Geld & Recht alle pijlers

Belastingaangifte 2008 fout ontdekt Wat nu?

12-03-2010 15:17 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik vul diverse formulieren in. Nu heb ik bij 1 persoon ontdekt dat ik een fout heb gemaakt bij het formulier van 2008. Die heeft meerdere inkomensbronnen en heb bij 1 ervan de ziekenfondspremie per ongeluk als loonbelasting ingevuld bij inkomsten. Hierdoor komt de teruggave stuk hoger uit. Vind het vreselijk diegene erg te moeten teleurstellen.

Mijn vraag, kan die persoon een boete krijgen als ze hier achter komen?

Wordt alleen het het teveel terug betaalde geld terug gevorderd? Of volgt hierop ook een boete

Wat moet ik nu doen? Hopen dat het erdoor slipt deze keer of corrigeren en nieuw aangifte 2008 indienen Zou het vreselijk voor diegene vinden is echt mijn fout.

Tot dusver is alleen een voorlopige aanslag gekregen over 2008.

Voel me verschrikkelijk rot hierover.

Anouk
Gaat het over tientjes? Paar honderd euro? Duizend euro of meer verschil?
Ik zou het wel corrigeren. Als er om wat voor reden dan ook later of binnen de 5 jaar nog een controle komt en het komt boven dan zal er denk ik wel een boete volgen voor een "valse" aangifte doen.

Zelf geen ervaring mee hoor maar weet dat ze altijd het recht hebben om het later nog in te zien. Komen ze volgend jaar bijv. met een controle een fout tegen en ze pakken 2008 erbij dan heeft die persoon denk ik een probleem.

Fout is menselijk, heel vervelend voor diegene maar ik zou het gewoon nu uitleggen nu je nog voor 1 april je fout kan herzien.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Wat je ook besluit, het is natuurlijk heel veel vervelender wanneer je ná de teruggaaf, zeg een jaar later, bericht krijgt dat je 1500.- moet terug betalen die dan misschien al lang uitgegeven is.

Een paar tientjes vallen dan wel weer mee.

Anderzijds, niets doen valt gewoon onder oplichting. Je weet dat je het niet goed doet, dat je te veel ten onrechte terug vraagt. Tja dat is fraude waar je dan aan mee zou werken.

Snap dat het lullig is voor de persoon die nu wat minder krijgt maar zo is het nu eenmaal.
Ik zou het corrigeren. Lulliger dan geen geld terug krijgen lijkt me een boete aan je broek.

Maar eh, ziekenfondspremie? Die is toch al jaren afgeschaft?
Corrigeren, anders pleeg je belastingfraude.
Heb het niet exact uitgerekend maar gaat om plusminus 800 euro.

Moet ik dan gewoon de aangifte opnieuw inzenden met juiste gegevens?
*
Ja, corrigeren! Als ze er uiteindelijk achter komen, zijn ze nog verder van huis.
Carpe diem
quote:AlettaJacobs schreef op 12 maart 2010 @ 15:24:

Ik zou het corrigeren. Lulliger dan geen geld terug krijgen lijkt me een boete aan je broek.

Maar eh, ziekenfondspremie? Die is toch al jaren afgeschaft?Ja sjee hoe noem je dat tegenwoordig? Daar is de fout er vast ook mee ingeslopen door de vernieuwde termen. Te druk te veel te snel. Baal echt zoooo verschrikkelijk. Weet nu al dat ik hier vannacht niet van ga slapen, is 2e foutje bij zelfde persoon en ik doe het al jaren nog nooit iets verkeerd gegaan en laatste keer was het nog niet verzonden dus geen echte ramp maar pfff wat voel ik me lullig!
quote:Rolstertje schreef op 12 maart 2010 @ 15:35:

Heb het niet exact uitgerekend maar gaat om plusminus 800 euro.

Moet ik dan gewoon de aangifte opnieuw inzenden met juiste gegevens?

Je neemt de verantwoordelijk om voor anderen hun belastingaangifte te doen, maar je weet niet hoe je dient te handelen in geval van een foutieve aangifte?

En 800 euro is nogal een bedrag....voor mij zou het de laatste keer zijn in elk geval, dat jij hem in zou vullen
Gewoon opnieuw invullen en opsturen, de laatste aangifte die je doet telt.
Eens met Sarah...
Ik neem die verantwoordelijkheid niet mensen geven hem mij, en vragen mij of ik toch niet alstublieft wil..... Ik vertel vooraf wat ik er wel en wat ik er niet van weet. En dit is een pure vergissing geweest. Ik voel me er super klote over krijg er hartkloppingen van. Doe dit enkel om mensen verder te helpen die overal in lange wachtrijen ervoor staan en ervoor van kastje naar de muur gestuurd worden. Ik doe het verder al jaren en heb nog nooit een correctie op een ervan gekregen die hoger was dan 15 euro.

Ingewikkelde zaken stuur ik ter invulling naar belastingkantoor en van die gevallen heb ik al paar keer meegemaakt dat er fouten werden gemaakt die duur kwamen te staan. Het overkwam mijn eigen ouders en zelfs dan wordt gezegd dat de invulling ten alle tijden je eigen verantwoording blijft. Hoe dan ook voel ik me hier ellendig genoeg over. Ik krijg er zelfs hartkloppingen van zo vreselijk vind ik dit.

Als dit laatste keer is dat ik hem in zou hoeven vullen zou ik enkel opluchting vinden want ik doe het geheel belangeloos diegenen te helpen. Niet om ze ellende te bezorgen moge dit duidelijk zijn.

quote:Sarah Scott schreef op 12 maart 2010 @ 15:53:

[...]

Je neemt de verantwoordelijk om voor anderen hun belastingaangifte te doen, maar je weet niet hoe je dient te handelen in geval van een foutieve aangifte?

En 800 euro is nogal een bedrag....voor mij zou het de laatste keer zijn in elk geval, dat jij hem in zou vullen
Doe jezelf dan en andere een plezier en zeg dat je het niet meer doet. Bij de belasting zelf kan je een afspraak maken en als je alle papieren bij je hebt vullen ze het voor je in.

Ik kreeg altijd toen ik een bedrijf had mijn belastingaccountant thuis en die vulde het elke 3 maanden in en onder een bepaald bedrag toen mocht hij dat op 0 zetten. Als ik bijv. 200 moest terug betalen dan schrapte hij dat. Op welk bedrag dat nu zit weet ik niet en ik weet ook niet of iedereen van de belasting dat doet maar ik was toen wel heule goeie maatjes met de belasting.

Jij geen stress meer en die mensen foutloos geholpen. Ik heb goede ervaringen met de belasting die jouw aangifte invullen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Mensen waar ik het voor doe krijgen allemaal terug en zijn sinds ik het doe meer terug gaan krijgen omdat ik me er verder in verdiep dan een belastingkantoor en accountant het meestal doet.

Doe het al jaar of 10 dus velen formulieren gedaan, veel vrijwillige tijd ingestoken en alle mensen zijn tot dusver erg tevreden geweest. Maar ga mezelf naast mijn tijd, moeite en energie geen slapeloze nachten aansmeren nu het eens wel fout gaat. Ga dit met lood in schoenen maar met alle inzet rechtzetten en hopen dat het verder allemaal goed afloopt. En volgend jaar denk ik dat ik alleen nog die van mezelf doe.

Allen dank voor de info.

Wat de mensen met verwijten betreft, hoop dat diegene zelf foutloos door het leven gaan.

Anouk
Klote zeg.

Heeft diegene al een definitieve aanslag gekregen? Ik dacht niet of ze dat dan nog terug kunnen eisen als je die al binnenhebt. Of klopt dit niet?
Nee, staat ook in het originele bericht.quote:lassma schreef op 12 maart 2010 @ 18:02:

Klote zeg.

Heeft diegene al een definitieve aanslag gekregen? Ik dacht niet of ze dat dan nog terug kunnen eisen als je die al binnenhebt. Of klopt dit niet?
Rolstertjes, balen dat het nu een keer mis is gegaan maar ik vind het ontzettend lief van je dat je zoveel mensen wilt helpen. Mijn ervaring met de invulservice van de Belastingdienst is niet positief, ik denk dus niet dat de mensen die jij helpt daar zoveel beter af zouden zijn.
Ik heb ook wel eens een fout gemaakt (in mijn eigen papier). Ik heb toen gebeld. Degene die het moest regelen belde terug met het papier voor zijn neus. Wel zo handig, want hij veranderde meteen de gegevens en de aanslag werd direct aangepast.

Dergelijke bedragen mag je trouwens (bijna) altijd in termijnen terug betalen.
Zeker als de belasting er nog niet mee aan de slag is geweest (je hebt nog geen definitieve aanslag) kan je zelf fouten corrigeren. Dat zou ik ook zeker doen, want dit soort dingen zal er gemakkelijk uitrollen aangezien de gegevens bekend zijn bij de belastingdienst (neem ik aan). Snel een correctie met begeleidend schrijven dus! Kan me voorstellen dat het niet leuk is
xxx
quote:Rolstertje schreef op 12 maart 2010 @ 16:30:

Mensen waar ik het voor doe krijgen allemaal terug en zijn sinds ik het doe meer terug gaan krijgen omdat ik me er verder in verdiep dan een belastingkantoor en accountant het meestal doet.

Anouk

Laat voortaan het invullen van 'formuliertjes' voortaan maar over aan de echte professional. Sorry hoor maar dit soort opmerkingen :puke:

Niemand is foutloos, maar een echte fiscalist lost tenminste het probleem fatsoenlijk op en neemt zijn verantwoordelijkheid.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Dank je voor je lieve reaktie Elianne, hier ga ik me tenminste weer heel klein beetje beter door voelen. Schreef eerder ook al zelf ook slechte ervaring te hebben toen ik mijn ouders naar de invulservice van de belasting stuurde. Die hebben een fikse naheffing gekregen omdat zij het fout hadden ingevuld.quote:elianne69 schreef op 12 maart 2010 @ 22:19:

Rolstertjes, balen dat het nu een keer mis is gegaan maar ik vind het ontzettend lief van je dat je zoveel mensen wilt helpen. Mijn ervaring met de invulservice van de Belastingdienst is niet positief, ik denk dus niet dat de mensen die jij helpt daar zoveel beter af zouden zijn.
Denk dat ik het ook op deze manier ga aanpakken, eerst bellen en begeleidende brief sturen en nieuwe aangifte sturen.quote:mamalelie schreef op 12 maart 2010 @ 22:49:

Ik heb ook wel eens een fout gemaakt (in mijn eigen papier). Ik heb toen gebeld. Degene die het moest regelen belde terug met het papier voor zijn neus. Wel zo handig, want hij veranderde meteen de gegevens en de aanslag werd direct aangepast.

Dergelijke bedragen mag je trouwens (bijna) altijd in termijnen terug betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven