven te beschikken en dat als feiten presenteren, ondanks dat zij er telkens weer naast blijken te zitten. Niemand weet wat er gaat gebeuren!

(Of nou ja, misschien moet ik een uitzondering maken voor Warren Buffet Die is er wel rijk mee geworden!)
mmm.. om nou keihard nee te roepen vind ik ook zo wat.

Het lastige is dat je nog geen vaste aanstelling hebt en je met een omweg zou moeten werken naar een hypotheek terwijl NHG toch echt wel heel erg fijn is om te hebben.

Met jou salaris kom je wel in aanmerking met het bedrag waar je naar zoekt.

Ik zou als ik jou was toch een jaar wachten mbt vaste aanstelling en NHG. De woningmarkt ligt op zijn gat dus over een jaar kan je nog steeds hele leuke woningen vinden.

Ikzelf heb gekocht via woongarant. een voormalige huurwoning en bij vertrek koopt de woningstichting van me terug. Hier heb je ook NHG voor nodig.
quote:nummerzoveel schreef op 06 augustus 2012 @ 10:59:

[...]

Sterker nog, die artikelen worden geschreven door mensen die menen over voorspellende gaven te beschikken en dat als feiten presenteren, ondanks dat zij er telkens weer naast blijken te zitten. Niemand weet wat er gaat gebeuren!

(Of nou ja, misschien moet ik een uitzondering maken voor Warren Buffet Die is er wel rijk mee geworden!)

Wat zijn we het weer lekker eens. Ik merk dat jij en ik het heel vaak eens zijn met elkaar op deze pijler.... vrienden?

En warren buffet.... wat zou ik graag wat van die man willen leren! AL komt er ook een hoop geluk bij kijken volgens mij. Ik heb ooit een mooie docu gezien waarin hij vertelt over zijn levensloop, ik vond hem erg sympathiek.

Maar goed, ik dat is off topic. (tenzij je van plan bent met Warren Buffet te trouwen TO?)
Ik zou als alleenstaande pas gaan kopen op het moment dat je een vast contract hebt en je met NHG kunt kopen.
@Gember

Als we vriendjes worden, zijn we dan ook meteen een groepje?

En idd, intrigerende man!
quote:gember999 schreef op 06 augustus 2012 @ 11:09:

[...]

Maar goed, ik dat is off topic. (tenzij je van plan bent met Warren Buffet te trouwen TO?)Hahaha, ik zal me eens wat beter in de beste man verdiepen. Is in ieder geval ook een oplossing voor dit 'probleem'. Hij hoeft zich over een ton meer of minder vast geen zorgen te maken
quote:MEFunny schreef op 06 augustus 2012 @ 11:04:

mmm.. om nou keihard nee te roepen vind ik ook zo wat.

Het lastige is dat je nog geen vaste aanstelling hebt en je met een omweg zou moeten werken naar een hypotheek terwijl NHG toch echt wel heel erg fijn is om te hebben.

Met jou salaris kom je wel in aanmerking met het bedrag waar je naar zoekt.

Ik zou als ik jou was toch een jaar wachten mbt vaste aanstelling en NHG. De woningmarkt ligt op zijn gat dus over een jaar kan je nog steeds hele leuke woningen vinden.

Ikzelf heb gekocht via woongarant. een voormalige huurwoning en bij vertrek koopt de woningstichting van me terug. Hier heb je ook NHG voor nodig.Ja, je hebt gelijk. Geduld is niet mijn sterkste punt. haha. Wbt woongarant, daar kan ik nog eens naar gaan kijken. Wist niet zo goed wat dat was.
quote:nummerzoveel schreef op 06 augustus 2012 @ 11:12:

@Gember

Als we vriendjes worden, zijn we dan ook meteen een groepje?

En idd, intrigerende man!Ja tuurlijk! IK heb altijd al bij een groepje willen horen!
Het enige dat me in jouw situatie zou tegenhouden is het contract voor (nu nog) bepaalde tijd.

Wij hebben een huis gekocht met het idee om na 5 jaar weer te verhuizen. In de stad waar wij wonen is kopen een heel stuk goedkoper dan huren en onze hypotheek is daar op aangepast. De 5 jaar zijn bijna om en we hebben een gesprek met de hypotheker gehad. Daar werd ons verteld dat de huizenmarkt sinds 30 jaar zo laag staat. Ook zei hij dat het gewoon niet te voorspellen is wat er in de toekomst gebeurt. Ons huis is gelukkig nog steeds hetzelfde waard als toen we het kochten, dus spelen we quite. Op die manier zou het dus gunstig zijn om een huis te kopen (als het gelijk blijft of in de toekomst in waarde weer kan stijgen)

Het ligt er denk ik in jouw geval aan waar je wil gaan wonen en wat je daarvoor kunt krijgen. Als je er een gezinswoning voor kunt krijgen (wat mogelijk is ver buiten de randstad) is dat natuurlijk anders dan het studiootje dat je er voor krijgt in hartje Amsterdam (bij wijze van spreken).

Waar wil je gaan wonen of waar is je werk gestationeerd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven