auto weg doen... vind het verschrikkelijk
maandag 20 februari 2012 om 12:59
quote:dunschiller schreef op 20 februari 2012 @ 12:35:
[...]
Dat heet schorsen, je betaalt inderdaad geen wegenbelasting,maar de verzekering moet je wel door laten lopen,en zoals eerder gezegd de wagen mag niet op de openbare weg staan.
Voor je zoiets doet informeer naar het hoe en wat voor je voor nare verassingen komt te staan.
Wij hebben een auto geschorst en daarvoor betalen we ook geen verzekering meer. Dat is een keuze geloof ik, met alle risico`s van dien
[...]
Dat heet schorsen, je betaalt inderdaad geen wegenbelasting,maar de verzekering moet je wel door laten lopen,en zoals eerder gezegd de wagen mag niet op de openbare weg staan.
Voor je zoiets doet informeer naar het hoe en wat voor je voor nare verassingen komt te staan.
Wij hebben een auto geschorst en daarvoor betalen we ook geen verzekering meer. Dat is een keuze geloof ik, met alle risico`s van dien

maandag 20 februari 2012 om 13:01
Misschien is dit een tip? Ik heb op marktplaats een onwijs oud barrel gekocht. Een vw die belasting vrij is. Hij is iet wat verrot om te zien maar hij rijd door weer ,wind en kou. Hij kost me een tientje in de maand aan verzekering en ongeveer 40 euro per maand aan brandstof.( afhankelijk hoeveel ik m gebruik) t Is een oldtimer dus hij hoeft maar om de 2 voor de apk. Komt ie er na de 2e keer niet weer door breng ik de auto naar de sloop en koop ik voor een euro of 250 weer een andere oldtimer . Zo duur zijn mijn auto s namelijk gemiddeld. En er staan er zat op het internet al heb ik de laatste tijd eigenlijk niet meer gekeken op marktplaats omdat ik nu nog geen andere nodig heb. En bang voor rot opmerkingen ben ik niet want als er iemand zeurt over mijn lelijke auto dan trek ik me daar niks van aan. De meeste mensen vinden een oldtimer wel wat hebben gelukkig. Dus echt gezeur heb ik nooit gehad daarover, met uitzondering van mijn moeder. Maar ja.
maandag 20 februari 2012 om 13:10
TO, als ik jou was, zou ik 'm wegdoen, aangezien je zegt dat je werk en ov dicht bij de hand hebt.
En als je echt niet zonder auto kunt, dan zou ik, wat ook al eerder in dit topic is gezegd, op zoek gaan naar een tweedehands goedkoper en zuiniger alternatief.
Ik kan me voorstellen dat het je aan het hart gaat. Ik heb vorig jaar namelijk ook een auto aangeschaft (mij eerste!) en ik gebruik 'm voornamelijk om naar het werk te gaan. (met ov doe ik er 2x zo lang over, dus is echt geen optie) Verder staat 'ie bij mij voor vrijheid, als ik in het weekend of op vrije dagen ergens naartoe wil, kan ik zo weg. Heerlijk!
En als je echt niet zonder auto kunt, dan zou ik, wat ook al eerder in dit topic is gezegd, op zoek gaan naar een tweedehands goedkoper en zuiniger alternatief.
Ik kan me voorstellen dat het je aan het hart gaat. Ik heb vorig jaar namelijk ook een auto aangeschaft (mij eerste!) en ik gebruik 'm voornamelijk om naar het werk te gaan. (met ov doe ik er 2x zo lang over, dus is echt geen optie) Verder staat 'ie bij mij voor vrijheid, als ik in het weekend of op vrije dagen ergens naartoe wil, kan ik zo weg. Heerlijk!
maandag 20 februari 2012 om 13:11
Mijn eigen auto gaat er binnenkort ook uit .
Ik woon nu 5 min lopen van mijn werk en de boodschappen doe ik meestal op de fiets. Mijn vriend heeft om op het werk te komen wel een auto "nodig".
Op zich is die van mij iets goedkoper in het gebruik en onderhoud, maar voor hem net te klein om lange afstanden in te rijden, anders zouden we die van mij houden.
Jammer hoor. In het weekend als we ergens heen gaan rij ik bewust altijd, is goed voor m... maar het afscheid zal pijn doen... Het was niet mijn eerste, maar wel een fijne auto en voor mijn gevoel zal er een stukje vrijheid wegvallen, maar dat is onzin, zo vaak heb ik 's avonds en in het weekend geen auto nodig en we hebben de luxe dat we er nog een hebben en de afspraak is dat ik daar ook in mag rijden
Wat mississippi ook al zegt dus...
Ik woon nu 5 min lopen van mijn werk en de boodschappen doe ik meestal op de fiets. Mijn vriend heeft om op het werk te komen wel een auto "nodig".
Op zich is die van mij iets goedkoper in het gebruik en onderhoud, maar voor hem net te klein om lange afstanden in te rijden, anders zouden we die van mij houden.
Jammer hoor. In het weekend als we ergens heen gaan rij ik bewust altijd, is goed voor m... maar het afscheid zal pijn doen... Het was niet mijn eerste, maar wel een fijne auto en voor mijn gevoel zal er een stukje vrijheid wegvallen, maar dat is onzin, zo vaak heb ik 's avonds en in het weekend geen auto nodig en we hebben de luxe dat we er nog een hebben en de afspraak is dat ik daar ook in mag rijden
Wat mississippi ook al zegt dus...
maandag 20 februari 2012 om 13:28
Wij hebben pas geleden onze kleine autootjes moeten inwisselen voor wat grotere exemplaren. Merk het direct aan wat we over houden. Als het kon dan zou ik een van de 2 direct de deur uitdoen !
Als student zijnde heb ik immers OV en de kinderen reizen gratis mee. Helaas komt er bij ons op het dorp maar een keer per uur een bus en is het dichtstbijzijnde treinstation ruim een half uur fietsen. Niet ideaal met 2 kleintjes en ons Nederlands weer.
Zijn er wel over aan het denken om van kinderopvang te wisselen, dan gaan de kinderen bij ons in het dorp, kan ik met de bakfiets gaan. Pak de bus en ga zo naar school. Man pikt me dan na zijn werk op en halen samen de kindjes op. Nadeel is wel dat de kinderen langer en meer op het kinderdagverblijf zullen zijn, maar voor die uren zijn al betaald (geen flexibele opvang, dus altijd van 07.30 tot 18.30 voor de opvang betalen ook al gaan ze normaal gesproken van 08.30 tot maximaal 17:00).
Maar als je de auto echt zelden nodig hebt, zou ik hem verkopen. En er een redelijk nieuwe, kleinere auto voor terug kopen. Misschien een van 5 jaar ? Zou eens langs een garage gaan en vragen naar de inruilmogelijkheden.
Heb je trouwens ook al bekeken voor hoeveel KM je verzekert bent ? Bij mijn verzekering zit er namelijk verschil tussen 0>12000km en 12000>15000km en 15000>20000km en tussen 20000 en meer. Scheelde mij al snel 11 euro per maand !
Als student zijnde heb ik immers OV en de kinderen reizen gratis mee. Helaas komt er bij ons op het dorp maar een keer per uur een bus en is het dichtstbijzijnde treinstation ruim een half uur fietsen. Niet ideaal met 2 kleintjes en ons Nederlands weer.
Zijn er wel over aan het denken om van kinderopvang te wisselen, dan gaan de kinderen bij ons in het dorp, kan ik met de bakfiets gaan. Pak de bus en ga zo naar school. Man pikt me dan na zijn werk op en halen samen de kindjes op. Nadeel is wel dat de kinderen langer en meer op het kinderdagverblijf zullen zijn, maar voor die uren zijn al betaald (geen flexibele opvang, dus altijd van 07.30 tot 18.30 voor de opvang betalen ook al gaan ze normaal gesproken van 08.30 tot maximaal 17:00).
Maar als je de auto echt zelden nodig hebt, zou ik hem verkopen. En er een redelijk nieuwe, kleinere auto voor terug kopen. Misschien een van 5 jaar ? Zou eens langs een garage gaan en vragen naar de inruilmogelijkheden.
Heb je trouwens ook al bekeken voor hoeveel KM je verzekert bent ? Bij mijn verzekering zit er namelijk verschil tussen 0>12000km en 12000>15000km en 15000>20000km en tussen 20000 en meer. Scheelde mij al snel 11 euro per maand !
maandag 20 februari 2012 om 13:42
quote:rionyriony schreef op 20 februari 2012 @ 13:00:
Ik zou minstens een maand zonder auto proberen te doen en kijken hoe dat bevalt.
Dat vind ik een goede tip.
Heb je een maand lang geen benzinekosten, en weet je meteen of het lukt om zonder auto te doen.
Ik zou minstens een maand zonder auto proberen te doen en kijken hoe dat bevalt.
Dat vind ik een goede tip.
Heb je een maand lang geen benzinekosten, en weet je meteen of het lukt om zonder auto te doen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
maandag 20 februari 2012 om 13:44
maandag 20 februari 2012 om 13:52
maandag 20 februari 2012 om 14:46
Wij denken er ook wel eens aan, maar we hebben de auto toch vaak nodig, maar het is gewoon erg duur, zeker in deze tijd, wat je zegt het salaris gaat niet omhoog, maar de meeste kosten wel.
Wat je ook zou kunnen doen is kijken voor een auto die zuinig is (Toyota Aygo o.i.d.) en die ook belastingvrij is, dat scheelt weer een beetje?
Wat je ook zou kunnen doen is kijken voor een auto die zuinig is (Toyota Aygo o.i.d.) en die ook belastingvrij is, dat scheelt weer een beetje?
maandag 20 februari 2012 om 14:51
Niet wegdoen. De aanschaf van een nieuwe is veel duurder als je er tzt weer een wilt. Bezuinig op andere dingen. Doodzonde om te verkopen. Je krijgt er een habbekrats voor na 3 jaar. Het is nu misschien even zuur en wat krapper in de portemonnee. Maar op de langer termijn zul je er zeker geen spijt van hebben.
maandag 20 februari 2012 om 15:05
Ik rij al sinds mijn schrale studententijd een oldtimer. Wegenbelastingvrij, 100 euro per jaar allrisk verzekerd (wel met volledige no claimkorting) en hij loopt 1:18. Daarbij hoeft hij maar 1 x per 2 jaar voor de APK, waar hij gemakkelijk door heen vliegt. Kleine reparaties kan ik zelf. Bij een moderne auto kan ik dat echt niet, die verkl***t ik. Haha! Als ik geen geld heb voor benzine, staat hij stil ja. Maar hij kost me ook niets.
Nadelen: hij heeft geen verwarming,dus in de winter moet ik van buiten en binnen krabben, rij dan standaard rond met beslagen ramen (of erger: open ramen. Brrr!) en hij gaat niet harder dan 100 (wind mee). En hij maakt herrie. En hij stinkt. En is eigenlijk ook wel heel gevaarlijk.
Voordelen: hij is supergaaf! En heeft een open dak. Het ultieme hippy-gevoel!
Nadelen: hij heeft geen verwarming,dus in de winter moet ik van buiten en binnen krabben, rij dan standaard rond met beslagen ramen (of erger: open ramen. Brrr!) en hij gaat niet harder dan 100 (wind mee). En hij maakt herrie. En hij stinkt. En is eigenlijk ook wel heel gevaarlijk.
Voordelen: hij is supergaaf! En heeft een open dak. Het ultieme hippy-gevoel!
maandag 20 februari 2012 om 16:51
quote:tuinboon71 schreef op 20 februari 2012 @ 16:40:
aan iedereen die geen auto heeft, hoeveel reken je voor transport per maand. Ik 50 euro.
Ik ben zo'n 150 euro per maand kwijt aan reizen met het OV. Maar daar heb ik weinig in de kiezen; zal er toch heen moeten (werk en studie) en het is echt te ver om te fietsen.
Ik krijg een deel vergoed van mn werk.
Een auto scheelde me veel tijd, maar kostte wel weer meer.
aan iedereen die geen auto heeft, hoeveel reken je voor transport per maand. Ik 50 euro.
Ik ben zo'n 150 euro per maand kwijt aan reizen met het OV. Maar daar heb ik weinig in de kiezen; zal er toch heen moeten (werk en studie) en het is echt te ver om te fietsen.
Ik krijg een deel vergoed van mn werk.
Een auto scheelde me veel tijd, maar kostte wel weer meer.

maandag 20 februari 2012 om 19:03
Tijdens een schorsing hoeft een motorrijtuig niet verzekerd te zijn, niet APK gekeurd en hoeft geen motorrijtuigenbelasting betaald te worden. Het motorrijtuig mag niet op de openbare weg staan. Een schorsing kost iets van 75 euro volgens mij en is een jaar geldig. Als de APK verlopen is als je het motorrijtuig weer wilt gebruiken kun je ontheffing aanvragen bij de belastingdienst (kan ook RDW zijn, dat weet ik zo niet uit mijn hoofd)en mag je met het ongekeurde motorrijtuig de korste route naar de garage rijden. Wel eerst weer verzekeren uiteraard.
maandag 20 februari 2012 om 19:46
Wij hebben het ook gedaan. Het is wennen, dat klopt, maar het went snel. Voor de keren dat ik een auto nodig heb kan ik er altijd wel eentje lenen van familie. En fietsen is goed voor je conditie en het scheelt naast alle financiele voordelen ook de ergernis van het zoeken naar een parkeerplekje.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.

maandag 20 februari 2012 om 19:59
weet niet of het al genoemd is (in dat geval is mijn tip mosterd)
maar ik heb sinds 2 jaar een brommertje. ik heb overigens nooit een auto gehad, maar toen ik daar aan begon te denken kreeg ik deze tip.
als ik hoor wat een auto kost ben ik erg blij dat ik een brommertje heb.
verder snap ik echt wel wel dat het wennen is, maar een ramp vind ik wat overdreven....
en voor de momenten dat het echt nodig is kan je een goedkoop greenwheelsabb. nemen. altijd goedkoper dan een eigen auto..
maar ik heb sinds 2 jaar een brommertje. ik heb overigens nooit een auto gehad, maar toen ik daar aan begon te denken kreeg ik deze tip.
als ik hoor wat een auto kost ben ik erg blij dat ik een brommertje heb.
verder snap ik echt wel wel dat het wennen is, maar een ramp vind ik wat overdreven....
en voor de momenten dat het echt nodig is kan je een goedkoop greenwheelsabb. nemen. altijd goedkoper dan een eigen auto..

maandag 20 februari 2012 om 20:08
Ik heb mijn auto ruim een maand geleden weggedaan. Ik vond de kosten ook te hoog worden en verwachte dure reparaties. ik had kunnen wachten natuurlijk tot vlak voor de apk, maar het van binnen en buiten krabben en dan nog wachten tot ik door de ramen kon kijken irriteerde me behoorde 's morgens. Ik kreeg de rekening voor weer een jaar verzekering, telde de kosten eens goed bij elkaar op en besloot dat ik deze auto niet eens nodig heb. Ik werk in mijn dorp, fiets binnen 10 minuten naar mijn werk. boodschappen, kinderen naar school, alles kan op de fiets. ik heb een kortingskaart voor de trein en twee plekken waar ik in nood wellicht een auto zou kunnen lenen.
Ik heb in die maand eerst een regenweek gehad en daarna dus die flinke kou, maar ik heb echt nog geen momenten geweest waarop ik dacht: wat een ramp dit! Ik voel me gezonder, heb minder stress en met het wegvallen van de kosten is er ook een bepaald soort vrijheid terug gekomen.
Ik heb in die maand eerst een regenweek gehad en daarna dus die flinke kou, maar ik heb echt nog geen momenten geweest waarop ik dacht: wat een ramp dit! Ik voel me gezonder, heb minder stress en met het wegvallen van de kosten is er ook een bepaald soort vrijheid terug gekomen.