Geld & Recht alle pijlers

Andere verkeersregels voor vuilniswagens?

07-07-2009 10:13 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk mag een vuilniswagen daar stil staan waar anderen het misschien niet mogen, zou geen doen zijn als die mensen honderden meters moeten lopen met die kliko's/vuilniszakken. En dat daardoor soms wat oponthoud ontstaat voor het overige verkeer is dan maar zo. Denk dat bijna iedereen daar wel begrip voor heeft.

Maar hoe zit het met eenrichtingswegen? Mogen vuilniswagens daar vanaf de "verkeerde" kant inrijden?

De straat waar ik woon is een 30 km zone, kinderrijke woonwijk, basisschool met BSO in deze straat. Nagenoeg de hele 2 km die deze straat lang is, is tweerichtingsverkeer met om de paar honderd meter een zijstraat (naar 1 kant, de andere kant is water). Niet bepaald een doolhof dus. Sterker nog: in de hele wijk is maar 1 stukje van 50 meter waar eenrichtingsverkeer is: precies voor de basisschool. Daar is de weg ook smaller gemaakt d.m.v. verspringende stoep en van die betonnen bollen daarop.

Het idee is goed wat betreft de veiligheid, en het werkt over het algemeen ook wel. Behalve als er vuilnis opgehaald moet worden... Al verschillende keren heb ik gezien dat er zo'n joekel van een vuilniswagen van de verkeerde kant dat eenrichtingsgedeelte inrijdt. En niet omdat ze anders niet bij het vuilnis kunnen dat ze op moeten halen, want ze moeten rustig 300 meter verderop zijn, voorbij nog een of meer zijstraatjes.

Het is ook niet dat ze de draai niet kunnen maken, de wijk is vrij ruim opgezet en vrachtwagens en touringcars kunnen overal de bocht gewoon nemen. Nee het lijkt echt luiheid te zijn, geen zin om om te rijden.

Toen ik een paar weken geleden zo'n vuilniswagen voorbij zag stuiven met een flink hogere snelheid als 30 km/h, tegen het verkeer in op het moment dat de school uitging (!!!!!!!!!!!!!) heb ik het telefoonnummer gebeld dat op die vuilniswagen staat. Kwam uit bij de gemeente, klacht ingediend. En daar hoor ik niks over. Vandaag weer gebeld, want ik heb het intussen nog een paar keer zien gebeuren (maar dan met een lagere snelheid gelukkig) en ik wil gewoon dat het aangepakt wordt!

Wederom krijg ik de belofte dat ik teruggebeld word, maar de dame aan de telefoon stuurde er op aan dat er dan wel bijzondere verkeersregels voor vuilniswagens zouden zijn.

Ik kan die regels nergens vinden... En zou graag een goed onderbouwde brief naar de gemeente sturen hierover, want een dezer dagen gaat het een keer goed fout ben ik bang... Iemand tips?
Iets anders
Welke organisatie haalt het vuil op? Ik zou daar eens heen bellen want langs scholen scheuren op het moment dat de school uitgaat kan natuurlijk niet.
quote:Suzeli schreef op 07 juli 2009 @ 10:25:

Welke organisatie haalt het vuil op? Ik zou daar eens heen bellen want langs scholen scheuren op het moment dat de school uitgaat kan natuurlijk niet.Het gaat om de ophaaldienst in Rotterdam, dat is de Roteb en die is weer onderdeel van de gemeente. Dus helaas zit ik aan de gemeente "vast" in dit geval want als je de Roteb belt kom je bij de gemeente uit.
Iets anders
Lijkt me sterk dat daar speciale regels voor zijn. Het is ook geen bijzonder voertuig oid, want dan zouden ze wel een zwaailicht hebben of een geluidssignaal mogen gebruiken.

Ik zou gewoon volhouden bij de gemeente en anders in overleg met de school klachten in blijven dienen. Soms wil de politie ook wel eens controlleren als ze genoeg klachten krijgen van omwonenden.
Ik zou de politie bellen, en vragen om controle op moment dat het vuil wordt opgehaald!
Natuurlijk gelden er geen andere verkeersregels voor vuilniswagens. Dat zou nogal wat zijn, als iedere groep weggebruikers zomaar z'n eigen regels had.

Bovendien zouden wij die regels dan ook moeten kennen, zodat we er rekening mee konden houden.
dubbel
quote:Surface2 schreef op 07 juli 2009 @ 10:30:

Ik zou de politie bellen, en vragen om controle op moment dat het vuil wordt opgehaald!

Verschillende bewoners (waaronder ik) hebben al contact met de wijkagent over de verkeerssituatie, met name over het te hard rijden hier in de straat. Het is wel een 30 km zone maar de drempels liggen zo ver uit elkaar dat je met een beetje vlotte auto makkelijk 80 kunt halen tussen twee drempels in...

Ook school heeft regelmatig contact met de politie over de snelheid waarmee gereden wordt, en het op de stoep parkeren van taxibusjes etc. etc.

Alleen is de wijkagent niet zo happig om er ook werkelijk wat aan te doen. Sinds een paar maanden is er een nieuwe wijkagent, die beloofde in het begin wel van alles maar blijkt in de praktijk net zo weinig te doen als z'n voorganger: helemaal niks dus.

Onze wijk valt in hetzelfde district als een grote mall, en daar hebben de blauwe petten het natuurlijk heel druk mee. Snap ook best dat ze niet overal tegelijk kunnen zijn en niet iedere dag hier in de straat kunnen controleren, maar bij die vuilniswagen die met 60 km/h tegen het verkeer in racet als de school net uit gaat trek ik toch echt de grens!

Maar wat te doen? Als we als bewoners vanalles verzinnen, als de school z'n best doet, maar de wijkagent 't gewoon vertikt om handhavend op te treden, wat kan ik dan nog doen?
Iets anders
Eigen verkeersregels is natuurlijk grote grote grote onzin. Zelfs het feit dat ze mogen stoppen waar anderen dat niet mogen is denk ik naar de letter van de wet niet legaal, maar daar zal niemand moeilijk over doen.

Tegen het verkeer inrijden vind ik echt een ZEER kwalijke zaak en al helemaal bij een school. Als je gewend bent aan éénrichtingsverkeer kijk je namelijk niet de andere kant op voor je oversteekt (en kinderen al helemaal niet) waardoor dat dus gewoon LEVENSgevaarlijk is!

Ik zou een officiële klachtenbrief naar de gemeente sturen, volgens mij zijn er allerlei wettelijke regelingen voor hoe ze daarop moeten reageren...

[stoft even haar bestuursrechtkennis af en probeert hier nog op terug te komen]
Kan je het misschien aankaarten bij een plaatselijke politieke partij, zodat zij het kunnen aankaarten in de gemeenteraad? Tenslotte is de vuilniswagen in dienst van de gemeente.
Er zijn weldegelijk uitzonderingen op verkeersregels voor bepaalde doelgroepen. Taxi-chauffeurs hoeven geen gordel te dragen als ze passagiers vervoeren, rijkswaterstaat mag over de vluchtstrook rijden en de politie heeft een ontheffing voor alle verkeersregels als dat nodig is voor hun werk, ook zonder zwaailichten en sirenes. En zo zijn er nog tal van uitzonderingen voor bepaalde groepen. In alle gevallen geldt dat dit in een bepaalde wet of bijlage bij deze wet is bepaald en dat deze ontheffingen alleen gelden als dit geen gevaar oplevert.

Een vuilniswagen daarentegen, is niet apart in een wet genoemd. Wel heeft de gemeente (in dit geval) de mogelijkheid om bepaalde doelgroepen een ontheffing te verlenen voor bepaalde regels, zo ook een vuilniswagen. Een van die ontheffingen kan zijn dat een vuilniswagen ook mag stoppen bij een stopverbod. In theorie kan deze vuilniswagen ook een ontheffing hebben voor bepaalde geslotenverklaringen, bijvoorbeeld de eenrichtingsweg. Informeer dus bij de gemeente of deze ontheffing is afgegeven en onder welke voorwaarden.

Groetjes,

Chantal
hoofdstuk 9 van de Awb, Tammetuk.

Als je een schriftelijke klacht indient kun je hem het beste onderbouwen met feiten. Dus even bijhouden op welke dag en hoe laat het gebeurt en eventueel zelfs het nummerbord van de vuilniswagen. Jammer dat het nu net vakantietijd is en het argument "tijdens school-uit-tijd" op dit moment niet actueel is.

Ook al heeft een vuilniswagen ontheffing voor een 1-richtingstraat (lijkt me sterk, maar het zou kunnen) dan is het nog steeds niet toegestaan om roekeloos te rijden. Dus ook al mag hij dan misschien ergens tegen het verkeer in rijden, dan moet de chauffeur zich nog wel verantwoord gedragen. Dat betekent dat hij dus rekening moet houden met bijzondere omstandigheden, zoals een school die uitgaat. Zelfde bij politie- en ambulancevoertuigen. Er wordt dan juist heel streng gekeken naar hoe de chauffeur zich gedraagt in het verkeer, want een ontheffing is geen vrijbrief voor cowboy-gedrag! het brengt eerder een grote verantwoordelijkheid met zich mee.
xx
Nou ja, Het is misschien verkeerd als een vuilnis wagen tegen het verkeer inrijdt. Maar meer denk ik dat je niets te doen hebt.

Je kunt de snelheid niet met je ogen schatten, denk ik.

Ik ben die mensen dankbaar.
quote:1iemand schreef op 27 juli 2009 @ 12:20:

Nou ja, Het is misschien verkeerd als een vuilnis wagen tegen het verkeer inrijdt. Maar meer denk ik dat je niets te doen hebt.

Je kunt de snelheid niet met je ogen schatten, denk ik.

Ik ben die mensen dankbaar.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben de mensen die het vuil ophalen ook dankbaar hoor! En dat laat ik ze ook weten: bij extreem warme temperaturen "verstop" ik altijd een fles frisdrank voor ze onder onze heg. Dat weten ze, maken ze dankbaar gebruik van.

Maar het is niet zo dat ik hier over klaag omdat ik niets te doen heb. Het stukje weg waar het over gaat is precies breed genoeg om zo'n vrachtwagen door te laten en is zo smal gemaakt en voorzien van drempels en plantenbakken om snel rijden te ontmoedigen JUIST omdat het precies bij de ingang van het schoolplein ligt.

En als er dan een vrachtwagen met een bijzonder hoge snelheid (want dat kun je met het blote oog echt wel inschatten als ze voor je neus langsrazen) tégen het verkeer in dendert precies op het moment dat die school uitgaat... Neuh dat noem ik gewoonweg gevaarlijk en niet een gevalletje "te veel tijd omhanden".
Iets anders
Afijn, bedankt voor jullie reacties allemaal. Het is me nog niet duidelijk of die ontheffing om tegen het verkeer in te rijden hier ook verleend is. Het lukt me namelijk niet om in contact te komen met iemand die hier over gaat....

Gemeente Rotterdam werkt met 1 centraal telefoonnummer voor alles wat met de gemeente te maken heeft. Daar heb ik indertijd mijn klacht neergelegd, dossiernummer gekregen en ik zou binnen 4 weken wat horen. Als dat niet het geval was moest ik nog maar eventjes bellen zei men.

Na die 4 weken nog maar een keertje gebeld. Inmiddels had ik hetzelfde nòg een keer zien gebeuren, ook meteen aangegeven. Men zou er achteraan gaan en ik zou binnen 2 dagen teruggebeld worden.

Inmiddels is het bijna 2 maanden na mijn eerste contact met de gemeente hierover, en ik heb nog helemaal niks gehoord. En iedere keer als ik bel krijg ik te horen dat de afdeling die er over gaat in gesprek is/niet bereikbaar/wordt de telefoon niet opgenomen. En gisteren belde mijn man datzelfde nummer omdat onze kliko's niet geleegd waren en toen werd er dezelfde dag teruggebeld...

Ik word er een beetje flauw van ondertussen. Het is niet eens zo dat ik perse gelijk wil krijgen (liefst wel natuurlijk maar als ik geen gelijk heb dan is dat zo), maar ik kan er niet tegen dat er niet eens een reactie komt! Kreeg bij het laatste telefoontje de tip om het anders via de gemeentelijke ombudsman te proberen. Daar zit ik nog over na te denken of ik dat ga doen.
Iets anders

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven