Geld & Recht alle pijlers

auto overnemen vader voor overlijden

03-01-2011 21:21 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Weet één van jullie hoe het zit met het overnemen of overkopen van een auto voordat mijn vader komt te overlijden?! Zodat ik geen sucessie rechten hoef te betalen straks?

Kan hij mij de auto voor elk bedrag wat hij wilt verkopen? Ook al is het zwaar onder de waarde?

Hij is overigens niet meer in staat om naar het post kantoor te gaan om de naam over te laten zetten, is dit een probleem?

Ik hoop dat jullie wat antwoorden hebben.
quote:Pixiedust schreef op 03 januari 2011 @ 22:51:

[...]

Agreed. Bovendien, we vinden zoveel in dit land. Dóe er ook wat mee, dat is de enige legale wijze om wetgeving te wijzigen.Oh ik doe er wel wat mee hoor Ik ben alleen allergisch voor het woord 'legaal'. Er is namelijk nog een heel groot grijs gebied voordat iets echt 'illegaal' wordt.
quote:Luna08 schreef op 03 januari 2011 @ 22:53:

Tsjonge jonge, ik dacht dat mn hoofd al vol zat....Wat enorm rot dat je je met dit soort dingen bezig moet houden in een periode die al zo heftig is voor je
quote:Luna08 schreef op 03 januari 2011 @ 22:53:

Tsjonge jonge, ik dacht dat mn hoofd al vol zat....

Probeer het voor nu dan los te laten.

Vul die schenkingsverklaring in, zet er zo snel mogelijk handtekeningen onder en zorg dat dat geld op je rekening komt te staan. Doe verder alles volgens de regels, dus niet plunderen of andere louche constructies verzinnen en dan komen de andere regelzaken pas later en kun je je concenteren op je vader en het naderende afscheid.
oke, thanx.

Ik ga het morgen direct regelen.
En tussen haakjes: als u nog een broer of zus heeft, moet u wel goed afspreken welk cadeau hij/zij krijgt als u de auto krijgt.

(hiermee bedoel ik: 1 persoon de auto, de andere persoon een zak geld).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Wat haarklover zegt, wou ik ook zeggen. Jij krijgt nu een schenking en een auto. Je geeft aan dat je broer jou straks moet uitkopen. Haal je dat wel van het uitkoopbedrag af?

Je zegt dat je de auto als extraatje krijgt (boven de rest), weet je broer dit? Is dit duidelijk gecommuniceerd door je vader?

Anders lijkt me dit echt een recept voor ellende en ruzie.
quote:Primabella schreef op 04 januari 2011 @ 00:04:

Wat haarklover zegt, wou ik ook zeggen. Jij krijgt nu een schenking en een auto. Je geeft aan dat je broer jou straks moet uitkopen. Haal je dat wel van het uitkoopbedrag af?

Je zegt dat je de auto als extraatje krijgt (boven de rest), weet je broer dit? Is dit duidelijk gecommuniceerd door je vader?

Anders lijkt me dit echt een recept voor ellende en ruzie.

Ja dit is besproken met ons allemaal.

Maar een schenking hoeft toch niet van het uitkoopbedrag af?
quote:haarklover schreef op 03 januari 2011 @ 23:03:

En tussen haakjes: als u nog een broer of zus heeft, moet u wel goed afspreken welk cadeau hij/zij krijgt als u de auto krijgt.

(hiermee bedoel ik: 1 persoon de auto, de andere persoon een zak geld).

Mijn vader schenkt mij deze auto extra vanwege het feit dat ik hem 2 jaar heb geholpen in zijn ziekteproces (bij mij gewoond) en de anderen kinderen niet...

Dat mag toch gewoon?
quote:Luna08 schreef op 04 januari 2011 @ 12:45:

[...]

Maar een schenking hoeft toch niet van het uitkoopbedrag af?

Nee, dat hoeft niet, als je vader dat niet wel.

Wat wel kan, is dat je vader aan je broer hetzelfde bedrag schenkt. Of dat in eerste instantie op papier doet, maar dat vervolgens nog "terugleent" op papier omdat het geldbedrag in het huis zit bijvoorbeeld.

Dan heeft je broer na het overlijden in eerste instantie recht op zijn schenkingsdeel, wat van de waarde van het huis afgetrokken wordt. Jullie kindsdelen die jullie zullen erven worden op dat moment lager, en het deel wat je broer nog moet uitkopen wordt ook kleiner.

vb: Jij krijgt nu 20.000 euro als schenking van je vader. Direct, in de vorm van geld en de auto. Je broer krijgt eenzelfde bedrag geschonken, maar kan dit pas krijgen als pa overleden is en het huis verkocht is. Hij houdt op dat punt een vordering op pa.

Als pa overleden is, wordt het huis getaxeerd en broer zal het kopen. Het huis wordt getaxeerd op 200.000 euro, wat de koper zal moeten betalen. Broer krijgt van die opbrengst eerst zijn schenkingsdeel nog van, dus de kindsdelen zijn 90.000. (200.000-20.000=180.000/2=90.000).
Luna, ik heb niet alle reacties gelezen dus wellicht is dit overbodig. Maar je kunt ook overleggen met een notaris. Een veelgebruikte constructie is dat je ouders zogenaamd geld lenen van jou. Na overlijden moet die fictieve lening terugbetaald worden en over dat bedrag hoeft dan geen successierecht betaald te worden.

Informeer eventjes, het kan je veel geld besparen.

(Ik ben aan mijn beide jonge kinderen meer dan 3 ton verschuldigd )
Alternatief zou nog kunnen zijn dat pa een bijdrage doet in de meerkosten die je hebt gehad, dat je daar een overzicht van maakt en die aan pa geeft.

Dus concreet uitgesplitst wat zijn aandeel in jouw gestegen woonlasten/boodschappen etc. is geweest, en dat hij alsnog kost en inwoning betaalt.
quote:Luna08 schreef op 04 januari 2011 @ 12:45:

Maar een schenking hoeft toch niet van het uitkoopbedrag af?Van mij hoeft dat niet, maar het is de vraag wat je broer ervan vindt. Dat jullie er straks geen ruzie over krijgen zeg maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven