Geld & Recht alle pijlers

armoede

29-09-2012 01:05 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jullie zullen wel denken, weer een zeur vraag van bloem maar dit is echt een serieuze vraag.

In polen waar mijn moeder vandaan komt zit je echt zonder geld als je geen werk hebt, geen uitkeringen enzo. Je moet dan echt zelf op een manier aan geld komen, of familie, of zwart werken.

Mijn moeder heeft een Nederlandse Nationaliteit, wat als mijn vader er niet meer is of ze gaan scheiden? Hoe komt ze dan aan geld? ze heeft geen werk en is half arbeidsongeschikt. Kan ze dan zomaar een uitkering krijgen?

En eigenlijk in het algemeen, als je echt geen baan hebt en niet kunt vinden, laten ze je hier dan niet in de kou staan?
Bloem heb je deze zorgen al niet eens gedeeld in een ander topic?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Google inderdaad even
Wat als de zon morgen stopt met schijnen? Krijg ik dan voldoende warmte van mijn straalkacheltje? Of gaan we als mensheid spontaan als een troep pinguins tegen elkaar aan staan om ons te warmen aan elkaars lijven?
Ik google vaak maar kan nooit het goede vinden, misschien dat jullie het weten.

Mijn moeder heeft nooit in NL gewerkt.

Woont hier 25 jaar en heeft sinds toen een Nederlandse nationaliteit.
Zomaar een uitkering krijgt niemand. Maar zij heeft evenveel recht als iedere andere Nederlander
Wat Meds zegt. Haar afkomst doet er niet toe.
Ik mag hopen dat je vader eenoverlijdensrisico verzekering o.i.d. heeft. Misschien heeft ze recht op nabestaandenpensioen. En verder: lekker aan het werk. Als de taal een probleem is, wat mij sterk lijkt met haar afkomst en de duur van haar verblijf in Nederland, dan kan ze die vanaf vandaag gaan bijspijkeren.
Wat kerstklok zegt. Ze zijn toch goed verzekerd neem ik aan?
En half arbeidsongeschikt, is dat vastgesteld door een arts?
Bloem, waarom maak jij je toch elke keer zo druk over zaken waar je A. niks mee te maken hebt en B. over het algemeen niks aan kan doen?

Echt, het wordt zo erg tijd dat jij het huis uit gaat en je bezig gaat houden met je eigen leven. Je ouders zijn oud en wijs genoeg om voor zichzelf te zorgen. Dat hoeft hun dochter, die net om de hoek komt kijken, echt niet te doen.
Ik weet niet hoe oud je moeder nu is en hoe oud ze was toen ze naar NL kwam, maar houd er rekening mee dat ze waarschijnlijk minder AOW zal krijgen wanneer ze 65 is.

Die wordt namelijk berekend over het aantal jaren dat je tussen 15 en 65 in NL woont. Voor elk jaar dat je moeder nog niet in NL woonde gaat er 2% af.
if we all light up, we can scare away the dark...
quote:nellaaa schreef op 29 september 2012 @ 08:44:

Bloem, waarom maak jij je toch elke keer zo druk over zaken waar je A. niks mee te maken hebt en B. over het algemeen niks aan kan doen?

Echt, het wordt zo erg tijd dat jij het huis uit gaat en je bezig gaat houden met je eigen leven. Je ouders zijn oud en wijs genoeg om voor zichzelf te zorgen. Dat hoeft hun dochter, die net om de hoek komt kijken, echt niet te doen.Dit.
quote:nellaaa schreef op 29 september 2012 @ 08:44:

Echt, het wordt zo erg tijd dat jij het huis uit gaat en je bezig gaat houden met je eigen leven. Je ouders zijn oud en wijs genoeg om voor zichzelf te zorgen. Dat hoeft hun dochter, die net om de hoek komt kijken, echt niet te doen.

Eensch.

Het wordt de hoogste tijd bloem dat jij je eens bezig gaat houden met je eigen leven.!
quote:tatlitatli schreef op 29 september 2012 @ 08:45:

Ik weet niet hoe oud je moeder nu is en hoe oud ze was toen ze naar NL kwam, maar houd er rekening mee dat ze waarschijnlijk minder AOW zal krijgen wanneer ze 65 is.

Die wordt namelijk berekend over het aantal jaren dat je tussen 15 en 65 in NL woont. Voor elk jaar dat je moeder nog niet in NL woonde gaat er 2% af.

Dit is juist,

maar het wordt dan via de bijzondere bijstand aangevuld tot het minimum.
Ik hou mij ook zeker wel bezig met mijn eigen leven hoor!!

Ik weet niet of mijn vader een overlijdingsrisico heeft, wel een levensverzekering.

Maar ik bedoel dus eigenlijk; het kan toch niet zo zijn als mijn vader overlijd dat we helemaal geen geld krijg van de overheid? Omdat mijn moeder geen inkomen heeft? Dat ze echt helemaal zonder geld zit en niet eens voedsel kan betalen? Ze laten hier in Nederland een mens toch niet zonder geld?
Hoi Bloem55, in artikel 1 van de algemene bijstandswet staat dat de overheid iedere Nederlander, of daarmee gelijkgeschakelde, die zich in Nederland bevindt, voorziet van middelen om in de bestaanskosten te voorzien als de eigen middelen daartoe niet toereikend zijn. Dus als jouw moeder, die de Nederlandse nationaliteit heeft en in Nederland verblijft geen middelen (inkomsten of vermogen) heeft om in haar levensonderhoud te voorzien, komt ze in aanmerking voor bijstand. Als ze niet in Nederland verblijft komt ze volgens hetzelfde artikel nergens voor in aanmerking.
Je moeder is 25 jaar geleden naar NL gekomen, maar heeft ze dan nooit pogingen ondernomen om financieel onafhankelijk te worden? Je schrijft dat ze half arbeidsongeschikt is (is dat door een arts vastgesteld?), dus zou ze toch kunnen werken! Je kan mij gewoon niet wijs maken dat zij nooit een baan heeft kunnen vinden in 25 jaar tijd.

Je denkt er allemaal wel heel makkelijk over zeg, geld krijgen van de overheid
lieve Bloem, waarom ben je er steeds zo mee bezig dat je vader dood gaat? als ik me herinner van eerdere topics dan is hij nog helemaal niet oud (jaar of 60?), zeer ruim onder de gemiddelde levensverwachting van een NL man, dus je vader heeft hopelijk nog wel wat jaartjes te gaan.

kijk hier eens: http://www.nationaalkompa ... and-de-levensverwachting/
quote:bloem55 schreef op 29 september 2012 @ 10:30:

Ik hou mij ook zeker wel bezig met mijn eigen leven hoor!!

Ik weet niet of mijn vader een overlijdingsrisico heeft, wel een levensverzekering.

Maar ik bedoel dus eigenlijk; het kan toch niet zo zijn als mijn vader overlijd dat we helemaal geen geld krijg van de overheid? Omdat mijn moeder geen inkomen heeft? Dat ze echt helemaal zonder geld zit en niet eens voedsel kan betalen? Ze laten hier in Nederland een mens toch niet zonder geld?In Polen blijkbaar wel..... Nederland is een zorgstaat.
Heb je een maand geleden ofzo niet exact dezelfde vraag gesteld? (Ik kan niet loepen) wat doe je met de antwoorden en tips die je krijgt?
Maar Bloem, zelfs al krijgt ze niets. Ze is jouw moeder, dan neem je haar toch in huis? Zou in Polen blijkbaar ook moeten.
quote:Gravinnetje schreef op 29 september 2012 @ 12:37:

Maar Bloem, zelfs al krijgt ze niets. Ze is jouw moeder, dan neem je haar toch in huis? Zou in Polen blijkbaar ook moeten.Mee eens, maar volgens mij heeft Bloem ook geen inkomen van wat ik hierboven lees.
Misschien kun je je eigen topic nog eens doorlezen.
Bloem, vanmiddag samen met je moeder naar het uitzendburo, lekker je eigen centjes verdienen voor als papa/echtgenoot over 30 jaar overlijdt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven