Geld & Recht alle pijlers

arbeidsconflict ziek melden?

07-10-2010 16:36 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend studeert doordeweeks en werkt in het weekend. Afgelopen jaar heeft hij zijn studie tot aan de zomervakantie onderbroken ivm overspannenheid. Het werk heeft hij door laten lopen om toch nog iets te doen. Dat gaf hem ergens ook wel voldoening, maar het was ook een struggle.

Hij heeft afspraken gemaakt om na de zomervakantie minder te gaan werken zodat hij zich op zijn studie kon richten, allemaal geen probleem.

Nu is het zo ver en keert het management zich tegen hem en is er een conflict ontstaan (vanwege ziekmelding die zij niet terecht vonden). Er heerst mismanagement, de manager heeft niet de juist opleidingen (opleidingsniveau) en kan niet goed met personeel omgaan. Dat was al veel langer duidelijk, maar nu nog meer.

Nu hebben ze hem gesmst of hij zijn ontslagbrief even wil schrijven, doet hij niet, want heeft het geld nodig en wil zelf natuurlijk geen ontslag nemen, hij heeft sowieso niks fout gedaan. Toen zou het bedrijf het zelf afhandelen en hoefde hij niet meer te komen.

Prima voor hem, want hij heeft het qua energie, tijd, e.d. nog steed moeilijk met enkel zijn studie. Die duurt nog maar 2 maanden, dus wel te overbruggen voor ons.

Nu komt het bedrijf opeens ermee dat hij in oktober nog een heleboel uren in de weekenden moet komen werken volgens contract en dat het eind oktober afloopt en het niet verlengd wordt.

Dat niet verlengen is geen probleem, ij studeert toch bijna af.

Maar, hij kan helemala niet in de weekenden zoveel werken, dat redt hij niet qua gezondheid (zegt hij zelf niet hardop, maar dat is gewoon zo en dat zie ik). Hij eet al een paar dagen bijna niets meer, is heel neerslachtig e.d.

Ik ben bang dat hij weer terugvalt in die burn-out en depressie.

Hij is woensdag al bij de schoolpsycholoog geweest.

Kan hij zich op zijn werk ziek melden en tot eind oktober 'de tijd uitdienen'.

Ik weet dat het niet netjes is, maar ik zie geen andere oplossing.

Maar het bedrijf heeft duidelijk niet in de gaten hoe het met zijn gezondheid gesteld is en is geweest het afgelopen jaar. (ookal zijn er diverse gesprekken en mailings geweest over zijn gezondheid, ze kunnen zizh er niet in verplaatsen of het begrijpen) Dus ik denk dat zij deze ziekmelding dan als conflictziekmelding zullen zien en niet zullen/kunnen bedenken dat hij echt ziek is en dat dat conflict het alleen maar 10x erger heeft gemaakt.

Hij kan die uren niet gaan werken, dan zou hij weer een wrak worden (in hoeverre hij dat nu al niet is) en zou hij zijn studie misschien weer stop moeten zetten vanwege ziekte etc etc.

Heeft hier iemand meer verstand hierover?

Wat vinden jullie?

In ieder geval alvast bedankt!
quote:Mieshka schreef op 07 oktober 2010 @ 17:41:

[...]

Niet dat jij weet of ik ooit in "zo'n toestand" ben geweest. Wellicht spreek ik (gedeeltelijk?) uit ervaring. Maar liever ga je er van uit dat ik uit mijn nek zit te lullen en er toch niets vanaf weet, zodat je mijn post lekker naast je neer kunt leggen omdat dat je beter uit komt en gemakkelijker is. Dit vind ik ook wel weer veelzeggend.

Ik verbaas me echt over je mentaliteit Dotje. Schrikbarend slecht!
quote:Dotje84 schreef op 07 oktober 2010 @ 17:44:

[...]

Fijn he, oordelen over mensen terwijl je geen idee hebt...

Darling, je hebt geen idee waar je t over hebt.... En ik oordeel naar aanleiding van t geen jij hier schrijft. Als er meer is of je verhaal is niet compleet dan ligt die bal bij jou... nu niet gaan huilen dat de hele wereld gemeen is..

En ik heb wel degelijk een idee waar t over gaat... t is mijn werk en ik zie dit soort situaties vaker dan mij lief is.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:Dotje84 schreef op 07 oktober 2010 @ 17:43:

Ik ben weer verder. Het is nogal lastig te begrijpen als je jezelf nog nooit zo hebt gevoeld of in zo'n situatie hebt gezeten, dat blijkt maar weer. Ik had er wat te makkelijk over gedacht, dat mensen het wel zouden begrijpen of tips zouden kunnen geven, maar blijkbaar wordt er nogal snel en gauw geoordeeld.

Mijn fout ook, want mijn verhaal is niet compleet.

Sorry hiervoor.

Doei!Goeie mentaliteit heb je.

Ik ben weer verder. Het is nogal lastig te begrijpen als je jezelf nog nooit zo hebt gevoeld of in zo'n situatie hebt gezeten, dat blijkt maar weer. Ik had er wat te makkelijk over gedacht, dat mensen het wel zouden begrijpen of tips zouden kunnen geven, maar blijkbaar wordt er nogal snel en gauw geoordeeld.

Mijn fout ook, want mijn verhaal is niet compleet.

Sorry hiervoor.

Doei!Je hebt hier zat goede tips gehad. Die passen alleen niet bij het beeld wat jij voor ogen hebt over de afloop van dit akkefietje. Dus ga nou niet de beledigde TO uithangen. Dat siert je absoluut niet.

Het is nogal lastig te begrijpen als je jezelf nog nooit zo hebt gevoeld of in zo'n situatie hebt gezeten, dat blijkt maar weer. Ik had er wat te makkelijk over gedacht, dat mensen het wel zouden begrijpen of tips zouden kunnen geven, maar blijkbaar wordt er nogal snel en gauw geoordeeld.

Nogmaals, dat weet jij helemaal niet. En er worden tips gegeven, maar die staan je niet aan.

Afwachten wanneer de OP weggehaald wordt. Of breng ik nu TO op ideeen? Neee, zo kinderachtig zal ze toch niet zijn? Of...?
@biol; ik bedoelde eigenlijk ook niet het vriendinnetje maar vriendje, het staat er inderdaad een beetje vreemd lees is zelf. Wat ik kort gezegd bedoel is; raap je kloten bij elkaar (of hoe zeg je dat), maak een afspraak, onderneem iets en zorg voor een oplossing. Blijf niet hangen, klagen, slachtoffer bla bla, mij overkomt dit, mij overkomt dat, ze zijn zo slecht bla bla....
Duurt vast niet lang Mieshka
Idd Lara.. je hebt helemaal gelijk...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
En oja, misschien is die referentie toch niet meer zo'n goed idee trouwens..
In ieder geval ga ik eten, dan doe ik ook nog wat nuttigs.
Heeft vriend al nagedacht over de toekomst? (wellicht mosterd)

Hoe denkt hij na zijn studie te gaan werken als deze uren nu al veel te veel zijn? Kan hij niet tenminste zijn toekomstige sollicitaties vergemakkelijken door nu op een nette manier weg te gaan bij zijn werkgever van een vijfjaarbijbaantje? Die kop koffie dus netjes gaan drinken dus en bedanken voor de samenwerking?

Er wordt gevraagd naar de werkervaring tijdens studie, zeker als die werkervaring relevant was.

Aan een nieuwe baan beginnen kost veel energie.

Deze feiten kennende denk ik dat vriend niet te makkelijk moet doen over het negeren van die overspannenheid of het niet netjes afhandelen van een voorbije arbeidsrelatie.
Dotje maar als hij heeft afgesproken minder te werken, dan heeft ie dat neem ik aan op papier, of desnoods mail? Dan kun je dat toch aangeven?
@Dotje

Je benaderd dit alles geheel verkeerd. Ik vraag me echt af hoe oud jullie zijn???

Geen kop koffie gaan drinken omdat werkgever nu zn zin heeft en er makkelijk vanaf komt??? Ik denk dat je vriend er makkelijk vanaf komt. Hij moet namelijk zn contract nakomen!

Denk dat het heel volwassen en schappelijk is van zijn werkgever om nog een laatste kopje koffie met je vriend te drinken. Zou hem ook niet misstaan als hij dit netjes zou afsluiten.

En verder zou ik me er als vriendinnetje van niet zoveel mee bemoeien. Laat je vriend maar voor zichzelf spreken. Het lijkt alsof jij meer overspannen bent van de hele situatie dan je vriend...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven