Geld & Recht alle pijlers

Auto thuis / van de zaak

04-04-2017 14:01 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even advies nodig.

De situatie is als volgt.

Wij hebben in ons gezin 1 auto.

Wij kunnen beiden met fiets of OV naar het werk en delen de auto in overleg.

Mijn man heeft sinds enkele maanden een nieuwe functie op zijn werk, waardoor hij regelmatig niet van uit kantoor werkt, maar de provincie in moet.

Als hij onze Prive auto gebruikt krijgt hij hiervoor 0,19 per km.

Hij kan vaak een auto lenen op t werk, dan maakt hij geen kosten.

Nu wil het geval dat we een bepaalde dag beiden onze privé auto zouden willen gebruiken.

Man voor het werk, er is die dag geen werk auto te lenen / gebruiken.

Ik voor het halen en brengen van de kinderen: privé dus.

Er wordt op gerekend dat man de privé auto die dag gaat gebruiken, door zijn werkgever.

Ik wil hier best aan meewerken, maar merk dat ik me er aan irriteer dat wat privé is, zo makkelijk gekaapt wordt door het werk.

Wat is redelijk in deze...?

En wat kan je hierover afspreken met werkgever?
de vraag is wat er afgesproken ís met de werkgever.
En doooooor!
Als je toegeeft wordt het alleen maar erger is mijn ervaring. Gewoon aangeven dat er geen auto beschikbaar is privé. En eigenlijk ervoor zorgen dat je man nooit met jullie auto naar het werk gaat, dan wordt het vanzelfsprekend voor de werkgever dat er geen auto beschikbaar is.
Als je meer dan geregeld zakelijk een auto nodig hebt, vind ik een auto van de zaak niet meer dan normaal. Die € 0,19 is dan misschien een tegemoetkoming voor de benzine.maar een auto heeft ook nog afschrijving, onderhoud etc.

Ofwel nu aangeven dat er geen auto beschikbaar is (reden dat jij 'm nodig hebt hoef je niet eens uit te leggen) ofwel toegeven en dit 'standaard' laten worden.
Tot op heden IS er niks afgesproken met werkgever, en kwam het zo uit dat auto wel beschikbaar was....
Dan moet je vriend in overleg met werkgever. Hoe doen zijn collega's dit?
quote:Bananendoos schreef op 04 april 2017 @ 14:09:

Tot op heden IS er niks afgesproken met werkgever, en kwam het zo uit dat auto wel beschikbaar was....Natuurlijk is er wel wat afgesproken. Hoe komt hij anders aan die 19 cent per kilometer? Staat hierover nog iets in zijn arbeidsovereenkomst of eventuele CAO?
Als ik jouw man was zou ik aangeven dat je ivm kinderen of wat dan ook niet altijd de beschikking hebt over een prive auto.

Dus als er op die dag geen auto geleend kan worden, zal er een gehuurd moeten worden.
Bij ons wordt er in een dergelijk geval door de zaak een auto gehuurd.
Jaren geleden ongeveer dezelfde situatie gehad, behalve dan dat mijn man geen km vergoeding kreeg. En mijn man ging gewoon fietsen als ik de auto privé nodig had, dat regelde zijn baas maar.
Ik werk in de sociale sector en daar is dit heel normaal. Daar krijg je echt geen auto van de zaak.

Kan je man eventueel met het OV gaan?
quote:nerdopviva schreef op 04 april 2017 @ 14:11:

[...]

Natuurlijk is er wel wat afgesproken. Hoe komt hij anders aan die 19 cent per kilometer? Staat hierover nog iets in zijn arbeidsovereenkomst of eventuele CAO?dabedoelik
En doooooor!
de beschikking hebben over een auto is vaak wel een voorwaarden voor zo'n functie. is dit niet besproken toen je man deze functie aanvaarden? weet zijn baas dat hij alleen de privé auto tot zijn beschikking heeft wanneer zijn vrouw de kinderen naar school moet brengen?

niet ieder bedrijf heeft de financiële middelen om auto's aan te schaffen voor onregelmatige ritjes. en een "auto van de zaak" klinkt prachtig, maar dit heeft wel invloed op je netto salaris.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:hamerhaai schreef op 04 april 2017 @ 14:44:

de beschikking hebben over een auto is vaak wel een voorwaarden voor zo'n functie. is dit niet besproken toen je man deze functie aanvaarden? weet zijn baas dat hij alleen de privé auto tot zijn beschikking heeft wanneer zijn vrouw de kinderen naar school moet brengen?

niet ieder bedrijf heeft de financiële middelen om auto's aan te schaffen voor onregelmatige ritjes. en een "auto van de zaak" klinkt prachtig, maar dit heeft wel invloed op je netto salaris.

Als je de auto verder niet prive gebruikt heeft dat geen invloed op je salaris. Mijn man heeft een bus van de zaak, die wordt prive niet gebruikt en wij hebben geen bijtelling. Woon-werkverkeer valt in dat geval onder zakelijke kilometers. En om nu voor die ene keer dat het voorkomt dat je allebei de auto nodig bent een 2e auto aan te schaffen als gezin is toch ook van de zotte?

In een voorkomend geval dat man onze prive-auto mee moet en ik beslist ook een auto nodig ben heb ik verschillende mogelijkheden om een auto te lenen (ouders, schoonouders, zwager wonen allemaal in de buurt). Als dat geen optie is en de auto is voor mij echt noodzakelijk, dan zou ik dat aan de werkgever melden. Als ik mijn plannen kan uitstellen doe ik dat.
mijn man heeft ook auto van de zaak. Geen prive gebruik, kost ons 0,0. Hij staat op de zaak en is beschikbaar voor anderen als hij in buitenland is en zodra hij weer in NL is dan rijdt hij er weer in. Ik mag er dus niet in rijden.
Kan jij niet je kinderen wegbrengen op de fiets ? Waarom moet dat met de auto ?
Stel nou dat jij je poot stijf houdt, wat dan? Kan je man dan zijn werk niet doen?
De privé-auto is die dag niet beschikbaar voor zijn werk. Punt.

Man gaat dus maar fietsen, neemt de trein of de bus of baas leent zijn eigen privé-wagen desnoods maar een dag uit of verzint maar iets anders.

Zijn baas kan niet verplichten dat er telkens maar een privé-auto klaar staat.

Tenzij dat in je contract staat vermeld, maar dan zouden er geen auto's op de zaak klaar staan voor gebruik.
Ben je er al uit, TO?
quote:poldervrouw schreef op 04 april 2017 @ 17:58:

mijn man heeft ook auto van de zaak. Geen prive gebruik, kost ons 0,0. Hij staat op de zaak en is beschikbaar voor anderen als hij in buitenland is en zodra hij weer in NL is dan rijdt hij er weer in. Ik mag er dus niet in rijden.Heeft mijn man inmiddels ook. Als we op vakantie zijn gebruikt iemand anders de auto, verdermijn man. Kost ons niets, we gebruiken hem ook echt niet privé.
quote:TinyBel schreef op 04 april 2017 @ 18:09:

Tenzij dat in je contract staat vermeld, maar dan zouden er geen auto's op de zaak klaar staan voor gebruik.Er staat nergens dat er ten alle tijden poolauto's beschikbaar zijn. Zoals TO het beschrijft klinkt het eerder dat er af en toe toevallig een auto beschikbaar is.
Misschien is het wel afhankelijk van de sector ofzo, maar mooi niet dat mijn baas voor een huurauto gaat zorgen als ik zelf geen auto of andere mogelijkheid regel om te komen waar ik moet zijn. Dat is mijn eigen probleem en is ook niet erg.

TO, hoe graag wil je hiervan een punt maken? Heb je zelf mogelijkheden het probleem op te lossen door kinderen op de fiets te brengen of een auto te lenen van familie/vrienden?
Sorry voor de late reactie! En jullie allen bedankt voor t meedenken!

Ik heb besloten er voor deze keer geen groot punt van te maken. Ik kan het oplossen met de fiets (is wel omslachtig omdat huis, school kinderen en mijn werk niet ideaal bij elkaar gelegen zijn).

Het gaat niet om vervoer om op kantoor te komen. Maar vervoer naar een plek waar werk in opdracht van kantoor wordt uitgevoerd. Er zijn 4 leenauot's, op de bewuste dag allemaal in gebruik.

Meestal, tot nu toe altijd, was er wel een leenauto voor man van de zaak. Deze keer dus niet.

Man erkent dat auto privé is en dus privé gebruik voorrang heeft op werk gebruik, dat was goed om even af te stemmen. Maar omdat het werk wel gewoon door moet gaan, toch de privé auto mee.

Wat betekent dat kinderen en ik wat meer fietsen. Gelukkig is het mooi weer.
19 cent is ook wel een beetje zuinig qua vergoeding. Wij krijgen 38 cent, waarvan de helft belast is. Je werkgever kan je in elk geval nooit verplichten om met je eigen auto te gaan als dat niet in je contract of een reglement is afgesproken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven