Geld & Recht alle pijlers

Auto kopen, aanbetaling, is dat veilig?

29-04-2011 21:30 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag!

Mijn vriend heeft net een auto gekocht.

Nou ja.. gekocht.

Hij heeft een aanbetaling gedaan, en heeft de autopapieren meegekregen. Deze week maakt hij nog een bedrag over, en deze week gaat hij de auto ophalen, en betaalt hij het laatste restje en krijgt hij de auto en de sleutels mee. De verkoper heeft een bedrijf, maar geen pinautomaat.

Kunnen we nu worden opgelicht?? Of zijn die autopapieren die we nu in ons bezit hebben genoeg?

Groetjes
Is de auto al wel overgeschreven op jullie naam?
Is de overdracht al geregistreerd bij het RDW?
Ik zou dat nooit doen is mijn antwoord. Ik heb het in ons gezin ook nog nooit meegemaakt met 8 verschillende auto's.
Hij rijdt echt nu bij de verkoper weg. Hij kon de auto nog niet meenemen omdat die 2 dingen niet gelijk konden, die gaat hij maandag doen, en dan kan Vriend de auto halen
ow, ik vergis me, hij gaat deze week zelf de auto op zijn eigen naam overschrijven met de papieren die hij nu mee heeft.
Zolang er de auto niet op de naam van jouw vriend staat heb je geen poot om op te staan. Bij mijn weten is aanbetalen niet gebruikelijk.
Wij hebben donderdag onze auto opgehaald. Deze is betaald door onze auto in te ruilen, een deel zelf te betalen en een heel klein deel te lenen.

Het deel wat we zelf betaalde wilden ze graag voor die tijd overgemaakt hebben. Hebben we dus ook netjes gedaan, terwijl we geen papieren van de auto hadden.

Is niks mis gegaan, we hebben de auto keurig gekregen.

Onze vorige auto hebben we nieuw gekocht en daar konden we kiezen: vooraf overmaken, of op de dag zelf pinnen.

Hebben toen voor het laatste gekozen.

Maar ik vind het ansich niet heel raar dat een bedrijf zijn geld wil zien voor ze je de auto geven. En als er geen pin mogelijkheid is, dan zul je of vooraf moeten overmaken, of contant moeten betalen bij aflevering.
Hij heeft maar een klein bedrag aanbetaling gedaan hoor ik net. En gaat het hele bedrag contact doen volgende week. Maakte me misschien iets teveel zorgen. Vriend heeft er vertrouwen in, en heeft ook vaker auto gekocht of verkocht.

Naja, we zien wel...

Bedankt voor het meedenken!
Veel plezier met de nieuwe auto.
Heb laatst een auto gekocht,

moest 300 euro aanbetalen, dan zou hij een beurt krijgen, nieuwe apk krijgen en nog een paar andere dingen gedaan worden.

Ik kreeg een pinbon en een koopcontract in ruil, een week later heb ik de auto opgehaald, en daar de rest van het geld naar hun overgemaakt.
Handgeld geven bvij zaken als een auto is heel gebruikelijk hoor!
Als de verkoper nu failliet gaat of met de noorderzon vertrekt is de aanbetaling weg en kan je vriend waarschijnlijk ook naar de auto fluiten. Nooit aanbetalen !
Toch niet via MP he
quote:moppetoet schreef op 29 april 2011 @ 22:51:

Als de verkoper nu failliet gaat of met de noorderzon vertrekt is de aanbetaling weg en kan je vriend waarschijnlijk ook naar de auto fluiten. Nooit aanbetalen !

aanbetaling is gebruikelijk in de autobranche en het gros is bij een geschillenvereniging die de betalingen teruggeven mocht het bedrijf op de keien gaan.

En gezien het gegeven dat hij de papieren had om de overschrijving te doen, lijkt het me meer risico voor de verkoper dan voor de verkoper...
Als je de autopapieren hebt is het volgens mij prima in orde. Een van die is het overschrijvingsbewijs, daarmee kan je naar het postkantoor om 'm op jou naam te zetten (wat je trouwens moet doen voor je hem mee mag nemen, je moet 'm ook verzekeren voor je 'm ophaalt).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven