Geld & Recht alle pijlers

Bedrag daggast bruiloftsweekend

09-09-2025 20:38 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel zegt het al: welk bedrag geef je cadeau als je te gast bent op een meerdaagse bruiloft?

Context: over een paar weken gaat een middelbare schoolvriendin van mij trouwen. Met een uitgebreid feest: een borrel op de avond voor de huwelijksdag, de huwelijksdag zelf en de dag daarna nog een afsluitende brunch. Daar kan ik vanwege werk niet bij zijn, maar bij de borrel en uiteraard de huwelijksdag zelf ben ik wel.

Welk bedrag zouden jullie dan geven? En zouden de kosten die je gemaakt hebt voor het vrijgezellenfeest, en voor de twee overnachtingen die je geboekt hebt om overal bij te kunnen zijn, daarin nog een rol spelen?
Bij de laatste bruiloft gaven mijn man en ik, omgerekend, €150, (maar ik deed niet mee aan het vrijgezellenfeest en gaf daarom een beetje meer). Maar ergens tussen de €75 en €100 vind ik een prima bedrag.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik zou €100 doen. €50 vind ik voor een goede vriendin echt wel schraal (tenzij je het gewoon niet kunt missen, natuurlijk).
Rabarbara schreef:
10-09-2025 11:27
Wel grappig overigens dat ik van huis uit gewend ben dat een cadeau geven toch wel een financieel offer is omdat je iemand lief vindt en iets wil geven en dat forummers van wie ik altijd tussen de regels doorlees dat ze veel meer te besteden hadden/hebben het al snel teveel geld vinden.
Geen idee wat dat zegt overigens. En of het belangrijk is. Uiteindelijk is je aanwezigheid hopelijk het grootste geschenk.
Helemaal mee eens. Overigens denk ik wel dat het klopt dat mensen die veel te besteden hebben overigens niet per se degenen zijn die het royaalst zijn met hun cadeaus. Niet dat dat moet overigens maar dat is wel opvallend. Voor mijn gevoel zit je met 50 euro eigenlijk altijd wel goed bij een bruiloft of feest. Geen bedrag waarbij ik een gevoel hoef te hebben dat ik knieperig ben of waarvan ik vermoed dat de ontvanger bij het openen van de envelop met open mond staat te kijken dat ik dat bedrag kan missen. Liefst wil ik gewoon dat er niet echt een mening over is.
Dala schreef:
10-09-2025 14:32
Helemaal mee eens. Overigens denk ik wel dat het klopt dat mensen die veel te besteden hebben overigens niet per se degenen zijn die het royaalst zijn met hun cadeaus. Niet dat dat moet overigens maar dat is wel opvallend. Voor mijn gevoel zit je met 50 euro eigenlijk altijd wel goed bij een bruiloft of feest. Geen bedrag waarbij ik een gevoel hoef te hebben dat ik knieperig ben of waarvan ik vermoed dat de ontvanger bij het openen van de envelop met open mond staat te kijken dat ik dat bedrag kan missen. Liefst wil ik gewoon dat er niet echt een mening over is.
Ik vind dat wel echt knieperig. Het is een heel weekend. Bij een goede vriendin.
apppie schreef:
10-09-2025 17:28
Ik vind dat wel echt knieperig. Het is een heel weekend. Bij een goede vriendin.
Je stopt er ook al een heel weekend én 2 hotel-overnachtingen tijd - en geld - in.
Het feit dat je er 2 dagen bij bent is ook al een cadeau.

Waarschijnlijk ook nog nieuwe kleding, benzine, een vrijgezellenfeest, opvang voor de kat, ...

Bij mijn énige zus wil ik op dat moment richting 100 euro gaan.
Bij een vriendin niet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
apppie schreef:
Ja, ik moet zeggen dat ik dat soort bruiloften niet heb meegemaakt. Het is meestal gewoon 1 dag. En het maakt voor mij dan niet uit of ik een dag-, avond- of receptiegast ben. Laatste gebeurt overigens bijna niet meer.

Dus mijn 50 euro is wel gebaseerd op het type bruiloften die ik zelf ken. Wij kregen in de meeste envelopjes overigens 20 euro van stellen dus gevoelsmatig vind ik 50 niet heel knieperig. Ik zou overigens niet heel blij zijn met een heel weekendprogramma voor een bruiloft terwijl ik het voor een avond echt vaak gezellig vind.
Dala schreef:
10-09-2025 18:39
Ja, ik moet zeggen dat ik dat soort bruiloften niet heb meegemaakt. Het is meestal gewoon 1 dag. En het maakt voor mij dan niet uit of ik een dag-, avond- of receptiegast ben. Laatste gebeurt overigens bijna niet meer.

Dus mijn 50 euro is wel gebaseerd op het type bruiloften die ik zelf ken. Wij kregen in de meeste envelopjes overigens 20 euro van stellen dus gevoelsmatig vind ik 50 niet heel knieperig. Ik zou overigens niet heel blij zijn met een heel weekendprogramma voor een bruiloft terwijl ik het voor een avond echt vaak gezellig vind.
Je kunt ook prima alleen de dag gaan natuurlijk
Dala schreef:
10-09-2025 18:39

Daar kijk ik echt van op. Ik hoor meestal wel dat 50 een soort ongeschreven minimum is, zeker voor stellen.
Lila-Linda schreef:
10-09-2025 18:54
Je kunt ook prima alleen de dag gaan natuurlijk
Ja dat is waar.
Vivalafete25 schreef:
10-09-2025 18:59
Daar kijk ik echt van op. Ik hoor meestal wel dat 50 een soort ongeschreven minimum is, zeker voor stellen.
Ja ik ook wel een beetje hoor. Nou ja niet zozeer een minimum maar gewoon "het gebruikelijkste envelopjes bedrag".
Althans wat ik altijd deed... maar dan ben ik voor een goede vriendin misschien wel erg knieperig geweest en voor een collega of buuf tamelijk royaal.
Ik snap nooit zo goed waarom je bij een bruiloft zo'n hoog bedrag moet geven?
50 euro vind ik echt meer dan genoeg, en heb het idee dat daar in mijn vriendenkring ook zo over gedacht wordt.
apppie schreef:
Hoezo?
Het belangrijkste is toch dat je erbij bent? En uiteindelijk is het aan het bruidspaar zelf hoe uitgebreid en duur het wordt.
Rabarbara schreef:
10-09-2025 11:27
Wel grappig overigens dat ik van huis uit gewend ben dat een cadeau geven toch wel een financieel offer is omdat je iemand lief vindt en iets wil geven
Zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Bedoel je daarmee dat het cadeau wel een beetje pijn moet doen bij de gever omdat het anders geen waarde heeft?
ladadieladieda schreef:
10-09-2025 20:25
Zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Bedoel je daarmee dat het cadeau wel een beetje pijn moet doen bij de gever omdat het anders geen waarde heeft?
Nou ja, ik kom uit een milieu waar een cadeau al snel een financieel offer was, dus het is echt kip/ei. Als mijn oma mij vijftig gulden gaf, was dat geld weg en kon ze er geen andere dingen voor kopen. En sparen voor cadeaus was ook niet ongebruikelijk.
Ik denk niet dat een cadeau waardeloos is als het de gever geen pijn doet, dat niet. Maar mijn oma met alleen AOW of mijn oom in de uitkering gaven ons echt een groot bedrag voor ons huwelijk en ik vind dat een opvallend verschil. Niet slecht, niet goed, gewoon interessant hoe het werkt. Misschien dat ik daarom ook grotere cadeaus geef dan veel forummers, ik heb het geld nu wel tenslotte, het zou gek voelen het niet te doen.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
10-09-2025 20:39
Nou ja, ik kom uit een milieu waar een cadeau al snel een financieel offer was, dus het is echt kip/ei. Als mijn oma mij vijftig gulden gaf, was dat geld weg en kon ze er geen andere dingen voor kopen. En sparen voor cadeaus was ook niet ongebruikelijk.
Ik denk niet dat een cadeau waardeloos is als het de gever geen pijn doet, dat niet. Maar mijn oma met alleen AOW of mijn oom in de uitkering gaven ons echt een groot bedrag voor ons huwelijk en ik vind dat een opvallend verschil. Niet slecht, niet goed, gewoon interessant hoe het werkt. Misschien dat ik daarom ook grotere cadeaus geef dan veel forummers, ik heb het geld nu wel tenslotte, het zou gek voelen het niet te doen.
Het moest geen pijn doen, het deed sowieso pijn. En nu voel je je ‘genoodzaakt’ om minstens voor dezelfde gelegenheid zulke bedragen cadeau te geven, omdat oma en oom het niet konden missen, en jij nu met gemak, dus het zou knieperig van jezelf zijn om met kleinere bedragen aan te komen. Begrijp ik je zo goed?

Niet ‘geef wat je kunt missen’ als norm, maar ‘geef meer dan je kunt missen’, want dat deden oom en oma ook.
Ik heb er geen last van! Ik doe het graag. Er zit absoluut ongemak in mijn financiële situatie vergeleken met familie, maar dat is hier gelukkig offtopic, want dat is een heftig onderwerp .

TO kan hierin ook het beste haar eigen afweging maken.
Si abra la puerta hay lobos.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven