Geld & Recht alle pijlers

Auto lenen: waar moet ik rekening mee houden?

26-07-2011 13:59 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Ik ben sinds 30 juni autoloos en nu heeft een vriend van mij aangeboden dat ik voor langere tijd zijn auto mag lenen. Ontzettend aardig en ik ben er ook heel blij mee. Het voorstel dat hij gedaan heeft is dat de auto op zijn naam blijft staan, hij de wegenbelasting en de verzekering voor zijn rekening neemt en dat ik de brandstof betaal.

Super aanbod natuurlijk! Ik wil alleen wel graag goede afspraken maken over onvoorziene situaties. Hier heb ik alleen niet zoveel ervaring mee, want ik heb zelf eigenlijk altijd een lease auto gereden en dan heb je daar nooit omkijken naar.

Stel dat ik een aanrijding veroorzaak, dan wil ik de schade vergoeden. Kan ik dan aanspraak maken op mijn WA verzekering?

En heeft dit consequenties voor zijn no-claim? Wellicht zijn er dingen waar ik geen rekening mee hou, dus alle tips zijn eigenlijk welkom.

En als laatste vraag: als dank wil ik een taart voor hem bakken. Waar zouden jullie blijer van worden een ovenverse carrot cake of een key lime pie?

Welke taart als dank?

Totaal aantal stemmen: 9

Carrot cake (22%)
Key lime pie (78%)
Zijn auto, zijn verzekering, zijn no-claim. Let er dus goed op dat je zeker weet dat de auto verzekerd is.

Ik zou hem persoonlijk een kleine vergoeding geven voor de belasting en de verzekering, ipv een taart.
Als jij schade veroorzaakt kan je dit NIET verhalen op jouw wa verzekering. Die verzekering sluit namelijk schade veroorzaakt door motorrijtuigen uit.

Je kan ook niet zelf een verzekering afsluiten die schade veroorzaakt door jou dekt omdat het kenteken niet op jouw naam staat.

De verzekering die je vriend heeft afgesloten voor de auto vergoed ook de schade die jij met de auto veroorzaakt.

Je vriend gaat dan wel omlaag in zijn no claim.
Ik zou afspreken dat jij evt. schade betaalt zodat hij niet in zijn no claim zakt en daarnaast idd zeker een deel van de vaste lasten als wegenbelasting/verzekering aan hem betalen.
Tip; vraag voor de zekerheid waar de groene kaart ligt, zodat je zelf de datum kan checken. Je zal niet de eerste zijn die schade rijdt in andermans auto, waarbij achteraf blijkt dat de verzekering net is verlopen.
quote:sugarmiss schreef op 26 juli 2011 @ 14:05:

Als jij schade veroorzaakt kan je dit NIET verhalen op jouw wa verzekering. Die verzekering sluit namelijk schade veroorzaakt door motorrijtuigen uit.

Je kan ook niet zelf een verzekering afsluiten die schade veroorzaakt door jou dekt omdat het kenteken niet op jouw naam staat.

De verzekering die je vriend heeft afgesloten voor de auto vergoed ook de schade die jij met de auto veroorzaakt.

Je vriend gaat dan wel omlaag in zijn no claim.

Ah, nuttige informatie. Dus stel dat de schade groot is en de verzekering aangesproken moet worden, dan kan ik het beste het verschil in premie met hem verrekenen.

Ik weet overigens zeker dat de auto verzekerd is, ik heb de papieren ook al.
Maar waarom zou die vriend de wegenbelasting en verzekering betalen als jij er in rijdt ? Dan betaal je toch minstens die kosten aan hem ? Of je zet de auto tijdelijk op jou naam zodat je hem zelf kan verzekeren.Als waarborg kan hij het overschrijvingsbewijs bij hem houden. Zijn eigen verzekering kan hij dan opschorten en weer activeren wanneer hij de auto weer op zijn naam zet.

Kijk ook even hoe zijn auto verzekerd is, wanneer dit niet volledig casco is moet je ook afspraken maken over schades aan de auto zelf.
Houd er wel rekening mee dat dat verschil in premie behoorlijk op kan lopen. Je doet er 5 jaar over om weer in de trede te komen waar je in zat!
Spreek af dat je bij schade het schadebedrag aan hem vergoedt óf de terugval in zijn no-claim, als dat lager is en de verzekering de schade vergoedt.

Hou er rekening mee dat bij een WA of WA-plus verzekering op de auto alleen de schade aan derden wordt vergoed door de verzekering. Schade aan de auto zelf wordt dan niet vergoed.

Je eigen WA verzekering vergoedt geen aansprakelijkheid als er sprake is van schade door gebruik van een motorvoertuig.

Maak goede afspraken over onderhoud, olie bijvullen enzo. En wat doe je met kosten als de auto naar de garage moet, voor onderhoud of reparatie van een storing ?

Meld aan de verzekeraar dat jij nu de "regelmatige bestuurder" bent van de auto.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Super! Dank je Donkey. Begin nu te denken dat het wellicht minder risico met zich meebrengt voor alle betrokkenen als ik de auto tijdelijk op mijn naam laat zetten. Dan heeft in het geval van schade mijn vriend geen terugval in no claim en is die afhandeling in ieder geval goed geregeld. De schade aan zijn auto zal ik dan wel zelf moeten vergoeden, maar dat is niet meer dan redelijk.
Niet roken in de auto.

Hem schoon, leeg maar met volle tank weer teruggeven.

(heb te vaak een vuile, naar sigaretten stinkende auto met lege tank teruggekregen)
quote:JackintheBox schreef op 26 juli 2011 @ 14:43:

Super! Dank je Donkey. Begin nu te denken dat het wellicht minder risico met zich meebrengt voor alle betrokkenen als ik de auto tijdelijk op mijn naam laat zetten. Dan heeft in het geval van schade mijn vriend geen terugval in no claim en is die afhandeling in ieder geval goed geregeld. De schade aan zijn auto zal ik dan wel zelf moeten vergoeden, maar dat is niet meer dan redelijk.Doen hoor, de auto tijdelijk overschrijven. Kost je een tientje, en dan ben je van het hele no-claim-issue af. Is een veel helderder situatie.
"Schade vergoeden" lijkt simpel maar je zou (hopelijk niet!!) ook een behoorlijk ernstig ongeluk kunnen krijgen of veroorzaken waarbij iemand zwaar lichamelijk letsel oploopt. Dit zijn zaken waar jij persoonlijk niet financieel verantwoordelijk voor kan zijn. Een deukje kan je wel vergoeden natuurlijk maar er zou ook iets kunnen voorvallen dat veel duurder is.

Als je de auto op jouw naam laat zetten zou ik inderdaad heel goed overleggen wie er voor de kosten opdraait. Stel dat de airco over een week kapot gaat. Dat kan wel 1000 euro kosten om te laten repareren. Betaal jij dat volledige bedrag en gaat de auto dan over 3 maanden weer terug naar je vriend? Ik zou hier echt heel goed over nadenken...
Als ik je vriend was zou ik niet willen dat jij de auto tijdelijk op jouw naam zou overschrijven. Je wordt daarmee wel de eigenaar van de auto en het is nog maar de vraag of jij hem wel wil terug overschrijven op mijn naam. Als de vrienschap dan over is dan is het weg dure auto.

Tuurlijk zijn jullie vrienden en natuurlijk moet je je vrienden kunnen vertrouwen dus dit zou geen issue moeten zijn maar wanneer het om een auto van duizenden euro's gaat dan zou ik dat risico toch niet willen lopen.

Zaken waarbij het om veel geld gaat of dit nu lenen of verkopen is zou ik altijd duidelijk op papier willen hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven