Geld & Recht alle pijlers

Auto op iemand anders naam laten verzekeren?

20-09-2011 14:46 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een vriendin van mij heeft me haar auto aangeboden, gratis en voor niets, omdat zij een andere auto krijgt. Ik doe sinds mijn scheiding alles op de fiets met 2 kleine kinderen, en voel me soms erg beperkt/opgesloten zonder auto, dus ik was meteen in een jubel-stemming ! Maaaarrr....helaas is het zo dat ik momenteel in de schuldsanering zit, en een auto dus niet 'mag'. Mijn vriend reageerde meteen heel lief dat hij graag de verzekering/belasting/benzine wil betalen ...het is zo'n schat!!!

Nu is mijn vraag: kan ik die auto op zijn naam zetten en ook voor de verzekering als hij zelf geen rijbewijs heeft?

Valt het dan hoog uit in de verzekering, vanwege geen no-claim?

Ikzelf heb in 11 jaar nooit schade gehad, maar heb geen no-claim opgebouwd omdat de verzekering op mijn ex zijn naam stond.

Graag alleen reacties op mijn vraag, en geen antwoorden dat ik ook best met het OV kan gaan etc blablabla, want dat weet ik zelf ook allemaal wel ...

Groetjes, Lily
Daantje, ik zou het toch proberen, invorderen is heel prijzig. Wat ze nu kunnen vangen... Stel dat er iets gebeurt waardoor je enorm in inkomen achteruit gaat, krijgen ze niets meer.
Die controles zijn niet eeuwig hoor, maar je kan ze wel verwachten ja. Maar wat is nou 3 jaar op een heel leven? Een leven van misschien jarenlang van alles kopen, dingen niet betalen en lekker er op los leven?
Vind het naar om zo te sneren op mensen die in de wsnp zitten. Je kent de achtergrond niet.
quote:Dickens schreef op 20 september 2011 @ 17:04:

Daantje, ik zou het toch proberen, invorderen is heel prijzig. Wat ze nu kunnen vangen... Stel dat er iets gebeurt waardoor je enorm in inkomen achteruit gaat, krijgen ze niets meer.Ze vangen nu al 4 jaar en is gelukkig een rentestop, dus het wordt ook niet meer. Overigens wilde vorig jaar mijn schoonmoeder helpen, zij heeft behoorlijk wat spaargeld. Toen heeft mijn vriend wat voorstellen gedaan. Het laagste bedrag waar ze mee accoord zouden gaan was 22.000 euro. En dat maal 3 even lenen en dan met rente? Dan betaal je alleen maar meer.
quote:Dickens schreef op 20 september 2011 @ 17:06:

Vind het naar om zo te sneren op mensen die in de wsnp zitten. Je kent de achtergrond niet.Weet niet of je doelt op mijn berichtje, maar zo bedoel ik het niet natuurlijk. De meeste (ken ze ook in mijn omgeving) zitten in de wsnp door gewoon lekker te leven. Spullen op afbetaling kopen en dan vervolgens niet betalen. Rekeningen ongeopend in de kast leggen. Enz. Maar zal echt niet beweren dat iedereen door die redenen in de wsnp zit, want ik weet dondersgoed dat er ook genoeg andere redenen zijn.
Ok, dan heb je het al geprobeerd. Jammer.
quote:Dickens schreef op 20 september 2011 @ 17:02:

Je kunt beter versneld aflossen dan sparen en zwart werken vind ik amoreel. En nee, ik heb geen zwarte poets, tuinman, klusman, alles wit.

Dat kan en dat mag (nogmaals), als jij daar het geld voor hebt. Ik doe het wel, en het heeft ons enorm geholpen in moeilijke tijden !

We lossen al behoorlijk snel af, maar het blijft zo een beetje draagbaar. En over 6 maanden zijn we klaar :D

Maar ik ga eens de keuken in, het gasfornuis roept ;)
quote:Dickens schreef op 20 september 2011 @ 15:24:

Wat je uitgeeft aan de auto kan niet naar je schuldeisers, even bot gezegd. Je zit niet voor niks in de sanering. Als deze constructie, verzekeringsfraude, aan het licht komt, word je zo de wsnp uitgemikt. Mag dan niks meezitten zeg je? Je mag blij zijn dat je niet je hele schuld hoeft te betalen maar een kl ein gedeelte daarvan.

TO zal deze auto moeten onderhouden van haar VTLB(Vrij te laten bedrag). Normaal gesproken krijg je een correctie in deze als je van je bewindvoerder een auto mag houden Zal dan alleen voor het werk zijn.

TO heeft wellicht de auto volgens de bewindvoerder niet nodig voor het werk de énigste reden waarom een auto toegestaan kan worden, maar wil de auto wellicht gebruiken voor prive-ritjes welke met het OV doorgaans veel duurder zijn.

Doordat TO deze wagen van haar VTLB moet betalen worden de schuldeisers niet benadeeld, immers ze zouden zowiezo al niet meer krijgen.

Als de wagen niet op haar naam staat doet TO niets illegaals.

Ze maakt het haar zelf, haar eigen budget juist iets aangenamer. Heeft niemand last van. TO heeft er gemak van.

@TO datgene wat jij wilt gebeurd vaak (zonder dat de bw het uiteraard weet) in de WSNP. Realiseer je, je wel dat je de kosten van je vtlb moet kunnen betalen zonder dat je hier een correctie voor krijgt wat een anders saniet die wel een auto mag houden voor het werk wél zou krijgen.
Lydia, als er niks aan de hand is dan kun je het gewoon melden toch?
quote:Aruuba schreef op 20 september 2011 @ 15:37:

Trouwens, waarom zou je niet die auto gewoon op je eigen naam verzekeren en de acceptgiro naar je vriend laten gaan. Mag zoiets ook niet?

Dat mag dus niet, want ookal zal de wagen nauwelijks wat waard zijn. De bewindvoerder zal de auto dan direct laten verkopen en het geld wordt dan in de boedelrekening(naar de schuldeisers) gestort. Dit gebeurd ten alle tijde mits de wagen nodig is voor het werk. Dit werkt in de wsnp hetzelfde als het ontvangen van bijvoorbeeld een gouden ketting; het zijn waardegoederen welke in de wsnp verkocht moeten worden t.b.v de schuldeiser.

In de praktijk zie je dat laatste echter niet gebeuren want dit valt niet te controleren, bij een auto is dat wat anders.
Lydia, leer eens spellen.
quote:Dickens schreef op 20 september 2011 @ 17:20:

Lydia, leer eens spellen.'t Spellen gaat nog, maar het gebruik van interpunctie en betekenis van bepaalde woorden ("mits" waar "tenzij" bedoeld wordt) mag inderdaad wel eens opgefrist worden.
'Dit gebeurd ten alle tijde...' Man, man, krijg er pijn van aan mijn ogen.
Ok Lydia. Het leek me ook al dat zoiets niet zou mogen maar goed, gelukkig ben ik niet bekend met de wsnp regels.

Ik las nog iets over sparen voor de kinderen. Dag mag dus ook niet in de wsnp. Dat wist ik dan toevallig weer wel
Jeetje.... een hele discussie over de WSPN:(...

Er staan zulke harde dingen geschreven door sommigen van jullie (of ze nou waar of niet waar zijn, wel of niet van toepassing zijn op mij persoonlijk), dat ik heb besloten om niet meer hier op het forum te komen.

Sorry voor de dames die mijn vraag wèl goed hadden begrepen en daar antwoord op hebben gegeven, bedankt hiervoor!:)

Ik weet inmiddels wat ik ga doen.....nooit meer naar dit vi(va)jandige forum iig:P!

Ik heb al genoeg verdriet over de situatie waar ik, en erger nog, mijn kinderen, in terecht zijn gekomen! Niet om zielig te doen, maar bewandel eerst mijn pad eens voordat je gaat oordelen. En niet alles en iedereen over èèn kam scheren ajb... Als ik jullie beste vriendin was geweest, hadden jullie dan ook niet blij voor me kunnen wezen...?

Gegroet.....
Let niet op de spelfouten, heb net 2 uren zitten blokken:S.....
Ik snap je situatie heel goed maar wil je echt riskeren om voor een auto de wsnp uitgegooid te worden? Succes iig.
quote:sweet-lily31 schreef op 20 september 2011 @ 21:07:

Als ik jullie beste vriendin was geweest, hadden jullie dan ook niet blij voor me kunnen wezen...?

Gegroet.....Als jij m'n beste vriendin was geweest had ik je juist gewezen op de risico's die je loopt m.b.t. de WSNP. Als vriendin had ik niet toe willen kijken hoe iemand bepaalde risico's loopt die in mijn ogen onverantwoord zijn, zònder er voor te waarschuwen. Goede vriendschap heeft waarschuwen voor gevaar/valkuilen/risico's namelijk op een hoger plan staan als kritiekloos meejuichen.
quote:Des_ree schreef op 20 september 2011 @ 16:39:

[...]

Inderdaad recht ja. Want ik woon 2 uur reizen van mijn stage af, zei 10 min wandelen. Ik moet boodschappen doen met de fiets, zij kan met de auto van schoonmoeder(woont dichterbij), en buiten dat heb ik al 3 maanden geleden gevraagd en zij pas vorige week. Nu is er een autootje en vind zij dat die voor haar is. Terwijl ze het geld er niet voor heeft om hem aan te schaffen en de winter voor de deur staat en ik dus iedere dag 1.5 uur moet fietsen met een kind van 9 maanden terwijl ik het geld heb om een auto te kopen.

Gelukkig denkt schoonvader er net zo over als ikdan snap ik niet dat je het geld wat je hebt liggen voor die auto niet domweg gebruikt om je schulden af te betalen..
Beste Sweet-lily31,

Het is hartstikke lief bedoelt van je vriendin, maar als je het niet opgeeft bij je bewindvoerder dan is het gewoon fraude. Ik vind het erg naïef van jou én van je omgeving om te denken dat het gewoon kan.

Jij wilt toch niet vanwege die auto uit de WNSP gemikt worden?

Mijn vermoeden is dat je nog maar heel kort in de WNSP zit. En dat het krappe budget op dit moment nog heel moeilijk voor je is. Ik heb geen enkel oordeel of je ex je belazerd heeft of dat je je hebt laten belazeren. Het resultaat is namelijk hetzelfde: JIJ hebt een grote geldschuld en JIJ moet het oplossen. Het is toch fantastisch dat er een regeling bestaat waardoor je na drie jaar met een schone lei kunt beginnen?
...
quote:sweet-lily31 schreef op 20 september 2011 @ 21:07:

Jeetje.... een hele discussie over de WSPN:(...

Er staan zulke harde dingen geschreven door sommigen van jullie (of ze nou waar of niet waar zijn, wel of niet van toepassing zijn op mij persoonlijk), dat ik heb besloten om niet meer hier op het forum te komen.

Sorry voor de dames die mijn vraag wèl goed hadden begrepen en daar antwoord op hebben gegeven, bedankt hiervoor!:)

Ik weet inmiddels wat ik ga doen.....nooit meer naar dit vi(va)jandige forum iig:P!

Ik heb al genoeg verdriet over de situatie waar ik, en erger nog, mijn kinderen, in terecht zijn gekomen! Niet om zielig te doen, maar bewandel eerst mijn pad eens voordat je gaat oordelen. En niet alles en iedereen over èèn kam scheren ajb... Als ik jullie beste vriendin was geweest, hadden jullie dan ook niet blij voor me kunnen wezen...?

Gegroet.....

joh meid, dan neem je lekker die auto (die je nergens kan verzekeren) en riskeer je dat je uit de sanering wordt gegooid.

Succes!

edit: ja, we zeggen misschien harde dingen, maar bedenk je dat de meeste mensen die je in het echt spreekt er net zo over denken, alleen durven ze het niet tegen je te zeggen.

Als je vriendin en je vriend zich wat verdiepen in de regels (die jij zou moeten kennen) zouden ze je geen auto aanbieden, omdat je kans loopt enorm in de moeilijkheden te komen.

Dat is niet vijandig, maar realistisch.

Dat jij blijkbaar een auto gewend bent wil nog niet zeggen dat je er recht op hebt. Al heb je tien kleine kinderen en woont je familie 80 km ver weg.

Als de afstand nu onoverbrugbaar is voor jou, moet je het anders oplossen. Je familie naar jou toe laten komen bv, af en toe een auto lenen om naar ze toe te gaan, met het OV zo dicht mogelijk naar ze toe gaan en je dan op laten halen.

Beetje creatief zijn hoor.
De familie en vrienden die TO willen helpen, kunnen ook samen de kosten van de auto dragen terwijl de auto gewoon eigendom blijft van haar vriendin. Ze leent dan gewoon af en toe die wagen kosteloos. En dan niet die auto voor de eigen deur parkeren natuurlijk.
sinds wanneer wil jij arme schooiers helpen?
Arme schooiers in 't algemeen niet, maar als het mijn beste vriendin was, dan zou ik haar helpen idd.
maar het blijft een schooier

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven