Auto uitlenen?
maandag 3 juli 2017 om 01:20
Mijn schoonmoeder mag als gevolg van een aantal epileptische aanvallen van haar behandelend arts twee jaar niet autorijden.
Omdat stilstand niet best is voor een auto leent zij hem nu regelmatig uit aan de buurvrouw, of aan een bekende die zelf geen auto heeft zodat de auto toch regelmatig wat beweging krijgt.
Nu heeft een behandelaar van het revalidatiecentrum haar op het hart gedrukt dit niet meer te doen omdat in geval van schade dit rechtstreeks op haar verhaald zou worden. Behandelaar kwam met allerlei documenten waaruit dit zou blijken en schoonmoeder slikt dit voor zoete koek.
Nu vind ik dit zelf een vreemd verhaal. Omdat zij niet mag rijden mag haar auto toch nog wel gewoon rijden?
Auto is gewoon verzekerd, gekeurd en de wegenbelasting betaald.
Ik kan me niet voorstellen dat die auto daar nu nog anderhalf jaar stil moet blijven staan omdat zíj niet mag rijden.
Uiteraard kan ik zelf ook googlen, maar hier kon ik niet direct de juiste termen voor vinden
Hier misschien iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
De vraag is overigens enkel om mijn eigen nieuwsgierigheid te bevredigen want schoonmoeder gaat het van mij toch niet aannemen mocht het anders zijn. En als ze het wel aanneemt gaat ze hem nog niet uitlenen 'want je weet maar nooit'.
Omdat stilstand niet best is voor een auto leent zij hem nu regelmatig uit aan de buurvrouw, of aan een bekende die zelf geen auto heeft zodat de auto toch regelmatig wat beweging krijgt.
Nu heeft een behandelaar van het revalidatiecentrum haar op het hart gedrukt dit niet meer te doen omdat in geval van schade dit rechtstreeks op haar verhaald zou worden. Behandelaar kwam met allerlei documenten waaruit dit zou blijken en schoonmoeder slikt dit voor zoete koek.
Nu vind ik dit zelf een vreemd verhaal. Omdat zij niet mag rijden mag haar auto toch nog wel gewoon rijden?
Auto is gewoon verzekerd, gekeurd en de wegenbelasting betaald.
Ik kan me niet voorstellen dat die auto daar nu nog anderhalf jaar stil moet blijven staan omdat zíj niet mag rijden.
Uiteraard kan ik zelf ook googlen, maar hier kon ik niet direct de juiste termen voor vinden
Hier misschien iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
De vraag is overigens enkel om mijn eigen nieuwsgierigheid te bevredigen want schoonmoeder gaat het van mij toch niet aannemen mocht het anders zijn. En als ze het wel aanneemt gaat ze hem nog niet uitlenen 'want je weet maar nooit'.
What have we done....
maandag 3 juli 2017 om 10:32
Wat PimPom zegt. De auto is wel verzekerd, maar bij schade zal je schoonmoeder teruggaan in schadevrije jaren en dan moet ze meer premie betalen.
Je kunt dit voorkomen door de lener zelf de schade te laten betalen, maar dan moet deze dit wel kunnen en willen. En kun je daar zeker van zijn?
Als je schoonmoeder zekerheid wil hebben, kan ze gewoon even de verzekeraar mailen met die vraag. Het is niet verboden om je auto uit te lenen, maar het kan de eigenaar/verzekerde dus wel geld kosten bij schade. Ze kan er daarom misschien beter voor kiezen de auto niet meer uit te lenen of te laten schorsen.
Je kunt dit voorkomen door de lener zelf de schade te laten betalen, maar dan moet deze dit wel kunnen en willen. En kun je daar zeker van zijn?
Als je schoonmoeder zekerheid wil hebben, kan ze gewoon even de verzekeraar mailen met die vraag. Het is niet verboden om je auto uit te lenen, maar het kan de eigenaar/verzekerde dus wel geld kosten bij schade. Ze kan er daarom misschien beter voor kiezen de auto niet meer uit te lenen of te laten schorsen.
maandag 3 juli 2017 om 10:39
Is verkopen van de auto geen optie? Het duurt zeker 2 jaar voor ze weer eventueel mag rijden, mits ze aanvalsvrij is. Het CBR heeft hier het eindoordeel in. Wellicht schrijft ze nu veel af op de auto, maar 2 jaar vaste lasten voor zo'n auto kan ook aardig oplopen.
Het mogelijk nadeel is wel het verlopen van de schadevrije jaren. Dat kan ze navragen bij haar verzekeraar.
Alternatief is de auto van de openbare weg halen en schorsen. Maar af en toe een flinke rit maken (korte stukjes voegen weinig toe) is wel goed voor de auto.
Het mogelijk nadeel is wel het verlopen van de schadevrije jaren. Dat kan ze navragen bij haar verzekeraar.
Alternatief is de auto van de openbare weg halen en schorsen. Maar af en toe een flinke rit maken (korte stukjes voegen weinig toe) is wel goed voor de auto.
maandag 3 juli 2017 om 12:07
Even ter verduidelijking: een WA verzekering dekt dus geen schade gemaakt met motorvoertuigen. Dus ook al heeft die persoon een WA verzekering, die betaalt in dat geval niks uit.Hunniebunnie schreef: ↑03-07-2017 09:21Dit idd. Mensen hebben gewoon hun eigen WA daarbij. Maar lees het even goed na.
maandag 3 juli 2017 om 14:00
De auto verkopen zou veel voordeliger zijn. De wegenbelasting en de verzekering valt dan weg en ook 2 jaar waardeverlies.
Je mag wel in iemands auto rijden maar het verlies van de no-claim is voor jou. Als de auto niet all-risk is verzekerd en iemand anders maakt schade aan jouw auto dan ben jij het geld kwijt van de reparatie of als de auto total loss is het hele bedrag dat de auto nu waard is.
Je mag wel in iemands auto rijden maar het verlies van de no-claim is voor jou. Als de auto niet all-risk is verzekerd en iemand anders maakt schade aan jouw auto dan ben jij het geld kwijt van de reparatie of als de auto total loss is het hele bedrag dat de auto nu waard is.
maandag 3 juli 2017 om 14:39
maandag 3 juli 2017 om 14:48
Als de auto wordt geflitst of op kenteken wordt bekeurd, is de boete voor de kentekenhouder. Die kan de werkelijke bestuurder opgeven maar als die ontkent komen ze toch weer bij de kentekenhouder.
Of ze moet elke keer als ze de auto uitleent een documentje opstellen met datum/tijd en handtekening van de lener. Dan kan ze zich misschien nog een beetje indekken.
Of ze moet elke keer als ze de auto uitleent een documentje opstellen met datum/tijd en handtekening van de lener. Dan kan ze zich misschien nog een beetje indekken.
maandag 3 juli 2017 om 15:52
Bij verkeersovertredingen (boetes!) kijken ze daar niet naar hoor. Daar is degene die de auto op naam heeft verantwoordelijk voor. Rijdt degene die jouw auto geleend heeft 10 keer door rood en 30 km te hard bijvoorbeeld, dan kun je je borst wel nat maken want die boetes vallen bij jou op de mat.gelderka schreef: ↑03-07-2017 09:45Lijkt me vrij stug.
Op een schadeformulier moet je invullen wie de bestuurder van de auto was op dat moment. Met rijbewijsnummer en alles.
Hoe zie je dat voor je, dat de 'lener' aan komt strompelen en vraagt om het nummer van je moeders rijbewijs?
Als er politie bij komt controleren ze dat helemaal.
En tot slot heeft je moeder een alibi én een rij-ontzegging.
Lijkt me verdomd moeilijk om schade te maken en dan voor je moeder door te gaan. Schade komt altijd onverwacht en dit plannetje moet je toch echt wel even voorbereiden.
maandag 3 juli 2017 om 17:32
maandag 3 juli 2017 om 22:02
En als diegene die de auto leent nog een eigen boete op naam open heeft staan, dan kan de geleende auto door de politie in beslag worden genomen als diegene als bestuurder de boete niet kan betalen en is je schoonmoeder haar auto kwijt. Dat weten veel mensen ook niet dat dit zo gaat, eigendom maakt dan helemaal niks uit, de bestuurder heeft er de beschikking over en dat telt dan op dat moment.
Diegene die leent kan dan nog zo aardig zijn, maar dit soort dingen kun je niet van iedereen weten.
Diegene die leent kan dan nog zo aardig zijn, maar dit soort dingen kun je niet van iedereen weten.
dinsdag 4 juli 2017 om 04:37
vrijdag 7 juli 2017 om 23:38
Mijn schoonzusje heeft ooit onze auto geleend en een ongeluk gehad. We waren verzekerd maar toch zouden wij kosten hebben (eigen risico / No claim / omhoog in premie, hoe noem je dat). Kortom; door het ongeluk van de ander, hadden wij kosten. Uiteindelijk heeft schoonzusje de schade buiten onze verzekering zelf betaald, maar het was een vervelende situatie. Ik ben ook zeker niet meer happig op uitlenen van mijn auto.