Geld & Recht alle pijlers

Belastingaangifte 2018

01-03-2019 00:48 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,

Zoals voorgaande jaren doe ik enthousiast mijn belastingaangifte omdat ik vaak voor mij een hoog bedrag terug krijg (student). Normaal ging het om een paar honderd euro, alleen nu ik de aangifte invulde zag ik dat ik maar €85 terugkreeg. Heeft iemand een vermoeden waarom dit bedrag zoveel kan verschillen in vergelijking met de afgelopen jaren?

Alvast bedankt!
Ik was hem ook aan het invullen. Krijg je stufi of heb je daar recht op? Dan is collegegeld niet aftrekbaar.
Je mag dus géén studiekosten aftrekken als je recht had op lenen van DUO maar niet hebt geleend? :-?
Kennelijk heb je het afgelopen jaar niet veel te veel belasting betaald gedurende het jaar zelf en de jaren daarvoor wel. Tja.

Misschien hield je baas zijn administratie beter bij in 2018? Misschien heb je op meerdere bijbaantjes gedurende het jaar al de loonheffingskorting laten toepassen? Wie zal het zeggen.
Witbloem schreef:
01-03-2019 01:42
Je mag dus géén studiekosten aftrekken als je recht had op lenen van DUO maar niet hebt geleend? :-?
Studiekosten (boeken etc) wel, maar niet het collegegeld.
Alle reacties Link kopieren
Op basis van je OT is dit niet te zeggen.

Wat kan zijn is:
Had je voorgaande jaren meerdere bijbaantjes? En in 2018 niet?
Werkte je voorgaande jaren meer onregelmatig en in 2018 niet?
Heb je voorgaande jaren een tijdje niet gewerkt en in 2018 niet?

Het is nu niet zo in 2018 dat je geld misloopt of iets. De werkgever heeft nu gewoon beter belasting ingehouden, voorgaande jaren had je gedurende het jaar te weinig netto ontvangen en daardoor kreeg je dat bij het indienen van de aangifte terug.
Heb je meer of minder gewerkt? Het hangt er vanaf hoeveel er gedurende het jaar al is ingehouden.
En hoe meer je verdient hoe meer belasting je moet betalen. Dus is er vorige jaren misschien onterecht ingehouden op je salaris en kreeg je dat door middel van je aangifte terug en is de inhouding dit jaar grotendeels terecht geweest.
Inderdaad te weinig info om wat zinnigs over te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een vraag (ik ga er even van uit dat dat wel mag in dit topic)
Ik krijg partner alimentatie. Al deze jaren heb ik hier zeker ergens tussen de 800-1000 euro inkomsten belasting over moeten betalen + iets van 280,- zorgverzekeringswet. Ik deed dit altijd dmv voorlopige aanslag. Over 2018 heb ik ook de voorlopige aanslag vorig jaar al betaald, 880,- . Maar nu krijg ik dat hele bedrag weer terug en over 2019 ook geen voorlopige aanslag voor de alimentatie, alleen zorgverzekerinswet Dat is toch raar? Ik heb 100% zeker alles goed ingevuld.
Wat er wel veranderd is is dat ik in 2018 en 2019 zeker 2000 euro bruto méér verdien dan in de jaren ervoor, kan dat er iets mee te maken hebben?
Alle reacties Link kopieren
Leuk natuurlijk maar straks is er wat fout en kan ik alles alsnog gaan betalen?
Hangmat schreef:
01-03-2019 18:25
Leuk natuurlijk maar straks is er wat fout en kan ik alles alsnog gaan betalen?
Ik denk niet dat het klopt!
Schakel een boekhouder in
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
01-03-2019 18:33
Ik denk niet dat het klopt!
Ik denk het ook niet... Ik kan er alleen niks mee. Het viel me ook bij het aanvragen van de voorlopige aanslag al op dat ik dat deze keer niet lijk te hoeven betalen.
Anderen met partner alimentatie die dit hebben? Ik vraag me af of er een fout in het systeem zit
Hangmat schreef:
01-03-2019 18:36
Ik denk het ook niet... Ik kan er alleen niks mee. Het viel me ook bij het aanvragen van de voorlopige aanslag al op dat ik dat deze keer niet lijk te hoeven betalen.
Anderen met partner alimentatie die dit hebben? Ik vraag me af of er een fout in het systeem zit
Bel de belastingdienst !!

In de wetgeving is volgensmij niets veranderd
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
01-03-2019 18:37
Bel de belastingdienst !!
Ja die zijn in al naar huis , ik dacht die zijn vast tot 21 u bereikbaar maar ja....
Het viel mij op dat de WOZ-waarde van onze koopwoning niet vooraf ingevuld stond. Voorgaande jaren was dat toch wel zo?
wittegeit schreef:
01-03-2019 19:18
Het viel mij op dat de WOZ-waarde van onze koopwoning niet vooraf ingevuld stond. Voorgaande jaren was dat toch wel zo?
Bij mij wel
Alle reacties Link kopieren
wittegeit schreef:
01-03-2019 19:18
Het viel mij op dat de WOZ-waarde van onze koopwoning niet vooraf ingevuld stond. Voorgaande jaren was dat toch wel zo?
Staat op de site dat dit voor 5 gemeenten nog niet is gevuld, ik had het zelfde probleem:
Altena
Voorheen: Aalburg, Werkendam en Woudrichem

Beekdaelen
Voorheen: Nuth, Onderbanken en Schinnen

Hoeksche Waard
Voorheen: Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk, Oud-Beijerland en Strijen

Meierijstad

West Betuwe
Voorheen: Geldermalsen, Lingewaal en Neerijnen

Zie https://mijn.belastingdienst.nl/mbd-pmb ... :21:03.777
Bedankt, dat had ik gemist.
Alle reacties Link kopieren
z-u-s schreef:
01-03-2019 06:43
Studiekosten (boeken etc) wel, maar niet het collegegeld.
Ik mag dus geen kosten aftrekken omdat ik “studie financiering ontvang”. Nou ik krijg dus niks behalve een studenten ov. Dit valt onder het woord “ studie financierings” ondanks dat ik mijn volledige college geld zelf heb betaald ( wel door middel van belastingvrije gift ouders).

Ik heb afgelopen jaar 3 baantjes gehad en bij 1 loonheffing aanstaan, bij de overige eruit. Wel verdien ik ruimschoots meer dan de jaren erop want ik werk veel meer.


Heb het idee dat er iets misgaat bij de boekhouding van het bedrijf waar ik werk. Toevallig kreeg ik vandaag mijn loon binnen en omdat we loonsverhoging hadden gekregen ging ik berekenen wat ik netto overhield per uur. Het bruto netto verschil is naar €0,10 per uur. Heb een vermoeden dat dit niet klopt...
Ik heb afgelopen jaar 3 baantjes gehad en bij 1 loonheffing loonheffingskorting aanstaan, bij de overige eruit. Wel verdien ik ruimschoots meer dan de jaren erop want ik werk veel meer.
Hoe meer je werkt, hoe dichter je komt bij de maximale loonheffingskorting die je mag ontvangen. Dus dan krijg je uiteindelijk minder terug (of moet je zelfs betalen).
Als je meer hebt verdiend, is het heel goed mogelijk dat je minder terugkrijgt.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
02-03-2019 07:31
Hoe meer je werkt, hoe dichter je komt bij de maximale loonheffingskorting die je mag ontvangen. Dus dan krijg je uiteindelijk minder terug (of moet je zelfs betalen).
Ja dat is an zich logisch. Maar er is natuurlijk wel een belastingvrije drempel. Heb het idee dat het bij mijn werkgever ligt ivm klein verschil bruto netto.
Maar heb je meer dan €6000 verdiend?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven