Geld & Recht alle pijlers

Auto van de zaak, waarom?

21-06-2011 11:00 118 berichten
Ik vraag me af waarom er zoveel mensen zijn die in een auto van de zaak rijden. Wat is de motivatie van de werkgever om een auto van de zaak te leveren, ik snap het even niet! Elke drie jaar een nieuwe leasebak voor je secretaresse, waar komt dat idee vandaan? Dat kost een bedrijf bakken vol geld. Kan iemand mij uitleggen wat er hierachter schuilt?

En waarom krijg ik geen auto van de zaak? Ik heb zeker een auto nodig om mijn werk te bereiken i.t.t. kantoortypes die makkelijk met ov kunnen rijzen. Kom maar op met die bijtelling! (nog altijd beter dan 100% zelf betalen)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het overigens best sneu. Je bent niet jaloers, je bent afgunstig. Je gunt andere mensen geen leaseauto (ook al hoeft het niet alleen maar leuk te zijn om zoveel te moeten rijden), daarom wens je ze toe dat ze nog meer betalen. Niet echt een hoogstaand moreel argument voor het ophogen van de bijtelling.
Ik lees hier een hoop onzin. De meeste mensen die een lease-auto hebben, hebben die nodig voor de uitoefening van hun functie.

Bij een bank waar ik gewerkt heb kreeg iedereen die meer dan 20.000 zakelijke kilometers per jaar reed een lease-auto, daaronder kilometervergoeding. Er waren best veel mensen die meer dan 20.000 km reden, maar met declareren stopten als ze bij dat getal waren: de vergoeding was veel gunstiger dan een lease-auto.

Mijn man heeft een lease-auto, maar die wordt privé niet gereden. Ten eerste omdat wij al een 2e auto hadden en ten tweede is het door de bijtelling aan alle geld te duur.

Hij kreeg de auto die er nog stond van zijn voorganger: nieuwwaarde 40.000, bijtelling 25% bij 52% belasting betaal je elk jaar ¤ 5200 zelf.

Maar ook als de auto 3 of 4 jaar oud is, betaal je nog steeds bijtelling over de nieuwwaarde. Kortom: in 4 jaar tijd betaal je ruim 20.000 Euro aan bijtelling; van dat geld kunnen wij prima een (nieuwe) privé-auto rijden!!
Ik heb een auto van de zaak en heb die nodig voor het bezoeken van klanten.

De tijd dat de leaseauto ook aan medewerkers gegeven werd die deze niet voor de uitoefening van hun functie nodig hebben is ondertussen grotendeels voorbij.
Ik wil ook een motto
Zucht. Ja ik ben zoals gezegd jaloers. Ik betaal belasting, ik spaar, en al dat spaargeld gaat in een auto zitten. Daarom vraag ik hoe het precies zit met die lease bakken. Dat is toch niet zo gek? Dus nu ik tot drie maal toe toegegeven heb dat ik jaloers ben, hoop ik op een eerlijk antwoord:

Is een auto van de zaak, die verder alleen maar op de parkeerplaats staat een kostenpost voor de werkgever of voor de belastingbetaler?
quote:kadanz schreef op 21 juni 2011 @ 11:31:

[...]

Dit snap ik dus niet. Dat klopt toch van geen kant? Kunnen we hier niet op bezuinigen in dit land?

Het gaat om een beursgenoteerd bedrijf dus bezuinigingen wat dit betreft komen niet ten goede van de staatskas ofzo.

quote:kadanz schreef op 21 juni 2011 @ 11:31:

[...]

@Poeszie, ik had je verkeerd begrepen! Ik werk in een sector waar men nog nooit van auto's van de zaak heeft gehoord, vandaar dat ik er zelf ook niet veel van snap! Ik zie om me heen wel mensen met lease auto's voor de deur waar ik jaren voor moet sparen. Dat kost uiteindelijk iemand een fortuin. Is het de werkgever? De belastingbetaler? Iemand moet die auto's toch betalen?

Doorgaans betaalt de werkgever dat lijkt me, in geval van ministers natuurlijk niet. De berijder betaalt er gewoon belasting over, dus die hele grote zuipende leasebakken zijn dus juist gunstig voor de schatkist.

De meeste leaserijders die ik ken hebben trouwens een vrij doorsnee auto, een gezinswagen zoals een Renault Megane/Laguna of kleiner, een Seat Ibiza oid. De mensen die ik ken met een echt dure leasebak die zouden prive denk ik ook wel een grote dure wagen rijden.
"Wij" (mijn vriend) heeft ook een leaseauto. Bij zijn werkgever is dat -als je in een dergelijke functie zit als hij- doodnormaal. Zijn klanten zitten door het hele land. Hij kan er echter voor kiezen om alleen zakelijke kilometers te maken of ook privé. Wij hebben voor dat laatste gekozen omdat we ook privé bizar veel kilometers maken (we hebben de auto -gloedjenieuw- vanaf eind januari en er staat nu al 30000 op de teller). Als we privé zelf een auto zouden kopen zouden we veel duurder uit zijn dus het valt voor ons gunstig uit. Er moet natuurlijk wel bijtelling betaald worden, maar dat is al met al nog steeds minder dan dat we zelf voor benzinekosten moeten opdraaien. In het buitenland kan ook getankt worden dus een dagje Parijs bijvoorbeeld is op die manier spotgoedkoop
Waarom zou het een kostenpost voor de belastingbetaler zijn?? De werkgever betaalt het lease-bedrag aan de lease maatschappij en de werknemer betaalt daarvoor een eigen bijdrage. Volgens mij verdient de overheid hier grof geld aan.
http://www.leaseplan.nl/leaseauto/belastingen.asp
http://www.goedkopeleaseauto.nl/priveleasen.php
Overigens gaat het om auto's als VW passat, Audi A4, BMW 3 serie en in het hogere segment kan men nog in aanmerkingen komen voor een A5. Zuipende bakken als BMW X6, Range Rover of Q7's worden niet uitgegeven. Omdat het één van de grootste multinationals betreft moeten ze uiteraard ook "groen" zijn.
quote:kadanz schreef op 21 juni 2011 @ 11:47:

Zucht. Ja ik ben zoals gezegd jaloers. Ik betaal belasting, ik spaar, en al dat spaargeld gaat in een auto zitten. Daarom vraag ik hoe het precies zit met die lease bakken. Dat is toch niet zo gek? Dus nu ik tot drie maal toe toegegeven heb dat ik jaloers ben, hoop ik op een eerlijk antwoord:

Is een auto van de zaak, die verder alleen maar op de parkeerplaats staat een kostenpost voor de werkgever of voor de belastingbetaler?

jaloezie is wat anders dan afgunst.

Je krijgt toch ook antwoord, volgens mij alleen niet wat je wilt horen; namelijk dat een leaseauto vaak noodzakelijk is voor mensen die hem krijgen. Jij hoort liever dat het volledig onterecht en oneerlijk is.
quote:Pauline65 schreef op 21 juni 2011 @ 11:49:

Waarom zou het een kostenpost voor de belastingbetaler zijn?? De werkgever betaalt het lease-bedrag aan de lease maatschappij en de werknemer betaalt daarvoor een eigen bijdrage. Volgens mij verdient de overheid hier grof geld aan.Inderdaad. SOmmige mensen schijnen te denken dat een auto van de zaak gratis is, maar als het een leaseauto betreft wordt er gewoon bijtelling betaald (in mijn vriends geval volgens mij 600 euro bruto per maand), dat wordt verrekend in het salaris. Ik denk dat de gemiddelde huishoudens niet eens maandelijks zoveel geld kwijt zijn als ze een eigen auto kopen.
quote:Pauline65 schreef op 21 juni 2011 @ 11:49:

Waarom zou het een kostenpost voor de belastingbetaler zijn?? De werkgever betaalt het lease-bedrag aan de lease maatschappij en de werknemer betaalt daarvoor een eigen bijdrage. Volgens mij verdient de overheid hier grof geld aan.

Ik noem het een kostenpost voor de belastingbetaler. Je krijgt als het ware een groot deel van de auto cadeau. Je hoeft niet meer te sparen voor een eigen. Het is dus verkapte loon, loon waar een ieder 52% belasting over had betaald.

Als deze redenering niet klopt dan hoor ik dat graag! (liever dan de zoveelste beschuldiging van jaloezie)
quote:Waldorf114 schreef op 21 juni 2011 @ 11:54:

[...]

Inderdaad. SOmmige mensen schijnen te denken dat een auto van de zaak gratis is, maar als het een leaseauto betreft wordt er gewoon bijtelling betaald (in mijn vriends geval volgens mij 600 euro bruto per maand), dat wordt verrekend in het salaris. Ik denk dat de gemiddelde huishoudens niet eens maandelijks zoveel geld kwijt zijn als ze een eigen auto kopen.52% bijtelling?
quote:kadanz schreef op 21 juni 2011 @ 11:47:

Als het een kostenpost voor de werkgever zou zijn, dan deed ie het niet hoor! No worries! Dus alleen mensen die veel naar klanten moeten, krijgen een leasewagen (en ja, dan staat ie daar op de parkeerplaats).

Voor de overheid is het een opbrengstenpost want je moet alle leasejaren over de nieuwwaarde bijtelling betalen. Dus met 4 jaar tegen 25% heb je je auto dubbel betaald. Eenmaal als leasekosten aan bedrijf en eenmaal aan de overheid.
quote:Poeszie schreef op 21 juni 2011 @ 11:52:

[...]

jaloezie is wat anders dan afgunst.

Je krijgt toch ook antwoord, volgens mij alleen niet wat je wilt horen; namelijk dat een leaseauto vaak noodzakelijk is voor mensen die hem krijgen. Jij hoort liever dat het volledig onterecht en oneerlijk is.Ik heb in een eerdere post duidelijk aangegeven dat ik begrijp dat sommige mensen een lease auto nodig hebben, mensen die veel km rijden voor hun baas. Dat was me vanaf pagina 1 al duidelijk Poeszie! Mij gaat het om de leasebakken die bij de functie 'horen', leasebakken, die verder allleen voor woon-werkverkeer gebruikt worden, leasebakken die niets meer zijn dan verkapte beloning.
quote:kadanz schreef op 21 juni 2011 @ 11:55:

[...]

52% bijtelling?

Nee? Ik geloof dat deze 20 of 25% is.

Een bijkomend voordeel voor de werkgever is tevens dat zijn werknemers in een fatsoenlijke auto naar klanten gaan. Als je privé in een Cadett uit '85 wilt rijden prima, maar als je een deal wilt maken heeft de werkgever liever dat je wat zakelijker voorkomt.
Nogmaals: voor een leasebak moet je als werknemer betalen.
quote:kadanz schreef op 21 juni 2011 @ 11:58:

[...]

leasebakken die niets meer zijn dan verkapte beloning.En wat is er mis met een beloning. Sommige mensen krijgen netto geld, andere een lease-auto. Die keuze mag je vaak zelf maken, want bij de meeste bedrijven (ik ken er tenminste geen één) ben je niet verplicht om een lease-auto te nemen. Je mag ook een NS businesscard kiezen (oid).
anoniem_127493 wijzigde dit bericht op 21-06-2011 12:03
Reden: de 'niet' vergeten... grote fout in de zin :(
% gewijzigd
quote:kadanz schreef op 21 juni 2011 @ 11:54:

[...]

Ik noem het een kostenpost voor de belastingbetaler. Je krijgt als het ware een groot deel van de auto cadeau. Je hoeft niet meer te sparen voor een eigen. Het is dus verkapte loon, loon waar een ieder 52% belasting over had betaald.

Als deze redenering niet klopt dan hoor ik dat graag! (liever dan de zoveelste beschuldiging van jaloezie)Je hebt werkelijk geen flauw benul waar je over praat. Hoeveel mensen in Nederland betalen 52 % inkomstenbelasting denk je ? Wel eens van belastingschijven gehoord ? Of van progressie in de belastingheffing ? Of van een belastingvrije voet ?
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:Waldorf114 schreef op 21 juni 2011 @ 12:00:

Nogmaals: voor een leasebak moet je als werknemer betalen.Ja, de bijtelling. Maar is dat niet stukken en stukken minder dan je had moeten betalen als je zelf een auto kocht?
quote:Donkeyshot schreef op 21 juni 2011 @ 12:03:

[...]

Je hebt werkelijk geen flauw benul waar je over praat. Hoeveel mensen in Nederland betalen 52 % inkomstenbelasting denk je ? Wel eens van belastingschijven gehoord ? Of van progressie in de belastingheffing ? Of van een belastingvrije voet ?Ik ga even uit van degene die wel in de hoogste schijven vallen. Het is maar een voorbeeld. Waarom leg je me niet rustig uit waarom mijn voorbeeld niet klopt?
Wat zeur je nou toch. Het feit dat andere mensen er beter van worden betekent nog niet dat jij, of 'de belastingbetaler' er slechter van wordt.

Zoals door meerdere mensen uitgelegd wordt er uiteindelijk, door bedrijf en werknemer samen, meer belasting over betaalt dan over een prive auto.

Als je er dan nog mee zit dat iemand voordeliger uit is met een leasebak dan krijgt het een hoog Calimero gehalte.
quote:kadanz schreef op 21 juni 2011 @ 11:58:

[...]

Ik heb in een eerdere post duidelijk aangegeven dat ik begrijp dat sommige mensen een lease auto nodig hebben, mensen die veel km rijden voor hun baas. Dat was me vanaf pagina 1 al duidelijk Poeszie! Mij gaat het om de leasebakken die bij de functie 'horen', leasebakken, die verder allleen voor woon-werkverkeer gebruikt worden, leasebakken die niets meer zijn dan verkapte beloning.

En?

Wat dacht je van al die fietsplannen en pc-projecten en meer van zulks?
quote:kadanz schreef op 21 juni 2011 @ 12:04:

[...]

Ja, de bijtelling. Maar is dat niet stukken en stukken minder dan je had moeten betalen als je zelf een auto kocht?Die bijtelling is speciaal bedacht omdat een leaseauto als loon wordt gezien... Omdat het loon is wordt er dus bijtelling over betaald. Ik betaal ongeveer 300 euro bijtelling over een leasebedrag van 800 euro. Dat ligt niet zover af van loonbelasting over ander loon hoor...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven