Alleenstaande bejaarde ouder naar Nederland halen?

vrijdag 8 september 2017 om 10:22
Met googelen kom ik er niet uit. Weten jullie of het mogelijk is om een niet-Europese hoogbejaarde ouder van een naar Nederland geëmigreerd kind (Nederlandse nationaliteit) permanent naar Nederland te laten komen? Het 'kind' is een volwassen enig kind dat in Nederland woont en werkt en hier schoolgaande kinderen heeft. De bejaarde ouder heeft in het land van herkomst geen familie.
Kennelijk was het tot een paar jaar geleden wel mogelijk om ouders naar Nederland te halen als ze 65+ waren, maar alles lijkt nu te zijn dichtgetimmerd. Het Nederlandse kind (+ echtgenoot) wil de ouder in huis nemen en voor zorgen.
Kennelijk was het tot een paar jaar geleden wel mogelijk om ouders naar Nederland te halen als ze 65+ waren, maar alles lijkt nu te zijn dichtgetimmerd. Het Nederlandse kind (+ echtgenoot) wil de ouder in huis nemen en voor zorgen.
vrijdag 8 september 2017 om 17:57
Of de kinderen zorgen dat pa en ma verzorgt worden (portugese kennisen) of ze komen al eerder naar nederland.MinkeDeWit schreef: ↑08-09-2017 10:58Er zullen toch wel meer mensen hiermee te maken hebben (gehad). De ouders van immigranten worden allemaal oud, en in veel landen wil je niet in een bejaardentehuis.
Wel lekker, blijven zitten in een leuk land tot blijkt dat de zorg hier toch beter is en dan maar snel hierheen zonder ooit belastingen betaald te hebben.
Als je emigreert als kind wéét je dat je je ouders achterlaat.
vrijdag 8 september 2017 om 18:00
Volgens mij is er in Nederland al een probleem met de vergrijzing.
Niet voor zover mensen altijd hebben gewerkt en zelf altijd hebben betaald voor een aanvullend pensioen, want die betalen zich ook na pensioenering nog steeds blauw aan belasting en zij kosten de maatschappij dus nauwelijks iets (zeker niet als je kijkt naar htegeen zij in de 50 jaren voorafgaand aan hun pensioen hebben betaald).
En zij blijven, evenals zij in hun 70 gezonde jaren daarvoor deden, ruim meebetalen aan de zorgkosten.
Natuurlijk zijn de regels aangescherpt; blijkbaar is dit nodig. En moeten wij zelfs allemaal tot 68 of zelfs 71 jaar doorwerken omdat we anders niet genoeg voor de mensen uit de NL gemeenschap kunnen zorgen.
Ik hoop dat er geen oudere mannen zijn die zich ervoor lenen via een schijnhuwelijk dit soort fraude te plegen. Gelukkig zullen veel mannen er niet voor voelen om met een oudere vrouw te trouwen die niet eens Nederlands spreekt.
Daar moet je toch niet aan denken, dat iedereen die nog ergens op de wereld een oud familielid heeft wonen in "slechtere omstandigheden dan in Nederland", die oudere dan nu ineens naar Nederland zou mogen halen?
Want als er maar íets mis gaat, is het toch de rest van de maatschappij die voor alles opdraait: het inwonen valt tegen, dus hup, dan moet er toch zelftandig woonruimte komen, en een eigen uitkering, en zorg.
Of willen we hier echt met zijn alleen tot ons 85e jaar verplicht worden te werken?
Dit gaat toch niet werken voor iedere bejaarde die "van elders komt maar gelukkig nog een familielid in Nederland heeft wonen....."
Ik hoop dat gemeenten/overheid hier streng beleid op heeft.
Op een gegeven moment blijven mensen alleen achter. Zo werkt dat. Overal op de wereld. Dat kan Nederland niet oplossen.
Erg jammer als blijkt dat dit soort zaken voorheen misschien wel kon, "maar nu niet meer".
Maar voorheen mochten we op ons 65e met pensioen. Nu niet meer. Dat vinden veel mensen ook zuur. Helaas betekent dat niet dat wij kunnen verwachten dat een ander land dat kan (of zal) gaan oplossen voor ons.
En als er ruimte is: neem dan een paar oudere oorlogsslachtoffers uit bijvoorbeeld Syrië op of zo; een oudere die het nu helemaal alleen moet redden nadat de familie door oorlog van elkaar gescheiden is.
Niet voor zover mensen altijd hebben gewerkt en zelf altijd hebben betaald voor een aanvullend pensioen, want die betalen zich ook na pensioenering nog steeds blauw aan belasting en zij kosten de maatschappij dus nauwelijks iets (zeker niet als je kijkt naar htegeen zij in de 50 jaren voorafgaand aan hun pensioen hebben betaald).
En zij blijven, evenals zij in hun 70 gezonde jaren daarvoor deden, ruim meebetalen aan de zorgkosten.
Natuurlijk zijn de regels aangescherpt; blijkbaar is dit nodig. En moeten wij zelfs allemaal tot 68 of zelfs 71 jaar doorwerken omdat we anders niet genoeg voor de mensen uit de NL gemeenschap kunnen zorgen.
Ik hoop dat er geen oudere mannen zijn die zich ervoor lenen via een schijnhuwelijk dit soort fraude te plegen. Gelukkig zullen veel mannen er niet voor voelen om met een oudere vrouw te trouwen die niet eens Nederlands spreekt.
Daar moet je toch niet aan denken, dat iedereen die nog ergens op de wereld een oud familielid heeft wonen in "slechtere omstandigheden dan in Nederland", die oudere dan nu ineens naar Nederland zou mogen halen?
Want als er maar íets mis gaat, is het toch de rest van de maatschappij die voor alles opdraait: het inwonen valt tegen, dus hup, dan moet er toch zelftandig woonruimte komen, en een eigen uitkering, en zorg.
Of willen we hier echt met zijn alleen tot ons 85e jaar verplicht worden te werken?
Dit gaat toch niet werken voor iedere bejaarde die "van elders komt maar gelukkig nog een familielid in Nederland heeft wonen....."
Op een gegeven moment blijven mensen alleen achter. Zo werkt dat. Overal op de wereld. Dat kan Nederland niet oplossen.
Erg jammer als blijkt dat dit soort zaken voorheen misschien wel kon, "maar nu niet meer".
Maar voorheen mochten we op ons 65e met pensioen. Nu niet meer. Dat vinden veel mensen ook zuur. Helaas betekent dat niet dat wij kunnen verwachten dat een ander land dat kan (of zal) gaan oplossen voor ons.
En als er ruimte is: neem dan een paar oudere oorlogsslachtoffers uit bijvoorbeeld Syrië op of zo; een oudere die het nu helemaal alleen moet redden nadat de familie door oorlog van elkaar gescheiden is.
vrijdag 8 september 2017 om 18:00
Die verzekering had dan al jaren betaald moeten worden.redbulletje schreef: ↑08-09-2017 17:13Als de kinderen financieel volledig borg staan en dus de zorgverzekering en haar onderhoud volledig kunnen betalen, is het dan niet mogelijk? Vind zo'n bejaarde vrouw een stuk minder bedreigend voor ons land dan de massale vluchtelingenstroom die hier volledig kost en inwoning verwacht van ons belastinggeld.
Dat zal lekker zijn 3 jaar zorg betalen en dan tonnen opmaken omdat je 90 of ouder word en in een verzorgingshuis moet of hulp. Zo'n tehuis is duur en zorg aan huis ook. En nee, als kind is het niet raadzaam om dag en nacht voor je moeder te zorgen (luiers, doos wassen etc)
Daar moet je gewoon een buitenstaander voor hebben. Maar dat hebben ze vast al gespaard voor oma?
vrijdag 8 september 2017 om 18:02
Helemaal mee eens!Gebruna schreef: ↑08-09-2017 18:00Volgens mij is er in Nederland al een probleem met de vergrijzing.

vrijdag 8 september 2017 om 18:30
Die eisen worden ook niet gesteld aan asielzoekers die hier vanaf binnenkomst tot hun dood door onze staat onderhouden willen worden inclusief de kosten voor hun kinderschare. Dat probleem heb je met een oude bejaarde in elk geval niet meer. Maar als t een normaal land is (las ik nu ergens Portugal?) waarom verhuizen die kinderen dan niet terug? Lekkerder klimaat en goedkoper leuk wonen volgens mij.nina1966 schreef: ↑08-09-2017 18:00Die verzekering had dan al jaren betaald moeten worden.
Dat zal lekker zijn 3 jaar zorg betalen en dan tonnen opmaken omdat je 90 of ouder word en in een verzorgingshuis moet of hulp. Zo'n tehuis is duur en zorg aan huis ook. En nee, als kind is het niet raadzaam om dag en nacht voor je moeder te zorgen (luiers, doos wassen etc)
Daar moet je gewoon een buitenstaander voor hebben. Maar dat hebben ze vast al gespaard voor oma?
vrijdag 8 september 2017 om 18:34
Eigenlijk heb ik ook niet zo'n duidelijk/consistent beeld van de situatie,
In de OP: ....een niet-Europese hoogbejaarde ouder.....
later: Het is nu een kwieke oude dame die zelfstandig naar Nederland kan reizen
Eerst: ...Inkomen is er zat en ruimte ook.....
N.a.v. de vraag "Maar wie gaat voor de kosten opdraaien als deze hoogbejaarde ziek wordt?"....."dat is dus ook de grote zorg...."
N.a.v. de vraag "Maar wie gaat voor de kosten opdraaien als deze hoogbejaarde ziek wordt?"....."dat is dus ook de grote zorg...."
vrijdag 8 september 2017 om 18:34
[quote=nina1966 post_id=27526181 time=1504886452 user_id=170687]
Die verzekering had dan al jaren betaald moeten worden.
Dat zal lekker zijn 3 jaar zorg betalen en dan tonnen opmaken omdat je 90 of ouder word en in een verzorgingshuis moet of hulp. Zo'n tehuis is duur en zorg aan huis ook.
Dat vragen ze van asielzoekers van 50 + toch ook niet?
Die verzekering had dan al jaren betaald moeten worden.
Dat zal lekker zijn 3 jaar zorg betalen en dan tonnen opmaken omdat je 90 of ouder word en in een verzorgingshuis moet of hulp. Zo'n tehuis is duur en zorg aan huis ook.
Dat vragen ze van asielzoekers van 50 + toch ook niet?

vrijdag 8 september 2017 om 21:05
Ze is nu in de zeventig en gezond, maar met mensen op leeftijd weet je nooit wanneer dat verandert. Er is genoeg geld om haar in huis te nemen en voor haar te zorgen, ziektekostenverzekering en zo, maar niet om hoge zorgkosten zelf te dragen.Gebruna schreef: ↑08-09-2017 18:34Eigenlijk heb ik ook niet zo'n duidelijk/consistent beeld van de situatie,
vrijdag 8 september 2017 om 21:10
Nou een groot deel van portugal is knap arm hoor. Ook de zorg is erg slecht als je niet genoeg geld hebt.redbulletje schreef: ↑08-09-2017 18:30Die eisen worden ook niet gesteld aan asielzoekers die hier vanaf binnenkomst tot hun dood door onze staat onderhouden willen worden inclusief de kosten voor hun kinderschare. Dat probleem heb je met een oude bejaarde in elk geval niet meer. Maar als t een normaal land is (las ik nu ergens Portugal?) waarom verhuizen die kinderen dan niet terug? Lekkerder klimaat en goedkoper leuk wonen volgens mij.
Zoon is heel erg ingeburgerd hier en schoondochter gewoon nederlands. Ze hebben alletwee een heftige carrière en een paar kinderen. Dus nee ze gaan niet terug. Zoon heeft een huis gekocht, zorgt voor ziekenzorg en hulp. Gaat prima.
Wat die asielzoekers betreft. Iemand die het echt heel slecht heeft mag hier prima naar toe Die zijn ook eigenlijk altijd een verrijking, economisch vooral omdat ze graag willen leren en werken.
De gelukszoekers mogen van mij linea recta terug.
vrijdag 8 september 2017 om 21:12
Nou nee want daar zijn er niet veel van. Het zijn of jonge jongens die niet in het leger willen of homo zijn of gezinnen bang voor hun kinderen.
De oudjes (al is 50 nog niet zó oud) is een slecht vertegenwoordigde groep volgens mij.

vrijdag 8 september 2017 om 21:16
MinkeDeWit schreef: ↑08-09-2017 21:05Ze is nu in de zeventig en gezond, maar met mensen op leeftijd weet je nooit wanneer dat verandert. Er is genoeg geld om haar in huis te nemen en voor haar te zorgen, ziektekostenverzekering en zo, maar niet om hoge zorgkosten zelf te dragen.
Kunnen ze met dat geld dan niet beter zorg voor haar inkopen in het land waar ze woont?
vrijdag 8 september 2017 om 21:58
En wat vindt oma er zelf van? Op je oude dag huis en haard, land en cultuur, taal, alles achterlaten, compleet ontwortelen en 100% afhankelijk zijn van je kind en schoonfamilie. En dan misschien ziek worden, in een NL ziekenhuis, verpleging en artsen niet kunnen verstaan... Wordt iemand gelukkig van zo'n emigratie of zou ze met extra hulp thuis beter af zijn?
vrijdag 8 september 2017 om 23:25
Ik probeer mij er iets bij voor te stellen: oma van ongeveer 75 jaar, moeder van een jaar of 42, drie kinderen ergens tussen 8 en 17 jaar.MinkeDeWit schreef: ↑08-09-2017 21:05Ze is nu in de zeventig en gezond, maar met mensen op leeftijd weet je nooit wanneer dat verandert. Er is genoeg geld om haar in huis te nemen en voor haar te zorgen, ziektekostenverzekering en zo, maar niet om hoge zorgkosten zelf te dragen.
Als oma heel kwiek en gezond blijft en 95 jaar oud wordt, zal het nog een hele inspanning blijken te zijn om met elkaar in één huis te wonen de komende 20 jaar.
Moeder komt nog in de overgang, kinderen in de pubertijd.
En daarna de (kostbare) fase van opleiding/studie en op zichzelf wonen, rijbewijs halen e.d.
En dan zijn die kinderen zelfstandig en dan gaan vader/moeder richting hun pensioen; misschien wat minder werken (want hoe leuk mensen hun werk ook vinden, zo tegen de 60 jaar gaat het iedereen toch steeds zwaarder vallen) maar dat kan dan misschien financieel niet en/of thuis is het ook niet zo leuk en in elk geval loodzwaar want dan vergt (inmiddels echt hoog-bejaarde) oma veel hulp en zorg.
En uiteraard continue aandacht, want oma heeft hier geen eigen sociaal netwerk en spreekt de taal niet.
Dus ik vind het een nobel idee, maar hoop dat de overheid echt keiharde garanties eist van de familie zelf - en dus niet later alsnog andere burgers laat opdraaien voor de huisvesting, zorg, uitkering e.d. van alle ouders van alle kinderen die ooit naar Nederland geëmigreerd zijn.

vrijdag 8 september 2017 om 23:34
Volgens mij zijn degenen die graag willen leren en werken de uitzonderingen.

vrijdag 8 september 2017 om 23:35
Het zijn vooral jonge mannen die op luilekkerland afkomen.
zaterdag 9 september 2017 om 01:28
Wij zijn een van de weinige landen waar inwonende familieleden niet normaal is. Ik moet e persoonlijk niet aan denken maar in heel veel andere landen/culturen vinden ze het eerder raar dat wij dat niet 'normaal' vinden.Gebruna schreef: ↑08-09-2017 23:25Ik probeer mij er iets bij voor te stellen: oma van ongeveer 75 jaar, moeder van een jaar of 42, drie kinderen ergens tussen 8 en 17 jaar.
Als oma heel kwiek en gezond blijft en 95 jaar oud wordt, zal het nog een hele inspanning blijken te zijn om met elkaar in één huis te wonen de komende 20 jaar.
Moeder komt nog in de overgang, kinderen in de pubertijd.
En daarna de (kostbare) fase van opleiding/studie en op zichzelf wonen, rijbewijs halen e.d.
zaterdag 9 september 2017 om 12:11
Ik heb verschillende situaties gezien waarin ouderen uit andere landen en culturen in huis werden genomen bij de volwassen zoon of dochter die al in NL wonen, want ja, dat doe je nou eenmaal. Of hemel en aarde bewegen om in dezelfde gemeente/ buurt te kunnen wonen vanwege de zorg voor familie.
De vanzelfsprekendheid van mantelzorg verdwijnt bij het verlaten van het thuisland zo lijkt het soms, want hier is immers thuiszorg en maatschappelijk werk en betrokken instanties. Zodat je thuissituaties aantreft waar van alles wordt verzorgd door de thuiszorg en de familie het toch niet aankan en steeds meer afhaakt.
zaterdag 9 september 2017 om 14:12
De EU wil die ouderen niet; die dragen niet bij aan de doelstelling van de EU.
De helft van alle volwassen inwoners van NL is 50+.
Net als in de late jaren '70 worden jaarlijks zo'n 170.000 kinderen geboren in NL.
Vanwege de wijziging van de definitie door het CBS van het begrip autochtoon ("beide ouders zijn in NL geboren") worden er heel veel autochtone inwoners geboren in gezinnen waar de ouders jonger zijn dan 50 jaar.
Ouderen hierheen halen dient dus de EU doelstelling niet. Daarvoor zijn jonge Afrikanen nodig.
zaterdag 9 september 2017 om 15:07
Dan kan ze toch gewoon als toerist hier komen en in haar eigen land ingeschreven blijven. Om de 3 maanden oid even het land uit. Medische zorg wordt vergoed vanuit de zorgverzekering van haar thuisland, net als wanneer wij als toerist iets krijgen in het buitenland. Alleen dingen als opname in verzorgingshuis oid in Nederland zal er niet inzitten. Maar als ze bij haar kinderen in woont, zal dat ook niet heel snel nodig zijn.MinkeDeWit schreef: ↑08-09-2017 21:05Ze is nu in de zeventig en gezond, maar met mensen op leeftijd weet je nooit wanneer dat verandert. Er is genoeg geld om haar in huis te nemen en voor haar te zorgen, ziektekostenverzekering en zo, maar niet om hoge zorgkosten zelf te dragen.

zaterdag 9 september 2017 om 16:05
en dus moeten wij ( lees de nederlandse maatschappij ) het dan maar doen?

zaterdag 9 september 2017 om 16:13
Dat ligt er maar helemaal aan naar welk land je gaat, en voor de bejaarde uit de OP, uit welk land ze komt.lattemachiato schreef: ↑09-09-2017 15:07Dan kan ze toch gewoon als toerist hier komen en in haar eigen land ingeschreven blijven. Om de 3 maanden oid even het land uit. Medische zorg wordt vergoed vanuit de zorgverzekering van haar thuisland, net als wanneer wij als toerist iets krijgen in het buitenland. Alleen dingen als opname in verzorgingshuis oid in Nederland zal er niet inzitten. Maar als ze bij haar kinderen in woont, zal dat ook niet heel snel nodig zijn.
Ziektenkosten worden binnen Europa (en nog een paar landen) inderdaad meestal vergoed maar TO zegt dat het om een non-EU land gaat. Anders was het hierheen komen ook helemaal geen issue.

zondag 10 september 2017 om 05:28
Niet-Europees klinkt gelijk alweer als het bekende probleem waar ons kleine landje inmiddels vol mee zit..nina1966 schreef: ↑08-09-2017 10:46Dan moet je vriendin dat gewoon kunnen betalen en aan kunnen tonen dat er idd een kamer voor opoe is En de familie band moet natuurlijk aangetoond worden.
Niet europees.... Het is vast goedkoper om daar een huisje en hulp te kopen dan zo een iemand hier te onderhouden Denk alleen al aan de zorgkosten die je vriendin zelf op zal moeten hoesten.
Ik denk bv aan de zorgkosten en de dure zorgpremie met vette verhoging die er volgend jaar weer aan zit te komen. Hoe denk je dat die verhogingen er gekomen zijn? Die verhogingen zijn er niet zomaar.. Komt omdat wij (werkende Nederlanders) verplicht alles moeten ophoesten voor hen die hier al binnen zijn en voor wat nog gaat komen. Aangezien 90% van hen niet werkt en ook nooit aan werk zal gaan., Nee, ik zit niet te wachten op nóg iemand erbij. Iedereen is er één teveel. Puur omdat het geen inkomsten genereert en dus omdat de 'systematiek' van het binnenhalen ons alleen maar een poot uitdraait. Vraag me af wanneer het men de ogen eens gaat openen. Niet persoonlijk bedoelt overigens, TO
zondag 10 september 2017 om 16:33
TO: hoe zie je het allemaal voor je nog buiten de financiele dingen om? Opeens iemand in huis nemen die de kleinkinderen waarschijnlijk alleen maar kennen van familiebezoeken? Spreken ze de taal van de grootouder? Hoe zit het met de cultuurverschillen? En samen er voor zorgen is mooi gedacht maar werken het kind en de echtgenoot? In hoeverre is de ouder in te passen in een gezin met nog schoolgaande kinderen? Heeft degene zelf inkomen? Iemand die niets inbrengt maar alleen maar geld kost ga je je nog vies op verkijken hoeveel geld dat daadwerkelijk gaat kosten. Denk dat er veel meer haken en ogen aan zitten dan jullie nu denken!