Geld & Recht alle pijlers

arbeidsconflict ziek melden?

07-10-2010 16:36 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend studeert doordeweeks en werkt in het weekend. Afgelopen jaar heeft hij zijn studie tot aan de zomervakantie onderbroken ivm overspannenheid. Het werk heeft hij door laten lopen om toch nog iets te doen. Dat gaf hem ergens ook wel voldoening, maar het was ook een struggle.

Hij heeft afspraken gemaakt om na de zomervakantie minder te gaan werken zodat hij zich op zijn studie kon richten, allemaal geen probleem.

Nu is het zo ver en keert het management zich tegen hem en is er een conflict ontstaan (vanwege ziekmelding die zij niet terecht vonden). Er heerst mismanagement, de manager heeft niet de juist opleidingen (opleidingsniveau) en kan niet goed met personeel omgaan. Dat was al veel langer duidelijk, maar nu nog meer.

Nu hebben ze hem gesmst of hij zijn ontslagbrief even wil schrijven, doet hij niet, want heeft het geld nodig en wil zelf natuurlijk geen ontslag nemen, hij heeft sowieso niks fout gedaan. Toen zou het bedrijf het zelf afhandelen en hoefde hij niet meer te komen.

Prima voor hem, want hij heeft het qua energie, tijd, e.d. nog steed moeilijk met enkel zijn studie. Die duurt nog maar 2 maanden, dus wel te overbruggen voor ons.

Nu komt het bedrijf opeens ermee dat hij in oktober nog een heleboel uren in de weekenden moet komen werken volgens contract en dat het eind oktober afloopt en het niet verlengd wordt.

Dat niet verlengen is geen probleem, ij studeert toch bijna af.

Maar, hij kan helemala niet in de weekenden zoveel werken, dat redt hij niet qua gezondheid (zegt hij zelf niet hardop, maar dat is gewoon zo en dat zie ik). Hij eet al een paar dagen bijna niets meer, is heel neerslachtig e.d.

Ik ben bang dat hij weer terugvalt in die burn-out en depressie.

Hij is woensdag al bij de schoolpsycholoog geweest.

Kan hij zich op zijn werk ziek melden en tot eind oktober 'de tijd uitdienen'.

Ik weet dat het niet netjes is, maar ik zie geen andere oplossing.

Maar het bedrijf heeft duidelijk niet in de gaten hoe het met zijn gezondheid gesteld is en is geweest het afgelopen jaar. (ookal zijn er diverse gesprekken en mailings geweest over zijn gezondheid, ze kunnen zizh er niet in verplaatsen of het begrijpen) Dus ik denk dat zij deze ziekmelding dan als conflictziekmelding zullen zien en niet zullen/kunnen bedenken dat hij echt ziek is en dat dat conflict het alleen maar 10x erger heeft gemaakt.

Hij kan die uren niet gaan werken, dan zou hij weer een wrak worden (in hoeverre hij dat nu al niet is) en zou hij zijn studie misschien weer stop moeten zetten vanwege ziekte etc etc.

Heeft hier iemand meer verstand hierover?

Wat vinden jullie?

In ieder geval alvast bedankt!
@ biol, respectloos klopt inmiddels wel, maar dat zou niet zijn gebeurd als daar geen aanleiding toe was.

Die manager is nu gewoon blij dat hun probleem op een voor hum makkelijke manier is opgelost, vandaar het gebaar vand e kop koffie.

Hij heeft er 5 jaar gewerkt om het de klanten naar hun zin te maken (is zelfs nog een keer benoemd (uit 50 medewerkers) tot beste in zijn functie, gediplomeerd mbo'er, dus niet de cassiere van de maand, haha) en voor het geld heeft hij daar gewerkt, ook voor zijn eigen groei. Maar het management laat op veel punten steken vallen, dus tevreden heeft hij daar zeker geen 5 jaar gewerkt, evenals vele anderen. Maar voor een bijbaantje maak je je daar normaliter niet zo druk om.

Wat betreft die referentie is wel een goed, wellicht wel mooi om dan toch eenkopje koffie te gaan drinken. Maar ik denk dat het al heel veel moeite, energie en stress kost om nog één keertje op en neer te rijden voor de kleren in te leveren, dus laat staan dat je dan ook nog iets met iemand moet gaan drinken waar je absoluut geen behoefte meer aan hebt.

Ik hoop dat hij het nu kan laten rusten en genoeg energie kan opbrengen om zijn studie af te ronden.
quote:Zwup schreef op 07 oktober 2010 @ 17:28:

Als je ziek bent, ben je ziek. Als je een deel wel kan en een deel niet dan moet je eerst contractuele verplichtingen nakomen en daarna pas verder gaan met dingen die voor jou belangrijk zijn.Helemaal mee eens!
quote:Zwup schreef op 07 oktober 2010 @ 17:28:

Ik kan daar trouwens zo slecht tegen. Dat vage gezemel en op een hoop pleuren van dingen die los van elkaar staan.

Als je ziek bent, ben je ziek. Als je een deel wel kan en een deel niet dan moet je eerst contractuele verplichtingen nakomen en daarna pas verder gaan met dingen die voor jou belangrijk zijn. Dus eerst werk, dan studie. En anders moet je idd gewoon de ballen hebben en zelf ontslag nemen.

Amen!!!

tegenwoordig is altijd alles de schuld van de werkgever....die zijn er altijd op uit om de werknemer een poot uit te draaien.. bullshit natuurlijk maar dat ziet de werknemer niet.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik denk dat het verstandig is om alle principes en meningen even opzij te zetten en gezamenlijk een afspraak te maken met de leidinggevene. Voor zo'n korte periode moet het makkelijk zijn om afspraken te maken. Wordt niet boos, geen emotie, maar bespreek hoe je de zaak wilt oplossen. Is ook leuker voor de werkgever. Iemand kan beter met een goed gevoel vertrekken dan dat ie boos is...
Het is inmiddels dus hopelijk opgelost.

Bye bye.
Tnx voor de tip van de bedrijfsarts Elmira en Zwup.
@biol: helemaal eens!
management maakt overal en altijd fouten. Les 1 in de grote mensen wereld...
Dat het is opgelost is mooi Dotje. Maar jullie zeer belabberde en vreemde gedachtengang is nog precies hetzelfde. Ik kan je garanderen dat je in de toekomst daardoor weer precies tegen hetzelfde probleem aanloopt, al is het misschien in een andere vorm.

Kijk eens naar hoe jullie het in het vervolg zelf anders kunnen doen in plaats van de schuld alleen bij anderen neer te leggen.

Verder weer helemaal eens met Biol
quote:Dotje84 schreef op 07 oktober 2010 @ 17:30:

Maar ik denk dat het al heel veel moeite, energie en stress kost om nog één keertje op en neer te rijden voor de kleren in te leveren, dus laat staan dat je dan ook nog iets met iemand moet gaan drinken waar je absoluut geen behoefte meer aan hebt.Dat kan toch met elkaar gecombineerd worden? Dan is het 1 rit en kost het maar 1 keer energie. Die ene kop koffie lijkt me nu ook weer niet zo mega veel extra energie kosten. De reis en kleren inleveren kosten toch al energie, die kop koffie kan er dan ook nog wel bij (kan 'ie zelfs even bij uitrusten). Hoeft niet lang te zijn, gewoon even beleefdheid.
Nee hoor, management maakt niet altijd fouten, maar in dit geval absoluut wel. Maar ik zal jullie het hele verhaal besparen.

Het feit dat je via een smsje wordt verzocht op een ontslagbrief te schrijven, zegt dat niet genoeg dan?!?!?!

Via telefoon of mail vind ik dat al niet kunnen, laat staan via sms.
Dotje, als je geen bedrijf hebt waar jej werkt (wat nu dus het geval is) heb je ook helemaal niks met een bedrijfsarts te maken. Je kan er alleen terecht als je werk hebt.
quote:Mieshka schreef op 07 oktober 2010 @ 17:36:

[...]

Dat kan toch met elkaar gecombineerd worden? Dan is het 1 rit en kost het maar 1 keer energie. Die ene kop koffie lijkt me nu ook weer niet zo mega veel extra energie kosten. De reis en kleren inleveren kosten toch al energie, die kop koffie kan er dan ook nog wel bij (kan 'ie zelfs even bij uitrusten). Hoeft niet lang te zijn, gewoon even beleefdheid.Laat maar zitten... ik denk dat je dat alleen kan begrijpen als je zelf ooit in zo'n toestand bent geweest.
quote:biol schreef op 07 oktober 2010 @ 17:32:

tegenwoordig is altijd alles de schuld van de werkgever....die zijn er altijd op uit om de werknemer een poot uit te draaien.. bullshit natuurlijk maar dat ziet de werknemer niet.Huh, ik ben zelf een "werknemer". Maar wat veel mensen inderdaad niet lijken te beseffen, is dat tegenover dat salaris ook verplichtingen staan.
quote:Dotje84 schreef op 07 oktober 2010 @ 17:30:

@ biol, respectloos klopt inmiddels wel, maar dat zou niet zijn gebeurd als daar geen aanleiding toe was.

Die manager is nu gewoon blij dat hun probleem op een voor hum makkelijke manier is opgelost, vandaar het gebaar vand e kop koffie.

Hij heeft er 5 jaar gewerkt om het de klanten naar hun zin te maken (is zelfs nog een keer benoemd (uit 50 medewerkers) tot beste in zijn functie, gediplomeerd mbo'er, dus niet de cassiere van de maand, haha) en voor het geld heeft hij daar gewerkt, ook voor zijn eigen groei. Maar het management laat op veel punten steken vallen, dus tevreden heeft hij daar zeker geen 5 jaar gewerkt, evenals vele anderen. Maar voor een bijbaantje maak je je daar normaliter niet zo druk om.

Wat betreft die referentie is wel een goed, wellicht wel mooi om dan toch eenkopje koffie te gaan drinken. Maar ik denk dat het al heel veel moeite, energie en stress kost om nog één keertje op en neer te rijden voor de kleren in te leveren, dus laat staan dat je dan ook nog iets met iemand moet gaan drinken waar je absoluut geen behoefte meer aan hebt.

Ik hoop dat hij het nu kan laten rusten en genoeg energie kan opbrengen om zijn studie af te ronden.

*zucht* welke aanleiding dan?? Je doet alsof hij jarenlang getreiterd is, gepest is en steeds aan zijn lot is overgelaten. Maar dat lees ik nergens terug. Get a hold of yourself...hij is niet zielig en heeft zelf de keuze gemaakt om een opleiding te doen en daarnaast te werken. Zo zijn er hele volksstammen groot geworden dus dat zal hij ook moeten doen.... neit zo janken en even een grote knul wezen...

Als hij dat nu al lastig vindt wordt het nog wat als hij dalijk in de echte arbeidsmarkt mee moet draaien met targets, deadlines enz enz
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Dotje, dat ze hem dat verzoeken doet niet ter zake. Hij is nog steeds verplicht zijn contractuele verplichtingen na te komen. Anders is hij net zo fout, zo niet nog fouter.
een beetje een raar verhaal is het wel. Ik snap best dat die paar uurtjes werk heel stressvol kunnen zijn als je overspannen bent. Maar op zo'n moment moet je kijken naar welke bezigheden je hebt. Je partner lijkt veel op zijn vork te nemen, studie + bijbaan. Dat is een keuze. Maar als je overspannen bent, dan moet je rust houden en dus kiezen om niks te doen. Geen werk, geen studie. Kun je wel studeren, dan denken omstanders dat je ook best kunt werken. Werk is een contractuele verplichting, die moet je nakomen. Dus ik zou kiezen voor a) werken, maar even niet studeren of b) ontslag nemen.
Als hij het nu niet op kan brengen om 5 uurtjes per dag voor zijn baas te werken wens ik hem straks veel succes als hij afgestudeerd is.
quote:Mieshka schreef op 07 oktober 2010 @ 17:38:

[...]

Huh, ik ben zelf een "werknemer". Maar wat veel mensen inderdaad niet lijken te beseffen, is dat tegenover dat salaris ook verplichtingen staan.Ik neem aan dat de meeste mensen in NL nog hard werken voor hun geld?? Of zouden er echt mensen zijn die denken dat ze dat geld krijgen om uit hun neus te eten? (behalve de onrechtmatige uitekringsontvangers??)
quote:Dotje84 schreef op 07 oktober 2010 @ 17:38:

Laat maar zitten... ik denk dat je dat alleen kan begrijpen als je zelf ooit in zo'n toestand bent geweest.Niet dat jij weet of ik ooit in "zo'n toestand" ben geweest. Wellicht spreek ik (gedeeltelijk?) uit ervaring. Maar liever ga je er van uit dat ik uit mijn nek zit te lullen en er toch niets vanaf weet, zodat je mijn post lekker naast je neer kunt leggen omdat dat je beter uit komt en gemakkelijker is. Dit vind ik ook wel weer veelzeggend.
quote:Lara82 schreef op 07 oktober 2010 @ 17:33:

Ik denk dat het verstandig is om alle principes en meningen even opzij te zetten en gezamenlijk een afspraak te maken met de leidinggevene. Voor zo'n korte periode moet het makkelijk zijn om afspraken te maken. Wordt niet boos, geen emotie, maar bespreek hoe je de zaak wilt oplossen. Is ook leuker voor de werkgever. Iemand kan beter met een goed gevoel vertrekken dan dat ie boos is...

ik zou als werkgever niet zitten te wachten op t vriendinnetje van mijn werknemer.. Daar heb ik namelijk geen enkele verplichting toe..

En TO wil de zaak niet oplossen, die wil alleen horen dat de werkgever een lul is en dat haar vriend vrijgesteld is van arbeid tot einde contract.. niet meer en niet minder
Ik ben weer verder. Het is nogal lastig te begrijpen als je jezelf nog nooit zo hebt gevoeld of in zo'n situatie hebt gezeten, dat blijkt maar weer. Ik had er wat te makkelijk over gedacht, dat mensen het wel zouden begrijpen of tips zouden kunnen geven, maar blijkbaar wordt er nogal snel en gauw geoordeeld.

Mijn fout ook, want mijn verhaal is niet compleet.

Sorry hiervoor.

Doei!
quote:Dotje84 schreef op 07 oktober 2010 @ 17:38:

[...]

Laat maar zitten... ik denk dat je dat alleen kan begrijpen als je zelf ooit in zo'n toestand bent geweest.

Wat voor bullshit is dat nou weer? En hoe weet jij dat wij niet uit ervaring spreken?

Knap dat jij gedachten kan lezen....ik zou die eigenschap ook wel willen hebben. Weet je waar ik me daarvoor kan aanmelden?
quote:biol schreef op 07 oktober 2010 @ 17:41:

[...]

ik zou als werkgever niet zitten te wachten op t vriendinnetje van mijn werknemer.. Daar heb ik namelijk geen enkele verplichting toe..

En TO wil de zaak niet oplossen, die wil alleen horen dat de werkgever een lul is en dat haar vriend vrijgesteld is van arbeid tot einde contract.. niet meer en niet minderFijn he, oordelen over mensen terwijl je geen idee hebt...
TO denkt geloof ik dat haar vriend de enige is die overspannen of oververmoeid is..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven