Belastingaangifte vraagje
dinsdag 5 maart 2019 om 20:48
Zoals velen was ik zojuist mijn belastingaangifte aan het vullen, en bij het overzicht aan het einde las ik het volgende:
"Uw persoonsgebonden aftrek is groter dan uw inkomsten in box 1 en box 3 samen. Het bedrag dat overblijft (€ xxx), kunt u misschien in een volgend jaar verrekenen."
Wat wordt hiermee bedoeld? Wat moet ik hier volgend jaar dan mee?
"Uw persoonsgebonden aftrek is groter dan uw inkomsten in box 1 en box 3 samen. Het bedrag dat overblijft (€ xxx), kunt u misschien in een volgend jaar verrekenen."
Wat wordt hiermee bedoeld? Wat moet ik hier volgend jaar dan mee?

dinsdag 5 maart 2019 om 20:55
Je kan altijd invullen bij een van de laatste delen van je aangifte een eventueel verekenbaar bedrag van een eerdere aangifte (dat bedrag dus).
Nu heb je te weinig belasting betaald voor al je aftrekbare kosten. Waardoor ze zeggen, je hebt eigenlijk recht op meer, maar je hebt te weinig betaald. Nu is het dus hopen dat je volgend jaar mee heb verdiend (of minder aftrekbare kosten hebt) en het geld dan 'alsnog' terug krijgt.
Nu heb je te weinig belasting betaald voor al je aftrekbare kosten. Waardoor ze zeggen, je hebt eigenlijk recht op meer, maar je hebt te weinig betaald. Nu is het dus hopen dat je volgend jaar mee heb verdiend (of minder aftrekbare kosten hebt) en het geld dan 'alsnog' terug krijgt.
dinsdag 5 maart 2019 om 21:03
Bedankt voor je reactie!
Die optie heb ik dan even over het hoofd gezien haha. Maar dan kan ik volgend jaar gewoon dat bedrag daar invullen, of moet ik dat dan ook nog specificeren?
Nog een vraagje trouwens: vorig jaar kregen mijn vriend en ik de optie om fiscaal partners te zijn. Dit was toen niet voordelig voor ons, dus hebben we dit niet gedaan. Dit jaar krijgen we die optie niet (en er is niets veranderd in onze situatie), klopt dat?
Die optie heb ik dan even over het hoofd gezien haha. Maar dan kan ik volgend jaar gewoon dat bedrag daar invullen, of moet ik dat dan ook nog specificeren?
Nog een vraagje trouwens: vorig jaar kregen mijn vriend en ik de optie om fiscaal partners te zijn. Dit was toen niet voordelig voor ons, dus hebben we dit niet gedaan. Dit jaar krijgen we die optie niet (en er is niets veranderd in onze situatie), klopt dat?
dinsdag 5 maart 2019 om 21:31
Waren jullie vorig belastingjaar minder dan zes maanden fiscaal partner en nu het volle jaar misschien?Chamaedorea schreef: ↑05-03-2019 21:03Bedankt voor je reactie!
woensdag 6 maart 2019 om 08:24
Toen ik vorig jaar de belastingaangifte invulde, kwam er de optie om fiscaal partners te worden / gezamenlijk aangifte te doen. Dat bleek minder voordelig voor ons dan apart aangifte doen. We zijn dus nog nooit fiscaal partners geweest.
woensdag 6 maart 2019 om 09:08
Als je de stappen netjes doorgelopen hebt, dan zou dit gewoon naar voren moeten komen. Het begint volgens mij met de vraag of er nog iemand bij je op het adres woont. Kan zijn dat door je antwoorden je automatisch geen fiscaal partner bent. Maar voor de duidelijkheid: geen koophuis, niet getrouwd/samenlevingsovereenkomst, geen kind, niet bij het pensioenfonds van de ander aangemeld als partner?Chamaedorea schreef: ↑06-03-2019 08:24Toen ik vorig jaar de belastingaangifte invulde, kwam er de optie om fiscaal partners te worden / gezamenlijk aangifte te doen. Dat bleek minder voordelig voor ons dan apart aangifte doen. We zijn dus nog nooit fiscaal partners geweest.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 6 maart 2019 om 09:18
Als je langer dan een X periode een gezamenlijke huishouding draait (huur of koop, wel of geen samenlevingscontract) wordt je automatisch fiscaal partners.
Samenlevingscontract heeft niks met de belasting te maken maar met afspraken naar elkaar toe binnen je relatie en als je uit elkaar gaat. Dat is niet iets waar de belastingdienst iets aan heeft.
In een huurwoning kun je ook gezamenlijk een huishouding draaien. Denk aan gezamenlijke rekeningen, vaste lasten, huurcontracten etc.
Samenlevingscontract heeft niks met de belasting te maken maar met afspraken naar elkaar toe binnen je relatie en als je uit elkaar gaat. Dat is niet iets waar de belastingdienst iets aan heeft.
In een huurwoning kun je ook gezamenlijk een huishouding draaien. Denk aan gezamenlijke rekeningen, vaste lasten, huurcontracten etc.
woensdag 6 maart 2019 om 09:57
Dat klopt niet wat je schrijft:Puzzlenien schreef: ↑06-03-2019 09:18Als je langer dan een X periode een gezamenlijke huishouding draait (huur of koop, wel of geen samenlevingscontract) wordt je automatisch fiscaal partners.
(Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... geschreven )
Voorwaarden fiscaal partnerschap
U bent fiscale partners met een huisgenoot als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:
- U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
- U hebt samen een kind.
- 1 van u heeft een kind van de ander erkend.
- U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
- U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont.
- U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).
Geldt deze situatie voor u? Maar verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? Als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscale partners. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben.
- U bent meerderjarig en woont met een minderjarig kind in een opvangwoning of een huis voor beschermd wonen die u kreeg door de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. U bewoont die woning samen met een meerderjarige die volgens de gemeente ook op dat adres staat ingeschreven.
Wilt u met die persoon geen fiscale partners zijn? Dan moet u hiervoor samen een verzoek doen. Ook moet u voldoen aan een aantal voorwaarden.
- U was het jaar ervoor al fiscale partners.
Samen een huishouden hebben in een huurhuis betekent niet dat je automatisch fiscaal partner wordt op termijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 6 maart 2019 om 12:53
We wonen al jaren samen, maar geen contracten, geen kinderen en het huis is enkel van mij, niet van ons samen. Van de website van de belastingdienst had ik inderdaad al opgemaakt dat we dan geen fiscaal partners kunnen zijn, maar ik vond het vreemd dat het vorig jaar dan wel kon. Maar goed, de regels zullen dan wel veranderd zijn ofzo.
In ieder geval bedankt voor alle reacties!
In ieder geval bedankt voor alle reacties!