Geld & Recht alle pijlers

Auto inzittenden verzekering

28-12-2018 10:58 41 berichten
Ik heb een auto WA verzekering met een ongevallen inzittenden verzekering (dat zit er gratis bij). Sinds ik ziek ben, rijd ik bijna nooit meer auto. Ik heb een scootmobiel. Ik houd de auto eigenlijk alleen aan om mijn huisdier naar de dierenarts te brengen als dat nodig is, want dat gaat niet op de scootmobiel en lopen gaat helaas ook niet goed. En een hoogst enkele keer als mijn broer en zus niet mijn vader van bijna 80 jaar naar de dokter kunnen brengen, dan doe ik dat. De huisarts is om de hoek. Maar dat gebeurt vrijwel nooit. En heel af en toe om de paar maanden zit er een vriend bij mij in de auto. De scootmobiel is mijn dagelijkse vervoer geworden, want ik loop slecht en ik val regelmatig door mijn ziekte.

Mijn vraag is: is het nodig (of verstandig) om toch een schadeverzekering inzittenden af te sluiten?
Alle reacties Link kopieren
Het maakt niet uit hoe ver het is, met slaapmiddelen 's nachts en zware pijnstillers overdag mag je niet rijden. Zeker niet in combinatie met de heftige pijn die je hebt. Je bent nooit de enige weggebruiker, dus er is altijd kans dat je iemand aan rijdt.

Voor je parkietje zou ik zoeken naar een manier om die te vervoeren op je scootmobiel, een klein kooitje dat daar aan kan hangen of zo. Overleg met je leverancier.
Dan neem je alleen wa, hoe moeilijk is dat?
Alle reacties Link kopieren
Oh ik zie nu pas je andere bericht met uitleg. Vind het maar een vreemd verhaal.
ch86 schreef:
28-12-2018 13:43
Oh ik zie nu pas je andere bericht met uitleg. Vind het maar een vreemd verhaal.
Wat is er vreemd aan?
Alle reacties Link kopieren
Maxieee schreef:
28-12-2018 13:50
Wat is er vreemd aan?
Om alle redenen die al gezegd zijn. Ik snap dat je gehecht bent aan je huisdier maar dat je zoveel kosten wil maken voor af en toe een heel gevaarlijk autoritje (waarbij er ook van alles kan gebeuren) zou ik toch aan alternatieven gaan denken.
Alle reacties Link kopieren
Straks gebeurt er iets met je vader of je vogel als je onderweg bent.. dat zou ik erger vinden dan of je er wel of niet voor verzekerd bent.
Alle reacties Link kopieren
Je wilt dus geen ander lastig vallen wanneer je onverwachts een auto nodig hebt. Maar je vindt het wel verantwoordelijk om auto te rijden wanneer je die eigenlijk nooit meer doet?

Waarom ben je zo gehecht aan je auto?

Een parkietenkooi kan je ook in een doos zetten met een doek eroverheen. Ik snap wel dat een taxichauffeur geen kooi zonder bescherming in zijn auto wilt hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Puur als antwoord op de vraag "moet ik een inzittendenverzekering afsluiten voor mijn passagiers?":

Nee. Schade van inzittenden kan altijd verhaald worden op óf de WA verzekering van de tegenpartij (als hij aansprakelijk is), óf je eigen WA verzekering (als jij aansprakelijk bent). Zie ook: https://www.consumentenbond.nl/autoverz ... zekeringen

Maar ik haal uit de antwoorden van anderen dat het simpelweg niet verantwoord is dat je nog rijdt. Ook niet als het "maar" een paar honderd meter of een paar minuten is. Hier in de straat is eerder dit jaar een ongeluk veroorzaakt door iemand die slechts 50 meter gereden had....

Ik snap dat die boodschap heel hard is, je moet iets opgeven dat je vrijheid geeft. Het gaat echter niet alleen daarom, het gaat ook om de veiligheid van je medeweggebruikers, en - heel egocentrisch - je eigen portemonnee. Als jij onder invloed van medicatie bij een ongeluk betrokken raakt, zal de verzekering alle schade op jou verhalen. Wil je die risico's echt nemen?
*
anoniem_361174 wijzigde dit bericht op 16-05-2019 21:27
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maxieee schreef:
28-12-2018 16:13
Er staat op de bijsluiter van de medicatie alleen dat ik de eerste twee weken van gebruik niet mag auto rijden. Daarna mag het wel.

Ik heb een gehandicaptenparkeerkaart en de arts van de GGD zei hetzelfde toen ik daar was voor een medische keuring voor de kaart en hij de pijnstillers zag: de eerste twee weken niet rijden.
In je andere topic omschrijf je duidelijk dat je een combinatie van middelen slikt, het is niet alleen de tramadol. Bovendien heb je continu pijn wat ook niet goed is voor je concentratie. Maar goed wellicht overdrijf je gewoon in je andere topic.
Maxieee schreef:
28-12-2018 16:13
En de auto kost wel geld, maar zoals ik al schreef, ben ik vrijwel altijd thuis. Ik ga niet op vakantie, ik ga niet naar de bios, ik ga niet uit eten, ik ga niet naar verjaardagen of andere dingen die mensen doen. De pijn beheerst mijn leven. Ik heb dus niet zoveel uitgaven als andere mensen hebben, vandaar dat ik de 38 euro per maand voor de auto nog wel kan missen.

Dus een auto die je niet gebruikt maar wel geld kost, hou je (wat prima is hoor), maar een gratis inzittendenverzekering wil je opzeggen. Ik ben toch wel heel benieuwd naar de logica hierachter.
nerdopviva schreef:
28-12-2018 18:18
Dus een auto die je niet gebruikt maar wel geld kost, hou je (wat prima is hoor), maar een gratis inzittendenverzekering wil je opzeggen. Ik ben toch wel heel benieuwd naar de logica hierachter.
Nee, ik ga de gratis inzittendenverzekering niet opzeggen.

Je hebt twee soorten inzittendenverzekeringen: een ongevallen inzittenden verzekering en een schade inzittenden verzekering. De eerste soort heb ik, want die was gratis inbegrepen en die ga ik niet opzeggen. De tweede soort heb ik niet.
*
anoniem_361174 wijzigde dit bericht op 16-05-2019 21:30
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom dan nog de auto aanhouden voor die ene rit die niet eens 1 keer in de maand is. En daarbij een risico nemen. Als dat maar zo weinig voorkomt vind ik trouwens best dat je daar een vriendin mee "lastig" kan vallen. Daar heb je toch vrienden voor.
Kan me niet voorstellen dat die auto echt maar 38 euro per maand kost. Tel je wel al je kosten mee: verzekering + wegenbelasting + jaarlijks APK / onderhoud en benzine?

Ik zou ook eerder denken aan de auto wegdoen.
Heb je al eens berekend of je niet goedkoper uitbent met een taxi?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven