Geld & Recht alle pijlers

Als de directie een document van tafel wil vegen

09-05-2019 13:49 109 berichten
Ik ga het proberen een beetje kort en bondig te houden. Vooral ivm privacy gevoelige informatie.

Man heeft een baan, heeft bij begin van het dienstverband aangegeven dat hij in 4,5 dagen 40 uur werkt, en 1 middag thuis is voor de kinderen. Dit is niet in het contract gezet, maar staat wel zwart op wit (er staat letterlijk dat hij zijn uren flexibel in mag zetten)
Dat doet hij dus ook, haalt zijn werk en uren in de avonden in en soms in het weekend.

Nu zegt de directie dat ze dat document van tafel gaan vegen en hij flexibeler moet zijn. Maar met die flexibiliteit bedoelen ze niet dat man zijn eigen uren dus in kan delen, maar dat hij op draven op de momenten dat het bedrijf dat wil.

Kan dit?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
09-05-2019 16:41
Ik heb heel volwassen2x mijn poot stijf gehouden, in soort gelijke situaties, gelijk gekregen en geen arbeidsconflicten er aan over gehouden.

Soms weten managers/werkgevers niet wat er wel en niet mag, wat er wel en niet in de wet staat en soms willen ze het niet weten. Dat is prima.. maar ik ga daar dan niet in mee.

Als je vriendelijk maar duidelijk je grenzen aangeeft dan ligt het vooral aan de werkgever hoe dat verder afgehandeld en ontvangen word.
Dus aan goed werkgeverschap of niet.

Maar blijkbaar ben ik heel onvolwassen en niet assertief. Goed om te weten. ;-)
Je poot stijfhouden en zeggen dat je jouw belang belangrijker vind dan het belang van de werkgever kan natuurlijk heel goed. Dat noem ik helemaal niet onvolwassen, dat is gewoon een inhoudelijke discussie waarbij je belangen afweegt.Maar speel het dan op inhoud. Je poot stijfhouden vanwege 'afspraak is afspraak' is echt iets anders.

Ik zeg helemaal niet dat je geen grenzen aan mag geven! Juist niet! Ik zeg alleen maar dat je het niet op de juridische toer moet gooien. Het gaat niet om oude afspraken of documenten, het gaat erom dat je een belang hebt, en je werkgever een ander belang, en dat je ergens daartussen een afweging moet maken.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
09-05-2019 18:32
Je poot stijfhouden en zeggen dat je jouw belang belangrijker vind dan het belang van de werkgever kan natuurlijk heel goed. Dat noem ik helemaal niet onvolwassen, dat is gewoon een inhoudelijke discussie waarbij je belangen afweegt.Maar speel het dan op inhoud. Je poot stijfhouden vanwege 'afspraak is afspraak' is echt iets anders.

Ik zeg helemaal niet dat je geen grenzen aan mag geven! Juist niet! Ik zeg alleen maar dat je het niet op de juridische toer moet gooien. Het gaat niet om oude afspraken of documenten, het gaat erom dat je een belang hebt, en je werkgever een ander belang, en dat je ergens daartussen een afweging moet maken.
Zeg je dat ook als je werkgever je deze maand niet uitbetaalt, omdat hij dat voor een keer prettiger vindt?
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
09-05-2019 20:52
Zeg je dat ook als je werkgever je deze maand niet uitbetaalt, omdat hij dat voor een keer prettiger vindt?
Ja, natuurlijk! Ook dan heb je twee belangen: jouw belang om je geld snel te krijgen (en dat is heel groot), en het belang van het bedrijf (gaan ze failliet als ze betalen?}. Jij wil je loon, zij hebben blijkbaar een reden. Eerst moet je die naast elkaar leggen, dan pas kun je iets zinnigs zeggen. Natuurlijk wil je dan nog steeds je geld, en de kans dat het bedrijf door een betaling over te slaan ineens overleeft is niet heel groot, maar je wil dat toch eerst weten?

En heel soms levert dat ook echt begrip op. Ik heb zelf ooit aan een aantal mensen mogen uitleggen dat salaris er de komende maanden niet in zou zitten, maar dat ze wel aandelen konden krijgen in de herstart (die al een opdracht binnen had). Sommigen konden daarin mee, anderen niet, maar ik was blij dat we in elk geval het gesprek eerst konden hebben.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
09-05-2019 23:52
Ja, natuurlijk! Ook dan heb je twee belangen: jouw belang om je geld snel te krijgen (en dat is heel groot), en het belang van het bedrijf (gaan ze failliet als ze betalen?}. Jij wil je loon, zij hebben blijkbaar een reden. Eerst moet je die naast elkaar leggen, dan pas kun je iets zinnigs zeggen. Natuurlijk wil je dan nog steeds je geld, en de kans dat het bedrijf door een betaling over te slaan ineens overleeft is niet heel groot, maar je wil dat toch eerst weten?

En heel soms levert dat ook echt begrip op. Ik heb zelf ooit aan een aantal mensen mogen uitleggen dat salaris er de komende maanden niet in zou zitten, maar dat ze wel aandelen konden krijgen in de herstart (die al een opdracht binnen had). Sommigen konden daarin mee, anderen niet, maar ik was blij dat we in elk geval het gesprek eerst konden hebben.
Je leest niet. Ik gaf er de motivatie bij: omdat de werkgever het toevallig een keer prettig vindt. Je maakt mij niet wijs dat je je werkgever dan niet aan zijn afspraken houdt.

De werkgever in dit verhaal wil een bestaande afspraak wijzigingen. Dan moeten ze met een hele goede reden komen, want, jawel, afspraak is afspraak. Volgens de berichten van To geven ze helemaal geen motivatie. Het moet gewoon - omdat zij dat prettig vinden, lijkt het.
Eze schreef:
10-05-2019 00:05
Je leest niet. Ik gaf er de motivatie bij: omdat de werkgever het toevallig een keer prettig vindt. Je maakt mij niet wijs dat je je werkgever dan niet aan zijn afspraken houdt.

De werkgever in dit verhaal wil een bestaande afspraak wijzigingen. Dan moeten ze met een hele goede reden komen, want, jawel, afspraak is afspraak. Volgens de berichten van To geven ze helemaal geen motivatie. Het moet gewoon - omdat zij dat prettig vinden, lijkt het.

Precies. En dan al 3 berichten doen alsof de werknemer het zou doen gewoon om poot stijf te houden. Riekt een beetje naar slecht werkgeversschapredenatie.
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
09-05-2019 23:52
Ja, natuurlijk! Ook dan heb je twee belangen: jouw belang om je geld snel te krijgen (en dat is heel groot), en het belang van het bedrijf (gaan ze failliet als ze betalen?}. Jij wil je loon, zij hebben blijkbaar een reden. Eerst moet je die naast elkaar leggen, dan pas kun je iets zinnigs zeggen. Natuurlijk wil je dan nog steeds je geld, en de kans dat het bedrijf door een betaling over te slaan ineens overleeft is niet heel groot, maar je wil dat toch eerst weten?

En heel soms levert dat ook echt begrip op. Ik heb zelf ooit aan een aantal mensen mogen uitleggen dat salaris er de komende maanden niet in zou zitten, maar dat ze wel aandelen konden krijgen in de herstart (die al een opdracht binnen had). Sommigen konden daarin mee, anderen niet, maar ik was blij dat we in elk geval het gesprek eerst konden hebben.
Heb je die mensen toen ook geadviseerd zich goed te laten informeren door een adviseur/jurist die ter zake deskundig was en niet vanuit het bedrijfsbelang redeneerde?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
TO, je man is manager zeg je, en is regelmatig niet op de werkvloer. Hij is de laagste management-laag als ik je beschrijving goed snap. Heeft hij met zijn leidinggevende besproken waarom het noodzakelijk is dat hij op vrijdagmiddag op de werkvloer is?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
10-05-2019 05:31
TO, je man is manager zeg je, en is regelmatig niet op de werkvloer. Hij is de laagste management-laag als ik je beschrijving goed snap. Heeft hij met zijn leidinggevende besproken waarom het noodzakelijk is dat hij op vrijdagmiddag op de werkvloer is?
Hij is denk ik 50/50 op de werkvloer en op pad.

Hij heeft met zijn eerste manager besproken dat hij in 4,5 dag zijn 40 uur maakt.
Eerst had hij middag A als "papadag" (vind ik een stom woord, maar dekt de lading wel even goed)
En later is dat opgeruild met mij naar Middag B.
Dat kwam beter uit met zijn werkzaamheden en kon ook op mijn werk geregeld worden.
Deze afspraken staan niet zo expliciet op papier. Maar hieromheen zijn wel diverse mailwisselingen geweest met akkoord van zijn eerdere manager.

We hebben gisteren zitten puzzelen wat we kunnen aanpassen in onze prive routine en wat hij kan gaan voorstellen rondom zijn uren.
Maar ook daarin zal dit een vaste afspraak worden, met 3 kinderen, een huishouden en allebei een drukke baan zal de flexibiliteit er niet altijd kunnen zijn.
Manager van man wil dat hij mee gaat draaien in het rooster en daarin de vestiging opent en sluit (ene week vroeg, en andere week laat)
Dat gaat ons gewoon niet lukken. Of anders gezegd, het kan wel, maar dat kost zoveel investering aan onze kant, dat ik mijn baan op moet gaan zeggen.
Maar in het voorstel van man zal zijn manager (ook gewoon werkzaam in die vestiging) diezelfde flexibiliteit moeten hebben, omdat het rooster met openen anders niet rond te krijgen is. (de jonge manager wil werken van 8 tot 17 uur en draait niet mee in het rooster, snappen jullie het nog?)
We zijn benieuwd wat hij hierop gaat zeggen.
Door dit voorstel te doen is man van mening dat hij hiermee wel zijn goede wil wil laten zien, maar dat het wel van beide kanten moet komen.

Iemand vroeg hoe de relatie met de nieuwe manager is, die is niet goed. Deze jonge knul is met zoveel dingen de poten onder man zijn stoel aan het wegzagen.
Vorig jaar met de eerdere manager had hij een "uitstekend" beoordeling, en deze jongen heeft hem onlangs een "onvoldoende" beoordeling gegeven, gebaseerd op 2 maanden samenwerken en alle punten komen uit op zijn uren en flexibiliteit.
Er zijn hierover diverse gesprekken geweest met vorige manager, HR manager, rayonmanager, maar deze jongen weigert dit aan te passen.

Al met al is het niet echt fijn meer om er te werken voor hem, en hij is aan het rondkijken inmiddels
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het noodzakelijk dat je man opent en sluit?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
10-05-2019 08:10
Waarom is het noodzakelijk dat je man opent en sluit?
Geen idee
Alle reacties Link kopieren
JuliaChild schreef:
10-05-2019 08:15
Geen idee
Lijkt me dat het best handig is als je man uitzoekt waarom dat zo’n zwaar punt is voor zijn nieuwe lg
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
10-05-2019 08:23
Lijkt me dat het best handig is als je man uitzoekt waarom dat zo’n zwaar punt is voor zijn nieuwe lg
Mijn man zal het ongetwijfeld weten, maar ik weet het niet (en hij zit nu niet naast mij, maar is aan het werk ;-) )
Alle reacties Link kopieren
JuliaChild schreef:
10-05-2019 08:37
Mijn man zal het ongetwijfeld weten, maar ik weet het niet (en hij zit nu niet naast mij, maar is aan het werk ;-) )
OK. Punt is dat je de discussie niet gaat winnen met argumenten over jullie privé-leven, denk ik. Bekijken waar de pijn nu echt zit kan helpen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
10-05-2019 08:39
OK. Punt is dat je de discussie niet gaat winnen met argumenten over jullie privé-leven, denk ik. Bekijken waar de pijn nu echt zit kan helpen
Niet helemaal eens.
Wij hebben ons leven ingericht op basis van afspraken met een vorige manager. Deze afspraken moeten nu van tafel maar er komt geen enkel voorstel van de kant van de werkgever.
Dit is ons voorstel, wat we kunnen, in ieder geval op korte termijn.

En er zit meer achter, het is niet dat man moet sluiten en openen. Of dat hij op vrijdagmiddag thuis is voor de kinderen.
Maar daar zullen ze samen uit moeten komen, maar een voorstel van hem naar de werkgever toe is wel een begin.

De jonge manager roept alleen dat hij flexibeler moet worden, maar zonder enig voorstel of uitleg
Alle reacties Link kopieren
Als je afspraken hard zijn en juridisch afdwingbaar, dan kan je langs die route natuurlijk je gelijk halen. Als het zonder dat soort wapengekletter kan, ben je wel vaak beter af op de lange termijn. En dan is begrijpen waar de schoen echt wringt wel handig.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
10-05-2019 08:39
OK. Punt is dat je de discussie niet gaat winnen met argumenten over jullie privé-leven, denk ik. Bekijken waar de pijn nu echt zit kan helpen
Eens dat je de discussie daar niet op wint, echter ik zou geen discussie meer aangaan. Blijkbaar heeft deze jongste aanwinst een verborgen agenda en heeft hij de man van TO uitgezocht om zichzelf te profileren / bewijzen. Daar zou ik voor passen. Daarnaast zit de pijn hem blijkbaar niet in werkzaamheden / organisatieverwachtingen, maar bij de persoon zelf. Zelf zou ik er heel snel klaar mee zijn, ik hou niet zo van dit soort spelletjes.

Wat zeiden de oud-, rayon- en HRMmanager?
JuliaChild schreef:
10-05-2019 08:58
Niet helemaal eens.
Wij hebben ons leven ingericht op basis van afspraken met een vorige manager. Deze afspraken moeten nu van tafel maar er komt geen enkel voorstel van de kant van de werkgever.
Dit is ons voorstel, wat we kunnen, in ieder geval op korte termijn.

En er zit meer achter, het is niet dat man moet sluiten en openen. Of dat hij op vrijdagmiddag thuis is voor de kinderen.
Maar daar zullen ze samen uit moeten komen, maar een voorstel van hem naar de werkgever toe is wel een begin.

De jonge manager roept alleen dat hij flexibeler moet worden, maar zonder enig voorstel of uitleg

Maar wie wil het document van tafel? Alles de jongste manager of de algehele directie?
GenieInABottle schreef:
10-05-2019 09:08
Eens dat je de discussie daar niet op wint, echter ik zou geen discussie meer aangaan. Blijkbaar heeft deze jongste aanwinst een verborgen agenda en heeft hij de man van TO uitgezocht om zichzelf te profileren / bewijzen. Daar zou ik voor passen. Daarnaast zit de pijn hem blijkbaar niet in werkzaamheden / organisatieverwachtingen, maar bij de persoon zelf. Zelf zou ik er heel snel klaar mee zijn, ik hou niet zo van dit soort spelletjes.

Wat zeiden de oud-, rayon- en HRMmanager?
Bovenstaande personen zeiden dat het de keuze van de nieuwe manager was om deze onvoldoende te geven maar dat zij hier verder geen verschil in konden maken.
Man heeft er onlangs voor gekozen dat hij geen bezwaarprocedure in gaat om de arbeidsverhoudingen goed te houden. Maar komt hier nu ook van terug, baalt ervan dat hij een onvoldoende achter zijn naam heeft. En niet eens een terechte onvoldoende.
GenieInABottle schreef:
10-05-2019 09:09
Maar wie wil het document van tafel? Alles de jongste manager of de algehele directie?
De jongste manager heeft het document bij de commercieel directeur neergelegd, deze heeft aangegeven het document van tafel te vegen omdat man zich moet voegen naar de jongemanager
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
10-05-2019 09:08
Eens dat je de discussie daar niet op wint, echter ik zou geen discussie meer aangaan. Blijkbaar heeft deze jongste aanwinst een verborgen agenda en heeft hij de man van TO uitgezocht om zichzelf te profileren / bewijzen. Daar zou ik voor passen. Daarnaast zit de pijn hem blijkbaar niet in werkzaamheden / organisatieverwachtingen, maar bij de persoon zelf. Zelf zou ik er heel snel klaar mee zijn, ik hou niet zo van dit soort spelletjes.

Wat zeiden de oud-, rayon- en HRMmanager?
Ik pleit absoluut niet voor een discussie met die jonge manager. Wel voor het zo goed mogelijk op orde hebben van je munitie.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JuliaChild schreef:
10-05-2019 09:15
Bovenstaande personen zeiden dat het de keuze van de nieuwe manager was om deze onvoldoende te geven maar dat zij hier verder geen verschil in konden maken.
Man heeft er onlangs voor gekozen dat hij geen bezwaarprocedure in gaat om de arbeidsverhoudingen goed te houden. Maar komt hier nu ook van terug, baalt ervan dat hij een onvoldoende achter zijn naam heeft. En niet eens een terechte onvoldoende.
Met dit er bij, dit gaat het niet worden. Juridische strijd, of wegwezen, zou ik zo inschatten
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JuliaChild schreef:
10-05-2019 09:15
Bovenstaande personen zeiden dat het de keuze van de nieuwe manager was om deze onvoldoende te geven maar dat zij hier verder geen verschil in konden maken.
Man heeft er onlangs voor gekozen dat hij geen bezwaarprocedure in gaat om de arbeidsverhoudingen goed te houden. Maar komt hier nu ook van terug, baalt ervan dat hij een onvoldoende achter zijn naam heeft. En niet eens een terechte onvoldoende.
Heeft hij dan wel getekend voor akkoord?

Ik zou hem adviseren om de casus een zakelijk te bekijken. Ik lees vooral veel emotie. En 'angst' is daar een van.
Zet eens alle feiten op een rij, leg een dossier aan met alle stukken, neem dit door met een deskundige en bepaal dan je stappen. Je man laat ook wel een beetje met zich sollen en de eerste stap is stoppen met zich zo te laten behandelen. Hij LAAT zich de poten onder de stoel vandaan zagen. En in bezwaar gaan tegen de beoordeling zou ik zeker doen.
Ja maar er is nu nog niets anders, en er moet nog wel gewerkt worden.
Daarbij is de directie er nu bij betrokken en hij kan niet zeggen dikke doei ik zoek wel wat anders.
(kan wel, maar de hypotheek moet ook betaald worden :) )
Dus voor nu moeten we hier wel mee dealen
Hebben die mails met de vorige manager, waarin tot deze afspraak mbt de vrije middag is gekomen, geen enkele rechtswaarde? (vraag voor de kenners)


Je man heeft een probleem TO, ik denk dat hij er heel goed aan doet om rond te kijken naar een andere baan. Deze manager gaat hem eruit werken.
GenieInABottle schreef:
10-05-2019 09:23
En in bezwaar gaan tegen de beoordeling zou ik zeker doen.


Inderdaad. Absoluut doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven