Geld & Recht alle pijlers

Belastingvraag-kindgebondenbudget en toetsingsinkomen

21-07-2010 14:10 9 berichten
Even een vraagje voor de belastingkenners hier...ik krijg opeens een boel geld terug van de belasting (hoi hoi) , ik heb namelijk maar heel weinig kindgebonden budget gehad in 2009 en krijg nu een boel terug. Ik zie een bedrag staan wat mijn toetsingsinkomen is en dat is zo'n 6.000 euro lager dan het gewone bruto inkomen. Klopt het dat het verschil tussen bruto inkomen en toetsingsinkomen o.a. bepaald wordt door aftrekposten voor eigen huis enzo (wat je aan hypotheek betaald hebt en aan rente). Dus klopt het dat mijn toetsingsinkomen lager is dan mijn bruto inkomen? Dat verklaart dan namelijk waarom ik zoveel terug krijg, ik was uitgegaan van het gewone bruto inkomen. Kan iemand mij even uitleggen of ik het goed begrijp?
Alle reacties Link kopieren
heeeee die heb ik ook gehad! (de brief dat ik veel geld terug krijg hoi hoi hoi)

maar bij mij heeft het er geloof ik mee te maken dat ik vorig jaar een meisje er bij heb gekregen want de berekening is hier t/m 28 februari en de andere is vanaf 1 maart (en baby is geboren in februari)

Nou ja...het zal wel goed zijn toch?
yep, dat klopt. Je jaarinkomen is wat anders dan je toetsingsinkomen
Fijn dat je zoveel terug krijgt. Ik moet juist weer heel veel betalen.... En dat terwijl ik nét alle schuld bij de bd had afbetaald.... Word er zo beroerd van!!

Zet deze nu ook maar stop en vraag alles achteraf wel aan....

Maar goed, heb jij natuurlijk niks aan, maar ik ben het even kwijt.
Guttegut ik heb ook al een rekening WEER binnen van de BD! pfff, leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker: gewoon betalen....
Je verzamelinkomen (toetsingsinkomen) is je brutojaarsalaris, min de aftrekposten in box 1,2,3 en plus je aangifte in box 1,2,3 (dus je vermogen)
Bepalend voor toeslagen is niet je bruto-loon, maar dat wat in je belastingaangifte 'verzamelinkomen' wordt genoemd.
Je kunt anders ook contact leggen met de Belastingdienst hoe hun aan deze bedragen/berekeningen zijn gekomen.

Ik heb namelijk ook zo'n brief gehad (Kinderopvangtoeslag) en ik moet aardig terugbetalen. Maar volgens mij klopt het bedrag van de Belastingdienst niet. En er staat ook geen berekening bij. Ik heb i.i.g. alvast bezwaar ingediend.
Ik wordt ook tamelijk tureluurs van de belasting dienst...aan de ene kant komt het geld binnen en aan de andere kant gaat het er net zo hard weer uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven