Geld & Recht alle pijlers

Beleggings hypotheek

11-07-2012 13:43 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey iedereen,

Dom? Dom ja was het om een ( gedeeltelijk) beleggingshypotheek af te sluiten!! Maar ja gedaan dus 7 jr geleden.

We zitten nu te denken om een ander huis te kopen ( en ook een andere hypotheek) en ons eigen huis dus te verkopen...zijn we meteen van deze hypotheek af.

Wij krijgen een paar x per jaar een brief van onze hypotheekverstrekker wat we tot nu toe hebben opgebouwd.

Nu vraag ik me af wordt dat bedrag uitbetaald ( van het hypotheekbedrag afgetrokken) zodra we ons huis hebben verkocht??

We hebben binnenkort een gesprek met de hypotheekverstrekker dus ga het daar ook vragen, maar ben benieuwd of iemand hier dit weet?!
Ja
Als de beleggingsportefeuille gekoppeld is aan de hypotheek wel. Als je de opbouw los doet van de hypotheek niet.
Je kunt er ook voor kiezen om je hypotheek mee te nemen naar je volgende woning,

Dit is geen optimaal moment om je beleggingen te gelden te maken, juist omdat de beurs zo laag staat. Dus het laatste wat ik zou doen in jouw schoenen, is nu een beleggingshypotheek open breken.

Je belegging heeft nu een van z'n slechtste waardes ooit. De beurs beweegt meestal in golfbewegingen, dus zulke dalingen horen er gewoon bij. De kans is groot dat ergens in de komende 10 jaar de markt weer bij gaat trekken. Als je nu de de beleggingshypotheek openbreekt heb je alleen maar de verliezen meegemaakt.

Als je nog extra bij moet lenen voor je nieuwe huis zou ik voor dat deel voor een niet-beleggingshypotheek kiezen. En dan je financieen zo plannen dat je extra aflost (aflost, dus niet extra inlegt) op het beleggingsdeel van je hypotheek.

Maar dit hangt natuurlijk wel van je persoonlijke voorkeuren af.
Op het formulier staat beleggingsverzekering...?

Ik neem aan dat het gekoppeld is aan mn hypotheek, lijkt me raar als dat niet zo is.

Maar goed zou wel fijn zijn, we gaan ons huis net als iedereen met verlies verkopen en dit scheelt dan toch!
Je moet dit zelf aanvragen bij je bank als de hypotheek is ingelost. Doe je dit niet dan blijft hij over het algemeen gewoon doorlopen.

De meeste banken willen het niet gelijk verrekenen met het hypotheekbedrag. Het geld komt dan vaak pas een maand tot 6 weken na aflossing van de hypotheek vrij. Dit kan belangrijk zijn als je eventueel verkoopt met een restschuld, dus vraag dit even bij je bank na.
Bij een spaarproduct los bij het verkopen van je huis en het kopen van een nieuw huis niet af op je hypotheek.

Je product kan je dan wel weer meenemen naar een volgende hypotheek of afkopen (alleen kost dat heel erg veel belasting).

Ik denk dat het met een beleggingsproduct ook zo ongeveer werkt.
Nee. Je kan het belegggsdeel wel meenemen, maar het wordt pas aan het einde van je looptijd van je hypotheek afgeboekt. Je kunt het wel afkopen, maar de beurs is op het moment niet afkopenswaardig, dus als je het geld kan missen zu ik het aten staan.
Thanx voor de reacties, zou wel balen zijn als je gelijk hebt orgineel, nou ja ik hoor het binnenkort.
Vraag ook de fiscale consequenties na. Die kunnen bij bepaalde producten en voortijdige afkoop soms enorm tegenvallen.
Precies 2_day, het kan zijn dat je fike belasting moet betalen bij voortijdig openbreken. Kan zo om duizenden tot zelfs tienduizenden euro gaan dus dat moet je wel even heel goed in de gaten houden.
Nou we hebben masr een paar duizend "gespaard" dus zoveel belasting hoeven we dan vast niet te betalen...maar ik zal het navragen.

Thanx voor de tips!
Je gaat pas belasting betalen als je meer hebt verdiend dan hebt ingelegd en dan betaal je alleen belasting over de "winst"
Hm ik had begrepen dat je soms met terugwerkende kracht vermogensbelasting moet betalen. Maar met een paar duizend euro totaal zal dat wel meevallen!
quote:magnolia81 schreef op 12 juli 2012 @ 07:45:

Je gaat pas belasting betalen als je meer hebt verdiend dan hebt ingelegd en dan betaal je alleen belasting over de "winst"Jij gaat wel heel kort door de bocht. Je hebt het slechts over 1 van de vele vormen beleggingsproducten. Daarnaast gaat het overwegend niet om de winst maar het rentevoordeel. Verder kan er nog een verschil zitten in de economische waarde en de afkoopwaarde. Ook zie ik je geen revisierente benoemen die je in sommige situaties tegen gaat komen. Oftewel...vele adders onder een klein stukje gras.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven