Geld & Recht alle pijlers

belastingaangifte etc.

25-07-2012 10:07 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Ik doe het gewoon zelf. Als je situatie niet al te ingewikkeld is dan is het ontzettend simpel. Zeker als de aangifte al grotendeels vooringevuld is door de belastingdienst.
Ik laat het doen sinds ik een eigen woning heb en een ingewikkelde constructie qua hypotheek heb. Ik betaal niet veel dus haal her er elk jaar wel weer uit.
quote:loes88 schreef op 25 juli 2012 @ 10:07:

Doen jullie je aangiftes zelf of laten jullie dat door iemand doen? (dus gewoon privé situaties en niet zakelijk)

Ik heb er zelf namelijk helemaal geen kaas van gegeten en doe dan wel ieder jaar aangifte en krijg geen aanslag, maar misschien is het verstandig om het door iemand te laten doen (al heb ik geen idee hoeveel zoiets kost als je dat door iemand wil laten doen?)

Ik denk dat je dat geld prima in je beurs kunt laten zitten.

Als je werkt, gewoon een huis huurt, en voor de rest geen bijzondere dingen hebt, dan kan dat prima zelf.

De afgelopen week heb ik nog 6 aangiften verzorgd (5 voor mijn moeder, 1 voor schoonvader) en ik was al met al per aangifte misschien 10 minuten bezig (en dat is royaal geschat)
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
ik doe mijn aangifte zelf.

vraagje: je doet wel aangifte, maar krijgt geen aanslag? dat is vreemd. of bedoel je dat je dat je niks hoeft te betalen?

als je het invullen van de aangifte te moeilijk vindt / liever iemand anders laat doen, dan kun je ook een afspraak maken bij de belastingdienst en zij helpen je dan (is gratis, voor mensen onder een bepaalde inkomensgrens).

er zijn ook organisaties die mensen helpen bij het invullen (vakbonden, ouderenbonden, maatschappelijke organisaties etc).

als je aangifte niet al te complex is (dus bijv alleen inkomen uit werk / uitkering en eventueel eigen huis en spaargeld) dan zou ik daar niet iemand voor betalen, maar gebruik maken van de diensten van de belastingdienst of een organisatie zoals hierboven genoemd.
Ook als je een hypotheek hebt, kinder en partner alimentatie betaald, en heel veel geld op de bank hebt staan, dan zou je het nog zelf kunnen doen.

Het is een kwestie van alleen maar de cijfers op de juiste plaats zetten, en het programmatje doet de rest :-)
Is het niet een beetje laat voor de belasting aangifte. Die moet toch voor april??

Zo'n adviseur kost mij 80 euro per jaar.Maar ik ga het volgendjaar zelf doen.
Don't worry be happy
quote:Mugske schreef op 25 juli 2012 @ 10:20:

ik doe mijn aangifte zelf.

vraagje: je doet wel aangifte, maar krijgt geen aanslag? dat is vreemd. of bedoel je dat je dat je niks hoeft te betalen?Misschien dat TO bedoeld dat ze niet verplicht is om aangifte te doen? Dus dat ze geen brief krijgt waarin ze verplicht wordt om voor 1 april aangifte te doen? (tenminste, zo heb ik het gelezen)
quote:jojojanneke schreef op 25 juli 2012 @ 10:22:

Is het niet een beetje laat voor de belasting aangifte. Die moet toch voor april??

Zo'n adviseur kost mij 80 euro per jaar.Maar ik ga het volgendjaar zelf doen.

Als je verplicht aangifte moet doen, dan moet dat voor 1 april. En bij uitstel voor 1 september.

En ik zou idd zelf aangifte gaan doen. Is toch makkelijk verdiend geld, die 80 euro die je anders moet betalen.
Je kunt eventueel ook hulp vragen bij de rechtswinkel of sociale raadslieden. Naar mijn weten is dat gratis. Maar waarom wil je hulp?
Ik heb mijn aangifte gewoon gedaan hoor voor 1 april maar ik zat er van de week eens aan te denken of het misschien niet handig is als ik het door iemand laat doen (niet dat ik iets bij hoef te betalen).

Maar zoals ik het lees is het inderdaad niet nodig. Doe alleen aangifte over inkomen en zit in een huurhuis en heb verder niets spannends. Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik doe het ook altijd zelf, maar ik denk dat we voor de aangifte over 2012 een mannetje het laten doen aangezien er bij ons veel verandert. We worden dit jaar fiscaal partner, hebben allebei ons huis verkocht, maar we hebben ook een nieuw huis gekocht. Is me toch net even wat te ingewikkeld.
Ik doe het zelf. Maar ik ga nu wel voor de tweede keer met terugwerkende kracht, teruggave vragen voor afgelopen jaren, omdat ik ergens recht op heb, wat ik niet wist. Ik hou de belastingdienst aan het werk.

Als je te weinig geld hebt betaald, trekken ze aan de bel. Als je te weinig hebt terug gekregen hoor je ze nergens over.
Doe het zelf maar ik haat het.
it's a big club and you ain't in it
Ik doe het ook liever zelf. Je kunt in principe alles zelf uitzoeken, hoe simpel of moeilijk het ook is: alle informatie is te vinden.

Juist als de situatie ingewikkeld is, dan wil ik zeker weten dat het goed en op z'n voordeligst gedaan wordt. Daar zou ik bij de meeste adviseurs niet echt op vertrouwen. Wel zou ik overwegen naar een adviseur te gaan en die je dan op regelingen en dingen laten wijzen. Dus dat hij zegt hoe hij denkt dat je het het beste kunt doen. Maar dan zou ik daarna alsnog de aangifte zelf doen. Je bent er uiteindelijk helemaal zelf verantwoordelijk voor.

Ik heb het tot nu toe altijd zelf gedaan, maar ik heb ook alleen nog maar simpele aangiftes gehad, inkomen, spaargeld, koop huis, fiscaal partnerschap, de basisdingen.
Zelf. Ik heb een grote envelop en daar gaat alles in wat betrekking heeft op belasting 2012 (dus ook eigen betaalde ziektekostendingen die buiten het eigen risico vallen, afspraakkaartjes bij het ziekenhuis, etc. etc. etc.) Kopie van gastouderburo contract etc. etc. Dat maakt het allemaal een stuk eenvoudiger. Oh en pas ook de gegevens aan bij tussentijdse wijzigingen.
.
it's a big club and you ain't in it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven